Índex Què és un AMPA?.- Com s’organitza ? En què ens afecta la LEC ?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Advertisements

SERVEI DE MENJADOR INFANTIL / PRIMÀRIA.
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Programa de Transició Escola Treball
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
TNR. Presentació de Tesis Doctorals
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PETITS REPORTERS Títol.
CURS RENOVACIÓ CONSELL ESCOLAR.
Escola la Floresta Sant Cugat del Vallès.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
ACTIVITATS EXTRAESCOLARS
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Decret d’autonomia dels centres educatius
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
La Direcció queda habilitada per:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
La gestió per processos
2013.
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
Objectiu Educatiu Trienni
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
CONSELLS ESCOLARS DE CENTRE
TECNOLOGIA.
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
BONES PRACTIQUES A L’AMPA Activitats Extraescolars
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Socialització de llibres de text.
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS
Protocol de funcionament intern del Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet Secretaria del Consell Municipal de Serveis Socials.
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
BENVINGUTS !!!!.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Curs de Gestió i Dinamització de Juntes d’AMPA Les Franqueses del Vallès. 3 de novembre del 2012

Índex Què és un AMPA?.- Com s’organitza ? En què ens afecta la LEC ? Funcions, estructura.. Òrgans : Assemblea, Junta Directiva Comissions i delegats: elements de la gestió Aspectes legals i administratius. En què ens afecta la LEC ? Principis de Autonomia de centres i lideratge. Nou perfil de direcció de centre. El PEC.- una oportunitat per a participar.

Quin paper juguem pares i mares ?.- Organitzem activitats extraescolars o fem escola ? Prioritzar i delegar.- eixos per una gestió eficaz. Models de gestió, models de comunicació.. CEC.- Marge d’actuació dels del pares LOPD : Obligacions, recomanacions

No som professionals de l’educació.. Volem participar en l’educació del nostre fill/a No volem fer de mestres.. Volem conèixer millor la seva feina, el seu entorn..

Així coneixerem les dificultats que trobarà el nostre fill Participar a l’escola és veure des d’una finestra com creix el nen en un món sense el nostre referent. Ens ajudarà a coneixer-lo com a persona. Així coneixerem les dificultats que trobarà el nostre fill 6

Personal de Serveis (PAS) SECRETARI/A CAP D’ESTUD. Ampa Pares i Mares Equip directiu CONSELL ESCOLAR CENTRE DIRECTOR/A SECRETARI/A CAP D’ESTUD. Delegats de classe Coordinadors de cicle Claustre de mestres Cicle infantil Cicle inicial Cicle mitjà Cicle superior 7

Composició a l’escola pública Director /a (President) Cap d’estudis Secretari/a Representants Mestres Designats pel Claustre 1/3 del total de membres Representants Pares/Mares Representant Ampa Representant Ajuntament Representant PAS (personal d’administració i serveis) Escollits eleccions CEC Amb veu i sense vot 1/3 del total de membres Designat per l’Ampa 8

Composició a l’escola concertada Director /a Cap d’estudis Dtor.Pedagògic Secretari/a 3 Representants propietat del centre (Orde Relig, Fundació..) Representants Mestres Representants Pares i Mares Representant de l’ Ampa Representant Ajuntament Representant PAS (personal d’adminstració i serveis) Escollits eleccions CEC Amb veu i Sense vot Designat per l’Ampa 9

Als Instituts d’Educació Secundària Els alumnes tenen representació ( a partir 3 er d’ESO.- plena representativitat ) Hi ha la figura del Coordinador/a Pedagògic. La composició varia en funció del nombre de línies, grups batxillerat,moduls.. 10 10

Arriben temes ja “despatxats“ al Consell ( claustre previ, poca informació.. ) Les convocatòries no es fan correctament . No respecten el termini legal de 48 h. d’antelació . No inclouen tots els temes a tractar. . No adjunten tota la documentació. Cal disposar de temps per llegir la doc., consultar altres fonts, parlar-lo en junta,.. A vegades..

