La formació de mots.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
Advertisements

Practica….
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
La quantitat de substància
ORTOGRAFIA LA DIÈRESI.
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
EL VERB Concepte Persona i nombre El temps Formes no personals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Els instruments musicals
TALLER DE JOCS Aquest any hem iniciat un nou taller a Primària ...
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
LA SÍL·LABA, ELS DIFTONGS, ELS HIATS I ELS DÍGRAFS
MAPES CONCEPTUALS.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
HIPONÍMIA Què és? HIPÒNIMS Diverses paraules (significat + concret)
EL JOC DELS PINS CAMP D’APRENENTATGE D’EMPÚRIES
Creació d’un mapa personalitzat
ELS NOMBRES ENTERS.
Fem de cuiners! Els nens i nenes de 2n. estem treballant els aliments per això hem anat al Nútrim a fer un taller de cuina per aprofundir en el tema.
P5 A. LES CAIXES FLAMENQUES
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
éssers vius o de les coses.
MÀQUINES, FERRAMENTES I OFICIS
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
BERTA I ELS TRES DESITJOS
La veu passiva Tema de present.
El Reflex dels teus Actes
L’ORACIÓ SIMPLE Estructura i subjecte.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
TALLER DE JOCS Aquest any hem iniciat un nou taller a Primària ...
El gènere dels substantius VARIABLES
Matemàtiques 3er E.S.O..
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Situacions creades a partir dels materials naturals
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Resolució de problemes amb mitjans tecnològics
DIADA DE LA PAU A SJO.
ENS TROBEM DE NOU.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
TEMA 4. LA CLASSIFICACIÓ DELs ÉSSERS VIUS.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Al camí de Sant Martí hi ha un pi. Que és a prop del mar, de la sorra, de les onades, de les roques...

PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
Alumnes de 4T de primària - s.j.o. Barcelona
INTERNET XARXA: Quan un conjunt d’ordinadors estan connectats entre si per comunicar-se i compartir informació. TIPUS DE XARXES: LAN: Xarxa d’àrea local,
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
L’organització del temps
IV Part Música Catalana d’avantguarda “Epigrames” de Benet Casablanques (composició 2003) Monges de Sant Benet de Montserrat.
· Tema seleccionat: Compartir.
SISTEMA DUNAR.
LEXEMA Es fa afegint al LEXEMA MOT PRIMITIU
TEMA 1 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
Mar, mariner, marinada, marítim, maror…
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
EL QUADRAT LES MARIETES.
CELEBRACIÓ DEL DIA DE LA PAU.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El Montgrí per camins de calç.
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

La formació de mots

Les famílies de paraules

Les paraules es poden agrupar en famílies. Totes les paraules d’una família comparteixen una arrel comuna o lexema. Exemples: Mar, submarí, marí, submarinista Ric, ricament, rica, enriquir, riquesa, enriquiment Mirar, mirador, miratge, mirall, emmirallat, mirarà, mirem Per tant, els lexemes d’aquestes famílies són: mar-, ric-, mir-.

La paraula primitiva i les derivades La paraula primitiva és la paraula simple de la qual deriven les altres. Així dels exemples anteriors les paraules primitives són: mar, ric i mirar. Les paraules derivades són aquelles que tenen l’arrel i un o més morfemes derivatius. Mar: marí, submarí Les paraules derivades pertanyen a categories Ric: enriquir, ricament gramaticals diferents. Mirar: mirall, mirem

Morfemes derivatius i flexius S’afegeixen després del lexema i ens indiquen el gènere, nombre, persona i temps… Gènere: Indiquen si la paraula és masculina o femenina (re-ina, nen-a) Nombre: Indiquen si la paraula és singular o plural (cadir-es, bou-s) Persona: Permeten relacionar el verb amb la persona que fa l’acció (cantar-eu, cantar-em) Temps: Indiquen en quin moment es produeix l’acció del verb: present, passat o futur.

Derivatius Afegits a un lexema, porten a la construcció d’una nova paraula. Si van davant l’arrel s’anomenen prefixos I darrere sufixos Sub- mar- -inista Prefix arrel sufix

Separació de lexema i morfemes CALCULADORES 1r. Destriem el lexema a partir del mot que tenim i d’altres paraules de la mateixa família (calcular, càlcul…). Deduïm que el lexema és càlcul- 2n. Què fem amb –adores? –es (morfema flexiu): podem veure que ens indica plural. -ador (morfema derivatiu): afegit al lexema ens porta a construir una nova paraula amb un nou significat “instrument que serveix per calcular.”