Plató, La República Sobre la Justícia

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
23 de l’any cB Regina Escoltant “M’ha estimat” de T. LL. de Victoria, sentim-nos “tocats” per Jesús, com el sordmut de l’evangeli.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
La felicitat dels justos –forjada amb els petits plaers de la vida familiar– és el tema central d’aquest bell poema. Al final del salm (v. 5) l’horitzó.
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
CALES DE L’ESCALA.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
La característica d’aquest salm és un sentiment de confiança pregona en Déu –expressat amb un llenguatge d’incomparable bellesa poètica. En la primera.
3.4 El problema del coneixement
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
Un test per pensar... Materials de
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Matemàtiques 3er E.S.O..
AMOR.
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
DIADA DE LA PAU A SJO.
Temps de... ADSL.
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
4. El problema de la moral: eudemonisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La Bíblia, Font de Valors Humans i Socials
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Coral de les 10 verges que esperen el retorn de Jesús. Bach
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU!"
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Forma substancial (essència)
Som humans. Per això a vegades….
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Transcripción de la presentación:

Plató, La República Sobre la Justícia Lectura textos PAU 2012 Xavier Valls INS Pius Font i Quer

Rep. II 367e-376c Què és la justícia (i la injustícia) La justícia és donar a cadascú el que és seu (concepció tradicional / Cèfal i Polemarc)) La justícia és allò que disposa el més fort (concepció sofística / Trasímac) La justícia és la igualtat de drets i deures (concepció moderna / Il·lustració) “la justícia és superior a la injustícia” Cercar la idea de justícia (no la teva o la meva, sinó allò que realment siguin la justícia i la injustícia intemporalment) Mètode: Justícia a la ciutat (lletres grosses) – justícia en l’individu (lletres petites)

Ciutat ideal Gènesi de la justícia en la ciutat natural o originària “ningú de nosaltres no és autàrquic” > les nostres necessitats > impulsores de la socialització > fundadores de les ciutats Productors: especialització del treball >> les professions que cada ciutadà desenvoluparà, s’articularan seguint el principi de naturalesa = que cadascú desenvolupi aquella tasca que de natural pot realitzar bé, perquè ha nascut amb les aptituds pertinents > Només aquest excel·lència (bé individu - justícia ànima) pot portar a la perfecció de la ciutat (bé comú - justícia polis). Com apareix la injustícia a la ciutat? La “ciutat opulenta” > Hybris Desmesura: expansió > guerra > guardiants – soldats > coratge, força i al mateix temps delicadesa i índole filosòfica > ha de ser educat en aquest natural filosòfic per prendre decisions encertades (Bé)

Rep. IV 427c-445e “si una ciutat està ben fundada, aleshores serà irreprotxablement perfecte” > d’aquí n’evidencia la seva saviesa (o seny), el seu coratge (o valentia), la seva temprança (o moderació) i la seva justícia > en la ciutat, què és i on es troba cada una d’aquestes excel·lències (aretai)? >, és a dir, quin estament les ha de cultivar en un grau més excels?

La saviesa “és el saber deliberar bé el que li convé a la ciutat com un tot”; no una deliberació parcial sobre una cosa o una altra sinó sobre la totalitat (Bé comú) > és l’excel·lència que han de posseir i conrear els governants (o magistrats, guardiants perfectes) El coratge és “la potència per conservar l’opinió pel que fa a les coses importants, que siguin sempre tals i les mateixes, com el legislador les proclama en el pla de l’educació.” > és una certa conservació = saber mantenir allò que és essencial > excel·lència que han de posseir els soldats (auxiliars dels governants) La temprança és “un cert ordre, i un domini d’alguns plaers i passions, dels quals prediquem que es mostren, no sé pas de quina manera, superiors a un mateix.” > possibilita l’autodomini = ser amo de si mateix > una ciutat ha de ser mestressa de plaers i passions, de si mateixa, si vol ser justa > aquesta excel·lència ha de ser cultivada per governants i súbdits = entre ells ha de regnar la concòrdia i harmonia, és adir, l’acord entre el superior i l’inferior. La justícia és el resultat de la concòrdia i harmonia entre les parts de la ciutat. > és l’exel·lència que es dona com a resultat de l’exercici de les altres tres aretai > això s’assoleix si “tothom fa allò per a què està naturalment dotat”, és a dir, la justícia és “fer cadascú el que li correspon”; “cadascú ha de tenir cura d’una sola cosa de les que afecten a la ciutat, aquella per a la qual la naturalesa li hagi donat més aptituds.” > La injustícia és el desequilibri, produït per la disharmonia de les parts, que deixen de cultivar les seves excel·lències, instaurant el crim.

Justícia individual <> Justícia social Aretai-excel·lència ànima-ciutadà <> Aretai-excel·lència ciutat

Rep. VII 514a-520a 1. Narració de l’al·legoria de la caverna (514a – 517a7) Al començament de l’al·legoria Sòcrates ens situa en el camí del seu sentit: “compara la nostra naturalesa (physis) pel que fa a l’educació (paideia) o a la manca d’educació (apaideusia) al cas següent” I comença el relat.

2. Explicació del sentit (517a - 518b) “Tota aquesta imatge, cal que l’enllacis amb el que hem dit abans, la regió que ens és revelada per la vista,l’has de comparar a l’estança de la presó, la llum del foc que hi ha en ella amb la força del sol, i si ara poses la pujada i la contemplació de les coses de l’ànima cap a la regió de l’intel·ligible /.../ al cim te tot el cognoscible, i encara amb un gran esforç, s’hi veu la idea del bé, /.../ causa de tot el que és bell i recte, per tal com genera en el visible la llum del sol, del qual ella depèn, i en l’intel·ligible per tal com crea ella sola com a senyora, la veritat i l’enteniment. I comprenc que el qui ha d’actuar assenyadament en privat o en públic, cal absolutament que contempli aquesta idea” (517b – 519c) Cal llegir l’al·legoria de la Caverna en relació al Símil de la Línia Es distingeixen dos nivells de realitat i coneixement Sensible – Intel·ligible Opinió / Doxa - Ciència / Episteme Coses - Idees Aparença - Ésser Còpies - Models Foc - Sol - Bé

3. Conseqüències del sentit (518b - 520a) Procés de dialèctica ascendent cap a fora la caverna = procés d’educació (la paideia) = “girada total de l’ànima” >aquest viratge, del sensible vers l’intel·ligible, del jo al nosaltres, requereix una exercitació quotidiana de cadascú, fins arribar a la contemplació de l’ésser: el Bé > implica esforç, perquè cal “forçar les naturaleses més bones per arribar a aquesta noció.” Procés de dialèctica descendent cap a dins de la cova = forçar el retorn a la foscor, del filòsof-governant, que ha contemplat la llum del Bé, per tal d’alliberar els presoners o gent de la ciutat que hi viuen > guiant-los per esdevenir ciutadans veritables d’una ciutat perfecta: Bona=Bella=Vera=Justa