Marge d’actuació 1/3 dels membres del CEC poden sol.licitar un Consell Escolar extraordinari per a un tema monogràfic. Abans de començar, si s’aprova per unanimitat, és pot incorporar un punt a l’ordre del dia no previst. El CEC és l’òrgan de la Com. escolar on els pares poden tractar qüestions pedagògiques

Si s’escau, es pot fer constar en l’acta una disconformitat ( de procediment, de participació. ) Exemples Temes no debatuts suficientment que es sotmeten a votació. Qüestions no incloses a l’ordre del dia. Manca d’informació.

Assemblea Junta President/a Vicepres../a Tresorer /a Secretari/a Vocalies Comissions 14

Funcions Afavorir la participació dels pares en la gestió del centre. Promoure la qualitat educativa i un millor funcionament del centre. Fomentar la participació de pares i mares en el Consell Escolar. Fer activitats ludico-educatives dins els valors i objectius del PEC.

Què en treiem ? Conèixer raons de fons, pedagògiques..del funcionament del centre. Conèixer amb més perspectiva l’evolució del futur del nostre fill/a Implicar-se en la vida escolar augmenta l’èxit escolar.

Assemblea És l’òrgan sobirà. Pot ser General o Extraordinària. Renova els càrrecs de la Junta Directiva. Aprova el balanç i el pressupost. Aprova la Memòria d’Activitats. No és necessari un mínim quorum . Fins ara era d’un 10 % del socis .

Es convocarà l’Assemblea Extraordinària En cas de modificar els estatuts. Per dissoldre l’associació. Per assumptes importants de funcionament de l’entitat si la convoca la Junta Directiva o un 10% dels socis per escrit.

Junta Directiva Administra i representa l’entitat. Formada per President/a, Vicepresident./a, Tresorer/a i Secretari/a. Càrrecs no remunerats. Es reuneix mensualment i segons necessitats, més sovint.

Tipus de Comissió D’activitats d’esports Piscina, esports, patinatge, rítmica, aeròbig.. D’activitats de Lleure Festes, teatre, dansa.. De Serveis Acolliment, Cooperativa de Llibres.. De Gestió Econòmica, espai migdia, comunicació web.. De Rec. didàctics Xerrades, escola de pares, reforç escolar, PEC. Transversals Agenda 21, Interculturalitat, participació..

S’ha d’informar a Juny Setembre –octubre Novembre - desembre Memòria d’activitats 2011-2012 Recollir dades Fer memòria de cada activitat Fer memòria general S’ha d’aprobar a l’Assemblea General Programació d’activitats 2012-2013 Proposar horaris espais Concretar preus S’ha d’informar a Pressupost Fer previsió de cada activitat El tresorer elabora el Presupost de cada activitat i el general

Destinatari Cursos o cicles a qui va adreçat Nom de l’activitat Destinatari Cursos o cicles a qui va adreçat Horaris Dies, torns, periodicitat.. Objectius Adquisició habilitats, aprenentatge del joc.. Breu descripció Metodologia de treball, nombre de grups, informe a famílies, actuació a final de curs, competicions.. Espais utilitzats Compartits, exteriors, adequats.. Valoració Grau de satisfacció, acompliment d’expectatives… avaluació del monitor/a Continuïtat Modificacions proper curs ?, altres propostes..

Responsabilitat legal, civil La Junta és un òrgan col·legiat. De la gestió i la responsabillitat responen tots els seus membres solidàriament, excepte en cas de negligència o mala fe. . Cal subscriure una assegurança obligatòria de responsabilitat civil que cobreix danys cap a un altre Físics : mort o lesions Indemnitzacions judicials Materials : bens Una assegurança d’accidents, Només per a ampa que promoguin casals, esplais..on es realitzin activitats concretes i programades 23

Llei D’Educació de Catalunya del 10 de juliol. DOCG num Llei D’Educació de Catalunya del 10 de juliol. DOCG num. 5422 16/07/2009 Decret 155/2010 de 2 de nov., de la Direcció de Centres Educatius . Decret 102/2010 de 3 d’agost, d’Autonomia de Centres Educatius. 24

Principis d’Autonomia de Centres i Lideratge. L E C Principis d’Autonomia de Centres i Lideratge. Nou Perfil del Director /a PEC.-Projecte Educatiu de Centre. Projecte de Direcció. Avaluació de competències i rendiment. Normes d’organització i funcions. Carta de compromÍs. Acords de coresponsabilitat.

