ÀMBIT 3 ENTORN I GESTIÓ DEL TERRITORI 29 de juny de MARTORELL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

Pla de Recursos Humans per al mandat
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
Millores de transport públic a la Garrotxa
PRESSUPOST 2017.
“La vitalitat del camp és essencial per l’agricultura perquè l’activitat agrària és essencial per un camp viu”
Detall posterior.
Sistemes de mesura i control per a l'agricultura.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
PLA D’ESPAIS VERDS DE TARRAGONA
i compra pública ambientalment correcta
Xarxa Productes de la terra
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
OBSERVEM EL PAISATGE 3r Primària
CONSULTA POPULAR OLESANA
La Planificació estratègica Territorial. De l’estratègia a l’Acció
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EL NOSTRE AJUNTAMENT I L’ESTALVI D’AIGUA
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
POLÍTIQUES DE COORDINACIÓ DE CENTRES COMERCIALS URBANS
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
Coneixement del Medi Social i Cultural
Éssers vius i éssers inerts
Eines per una gestió local eficient de l’aigua:
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
“ENQUESTA DE PERCEPCIÓ SOBRE EL MÓN RURAL “
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
4 SERVEI DE DINAMITZACIÓ DEL PACTE TERRITORIAL PER L’OCUPACIÓ
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
SALUT MENTAL.
Presentació de la candidatura
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Ni tan sols en l'arrangement previst de la part final del Besós, avui el DPTiOP preveu donar continuitat al Passeig marítim de la Barceloneta, que va inaugurar.
Xarxa de Custòdia del Territori
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
Gerència de Serveis de Comerç
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
DOSSIER DE PREMSA Resultats OPE 2010, projectes actuals i reptes de futur Manlleu, 6 de juliol de 2011 Per a més informació: Gabinet de Comunicació T.:
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
EL BARCELONÈS.
Promoció de la salut i programació sanitària
Àrea d’Atenció a les Persones
Evolució del comerç als barris de Barcelona
Paisatge. Ordenació i gestió a escala local
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

ÀMBIT 3 ENTORN I GESTIÓ DEL TERRITORI 29 de juny de 2016 . MARTORELL

sumari 1. INTRODUCCIÓ Què en farem del Baix Llobregat ? 2. De la terra el riu l’agricultura el bosc els espais naturals i la biodiversitat 3. De les urbs les ciutats la urbanització de baixa intensitat les infraestructures la planificació 4. Dels elements l’energia el canvi climàtic l’aire els residus 5. De la ciutadania

Què en farem del Baix Llobregat? Estudi/coneixement/proposta:1983 Cecbll celebra 3es. Jornades a Molins de Rei, parlen del diu i conclouen que cal superar accions parcials i aconseguir eines de planificació global que concretin que cal fer tant per part de l’administració com el conjunt de les organitzacions. Creixement població, tasca ingent del municipalisme: 1975 habitants 551.971 2015 habitants 806.651 Qüestions prioritàries o antagòniques ?: benestar/ocupació/generació de riquesa/desenvolupament territorial protecció territori/respecte a la biodiversitat/cura pel medi ambient Crisi 2008 constatació que el creixement és finit /noves prioritats. Nova mirada a l’entorn: redescobrir el riu, el mar, les muntanyes, els conreus.

De la terra “Lo riu Llobregat també és vida” El Pla de gestió es configura com l’instrument que ha de permetre la millora de les masses d’aigua de Catalunya. (DMA) Al Baix Llobregat hi ha 21 masses d’aigua, de les quals 14 en mal estat. Previst recuperar-ne 10 fins el 2027. Els problemes principals de les masses d’aigua al Baix Llobregat són: manca de cabals de manteniment i els nivells de salinitat de l’aigua del Llobregat. Aconseguir una gestió integrada de tots els recursos. Seguir avançant perquè les empreses que contaminen assumeixin els costos de descontaminació i de la restauració. Fer possible que des de l’Àrea Metropolitana el retorn del cabal ecològic al riu Ter sigui una realitat, 50 anys després de l’inici del transvasament. Garantir la gestió de l’aigua des dels poders públics, amb l’ empoderament de la ciutadania; recuperar la relació de la ciutadania amb el riu.

