Catedral de Lleó.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL GÒTIC CATALÀ 1-Observa les imatges de l’església de Santa Maria del Mar a Barcelona del Gòtic Català i les de la Notre Dame a Paris.
Advertisements

2. REPRESENTACIÓ GRÀFICA D’HABITATGES
TIMPÀ DE SANT PERE DE MOISSAC
Anàlisi d’una obra d’art
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Rafael Masó i Valentí Arquitecte Rosa Maria Gil Tort
Santa JOANA D’ARC JOANA CRUAÑES. És la famosa donzella d’Orleans, salvadora del regne de França contra la invasió anglesa. Santa i verge, el cicle de.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Els colors de l’ Advent.
Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
ANIMACIÓ D'OBJETES EN UNA PRESENTACIÓ DE DIAPOSITIVES.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
María Carmona Iván Zamora Sergio Gerra. S’anomena tren a una sèrie de vagons agafats units, generalment van sobre carrils especialitzats al cap dels anys.
SANTA ANA EL NOM D’ ANA SIGNIFICA “GRÀCIA”. NO ES PODIA TROBAR UN NOM MÉS ADEQUAT PER A LA MARE DE MARÍA.
Catedral gòtica de Barcelona. La Planta
RESUM.
Segueix-nos! La Caseta - Serveis Educatius. Servei Municipal d’Educació Itineraris: L’arquitectura de Rafael Masó a Girona.
LA CASTANYERA.
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
Interpretació estadística dels indicadors de centre
CATEDRAL DE LLEÓ LA CATEDRAL ESPANYOLA MÉS FRANCESA.
ART GÒTIC 2n ESO IES Can Puig. Claseshistoria Historia del Arte © 2006 Guillermo Méndez Zapata Desarrollo del Comercio. Auge de las ciudades.
San Pietro in Montorio Bramante.
Documentació general Ubicació: barri de la Ribera de Barcelona, en el mateix lloc on hi havia La necròpolis on fou enterrada la màrtir Sta Eulàlia (+303)
Palau i jardins de Versailles
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
El joc de l'art medieval.
← Vitrall a la part de l’eix superior del cor de la catedral de Chartres. S’hi poden veure damunt dels flequers, els donants i l’Anunciació i la Visitació.
ART ROMÀNIC.
Església de San Lorenzo, Florència
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Portada de Santa Maria de Ripoll
L'ART GREC.
Llotja de València o de la Seda
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
Santa maria del mar Arquitectes: Berenguer de Montagut i Ramon Despuig
Esglèsia de Santa Maria del Mar
Portalada de Sant Pere de Moissac
NÔTRE DAME DE PARÍS Notre Dame de Paris és una catedral d’estil gòtic que es troba a Paris. És a la plaça del Parvis, a la petita Île de la Cité, al 4t.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
Sant Vicenç de Cardona Autor: Desconegut Cronologia:
PERIODITZACIÓ DE L’ART BIZANTÍ 324
CATEDRAL DE NOTRE DAME DE CHARTRES
SANTA MARIA DEL MAR Es diu basílica de Santa Maria del Mar. És una catedral i és d’estil gòtic català. Es troba a la plaça de Santa Maria del Mar. S’hi.
ELS GRANS DESCOBRIMENTS GEOGRÀFICS DE L’ÈPOCA MODERNA
Coneixement del Medi Social i Cultural
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
Castell de Castelldefels
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
Monestir de Poblet.
LA MAISON CARRÉE NIMES MERCÈ BIGORRA IES. MOIANÈS.
LLOTJA DE VALÈNCIA Molt bella e magnífica e sumptuosa.
Què hi ha a l'Univers?.
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
L’art gòtic Segles XIII, XIV, XV.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
LA PLANTA.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Santa Maria del Pi.
El castell de Clariana està ubicat a Argençola, Anoia
ART ISLÀMIC.
Catedral de Barcelona Aquesta construcció és religiosa .
ERMITA DE BRUGUERS Es troba en el baix ebre en bruguers. si voleu anar-HI, cal agafar la BV La Mare de Déu de Bruguers o Ermita de Bruguers és un.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

Catedral de Lleó

Fitxa tècnica Arquitecte: mestre Enrique; a la seva mort, el 1227, Juan Pérez Cronologia: 1258 – 1302 Estil: gòtic castellà Materials: pedra i formigó Sistema constructiu: arquitravat i voltat Dimensions: 108 m (llarg), 29 m (ample de la nau), 44 m (de punta a punta del transsepte)

Anàlisi formal ELEMENTS DE SUPORT I SUPORTATS La catedral de Lleó incorporà les noves tècniques de sustentació introduïdes al segle XIII: voltes de creueria i arcs apuntats amb nervis que es perllonguen en fines columnetes adossades als pilars i que arriben fins a terra; i arcbotants per la part exterior. Aquest nou sistema de repartiment de les forces permetia alliberar la càrrega dels murs i allotjar-hi enormes finestrals vidrats. L’alçària de les columnes i dels pilars crea l’efecte de gran verticalitat característic del gòtic. La coberta es va resoldre mitjançant una volta de creueria que es combina exteriorment amb contraforts i arcs rampants. Als murs destaca un cos alt de finestres (claristori) format per vitralls ogivals d’estil francès que representen imatges de sants i profetes.