Millora Rendiment Escolar Autonomia Centre Canvis Organitzatius Lideratge Nou Perfil Direcció Normes Organització i Func. Projecte Educatiu de Centre Projecte Direcció de Centre Avaluació Competències Bàsiques Millora Rendiment Escolar 26

Nou Perfil de Director /a 27

Director /a Millora del Rendiment Lider Organitzatiu Pedagògic Gestió de RRHH 28

Noves competències Distribuir espais, temps, recursos materials i docents per asolir les competències bàsiques Crear un Equip Directiu a mida, incorporant un consell directiu. Proposar llocs de la plantilla, d’acord al perfil determinat al PEC, per garantir-ne la continuïtat Rendibilitzar l’ús de les instal.lacions per obtenir més recursos econòmics, respectant l‘horari escolar i l'ús social que li són propis. Organitzar continguts, matèries.. per cicles i cursos per un millor rendiment escolar. 29

Com a Responsable de R.R.H.H. Pot nomenar, d'acord amb la normativa del Dep, personal interí per cubrir substitucions temporals seleccionant la candidatura més adequada per al lloc de treball. A banda de continuar-se el procés administratiu podrà : Comunicar la part de jornada no realitzada per faltes de puntualitat. Imposar sancions disciplinàries per faltes lleus. Proposar incoació d'expedient disciplinari per faltes greus o molt greus.   30

Com es selecciona ? Per Concurs de Mèrits i en dues fases, on es valoren : 1ª fase - Els mèrits relacionats amb la experiència i la competència professional - La formació acadèmica i l’específica de Direcció 2ª fase - Es valora ells mèrits relacionats amb la Capacitat de lideratge - El Projecte de Direcció Segons argumenti el seu P.D. + Entrevista 31

Comissió dins el CEC 3 mestres del centre elegits pel claustre 3 representants CEC que no siguin mestres 3 representants de l'Administració Un Inspector/a d’Educació, que presideix la comissió Director/a en exercici, com a Secretari ponent , que exposa el resum Un altre, nomenat per l’ l’Ajuntament..

Competent per defensar l’infant en ens superior. Presumpció de veracitat en els seus informes + Presumpció d’un aplicació justa de les normes. Competent per defensar l’infant en ens superior. 33

Nou Projecte Educatiu de Centre Conec el PEC, conec l’escola.. 34

Coneixem la nostra escola ? Coneixem el PEC ? Podem accedir a consultar-lo ? Reflecteix la situació actual del centre ? Cal millorar-l’ho ? Com ho podem fer ? 35

del centre de facilitar-nos-en el seu coneixement. La LEC reconeix el dret de les famílies a conèixer i participar en el PEC i l’obligació del centre de facilitar-nos-en el seu coneixement. No determina ni quan ni com ha de fer-se. S’ha de fer en el marc de l’autonomia de centre. 36

L’autonomia de centre és un àmbit poc delimitat És com un “ calaix de sastre “ que empara obligacions genèriques per part del centre, de les direccions.. Cal que pares i mares trobem l’estratègia per incidir en el PEC 37

El PEC no ha de ser la plasmació en paper de la feina que s’ha fet fins ara a l’escola. El PEC ha de ser el senyal d’identitat de l’escola que volem. Un projecte viu, modificable, participatiu,..que incidirà directament en el rendiment escolar. 38

Projecte Educatiu de Centre Valors + Estratègies = Objectius Qui som ? On som ? Que pretenem ? 39

Projecte Educatiu de Centre Valors + Estratègies = Objectius Qui som ? On som ? Com treballem ? Com ens organitzem ? Que pretenem ? 40

Director/a Escola Proj. de Direcció L’elabora el claustre P E C L’aprova el CEC per 3/5 parts 41

Organitzem activitats extraescolars fem escola ?