De la terra L’agricultura Persistència/innovació de l’agricultura a la comarca. Cal garantir la pervivència del sòl agrícola com a element estratègic del territori (Reserva alimentària) Que la disciplina urbanística del Parc Agrari passi a dependre d’ell mateix en comptes dels Ajuntaments Que la població doni reconeixement i suport a l’activitat agrícola de la comarca. Per mantenir l’activitat agrícola, cal orientació al pagès: competència d’altres activitats que generen més ingressos als propietaris; accés als mercats; relleu generacional, etc. Establir Plans Municipals per al foment de l’activitat agrícola, com ja han fet alguns Ajuntaments com Sta. Coloma Cervelló i Torrelles de Llobregat Introduir la innovació a l’activitat agrícola en tota la seva cadena de valor; a la comarca hi ha una de les dues Escoles Superiors d’Agricultura de Catalunya Vinculació Parc agrari amb d’altres zones agrícoles. Trencar el seu aillament.  

De la terra El bosc 60% de la comarca és forest, arbrat o no. Incoroporar a l’agenda comarcal les estratègies per a l’aprofitament forestal Impuls des dels Ajuntaments, amb la participació de la propietat forestal i suport de la resta d’Administracions. aprofitant el seu potencial d’activitat econòmica, biomassa, fusta de serra classificada , productes com el pi pinyoner.... aprofitant l’expertesa amb centres de referència de que disposa Catalunya . integrant els plans i recursos per a la protecció d’incendis i altres polítiques sobre el medi existents. garantint durades de 30-40 anys per a l’execució dels Plans. amb la implicació i suport de la població.

De la terra Els espais naturals i la biodiversitat Baix Llobregat comarca: marítima, espais naturals del Delta fins a Montserrat, curs fluvial del riu, Collserola i muntanyes del Baix. Garantir pervivència dels espais i la seva qualitat. Garantit la seva connectivitat. Dotar de recursos per a la gestió. Equilibrar ús social i lúdic amb preservació. Vincular preservació cura dels boscos i explotació forestal Els espais agrícoles i l’activitat rural eines per la millora de la biodiversitat. Reconèixer l’esforç del món local. Reclamar polítiques de país com ara : - Pla de connectors - Llei de biodiversitat i patrimoni natural Importància cabdal de la gestió.

De les urbs Les ciutats La ciutat és urbs (espai construït), polis (unitat político-administrativa) i civitats (realitat social construïda pels ciutadans que hi conviuen) La comarca ciutat de ciutats. Part de la comarca conforma l’AMB: AMB 636 km2 BAIX LLOBREGAT (AMB) 486,5 km2 3,2 hab 806.651 hab 36 municipis 23 municipis Les ciutats avui escenari de reclamació de drets i necessitats bàsiques : - habitatge - energia/llum/calefacció - salut - aigua - educació - alimentació * Els reptes de les ciutats: funcionalitat, sostenibilitat, equitat i govern

Des les urbs La urbanització de baixa intensitat Viure adossats nou paisatge urbà al Baix Llobregat (1987/2001) 3 de cada 4 habitatges construïts eren unifamiliars. A la nova urbanització se li suma les inacabades dels anys 60, principalment a la zona de l’Ordal. Convivència espai urbà/bosc. Desarrelament del municipi. Sobre presència del vehicle privat. Centres comercials fóra nuclis urbans. Necessitat d’abordar solucions sociològiques, paisatgístiques i culturals. Redefinir espais públics comuns Aposta decidida ciutat compacta Reivindicació de recursos per proveir la llei del 2009 sobre dèficits urbanístics

De les urbs Les infraestructures Fàcil comunicació amb Barcelona, el Port i l’Aeroport. Ha arribat el moment de prioritzar els plans de gestió dels serveis de comunicació, transport, distribució, per davant de la nova construcció. Sistema ferroviari: Supressió del pas a nivell de Renfe a Sant Feliu de Llobregat Afavorir sistemes de transport col·lectiu de viatgers ecològics i econòmics com ara el tramvia i una xarxa eficient de transport de viatgers en bus a un costat i l’altre del riu. Infraestructures verdes Els espais naturals han de servir per donar contingut al territori, facilitar l’activitat econòmica, Aigua: Importància dels aqüífers. Visió integrada i única dels serveis de l’aigua; el Baix Llobregat és una comarca única en qüestió del cicle de l’aigua. Xarxa elèctrica: Atenció a la implantació de la xarxa de 400 KV aèria i sense substituir altres línies.  

