DONA II Williem de Kooning 1904-1997.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EXPRESSIONISME ABSTRACTE
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
Número I Jackson Pollock
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
La lliçó d’anatomia del professor tulp
El gran masturbador Salvador Dalí
Interior holandès I Joan Miró
Els determinants.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Tableau II Piet Mondrian.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
Composició IV Wasily Kandinsky
EDUARD MUNCH
PAU PICASSO.
Composició IV Kandinsky.
BAUHAUS, una escola d’art
Composició IV Wasily Kandinsky
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
Projecte de treball: ELS PINTORS I LES PINTORES
Sopa Campbell’s Andy Warhol
Tableau II Piet Mondrian
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
La ratlla verda Henry Matisse.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
Les Avantguardes.
Tableau II Piet Mondrian
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
Wassily Kandinsky 1866, Moscú – 1944, París
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Impressionisme i postimpressionisme
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
Claude Monet.
Projecte interdisciplinari:
Interior holandès I Joan Miró
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
DIADA DE LA PAU A SJO.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
DONA I ET DONARAN Si tu reses i dones a la gent que pateix; Déu et donarà a tu. Resa i fes obres. Georgina Prat Marrasé.
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
IV Part Música Catalana d’avantguarda “Epigrames” de Benet Casablanques (composició 2003) Monges de Sant Benet de Montserrat.
Gèneres Musicals.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
valors humans i socials
LA VIDA DE LES PERSONES.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Autors Obres Característiques
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
Arriba l’hivern.
Explica amb detall com ho has fet per decidir el tros que pintes.
Willem de Kooning (Rotterdam, Long Island 1997) PINTURA
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Mark George Tobey EL PINTOR MÍSTIC DEL NORD-OEST AMERICÀ
LES MÀQUINES.
Estils i Plantilles Ms Word.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Number 1 POLLOCK.
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Transcripción de la presentación:

DONA II Williem de Kooning 1904-1997

1.- Documentació Títol: Dona II Autor: Williem de Kooning             Cronologia: 1954             Estil: Expressionisme abstracte             País: Holanda-EUA            

2.- TEMA Segona de la sèrie de sis dones monstruoses que de Kooning pintà i que causaren un gran enrenou en la seva tercera exposició individual, l’any 1953.

3.- Descripció Oli sobre tela. La imatge dempeus d'una dona emergeix d'un conjunt de pinzellades insistents i desiguals. Imatge grotesca, monstruosa, inquietant i aterridora. Els grans pits acostumen a ser una constant dels quadres de Kooning, tant si estan tapats, com a Dona II, o al descobert com en obres posteriors. Els ulls són un dels punts més inquietants d'aquesta cara esgarrifosa i també el rictus de la boca, que li confereix una expressió tan burlesca com terrible.

4.- Elements formals i compositius Forma: Oberta. Les pinzellades recullen la violència gestual amb què l’autor va realitzar l’obra i és l’element que li dóna força. Composició: La seva intensa mirada en direcció a l’espectador l les línies compositives marquen un moviment expansiu cap a una composició oberta. Perpectiva: Línia d’horitzó: Simetria:

Geometria: Diagonals Llum: No hi ha un focus lumínic extern. Sorgeix dels mateixos colors. Cromatisme: Utilització de colors tal com surten del tub (rosa pompeià, groc, blau, vermell) però embrutits i barrejats pel fet voluntari de no netejar els pinzells en el moment de pintar. Usa els colors per configurar una pintura molt empastada.

5.- Antecedents i influències posteriors. De Kooning tingué una certa formació europea en els moviments d’avantguarda del Neoplasticisme i de l’expressionisme alemany, sobretot de Kirchner, i també va rebre influències de Picasso. En instal·lar-se als EUA, va entrar en contacte amb un mercat i amb uns ambients àvids de novetats i de seguida va relacionar-se amb els cercles artístics del moment. La seva vinculació a l’expressionisme abstracte americà va ser definitiu per a la seva carrera: hi va aportar, sobretot, la concialiació de l’abstracció amb la figuració i les pinzellades pastoses que tanta influència van exercir posteriorment sobre altres artistes com, per exemple, Miquel Barceló.

6.- Relacions amb obres similars de l’autor De Kooning serà un dels capdavanters de l’expressionisme abstracte (renunciava a la racionalitat compositiva o formal i s’iniciava una recerca vers l’automatisme espontani. Hi ha un predomini de l’expressió a través del traç espontani). De Koonig no va abandonar mai la figuració. En aquesta obra trobem les característiques de l’estil de De Kooning: gestualitat de la pinzellada amb un cert automatisme i amb traços molt vitalistes que l’emmarquen dins de l’action painting; la utilització de colors purs barrejats aleatòriament amb una pinzellada gruixuda i matèrica; la renúncia a la racionalitat compositiva. Altres obres comparables a la que estudiem són els altres 5 quadres de dones que configuren la sèrie.

7.- Diferències amb altres solucions coetànies Dins les Segones Avantguardes i al costat del corrent abstracte, representat per artistes com De Kooning, Pollock (action painting/ dripping) o Tobey (pintura cal·ligràfica), un grup de pintors van reivindicar la figuració, entre ells Bacon i Freud. La recerca de la figuració va esclatar amb el Pop-art que s’inspirarà en productes populars de consum de masses. Els artistes no buscaven antics models sinó que es van fixar en aquells més propis del món que els envoltava i ho feien des d’una perspectiva irònica. Artistes importants en aquest estil seran: Warhol, Lichtenstein, Johns i Oldenburg.

8.- Significat i funció Significat: Desconeixem el significat profund de la sèrie de dones que De Kooning va pintar. Alguns crítics hi ha vist un trets de misogínia (odi a les dones) perquè presenta la dona com un element demoníac, mentre que altres hi veuen uns referents de retorn a les deesses prehistòriques de la fertilitat com un homenatge a les dones.             Funció: Encara que pot considerar-se que l’obra té una funció decorativa, De Kooning no pretenia pas exposar un model de bellesa sinó de lletjor que fes impacte i ens neguitegés, la qual cosa aconsegueix plenament amb aquesta obra i tota la seva sèrie de dones.

9.- Context històric i artístic Fotocòpia Segones avantguardes