Ens “ mengen ” els problemes de gestió Ens “ mengen ” els problemes de gestió ? Prioritzem els objectius que volem ? Els pares i mares ens veuen com a interlocutors ? Incidim positivament en la vida del centre ?

L’interlocutor no sempre trobarà la solució Facil.lita la informació i els canals de comunicació entre les famílies i l’escola i fará el seguiment

3 claus Diferenciar una consulta pedagògica d’una de comunicació, tracte, organització.. Conèixer el circuit que segueix una consulta o incidència i saber quin órgan i/o persona ha de respondre. Fer el seguiment, alhora, per evitar una demora en el temps de resposta.

Prioritzar És decidir a quines activitats o serveis destinem els recursos disponibles Materials Econòmics De dedicació personal.

Criteris per valorar els recursos materials i econòmics Disponibilitat de l’espai.- És adequat ? Si l’activitat manté ratis /requisits per optar a subvenció. Possibilitat d’implantació gradual. Si la despesa serà inicial o sostinguda en proporció als usuaris.

Criteris per valorar els recursos de dedicació personal Grau de compromís dels responsables. L’aptitud de cada membre.- Tothom aporta un valor Possiblitat de de treballar en xarxa. Banc del temps, suma de tasques, ajuts professionals dels pares.

AMPA OBJECTIUS Esforç i dedicació personal Pressupost Altres recursos materials ( espais cedits, ajuts professional.. AMPA OBJECTIUS

Ampa Objectius Assumibles i proporcionals

Delegar no és traslladar les tasques pendents a una l’altra persona És confiar en la aportació del company/a.

No deleguem feina, deleguem responsabilitats..

Cal Transmetre’l confiança en les seves aptituds. Decidirà si assumeix la responsabilitat Fer-li partícip dels mateixos objectius. Se’ls farà seus Garantir-li el suport de la Junta.

Vers la resta de companys Visualitzar el treball en equip. Comunicar-ho amb interès als companys de junta. Presentar al nou company amb naturalitat als pares i mares.

Aconseguirem Engrandir la base de gestió de l’Ampa. Ajudar a garantir el relleu generacional. Prevenir la desmotivació de membres actuals actius per esgotament.

Junta Vocalia Vocalia Comissió Comissió Comissió Delegats/es….

Vocalies de Subvencions Comissió de Piscina Vocalies de Subvencions Comunicació web Diversitat d’Agenda 21 d’infraestructures Comissió Migdia Comissió Anglès Comissió Festes

Junta Vocalies Comissió Comissió Tresorer/a Comissió President/a Vicepresident/a Comissió Comissió

Blogs Webs Continguts..

Informar Publicitar Famílies Blog Consultar Participar

De l’Ampa a les famílies Convocatòries de junta Actes d’assemblees o juntes ( resum dels acords.. ) Activitats, tarifes, horaris.. Normativa de les activitats ( altes, baixes, condicions, pagaments ) Imatges Pròpies d’activitats de l’Ampa .- LOPD obliga autorització difussió Notícies Agenda

De les famílies a l’Ampa Historial de consulta / arxiu mensual Selecció per temes ( entrades alfabétiques, temàtiques.. ) Subscripció via mail ( pre-inscripció..) Comentaris al foro o bústia de suggerències..? Contacte web RSS ( format per compartir informació, previament seleccionada, sense haver de navegar )

LOPD : Obligacions, recomanacions… Cada curs s’ha de recollir a les famílies el full de cessió dels drets d’imatge dels fills que ens autoritza a la seva difussió. L’escola recull el seu document Son dues autoritzacions independents. No serà de la nostra responsabiltat un mal ús, per part d’una tercera persona, d’un arxiu o imatge sempre que hàgim recollit l’autorització familiar.

En cas d’etiquetar una fotografia, s’ha de fer genèricament ( motiu de la festa, esdeveniment..) No hem d’etiqueta-les amb noms identificatius de persones. Les dades de contacte ( telèfons, mail..) son confidencials. Les hem d’obtenir directament de les famílies. No dels arxius del centre educatiu.

Per a més informació podeu contactar amb l’Àrea de Formació de la FaPaC al telèfon 93 435 76 86 o per correu electrònic formació@fapac.cat 65 65 65