Anàlisi formal ESPAI EXTERIOR I INTERIOR La façana occidental, que és la que dóna l’accés principal al recinte, s’inspira en la de Chartres: és flanquejada per dues torres quadrades acabades en pinacle que es desmarquen de l’edifici i es mantenen separades de la nau central, presidit per una rosassa. A la part inferior una triple portalada de gran profunditat constitueix el principal element decoratiu exterior del temple: la imatge de Jesucrist al timpà central, entre les de la Mare de Déu i la de Sant Joan, i les escenes del judici final a la llinda formen, en conjunt, un dels grups escultòrics més destacables del gòtic castellà. A l’extrem sud del transsepte hi ha una altra portalada, també triple, on ressalta l’estàtua columna de la Mare de Déu Blanca, situada al mainell de l’accés central. La catedral consta d’un cos principal de planta basilical cruciforme i un adossat a la part esquerra que engloba el claustre i les dependències religioses. Al lateral dret de la capçalera hi ha un afegit de construcció posterior.

Anàlisi formal A l’interior, la planta es basa en una reducció de la de la catedral de Reims, la nau de la qual té nou trams mentre que la de Lleó en té cinc. El recinte consta de tres naus –la central més alta que les laterals-, un gran transsepte també de tres naus, una capçalera de dos trams rectes, un absis amb deambulatori o girola, i cinc capelles radials de forma trapezoïdal. A la part central, entre el transsepte i l’absis, hi ha el recinte tancat del cor, que va ser construït posteriorment, entre el 1474 i el 1481. L’alçat interior respon a la triple divisió característica del gòtic clàssic: arcades, trifori o tribuna, i claristori o cos alt de finestrals. Així, als murs de la nau central, molt més elevada que les laterals, hi ha un trifori compost per finestres lanceolades (amb forma de ferro de llança) que sostenen al damunt un conjunt de 230 finestrals elevats, apuntats i decorats amb vitralls d’una policromia impressionant, i que a la façana occidental són coronats per una rosassa. Aquest conjunt d’obertures es va distribuir entre els contraforts i els arcbotants exteriors, i proporciona un interior il·luminat de 1200 m2.

Estil La catedral de Lleó va ser fruit de la influència directa del gòtic francès, tant pel que fa a la planta com a l’alçat i a la inserció dels grans finestrals vidrats. Incorporà, per tant, els trets més característics de les catedrals de Reims i de Chartres, de les quals és hereva directa malgrat la reducció de les proporcions (respecte a la de Reims, la catedral de Lleó és un terç més petita). Constitueix el model més representatiu de l’arquitectura gòtica a Castella i, tot i que inspirà altres obres civils i religioses (com la catedral de Burgos), el seu exemple no tingué gairebé continuació a causa de la complexitat tècnica.

Interpretació CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ Com a edifici religiós que és, i pel seu emplaçament al Camí de Sant Jaume,, la catedral de Lleó conté un extens programa iconogràfic que simbolitza els aspectes fonamentals de les creences religioses d’aquell temps. Així, a les portalades hi predomina el tema del judici final, motiu característic dels timpans ja des del romànic tardà, igual que les imatges de Crist en majestat i la Verge. D’altra banda, una arqueta de plata situada al peu de l’altar conté les restes de Sant Froilà, patró de la ciutat de Lleó. L’encàrrec de la seva construcció va ser fet el 1205 pel bisbe de Lleó, Manrique de Lara, sota el mecenatge del rei Alfons X. Les obres van començar el 1258 i van acabar al voltant del 1302. A partir del 1277, mort el mestre Enrique, la construcció fou dirigida per Juan Pérez, que també es féu càrrec de les obres de la catedral de Burgos.

Funció La catedral de Lleó respon al tipus de temple característic d’aquesta ruta sagrada: edifici religiós destinat al culte i a la veneració de les relíquies per part d’un gran nombre de pelegrins que recorrien el Camí de Sant Jaume. Això implicava un elevat trànsit de persones pel seu interior, fet que en va condicionar la distribució en naus laterals que regulaven els moviments d’entrada i sortida del temple, i l’existència d’una triple portalada i d’una girola o deambulatori a la capçalera. D’altra banda, s’ha volgut veure en aquesta construcció el desig de posar en relleu la importància del Regne de Lleó després que s’unís a Castella el 1230. Extret de : LLACAY, Toni, Visualart, Ed. Vicens Vives, 2009