Reunió de famílies 6è EP L’Educació Secundària Obligatòria ESO CURS 2018-2019 29 de maig de 2019 Josep Lluís Campillo Cap d’estudis d’ESO
Defugir l’adult i buscar la seva presència, la seva proximitat. Exaltar-se i estar abatut. Menjar-se el món i estar deprimit. Pensar només de tant en tant en el futur, elaborar metes i projectes (als nostres ulls) poc realistes. Avançar, madurar i, alhora, ser inconstant, experimentar retrocessos. («Ho sé tot»), («Tranquil·la, jo controlo»), («A mi no em passa»).
Certament. No és una etapa «senzilla» Certament... No és una etapa «senzilla»... però no ho eren també moments anteriors….?
I les bones notícies són...
… encara que no ho saben… Ens necessiten… … encara que no ho saben… … o dissimulen …
Perspectiva Emocional Social Perspectiva Biològica Perspectiva Cognitiva Perspectiva Emocional
Ens cal una actitud positiva
Ens calen referents…
Ells … són el més important que tenim… però no són el centre del món… Les emocions… Ells … són el més important que tenim… però no són el centre del món…
En educació cal desdramatitzar… No ho podem fer tot… PERÒ … SOU IMPRESCINDIBLES …puntualitat …confiança coherència… …hàbits i normes
PERSPECTIVA
ACOMPANYAR ser alguns dels seus referents. SOU pares d’adolescents ACOMPANYAR ser alguns dels seus referents... SOU pares d’adolescents... SOM professors d’adolescents... som-hi!
Educació Secundària Obligatòria Característiques i estructura de l’ESO L’ESO al Claret
Característiques i estructura 4 cursos: 1r ESO 2n ESO 3r ESO 4t ESO
Hores setmanals Català 3 4 Castellà Llengua estrangera 1r ESO 2n ESO 3r ESO 4t ESO Actual Català 3 4 Castellà Llengua estrangera Ciències de la naturalesa - Ciències socials, geografia i història Matemàtiques Tecnologia 2 Educació física Tutoria 1 Religió Música Ed. Vis. i plàstica Optatives 9
Reunió març 2020 Elecció matèries optatives 2n d’ESO Reunió abril / maig 2021 Reunió dispositius digitals per 3r d’ESO Reunió maig 2022 Reunió elecció optatives 4t d’ESO Reunió novembre 2022 Reunió estudis post obligatoris
Estudis post-obligatoris a Catalunya Estudis universitaris Món laboral CFGS PAU Selectivitat Batxillerat CFGM Graduat en ESO
L’ESO al
Matèries 1r ESO Matèries comunes Matèries optatives Treball de síntesi Català Castellà Anglès Ciències de la naturalesa Ciències socials, geografia i història Matemàtiques Música Educació Visual i Plástica Tecnologia Educació Física Religió Competència Digital Matèries optatives Educació per a la sexualitat i la salut Competència social Treball de síntesi Els ibers, els grecs i els romans
Tutories Tutoria de grup: hora setmanal de tutoria de grup, sortides, celebracions Tutoria individual: entrevistes amb pares i amb alumnes Reunions amb les famílies: Inici de curs, desembre, març i juny
Seguiment de l’alumnat Protocols d’actuació per alumnat amb dificultats d’aprenentatge i Plans Individualitzats Grups flexibles (9 hores setmanals) Avaluació inicial i creuament de les dades amb els tutors de 6è d’EP Atenció psicopedagògica Matemàtiques Català Castellà Grup Flexible
Competència Social i Educació emocional Fomentar: Diàleg – solució de conflictes a l’aula Autoestima - com em veig, com em veuen Igualtat de gènere Assertivitat i empatia Metodologia Dinàmiques on es fomenti l'escolta activa, la confiança en un mateix i en els altres
Horari dilluns dimarts dimecres dijous divendres 8:00-9:00 9:00-10:00 10:30-11:30 11:30-12:30 12:30-13:30 1r i 2n lliure* 15:00-16.00 16:00-17:00 *Aquesta hora pot variar en funció de l’horari de cada curs i grup (en la franja de 12:30-13:30)
Millorar el procés de formació del nostre alumnat Projecte AprenenT@C 3r, 4t ESO i Batxillerat Millorar el procés de formació del nostre alumnat ORDINADOR TAULETA
Avaluació contínua 3 avaluacions 3 preavaluacions 3 butlletes en les reunions trimestrals 3 preavaluacions 3 butlletes a l’alumnat (valoracions de les matèries de 3h) Recuperacions al final de la 1a i 2a avaluació Avaluació Final Ordinària (juny) Avaluació Final Extraordinària (setembre)
Comunicació amb les famílies Avaluació contínua Comunicació amb les famílies ESO 1ª avaluació 2ª avaluació 3ª avaluació Avaluació Final Ordinària Avaluació Final Extarordinària Recuperació Recuperació
Assolir el graduat No assoleixen el GESO Assoleixen el GESO
Educació en valors A través de : Les tutories En les diferents matèries Celebracions Sortides Festes escolars
Convivència No em justifico M’he equivocat Puc millorar… LÍMITS Responsabilitat i pertinença al grup Col·laboració Família i Escola Treballs de Reflexió (Mediació) No em justifico M’he equivocat Puc millorar… Sóc respectuós... Em disculpo… Responc assertivament…no reacciono…
Objectius prioritaris 1r i 2n ESO: Creixement personal: responsabilitat saber estar Hàbits de treball i estudi. Organització i Autonomia Acompanyament (Família i Escola) No podem oblidar que es tracta d’un camí de quatre anys…
Moltes gràcies per la vostra atenció www.claretbarcelona.cat http://www.facebook.com/claretbcn @claretbarcelona Josep Lluís Campillo eso@claretbarcelona.cat