DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS LLENGUATGES VISUALS
Advertisements

Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Com fer una presentació de diapositives
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
APRENENTATGE MULTINIVELL
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
MAPES CONCEPTUALS.
TEMA 1 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Writer 4... mira’t bé la pàgina
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
L’Expressió escrita.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
PETITS REPORTERS Títol.
TEXT DIDÀCTIC FUNCIONAL PER A FER UN ORGANIGRAMA
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
ELABORACIÓ D’UN PERFIL DE L’ÀREA METROPOLITANA
Disseny i implementació d’una base de dades relacional
ORGANIGRAMES FUNCIONALS: Comparació / oposició
MAPES MENTALS TONI BUZAN
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
DINÀMICA DE LA POBLACIÓ ELABORACIÓ D’UN ORGANIGRAMA
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Què hi ha a l'Univers?.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
CREIXEMENT D’UNA ÀREA METROPOLITANA
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Matemàtiques 3er E.S.O..
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Writer Fora dels límits!
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
ESTRUCTURA TRIANGULAR BÀSICA: Modificació del nivell d’informació
ESTRUCTURA D’UN ORGANIGRAMA: ELEMENTS I JERARQUIES
El màrqueting i els seus elements
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
MP06 ANÀLISI ESTÈTICA CFGM ESTÈTICA I BELLESA
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
Sòlids Líquids Gasos Plasma
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Ciències socials, geografia i història Primer curs
ESTRUCTURES TRIANGULARS I CIRCULARS DE TRES NIVELLS
Introducció Al posicionament Web.
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
REAXYS.
Gestió participativa dels projectes de centre
El programa per fer mapes conceptuals
Organització i creixement
ESTRUCTURA TRIANGULAR DE TRES NIVELLS: FORMES BÀSIQUES ELEMENTALS
ORGANIGRAMA MIGRACIONS Nivells didàctics diferents
DESCRIPCIÓ DELS HORITZONS.
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
TEXT I ORGANIGRAMA Variables bàsiques
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC 1.1.P DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC Considerem un text informatiu aquell que expressa unes idees sense preocupar-se excessivament de la capacitat del receptor o lector estudiant, tant des del punt de vista del contingut com de l’estructura formal del text. Pel contrari, un text didàctic intenta sistemàticament adaptar el contingut informatiu i l’aspecte extern per tal de facilitar la lectura, l’aprenentatge i el treball dels estudiants amb aquest text. Presentem una sèrie de textos, anomenats teòrics, en els quals el significat no el considerem rellevant (lletres agrupades sense cap sentit), per tal de fixar més l’atenció en: La forma que presenta. L’aspecte atractiu o repulsiu que transmet. La claredat de les diferents parts que el formen. El grau de facilitat que ofereix al estudiant per a treballar-lo. Està format per un conjunt de 10 textos teòrics amb una gradació progressiva que: Comença en un text teòric purament informatiu i Acaba en un text d’una clara qualitat didàctica. Professorat J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC 1.1.P DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC Text informatiu ! Text didàctic ! 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

Recursos Didàctics en Geografia Textos 1.1.P TEXT INFORMATIU TEXT INFORMATIU: és aquell que presenta aspectes conceptuals i formals que tendeixen a dificultar o a no facilitar a l’estudiant: La lectura. La comprensió de la informació. El possible treball que l’estudiant pot fer a partir del text. Uns indicadors bàsics són: Text de més de 25/30 línies. Paràgrafs massa llars (més de 6 línies). Blocs de paràgrafs no separats. Interlineat molt estret. Idees bàsiques no destacades. Títols i subtítols inexistents o no destacats. Inexistència de marges jerarquitzats. Títols i subtítols sense intencionalitat. Per tant, aquest text informatiu, pot tenir un valor acadèmic excel·lent però no presenta cap característica que el faci didàctic. Per això, parlem de text informatiu i no podem qualificar-lo de text didàctic. J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

Recursos Didàctics en Geografia Textos 1.1.P TEXT DIDÀCTIC TEXT DIDÀCTIC: és aquell que presenta aspectes conceptuals i formals que tendeixen a atreure o a facilitar a l’estudiant: La lectura. La comprensió de la informació. El possible treball que l’estudiant pot fer a partir del text. Uns indicadors bàsics són: Text de menys de 25/30 línies. Paràgrafs iguals o inferiors a 6 línies. Blocs de paràgrafs separats (dos). Interlineat d’u i mig. Idees bàsiques destacades: subratllat/negreta. Títols i subtítols existents i destacats. Existència de marges jerarquitzats. Títols i subtítols amb intencionalitat. Per tant, aquest text didàctic, pot tenir un valor acadèmic més o menys reduït però presenta aspectes formals que faciliten l’accés dels estudiants a la seva informació. J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC 1.1.P DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC Objectius bàsics: Proporcionar als nostres estudiants uns textos correctes des del punt de vista didàctic que: Facilitin el treball que han de fer amb els textos: Entendre i aprendre el contingut essencial d’un tema expressat en un text d’una pàgina. Facilitar la conversió del seu contingut en un altre llenguatge, com és un organigrama o un dibuix perquè els estudiants s’acostumin a veure una mateixa realitat expressada en codis o llenguatges diferents. És evident que la finalitat última és materialitza en el desig que els nostres estudiants s’habituïn a veure estructurats els textos i que, a la llarga, siguin capaços de convertir un text informatiu en un text didàctic, per tal de facilitar el seu aprenentatge i la capacitat de mostrar-ho en altres llenguatges. La presentació que s’ofereix al professor es basa en una anàlisi més acurada de les característiques essencials d’un text didàctic, mitjançant una taula per a valorar els diferents ítems. La presentació per als estudiants és més intuïtiva perquè puguin visualitzar i entendre les característiques essencials d’un text didàctic. J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 1 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 1 Valoració màxima del text 1 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 0,25 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 1,5 J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 2 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 2 Valoració màxima del text 2 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 0,25 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 2,75 Color més intens de la fletxa correspon a l‘aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 3 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 3 Valoració màxima del text 3 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 0,25 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 3,75 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia de l text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 4 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 4 Valoració màxima del text 4 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 0,25 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font 0, 5 Valoració total 10 4,75 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 5 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 5 Valoració màxima del text 5 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 0,25 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 5,75 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 6 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 6 Valoració màxima del text 6 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 6 Color més intens de la fletxa correspon a l‘aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 7 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 7 Valoració màxima del text 7 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 6,5 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 8 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 8 Valoració màxima del text 8 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 7,5 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 9 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 9 Valoració màxima del text 9 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 9 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 10 1.1.P VALORACIÓ DEL TEXT TEÒRIC NÚMERO 10 Valoració màxima del text 10 Lletra: caixa de 10 a 12 1 Interlineat: 1,5 línies Paràgrafs: de 3 a 6 línies Blocs paràgrafs: separació 2 línies Jerarquització del text: acotat/sagnat 2,5 Títol i subtítol 0,5 Emfatització del títol i del subtítol Idees clau Personalització títol i subtítol Font Valoració total 10 Color més intens de la fletxa correspon a l’aspecte, total o parcial, que el diferencia del text anterior J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos

ELEMENTS BÀSICS PER A VALORAR LA QUALITAT D'UN TEXT DIDÀCTIC J.P.G. 2.005 Recursos Didàctics en Geografia Textos