DE CAÇADORS A RAMADERS.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

Els ecosistemes i el medi ambient
ELS DINOSAURES.
La Revolució Neolítica
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
Fet per Michelle Membrilla
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
LA PREHISTÒRIA lliurex LUCÍA GRANERO PERIS.
9. Els recursos del planeta
ELS DINOSAURES.
Monarquia Era el més elevat i no havia de donar explicacions a ningú. Quan deia una cosa tothom li donava el suport E L S C A N V I O Noblesa i clergat.
David Año i Prince Ekpolo
` Mònica Calderó Loncà 4t.
MARIO S. LA PREHISTÒRIA.
La Terra.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
OBSERVEM EL PAISATGE 3r Primària
Comprensió del canvi climàtic
ELS PAISATGES I ELS POBLES
El Planeta Terra.
CLAUDE MONET.
ELS ECOSISTEMES CURS TERCER.
3a PART Els nens i nenes de P- 4
ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR
Coneixement del Medi Social i Cultural
LA MÀQUINA DE VAPOR.
Característiques de la biodiversitat:
EGIPTE I EL NIL Maria Turu Arnau Carbonell Juan Cambra Curs
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
Éssers vius i éssers inerts
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
ELS PRIMERS POBLADORS LA PREHISTÒRIA.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
LA PREHISTÒRIA.
ULLASTRET.
Coneixement del Medi Natural
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
TEMA 2 Unitat 2: El problema de l’aigua.
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
3. TOTS SOM DIFERENTS..
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
L’ENERGIA BLANCA LÓPEZ 2nA.
PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT
La prehistòria Prehistòria: Període extens. Quan apareix l’espècie humana a la Terra i acaba amb la invenció de l’escriptura (4000 aC)
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
PREHISTÒRIA.
Els corriols Piu i Piua.
Tema 5: Nombres naturals i enters
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
Excursió:Museu d’Arqueologia de Catalunya
Aigua Projecte 2n primària.
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Un animal en perill d’extinció
COLÒNIES A CA LA MARIA LA CASA DE COLÒNIES. LA FAGEDA. LA GRANJA.
SISTEMA DUNAR.
L’ ELEFANT.
Els dinosaures Resum del projecte: Fabuloses petjades Cicle Inicial
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
El que ha passat està molt bé
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
(del conte Momo, Michael Ende, 1973)
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

DE CAÇADORS A RAMADERS

DE RECOL·LECTORS A AGRICULTORS

EL NEOLÍTIC LA PEDRA NOVA

EL MESOLÍTIC O LA TRANSICIÓ A finals del Paleolític es comencen a produir una sèrie de canvis que anuncien el que passarà al Neolític. Aquest període es coneix com Mesolític.

CANVIS DEL MESOLÍTIC AUGMENT DE LA POBLACIÓ CANVI CLIMÀTIC: MÉS CALOR I CANVIS EN LA FLORA I FAUNA DISMINUCIÓ DE LA CAÇA DIFICULTATS PER ALIMENTAR TOTS ELS MEMBRES DEL GRUP. ESCASSEDAT D’ALIMENTS

DIFICULTATS PER ALIMENTAR TOTS ELS MEMBRES DEL GRUP DIFICULTATS PER ALIMENTAR TOTS ELS MEMBRES DEL GRUP. ESCASSETAT D’ALIMENTS NEOLÍTIC CAP AL 10.000 a.C AL CREIXENT FÈRTIL APARICIÓ DE L’AGRICULTURA APARICIÓ DE LA RAMADERIA= DOMESTICACIÓ D’ANIMALS

AGRICULTURA + RAMADERIA CANVIEN DE PREDADORS A: PRODUCTORS ELS GRUPS HUMANS ESDEVENEN: SEDENTARIS PER PRIMERA VEGADA ES PRODUEIXEN MÉS ALIMENTS DELS QUE ES NECESSITEN. APAREIX: L’EXCEDENT