De les urbs La planificació El que avui es proposa és passar d’un sistema urbanístic plurinuclear a una xarxa de ciutats amb centralitat; una estructura compartida, cohesionada i ben connectada amb una lògica comuna que permeti la relació amb altres territoris, considerant el medi i la protecció dels espais. Les eines emprades pel planejament urbanístic han tingut riscos importants. Un d’ells ha estat l’ús i l’abús del conveni urbanístic, que és la paradoxa del fracàs urbanístic. Entre 2000/2006 hi va haver un canvi de perspectiva en els plans territorials: per primer cop considerava que tot territori té valor ecològic i que està connectat ecològicament. Definir el territori permet millorar-lo, però també definir la nostra identitat. El planejament urbanístic ha de tenir en compte el factor temps: són necessàries mesures a curt, mitjà i llarg termini. Superar la dicotomia centre (Barcelona) perifèria (Baix Llobregat), perquè ja podem parlar d’espais urbans en xarxa i de relacions de complementarietat.

Dels elements L’energia Cal iniciar la Transició Energètica aplicant l’estalvi energètic i el 100% de fonts renovables, i cal fer-ho abans de l’any 2050- - Per l’exhauriment dels recursos fòssils. -Per deixar de contaminar l’atmosfera, deixar d’incidir en canvi climàtic, donat un gran impuls econòmic i d’ocupació, i situar-se en posició capdavantera en tecnologies de futur. En concret al Baix Llobregat es proposen les següents línies d’actuació: - Creació d’un Comitè Comarcal sobre Transició Energètica. - Campanya de coneixement i debat. - Plans d’acció

Dels elements Transició energètica cap a les renovables i l’estalvi Elaboració de Plans municipals i comarcal d’energies renovables i estalvi energètic. Passar del residu al recurs. Cal deslligar creixement econòmic de creixement del consum de recursos Adaptació als impactes del canvi climàtic. Elaboració de Plans municipals d’adaptació al canvi climàtic (Castelldefels i Viladecans ja el tenen elaborat). Protecció de la qualitat de l’aire Al Baix Llobregat 15 municipis inclosos en un Pla especial de protecció de la qualitat de l’aire.

De la ciutadania Un canvi d’època/Una comarca de comarques/Una ciutat de ciutats. De Pati del Darrera a Orgull de Baix. Hi ha Àrea metropolitana perquè hi són els 23 municipis del Baix. Complexitat institucional, llarg periple per a la presa de decisions (UE, Estat, Generalitat, Diputació, AMB, Consell Comarcal, Ajuntaments). Necessitat d’eines institucionals globals i de concretes i properes. La ciutadania pot tenir millor feedback amb els nivells més propers. Governabilitat i salut democràtica. Sentiment d’identitat i pertinença es reforça amb la proximitat dels serveis . Nova governança: col·laboració, confluència, coordinació, complementarietat...... Reforçar la democràcia, la cultura, el coneixement i la implicació de les persones en els afers comuns. Hi ha un sol model de comarca ? La comarca del futur l’estem forjant en el present, serà la que la gent decideixi. La claredat en la informació, la transparència i el coneixement són les eines que s’han de posar al servei de la ciutadania .

Memoràndum 1.- Agricultura 2.- Silvicultura 3.- Transició energètica 4.- Connectors biològics 5.- Preservació dels espais naturals 6.- Gestió de les infraestructures, major aprofitament. 7.- Ciutats en xarxa 8.- Urbs/polis/civitas 9.- Garantia de drets i necessitats bàsiques 10.- Guariment de les “ferides” històriques (urbanitzacions anys 60, infraestructures amb forts impactes ambientals, dèficits insostenibles com ara supressió pas nivell Sant Feliu,..... 11.- Orientar la comarca cap a la superació de la crisi del 2008 amb un nou enfoc de: canvi d’època, d’aprofundiment democràtic i d’una concepció social i econòmica col·laborativa i cooperativa. 12.- Comarca de comarques i ciutat de ciutats