Model de Pacte Local per la mobilitat sostenible XARXA DE CIUTATS I POBLES PER LA SOSTENIBILITAT
Perquè Lleida? 1996 Signatura Carta Aaalborg Agenda 21 Local 2000 Pla d'Acció Local Adhesió Xarxa de Ciutats i Pobles per la sostenibilitat Lideratge grup Ecologia Urbana amb Granollers (Telefonia Mòbil) i Barcelona (Compra verda)
Perquè un Pacte? Es necessari implicar tots els actors socials en el canvi de pautes de mobilitat Cal analitzar conjuntament les possibles solucions per millorar aquestes condicions Cal trobar espais de treball comú per millorar la mobilitat a les ciutats
Antecedents: Pactes de mobilitat redactats i signats amb els agents socials 1998 Barcelona 1999 Donostia-San Sebastian 2000 Mataró, Terrassa 2001 Burgos
Mètode de Treball Anàlisi comparativa Pactes existents Enquesta a tots els municipis de la Xarxa Reunió tècnics municipals de la Paeria Reunió grup espai urbà de A21L de Lleida Reunió grup ecologia urbana de Xarxa Jornada de mobilitat sostenible a Lleida Presentació a la Assemblea Gral. de Xarxa
Model de procés anàleg a una A21L de la Xarxa Diagnosi: Auditoria Ambiental del Municipi Participació: Fòrum ambiental Redacció del Pla d’Acció Local Indicadors Diagnosi: Estudi de mobilitat del municipi Participació: Fòrum de Mobilitat Redacció i signatura del Pacte de mobilitat Indicadors
“Model” de Pacte Model prou ampli per fer servir com a primer esborrany i com a eina de reflexió per posar damunt de la taula Cada ciutat ha de fer un treball específic adaptant-ho a les seves condicions particulars, afegint, modificant i/o treient el que resulti del procés participatiu
Contingut del model de Pacte Declaració de Principis Objectius desitjables Possibles actuacions per assolir els objectius Proposta de indicadors per fer el seguiment Proposta metodològica per treballar la participació
PRINCIPIS Sostenibilitat Accessibilitat Seguretat ciutadana Eficiència Garantia de qualitat de vida Garantia de dinamisme econòmic Integració de tots els col·lectius i Admons.
OBJECTIUS UNIMODALS Mobilitat a peu Mobilitat en bicicleta Mobilitat en transport col·lectiu Mobilitat en transport privat (circulació i estacionament) Distribució urbana de mercaderies MULTIMODALS Intermodalitat Seguretat viària Medi ambient Tecnologia Planificació urbanística Informació, formació i educació.
Mobilitat a peu Afavorir les condicions per a la mobilitat dels vianants, destinant-hi major superfície de l’espai públic i superfície de major qualitat en termes de accessibilitat i seguretat per a la realització dels desplaçaments a peu
Mobilitat en bicicleta Augmentar la participació de la bicicleta en el conjunt de mitjans de transport d’us habitual, creant les condicions infraestructurals, de gestió del trànsit i educació viària necessàries per promoure la seva utilització.
Mobilitat en transport col·lectiu Promoure la utilització del transport públic, davant del transport privat, oferint un sistema de transport col·lectiu de qualitat i competitiu respecte als desplaçaments en vehicle privat
Mobilitat en transport privat (circulació) Fomentar un ús racional del cotxe, aplicant mesures que facilitin el traspàs de ciutadans a altres modes de transport més sostenibles i que promoguin la intermodalitat.
Mobilitat en transport privat (estacionament) Compatibilitzar l’oferta d’aparcament amb la demanda de rotació i de residents, el dinamisme econòmic de la ciutat i les bones condicions d’accés i mobilitat per als modes més sostenibles
Distribució urbana de mercaderies Garantir una distribució de mercaderies àgil, ordenada, amb mínim impacte sobre el sistema de mobilitat de la ciutat i garant del ple desenvolupament de les activitats econòmiques de la ciutat
Intermodalitat Fomentar la intermodalitat com a mesura per assolir un ús eficient dels diferents modes de transport en cada tram de la cadena de transport
Seguretat viària Millorar la seguretat viària, reduint l’accidentalitat i respectant l’espai públic destinat a cada mode de transport
Medi ambient Controlar i disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica provocats pel trànsit
Tecnologia Aprofitar els avenços tecnològics existents per millorar el sistema de mobilitat i el control del trànsit
Planificació urbanística Preveure en les futures actuacions una configuració de l’espai públic que tingui en compte les necessitats del model de mobilitat definit en aquest Pacte
Informació, Formació i Educació Estendre entre tota la població la sensibilització i conscienciació ciutadana sobre els valors que contenen els principis i objectius establerts en aquest Pacte.
10 Indicadors (exemples..) nº de desplaçaments en vehicle privat / nº de desplaçaments totals Nº de vehicles de tracció mecànica / nº d’habitants Superfície viària amb moderació de trànsit / superfície total de la xarxa viària urbana Població exposada a nivells de soroll ambiental superior als valors de referencia degut al transport / Població total
Metodologia Estudi de mobilitat Procés participatiu (per redactar el pacte, però sobretot per poder-lo aplicar) Establir principis Determinar objectius Determinar actuacions
Implantacio definitiva…? Compromís dels agents participants en el Pacte (general, però també particular..) Programes d’actuació (amb terminis i plans de finançament de les inversions necessàries) Seguiment del procés (Indicadors)
Aplicació pràctica del model de Pacte El grup d’ecologia urbana de la xarxa de ciutats i pobles per la sostenibilitat te previst crear un fòrum virtual que pengi de la web de Diputació de Barcelona per a que un conjunt d'Ajuntaments que comencin a “provar” el model puguin compartir dubtes i experiències, i anar omplint les actuacions d’exemples reals i concrets de municipis catalans.