Medín Peirón Missatges 14/04/2010 MIDI (2) Missatges 14/04/2010 Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Panoràmica general missatges MIDI Dos grans tipus CANAL afecten sols un canal SISTEMA afecten tots els canals Concepte de CANAL MIDI: vies per on enrutar independenment la informació (16, de 0-15 o 1-16, 10 per percussió)=Veus independents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Panoràmica general missatges MIDI Dos grans tipus CANAL afecten sols un canal Veu (so) Activació Nota Desactivació de nota Pitch bend Post-pulsació polifònica Post-pulsació canal Canvi de programa Canvi de control Mode (funcionament canal) All notes off Parameters reset Mono/Poly Local on/off Omni on/off SISTEMA afecten tots els canals Comuns MTC Selecció de cançó Punter posició Autoafinació EOX Temps real Pulsació de rellotge Inici Pausa Final Active sensing System reset Exclusius Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Panoràmica general missatges MIDI Medín Peirón Panoràmica general missatges MIDI Status byte Data1 Data2 Missatge Binari Hex Note off 1000nnnn 8N alçada velocitat Note on 1001nnnn 9N Poly. After 1010nnnn AN sobrepressió Contrl Chg 1011nnnn BN control valor Mode data 1 data 2 Prgm Chg 1100nnnn CN programa Ch. After 1101nnnn DN Pitch Bend 1110nnnn EN MSB LSB System 1111xxxx FX veu canal veu sistema Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal: estructura i tipus Estructura dels missatges de canal Tipus de missatges de canal (1111=Missatge sistema) Síntesi del so Funcionament del canal en bloc Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Note on (1) Activació nota: Producció Note on: STATUS BYTE Ha de sonar una nota Canal MIDI per on ha de sonar Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Note on (2) Activació nota: DATA BYTE 1 Alçada tonal nota que ha de sonar 0=do, +1 MP = +1 semitó, Múltiples 12=do, Rang>10 octaves Nostre C3 Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Note on (3) Activació nota: DATA BYTE 2 0=apaga la nota Velocitat Intensitat 127=màxima intensitat Controlador Velocity-sensitive Controlador Non Velocity-sensitive Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón Velocity=64
Missatges de canal de veu: Note off Desactivació de nota: Producció i estructura Ha de deixar de sonar una nota Canal MIDI per on ha de deixar de sonar Alçada de la nota a apagar Velocitat d’extinció de la nota (molts sintes no hi responen) Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Note on i note off Durada nota MIDI Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Polyphonic aftertouch=key pressure Medín Peirón Missatges de canal de veu: Polyphonic aftertouch=key pressure Post-pulsació polifònica: producció i estructura Sobrepressió un cop baixada la tecla Post-pulsació polifònica (específica de cada nota) Alçada de la nota a la que s’associa la sobrepressió Valor de sobrepressió (sol canviar timbre i intensitat de nota) Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Channel aftertouch=Channel Pressure Post-pulsació monofònica o de canal: producció, estructura Sobrepressió un cop baixada la tecla Post-pulsació monofònica (afecta a totes les notes que sonen pel canal) Valor de sobrepressió (sol afectar timbre i intensitat) Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Pitch Bend Desplaçament afinació: producció i estructura Roda bending Desplaçament subtil de l’afinació a un canal Afecta l’alçada activa. Els dos bytes de dades s’ajunten en 14 bits que codifiquen 214=16384 valors diferents, entre -8192 (-2 tons) i +8191 (+2 tons). 1 PB=centèsimes cents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Program Change: generalitats Concepte de PROGRAMA MIDI: timbre, instrument (patch) Canvi de programa Canviar el programa actiu al canal Es codifiquen fins a 128 programes diferents. (Però això no vol dir que només poguem tenir 128 timbres diferents, doncs tenim diferents bancs MIDI) Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change (CC): producció Rodes, palanques, pedals, controls lliscants, butons… Roda de modulació potenciòmetres Pedal vSlides hSlides interruptors Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change (CC) Un missatge de control ens permet canviar contínuament el valor d’un paràmetre qualsevol d’un dispositiu MIDI Sintetitzador Mòdul de so Sampler Caixa de ritmes Processadors de so Taules Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change missatge mínim (1) STATUS BYTE Canvi del valor d’un control d’un canal 0-119 Canvi del mode del canal 120-127 Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change: missatge mínim (2) DATA BYTE 1 Número de control a modificar (entre 0 i 119). Més que suficient per controlar tots els paràmetres d’un dispositiu MIDI Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change: missatge mínim (3) DATA BYTE 2 Valor que ha d’adoptar el control Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change (CC): llistat exhausitu DATA BYTE 1 DATA BYTE 2 Dec Hex Nom del control Rang Ús Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: Control Change (CC): efectes Definits CC’S=continuos controllers : En la majoria de controls la variació contínua del valor comporta una variació contínua d’una qualitat perceptiva del so Conmuted: En alguns controls, la variació del valor del control només comporta