REVOLUCIÓ NEOLÍTICA L’EXCEDENT CERÀMICA DIVISIÓ DEL TREBALL ES NECESSITEN OBJECTES PER A EMMAGATZEMAR ELS ALIMENTS I APAREIX LA: CERÀMICA NO TOT EL GRUP ES DEDICA A ACONSEGUIR ALIMENTS. APAREIX LA: DIVISIÓ DEL TREBALL APAREIX LA DESIGUALTAT SOCIAL, NO TOTHOM TÉ LES MATEIXES POSSESSIONS I APAREIX LA PROPIETAT PRIVADA REVOLUCIÓ NEOLÍTICA

LOCALITZACIÓ 1r NEOLÍTIC EN AQUESTA PETITA ZONA DEL PLANETA L’HOME DESCOBREIX L’AGRICULTURA I LA RAMADERIA AL 10.000 a.C POSTERIORMENT S’ESTEN PER EUROPA, ÀFRICA I SUD D’ÀSIA

DES DEL CREIXENT FÈRTIL S’ESTEN PER EUROPA, ÀFRICA I ÀSIA

COM APAREIX L’AGRICULTURA? El canvi climàtic i l’augment de l’aridessa (no desert) van fer que les plantes disminuissin excepte als llocs propers a rius, llacs, etc. Els homes/dones que portaven molts milers d’anys recol·lectant, coneixen el cicle de les plantes i veuen que sense aigua no poden sobreviure.

COM APAREIX L’AGRICULTURA? Els homes comencen a utilitzar l’aigua per a regar les plantes que creixien lluny de les fonts d’aigua. Observen que les llavors que cauen a terra, queden enterrades i són regades originen una nova planta. Quan les espècies silvestres de les que s’alimentaven comencen a escassejar, experimenten i cultiven ells mateixos.

COM APAREIX L’AGRICULTURA? L’agricultura és conseqüència de l’observació i l’experimentació. El primers conreus són cereals, com el blat, i llegums. Es fa per primera vegada a Mesopotàmia (Creixent Fèrtil) perquè allà era on hi havia la major varietat d’espècies silvestres.

COM S’INCIA LA RAMADERIA? El canvi climàtic fa que la fauna disminueixi i es concentri als llocs propers a fonts d’aigua. Homes i animals coincideixen als abreuradors i comencen a observar-se. Alguns animals mostren una actitud de docilitat i perden la por als humans: aus, porcs, ovelles, cabres, etc.

COM S’INCIA LA RAMADERIA? Els homes comencen a alimentar a algunes espècies com cabres, ovelles, cavalls. Finalment aconseguiran “tancar” aquestes espècies menys perilloses a una mena d’estables.

AVANTATGES DE LA RAMADERIA Amb la domesticació animal s’aconsegueix: Carn per alimentar-se i no haver de dependre de la caça Productes derivats com: Llet Ous Força de treball per arar el camp de cultiu (cas dels bous).

CONSEQÜÈNCIES DE LA DOMESTICACIÓ ANIMAL I VEGETAL S’aconseguia tenir aliments contínuament i no haver de dependre de l’estacionalitat No havien d’anar d’un lloc a un altre en busca d’aliments SEDENTARISME Es podien consumir productes derivats o secundaris: llet, ous… ampliant-se la dieta dels humans.

CONSEQÜÈNCIES DE LA DOMESTICACIÓ ANIMAL I VEGETAL Però no tot fou positiu…també implicà: Més temps de treball i de manera continuada. Durant el Paleolític els humans tenien molt temps lliure un cop aconseguien els aliments necessaris pel dia a dia. Al Neolític això ja no serà així, es perd temps d’oci. Tenir cura i alimentar els animals que s’han domesticat.

CONSEQÜÈNCIES DE LA DOMESTICACIÓ ANIMAL I VEGETAL CANVIS EN EL PAISATGE: es comencen a destruir zones de bosc per a dedicar-les al cultiu. S’inicia una incipient AGRESSIÓ AL MEDI. Fins aquell moment l’home havia viscut en harmonia amb la natura, ara comença a dominar-la completament i a destruir-la, tot i que no als nivells que es ve fent des del s. XVIII i especialment en l’actualitat.