Introducció a la filosofia moderna

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Teorías Psicológicas. Prof. Adj. Ana Laura Russo RENACIMIENTO /HUMANISMO EUROPEIZACIÓN DEL MUNDO REVOLUCIÓN CIENTÍFICA (espíritu positivista) REFORMA.
Advertisements

02/06/20161 FILOSOFÍA MODERNA SIGLOS XVII Y XVIII TEXTOS: - Discurso del método (1637) Descartes - Segundo tratado sobre el gobierno civil (1690) Locke.
Relación entre filosofía y ciencia
BLOQUE I. IDENTIFICA A LA ÉTICA COMO DISCIPLINA FILOSÓFICA Y RECONOCE LAS DIFERENTES TEORÍAS MORALES A LO LARGO DE LA HISTORIA TEMA: OBJETO DE ESTUDIO.
TEMAS: 1.3 HUMANIDADES, CIENCIAS FORMALES Y CIENCIAS FÁCTICAS. 1.4: FILOSOFÍA, CIENCIAS SOCIALES Y CIENCIAS EXPERIMENTALES. PRIMER SEMESTRE. PROFESOR:
PROBLEMAS FILOSÓFICOS. 1.- Los problemas referentes al conocimiento Ha habido cinco principales soluciones al problema del conocimiento: el escepticismo,
CIENCIA, TECNOLOGÍA Y FILOSOFÍA. LA FILOSOFÍA DE LA CIENCIA
Qué es la Modernidad?.
EL PROBLEMA DEL CONOCIMIENTO
RACIONALISMO TEMA EMPIRISMO
Problemáticas filosóficas
EL CONOCIMIENTO CIENTÍFICO EN PERSPECTIVA
TEORIA DEL CONOCIMIENTO
LÍNEA DE TIEMPO DEL CONOCIMIENTO O GNOSEOLOGÍA
DESARROLLO HISTORICO DE LAS CIENCIAS…
EL METODO Prof. Carolina Mora.
RACIONALISMO Y EMPIRISMO
EPISTEMOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN
“La trastienda del sabio” Editorial Hachette, Barcelona 1983
Orden de temas. Karl Marx.
DE LA CREENCIA A LA CERTEZA
FILOSOFÍA MODERNA MODERNIDAD
GASPARD MONGE GIRARD DESARGUES.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
Ciència, tècnica i societat
UNITAT 6 ORIGEN DEL PENSAMENT MODERN: RENAIXEMENT
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Os periodos da filosofía
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Característiques i classificació.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
TRADICIONES DE LA FILOSOFIA DEL METODO CIENTIFICO
Experimentam amb la ciència
regit per llei: el logos
DE LA CREENCIA A LA CERTEZA
La filosofia alemanya del segle XIX
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
RENÉ DESCARTES (1596 – 1650) INTRODUCCIÓ CONTEXTUAL.
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
UNITAT 13 SEGLE XX: FILOSOFIA DE LA CIÈNCIA I DEL LLENGUATGE.
Racionalismo:  El racionalismo (del latín, ratio, razón) es una doctrina filosófica que considera que la razón es el único medio para obtener conocimientos.
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
RENÉ DESCARTES ( ) El Racionalisme.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
El pensament de Hume..
La revolució científica
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
DEFINICIONES DE LA FILOSOFÍA
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Principi del canvi (immanent)
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
1 Qué es la filosofía Definición de filosofía
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Introducció a la filosofia moderna

Filosofia (ciència) medieval: física aristotèlica + teologia cristiana Renaixement: Influència del platonisme i del pitagorisme: matematització de la natura Interès per les artesanies – enginyeries (arts i oficis, sabers útils: construcció, navegació, guerra, producció) Revolució científica (ss. XVI-XVII) Idealització de la natura: només es contemplen els trets matematitzables (figura, grandària, moviment; l’espai només és un receptacle buit tridimensional; “les matemàtiques, i no l’observació ingènua, ens mostren la vertadera realitat” Reflexió sobre el mètode: Bacon – inducció (aspecte empíric) Galileu – mètode resolutiu-compositiu (aspecte racional): resolució (anàlisi): es rebutgen els aspectes no quantificables composició (síntesi): hipòtesi formulada matemàticament i prediccions verificació (experiment) Descartes (Regles per a la direcció de l’enginy [1628-29]; Discurs del mètode, 2 [1637]) Geocentrisme Repòs – estat natural Món supralunar – infralunar Mov. naturals - violents

La modernidad filosófica tiene como uno de sus caracteres básicos una irrenunciable preocupación metodológica. (...) Los filósofos, tanto los del XVII como los del XVIII, sentían una auténtica desazón cuando se enfrentaban con la filosofía que la historia anterior les había legado. Lo que Kant dirá de la metafísica como campo de batalla, y de su proceso histórico como una marcha a tientas (KrV, B XV), es una constante de todos los filósofos, comenzando por Descartes (DM, 1). La necesidad del método se convierte en algo indiscutible. El método no es sólo una necesidad, sino una necesidad primaria y fundamental, porque sólo desde una previa aclaración metodológica puede originarse un pensamiento filosófico que no sea simplemente correcto, sino verdadero. No se puede olvida que estamos en una época donde la verdad –o la aspiración a ella- es una exigencia del filosofar. (Sergio Rábade, Método y pensamiento en la modernidad, Narcea, Madrid, 1981)

Conseqüències filosòfiques Gir epistemològic de la filosofia moderna: l’èmfasi no es posa en la realitat (món) sinó en les condicions per a conèixer-la (jo). Renúncia a la recerca de causes últimes o essències dels moviments (qualitats ocultes, formes substancials) Matematització de la realitat: s’adopta la matemàtica com a model de saber: ideal deductiu [sistema axiomàtic] → precisió, rigor, predicció distinció entre qualitats primàries (objectives: forma, grandària, volum, moviment, massa) i qualitats secundàries (subjectives: olors, colors, gust-disgust) correspondència entre el coneixement i la realitat (ordre i necessitat matemàtics → ordre i necessitat de la realitat): l’estructura de la realitat pot ser esposat deductivament problemes: llibertat, contingència. Autonomia de la raó en el coneixement de la veritat. Rebuig de l’argument d’autoritat (Aristòtil i l’escolàstica; la Bíblia). Imatge mecanicista del món

Dues posicions filosòfiques i una síntesi Racionalisme Descartes, Leibniz, Spinoza, Malebranche Autosuficiència de la raó com a font de coneixement: primers principis = idees innates (les posseeix l’enteniment; intuïció); no són adventícies (provenen de l’experiència) ni factícies (elaborades per la ment a partir d’altres idees) Confiança en el poder cognoscitiu il·limitat de la raó Ideal deductiu (model matemàtic) Possibilitat de la metafísica com a ciència Empirisme Bacon, Hobbes, Locke, Berkeley, Hume L’experiència és la font del coneixement i marca els límits del que es pot conèixer: negació de les idees innates Importància de l’observació i de l’experimentació; inducció Denuncia el caràcter il·lusori de la metafísica. Kant: gir copernicà: síntesi de racionalisme i d’empirisme.