la conmutació entre dos estats perceptius diferents possibles No-definits Nom i funció és implementada de forma lliure per cada fabricant Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu CC 0-63 Resolució valor Senzilla Doble CC Canal Control (0-31) MSB Valor Un missatge, 27=128 valors diferents +32 CC Canal Control (0-31) MSB Valor CC Canal Control (32-63) LSB Valor + Dos missatges, 214=16384 valors diferents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 0-63 La majoria produeixen canvis perceptivament continus Canvi de banc CC 0 MSB valor / CC 0 MSB valor + CC 32 LSB valor Modulation wheel CC 1 MSB valor / CC 1 MSB valor + CC 33 LSB valor Channel volume CC 7 MSB valor / CC 7 MSB valor+ CC 39 LSB valor Pan CC 10 MSB valor / CC 10 MSB valor+ CC 42 LSB valor Expression controller CC 11 MSB valor / CC 11 MSB valor+ CC 43 LSB valor Alguns, però, no estàn definits: Undefined CC 20 - CC 31 CC 51 - CC 63 Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 64-69 Resolució valor Sempre senzilla CC Canal Control (64-69) MSB Valor Un missatge, 27=128 valors diferents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 64-69 Controls conmutats (on/off), pedals Sustain CC 64 MSB Portamento CC 65 MSB Sostenuto Pedal CC 66 MSB Soft Pedal CC 67 MSB Legato Pedal CC 68 MSB Hold Pedal 2 CC 69 MSB Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 70-79 Resolució valor Sempre senzilla CC Canal Control (70-79) MSB Valor Un missatge, 27=128 valors diferents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 70-79 CC’s Sound Controllers Sound Controller 1: Sound Variation CC 70 MSB Sound Controller 2: Timbre/Harmonic Intens CC 71 MSB Sound Controller 3: Release Time CC 72 MSB Sound Controller 4: Attack time CC 73 MSB Sound Controller 5: Brightness CC 74 MSB Sound Controller 6: Decay Time CC 75 MSB Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 91-95 Resolució valor Sempre senzilla CC Canal Control (91-95) MSB Valor Un missatge, 27=128 valors diferents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC 91-95 Efectes de so Effects 1 Depth: Reverb CC 91 MSB Effects 2 Depth: Tremolo CC 92 MSB Effects 3 Depth: Chorus CC 93 MSB Effects 4 Depth (antic Celeste Detune Depth) CC 94 MSB Effects 5 Depth (antic Phaser Depth) CC 95 MSB Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de veu: CC: NRPN i RPN MSB Control CC Canal 100(R) 98(NR) LSB Control 214=16384 controls + CC Canal 6 Entry 61 Decre 96 Incre MSB Valor + 27=128 valors CC Canal 38 LSB Valor 214=16384 valors + CC 101 0 + CC 100 0: Pitch bend sensitivity=Pitch bend range CC 101 0 + CC 100 1: Channel fine tuning=Master fine tuning CC 101 0 + CC 100 2: Channel coarse tuning=Master coarse tuning CC 101 0 + CC 100 3: Tuning program change CC 101 0 + CC 100 4: Tuning bank select CC 101 0 + CC 100 5: Modulation depth range Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de canal de mode: Generalitats Síntesi del so Funcionament del canal en bloc Estructura El primer byte de dades només pot adquirir 8 valors diferents, que codifiquen 8 tipus de missatges de mode de canal Canal Comencem com missatge de canvi de control Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de mode de canal: All notes off (desactiva totes les notes) Producció Estructura Funció: desactiva totes les notes que estan sonant pel canal Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
MIDI-Missatges. Medín Peirón Missatges de mode de canal: Reset all controllers (inicia els controls) Estructura Funció: posa tots els controls del canal al seu valor per defecte banc=0 programa=0 modulació=0 volum=100 panorama=64 expressió=127 etc… Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de mode de canal: Mono on=Poly off Estructura Funció: posa un o més canals en mode monofònic DATA BYTE 2=0, afecta a tots els canals DATA BYTE 2=1, afecta al CANAL MIDI DATA BYTE 2=2, afecta al CANAL MIDI i al següent DATA BYTE 3=3, afecta al CANAL MIDI i als dos següents … DATA BYTE 3=15, afecta al CANAL MIDI i als 14 següents Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de mode de canal: Poly on=Mono off Estructura Funció: fa que el canal funcioni de forma polifònica (poden sonar tantes notes simultànies com el sintetitzador permet) Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de mode de canal: Local Control on / Local Control off Estructura Funció: El primer fa que l’aparell emissor de MIDI respongui a les instruccions que genera per aquell canal. El segon fa que l’aparell emissor de MIDI no respongui a les instruccions que genera, aquestes seran executades per d’altres esclaus. