Escola H.J. Tarradellas. 25 de maig de 2015 Parlem de conflictes!!! Escola H.J. Tarradellas. 25 de maig de 2015
Coses que ajuden a la bona convivència… El respecte dóna seguretat i confiança i la confiança compromet perquè ningú vol decebre les persones que estima i l’estimen No és el mateix l’afecte i l’estimació que la sobreprotecció La sobreprotecció fa persones fràgils, depenents, amb poca tolerància a la frustració. També elimina les oportunitats d’aprendre i d’autoprotegir-se Les pautes clares i coherents donen seguretat, ajuden a controlar els impulsos, permeten aprendre què és convenient o adequat i que no ho és, permeten construir relacions de respecte, adquirir la noció de risc i desenvolupar-se emocionalment
ESTRATÈGIES PER AFRONTAR LA CONDUCTA DESAFIANT Què NO s’ha de fer davant una conducta desafiant: Entrar en una lluita de poders buscant guanyar o dir la última paraula, fent sentir al nen/a o al jove que nosaltres som qui tenim el poder Promoure l’argumentació o la discussió davant una situació específica amb la finalitat de convencer-li que tenim raó Criticar i utilitzar comunicació agressiva (sempre…, mai…) Confrontar i pressionar per corregir conductes o accions en moments de crisi Establir càstigs en moments de conflicte Preguntar per què? (segur que ja sabem la resposta)
Recomanacions de com donar una ordre: Mirar als ulls i posar-nos a la seva alçada, en cas dels petits Ser ferm Intentar que la nostra expressió s’avingui amb l’ordre Esperar que es calmi (rebequeries…) Assegurar-nos que ha entès allò que li hem dit L’ordre ha de ser clara Donar una ordre a la vegada L’ordre ha d’indicar allò que volem que es faci No ha de ser presentada com un favor o una pregunta Establir un període de temps per complir-la
. Prevenció de l’agressió: No respondre amb violencia ni hostilitat Desenvolupar un ambient positiu No permetre conductes agressives a casa Evitar conforntacions en públic Oferir alternatives per a canalitzar l’enuig Ser afectius Estimular la conducta positiva (canviar el “però” per “i” No criticar No entrar en argumentacions o discussions Ser ferms però ignorar la conducta si ens provoca
Comunicació assertiva “Això és el que jo penso, això és el que jo sento, així és com veig jo la situació” Comporta habilitats com: Escolta activa Empatia Saber fer elogis i emetre crítiques Saber fer preguntes adequades Saber emetre enunciats positius Missatges “jo” ( es tracta d’explicar el conflice des de nosaltres: com ens sentim i què volem) Sentit de l’humor Pares com a model
Evolució del raonament moral (segons el psicòleg L. Kohlberg) Estadi 1: Obediència i por al càstig (altres decideixen que s’ha de fer i que no) Estadi 2: S’assumeixen les normes si s’afavoreixen els intressos propis (et respecto si em respectes) Estadi 3: S’obeeix per agradar ( als amics…) Estadi 4: Es compleixen les normes establertes per un bé comú Estadi 5: Reconeixement dels drets a la vida i la llibertat de cada persona Estadi 6: Fer per l’altre allò que vull per mi (Gandhi, Martin Luther King…)
A més cal tenir en compte … Més enllà del comportament hi ha una persona que necessita ajuda Certes conductes amaguen la dificultat per expressar sentiments Potser els fills i filles no volen normes però les necessiten Promoure les rutines i rituals perquè regulen la conducta i donen seguretat Controlar les emocions negatives Confiar en que es trobarà una solució positiva No actuar amb immediatesa
Fonts Créixer en família. Guia 6-12. Departament de Benestar Social i Família. Generalitat de Catalunya Guia per a famílies d’infants i joves amb alteracions de la conducta. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya Marina Pena, Manual para Educadores. Qué hacer y cómo hacerlo//SEETDiC Girona. Dep.d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya Margarita Montón Bruxola Psicopedagoga EAP B.36. El Prat de Llobregat