Pfra. Dolores Frías Navarro (Despatx: nº 111, primer pis)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Louis León Thurstone Psicólogo estadounidense. Especializado en psicometría, desarrolló nuevas técnicas para medir las cualidades mentales. Realizó y publicó.
Advertisements

ACS amb Maple i SPSS ©2003 Inma Sánchez Pérez Director: Miguel Martín Mateo GRAAL.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Índices de validez Nazira Calleja.
TFG – Àrea Enginyeria del programari
objectiu de la Tecnologia
Gestor Integrat de Referències
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Sistema de gestió APPCC
En aquest tema veurem els apartats següents:
EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
L’EMBOLCALL REHUTILITZABLE
Seminari de Física i Química
Tipus de matrius quadrades Matriu inversa A-1
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
Elaboració d’un mapa temàtic
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Tema 2. DIVISIBILITAT.
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
6è de Primària Escola El Cim
uoc-domo CONTROL DOMÒTIC AMB ARDUINO UOC-DOMO
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PRESA DE DECISIONS Manuel Ortega(
En aquest tema veurem els apartats següents:
COMENTARI DE GRÀFICS.
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Termes i expressions algebraiques
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
Mohs i l’escala de duresa dels minerals
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
Matemàtiques 3er E.S.O..
QUÍMICA 2 BATXILLERAT Unitat 7 EQUILIBRIS IÒNICS HETEROGENIS.
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Perfil dels enquestats
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
PROPIETATS DE LES OPERACIONS
Repàs control matemàtiques
Repàs control matemàtiques
Repàs control 4: estadística i atzar
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
El teu esforç, la seva energia
Proves de competències bàsiques als 14 anys
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
EJEMPLO PARA ACTIVIDADES SOBRE VALIDEZ Validez: Evaluación empírica.
Validació del Qüestionari Inicial (C1)
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
Anàlisi Discriminant Discreta Mitjançant Suavització de les Correspondències Múltiples Factor 1 Factor 2.
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
El Treball de Recerca.
la cohesió social va per barris
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
NOU MODEL D’ACCÉS A LA UNIVERSITAT 2010.
Introducció a l’anàlisi d’agrupaments (cluster)
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

Pfra. Dolores Frías Navarro (Despatx: nº 111, primer pis) PSICOMETRIA 2018/19 2º Semestre Pfra. Dolores Frías Navarro (Despatx: nº 111, primer pis) https://www.uv.es/friasnav Grups: VM, F; Aula: LIP-1 Tema 9 (part I) Segon quadrimestre

1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i discriminant.      1.2. Relacions test-criteri. 2. Biaix i funcionament diferencial de l'ítem. 3. Altres fonts d'evidència.      3.1. Basada en el procés de resposta.      3.2. Basada en les conseqüències de l'aplicació. .

Validesa de constructe 1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i discriminant      1.2. Relacions test-criteri -Pretén concloure sobre el grau en què les relacions de les puntuacions del test amb altres mesures reprodueixen les relacions implicades en la xarxa nomológica (teórica). -Per a aquesta validesa es realitzen anàlisis amb altres tests i mesures per poder generalitzar. -Així, es demostra que els constructes no són productes artificials creats pels instruments de mesura utilitzats. Validesa de constructe

Evidència discriminant 1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Evidència convergent Evidència discriminant Mesures del mateix tret efectuades amb diferents mètodes de mesura o instruments tenen una alta correlació. Mesures del mateix tret efectuades amb diferents mètodes correlacionen més que mesures de diferents trets amb el mateix mètode.

Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant? La validesa convergent vindrà representada per les correlacions entre les dimensions que se suposa mesuren el mateix constructe a través de mètodes diferents (instruments diferents, tècniques de mesura diferents, llapis i paper, observació, auto-informe, heteroinforme…). Si mètodes diferents verifiquen el mateix trets hi haurà més seguretat que el constructe té realitat independent del mètode amb què es mesuri. Evidència discriminant La validesa divergent o discriminant vindrà recolzada per les relativament baixes correlacions entre trets diferents mesurats amb el mateix mètode. Si amb el mateix mètode es verifica que cada dimensió està vinculada amb un constructe diferent hi haurà més seguretat de la validesa de constructe. Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant?

Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM 1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Com es pot analitzar l'evidència convergent i la discriminant? Cal mesurar diversos trets per diferents mètodes Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM (Análisis de matrices multirasgo-multimétodo, MRMM) Estratègia metodològica proposada per Campbell i Fiske (1959)

MRMM L'objectiu fonamental es dirigeix a la mesura d'un mateix constructe mitjançant diversos procediments (multimètode) i diversos constructes (multirasgo) amb idèntic mètode. ---Si les correlacions en les puntuacions dels subjectes entre mètodes diferents però un mateix constructe són elevades aleshores s'estarà obtenint evidència sobre la validesa de constructe i es podrà afirmar, a més, que s'observa validesa convergent. ---Si, a més, s'observen correlacions baixes entre constructes diferents utilitzant un mateix mètode es podrà afirmar que hi ha cert grau de validesa discriminant.

Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM -Mesurar un mateix constructe mitjançant diferents procediments i mesurar diferents constructes mitjançant el mateix procediment. -VALIDESA CONVERGENT (VC): --Estudiar les correlacions entre les mesures obtingudes del mateix constructe mitjançant diferents procediments. --El mateix rasgo-diferent métode: MONORASGO-HETEROMÈTODE: MRHM -VALIDESA DISCRIMINANT (VD): --Estudiar les correlacions entre les mesures obtingudes de diferents constructes amb el mateix procediment. --Diferent rasgo-mateix mètode: HETERORASGO – MONOMÈTODE: HRMM --Diferent rasgo-diferent mètode: HETERORASGO – HETEROMÈTODE: HRHM -La Validesa Discriminant < Validesa Convergent. -FIABILITAT: --Estudiar la relació entre cada constructe mesurat amb el mateix mètode (diagonal de la matriu) --Mateix rasgo-mateix mètode: MONORASGO – MONOMÈTODE: MRMM

Existeixen proves de validesa si les correlacions d'un tret per diferents mètodes (validesa convergent) són clarament superiors a les correlacions de diferents trets pel mateix mètode (validesa discriminant). -La Validesa Discriminant < Validesa Convergent.

Test de Aptitudes Diferenciales Test de Aptitudes Mentales Primarias Exemple Test DAT: Test de Aptitudes Diferenciales Test P.M.A.: Test de Aptitudes Mentales Primarias • Razonamiento Verbal • Cálculo • Razonamiento Abstracto • Velocidad y precisión • Razonamiento Mecánico • Relaciones Espaciales • Ortografía • Lenguaje Comprensión Verbal (Factor V) Comprensión Espacial (Factor E) Razonamiento (Factor R) Cálculo Numérico (Factor N) Fluidez Verbal (Factor F)

Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM 1. Relacions del test amb altres variables. 1.1. Evidència convergent i evidència discriminant Anàlisi de matrius multirasgo-multimètode, MRMM (Análisis de matrices multirasgo-multimétodo, MRMM)

http://www.cartagena99.com/recursos/alumnos/apuntes/Psicometria%20Tema%206%20Validez%20I.pdf

http://www.cartagena99.com/recursos/alumnos/apuntes/Psicometria%20Tema%206%20Validez%20I.pdf

http://www.cartagena99.com/recursos/alumnos/apuntes/Psicometria%20Tema%206%20Validez%20I.pdf

Problemes del MÈTODE MULTIRRASGO-MULTIMÈTODE: -Gran esforç en l'elaboració de proves. Crear diferents mètodes de mesura suposa un gran treball (diferent format de resposta, diferents estratègies d'observació, generar formes alternatives al típic qüestionari de llapis i paper ...). -Dificultat en interpretar matrius molt grans. -Es necessita comptar amb una mostra molt àmplia de subjectes disposats a contestar un nombre important de tests. --Altres tècniques: Anàlisi factorial confirmatori amb l’estudi dels efectes de mètode.

1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. 2. Biaix i funcionament diferencial de l'ítem. 3. Altres fonts d'evidència.      3.1. Basada en el procés de resposta.      3.2. Basada en les conseqüències de l'aplicació. .

Especial rellevància en l'àmbit de la selecció 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. OBJECTIU --Concloure sobre l'existència de relació entre les puntuacions del test i les mesures del criteri que es pretén predir. Especial rellevància en l'àmbit de la selecció

Quan mesurar el criteri? 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Quan mesurar el criteri? Primer el test i després el criteri: ESTUDIS PREDICTIUS Test i criteri alhora: ESTUDIS CONCURRENTS Primer el criteri i després el test: ESTUDIS RETROSPECTIUS

Procediments per a la recollida d'evidència 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Procediments per a la recollida d'evidència Coeficients de validesa. Regressió lineal simple i múltiple.

Coeficient de validesa 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Coeficient de validesa Correlació entre les puntuacions del test (X) i del criteri (Y) Amplitud de valors admissibles Interpretació: -General: com qualsevol correlació -Existència: contrast d'hipòtesis Importància: coeficient de determinació:

Coeficient de validesa 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Coeficient de validesa

Regressió lineal simple 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Regressió lineal simple

Regressió lineal múltiple 1. Relacions del test amb altres variables.      1.2. Relacions test-criteri. Regressió lineal múltiple

https://www.redalyc.org/pdf/1339/133928816008.pdf

https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n2/revpsidep_a2015v24n2p311.pdf

https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n2/revpsidep_a2015v24n2p311.pdf

https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n2/revpsidep_a2015v24n2p311.pdf

https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n2/revpsidep_a2015v24n2p311.pdf

https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n2/revpsidep_a2015v24n2p311.pdf

http://www. escritosdepsicologia http://www.escritosdepsicologia.es/esp/numanteriores/vol9num1/vol9num1_6.html

http://www. escritosdepsicologia http://www.escritosdepsicologia.es/esp/numanteriores/vol9num1/vol9num1_6.html

http://www.psicothema.es/pdf/3829.pdf

http://www.psicothema.es/pdf/3829.pdf

https://revistas. unc. edu. ar/index https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/20801/20419

https://revistas. unc. edu. ar/index https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/20801/20419

http://www.psicothema.com/pdf/1122.pdf

http://www.psicothema.com/pdf/1122.pdf

http://www.psicothema.com/pdf/1122.pdf

Exercicis amb la base de dades Activitat 1. Fonts d'evidència externes.