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de mode de canal: Omni on / Omni off Estructura Funció: El primer fa que el sintetitzador respongui a tots els missatges que rep, independenment del canal El segon fa que el sintetitzador respongui només als missatges que ténen l’etiqueta corresponent al canal al qual el receptor està “sintonitzat” Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Panoràmica general missatges MIDI Dos grans tipus CANAL afecten sols un canal Veu (so) Activació Nota Desactivació de nota Pitch bend Post-pulsació polifònica Post-pulsació canal Canvi de programa Canvi de control Mode (funcionament canal) All notes off Parameters reset Mono/Poly Local on/off Omni on/off SISTEMA afecten tots els canals Comuns MTC Selecció de cançó Punter posició Autoafinació EOX Temps real Pulsació de rellotge Inici Pausa Final Active sensing System reset Exclusius Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema: generalitats Definició: han de ser executats per tots els aparells receptors, independenment del canal al que estiguin sintonitzats Estructura: Tipus de missatges de sistema Comuns: sincronia reproductor/seqüenciador (MTC) i altres Real Time (MC): rellotge, reproducció seqüència Exclusius: de format i implementació lliure Pocs casos Quatre bits alts fixos No codifica canal (nnnn), sinó el tipus de missatge de sistema Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: Generalitats Adreçats a tots els aparells receptors Funcions heterogènies Sincronia dispositius (reproduct./seqüenciador) per codi de temps Codificació avenç de la reproducció de seqüències Codificació seqüència a reproduïr Afinació sintetitzadors analògics. FI missatge de sistema exclusiu Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: MIDI Time Code (MTC) quarter frame Producció Hora Minut SMPTE Segon Frame Estructura Quatre missatges MTC per cadena SMPTE Quatre bits alts unitat temps Quatre bits baixos valor temps Funció: sincronia màster (reproductor) i esclau (seqüenciador) absoluta Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: Posició de cançó Estructura Funció Codifica la posició actual de la seqüència reproduïda, en nombre de beats MIDI (hi ha un cada sis polsos de rellotge) que han passat des de que la seqüència va començar a ser reproduïda. Quan arriba un missatge de temps real continue, es prossegueix la reproducció des d’on s’havia aturat. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: Selector de cançó Estructura Funció Codifica el número de cançó a interpretar pel seqüenciador. Aquesta cançó serà la reproduïda quan arribi un missatge de temps real de tipus start. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: Autoafinació Estructura Funció El MIDI va començar amb instruments analògics, i aquest missatge servia per a que aquests afinessin els seus oscil·ladors. Normalment no s’utilitza als sintetitzadors digitals. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema comuns: (EOX): fi de sistema exclusiu Estructura Funció Indica que el missatge exclusiu de sistema, amb un nombre de bits lliure, s’ha acabat. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: Generalitats Estructura Tenen un sol byte d’estat Caràcter urgent, tenen prioritat, poden aparèixer a qualsevol lloc, fins i tot entre el byte d’estat i de dades de qualsevol missatge Funcions relacionades amb el funcionament a temps real dels dispositius: Font de referències temporals Controlen aspectes de la reproducció d’una seqüència en temps real en base a aquestes referències Altres: active sensing i reset del dispositiu Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: MIDI clock Producció Per quasi tots els aparells MIDI Estructura Funció Apareix regularment en el temps amb una freqüència relativa fixe de 24 vegades per negra (tresets de semifusa), la qual cosa permet comptar figures musicals i marcar el tempo Serveix per sincronitzar dos dispositius de forma relativa: quan comparteixen, clock compten les figures musicals igual i tenen el mateix tempo Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: MIDI tick Producció Per quasi tots els aparells MIDI Estructura Funció Apareix regularment en el temps amb una freqüència relativa variable, entre 24 i 960 vegades per negra Determina la resolució temporal Dos dispositius que comparteixen tick comparteixen manera de comptar el temps i poden avançar i retrocedir en el temps sincronitzadament Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: Start, Stop, Continue Estructura Funció START: inicia la reproducció de la seqüència codificada al selector de cançó, i des del principi, cosa que posa en marxa l’enviament de missatges MIDI clock. STOP: l’atura, així com atura l’enviament de MIDI clock CONTINUE: fa que continuï la reproducció d’una seqüència aturada, al punt on s’havia aturat la reproducció (emmagatzemat pel punter de posició de cançó), i quan apareix el següent pols del rellotge. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: Active sense Producció Per part d’alguns emissors, cada 300 ms. Estructura Funció (facultativa) Els receptors preparats esperen rebre algun missatge MIDI abans de 300 milisegons. En cas contrari, desactiven temporalment les veus actives, per evitar notes penjades. Desprès, es passa al mode d’operació normal Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges de sistema a temps real: Reset Estructura Funció Inicialitza el dispositiu MIDI als valors per defecte. Per la importància dels seus efectes, no es sol enviar automàticament, sinó que l’usuari ha d’activar-lo manualment. Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges sistema exclusius (SysEx) Estructura SOX: avisa que el que vindrà a continuació serà SysEx SysEX pròpiament dit (sintaxi lliure) EOX: indica que s’ha acabat el missatge SysEX Yamaha, Roland JD-800, PSS-680 Missatge sistema comú Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón
Missatges sistema exclusius (SysEX) Funcions Cada fabricant l’implementa a la seva conveniència. No funcionen als dispositius d’altres fabricants Abril 2010 MIDI-Missatges. Medín Peirón