PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1
PROPOSTA PEDAGÒGICA Document on es recullen de manera detallada les intencions educatives del centre i la manera com abordar-les Segons normativa article 5 Reial decret 1630/2006: Tots els centres han d’elaborar una proposta pedagògica com a concreció del currículum o dels continguts educatius La proposta pedagògica estarà inclosa en el PEC
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE NIVELLS DE CONCRECIÓ CURRÍCULUM primer nivell de concreció 2n nivell de concreció PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE PROPOSTA PEDAGÒGICA
ELEMENTS PROPOSTA PEDAGÒGICA Adequació dels objectius generals al context socioeconòmic i cultural i als alumnes QUÈ ? Organització dels continguts. QUAN ? Principis metodològics. COM? Organització espais, temps, i recursos. AMB QUÈ? Atenció diversitat. COM ATENDRE nee? Col·laboració amb les famílies. COM PROMOURE? Criteris d’avaluació. QUAN COM i PER QUÈ?
QUI ELABORA LA PROPOSTA PEDAGÒGICA L’equip educatiu i direcció Estableix criteris i procediments per revisar l’aplicació del document. Ha de partir del que es fa al centre. Ha de ser realista i estar a l’abast de tots els professionals.
CAPACITATS Aptituds i competències per realitzar alguna cosa. Els objectius es poden referir a diversos tipus de capacitats: Motrius: manipular, experimentar, desplaçar-se... Cognitius: raonar, relacionar, comprendre, resoldre,... Emocionals: valorar, gaudir, apreciar... Socials: participar, dialogar, compartir,...
CONTINGUTS TRANSVERSALS Són aquells que no apareixen en cap de les àrees de continguts per ser treballats de manera específica, però que han de ser presents i impregnar tota l’acció educativa. Continguts transversals: Educació per a la pau Educació per al consum Educació per a la igualtat Educació per a la salut Educació ambiental
CATEGORIES DE CONTINGUTS CONCEPTES (SABER) PROCEDIMENTS (SABER FER) ACTITUDS (SABER SER i ESTAR) En aquesta edat són d’especial importància els aspectes procedimentals i actitudinals, l’infant està en procés d’adquisició d’hàbits.
Criteris seqüència continguts Nivell desenvolupament evolutiu de l’infant Criteris de continuïtat i progressió (els adquirits serveixen de base per als nous) Importància dels aspectes procedimentals i actitudinals En el procés d’aprenentatge es tindrà en compte dels continguts conceptuals dels més generals als més detallats o dels més simples als més complexos Presència dels temes transversals
PRINCIPIS METODOLÒGICS Són les decisions metodològiques i organitzatives que emanen del currículum i es concretaran en les programacions. Cal establir una sèrie d’estratègies didàctiques al llarg de tot el cicle per garantir la coherència per aconseguir els objectius. Metodologia de l’etapa: Aprenentatges significatius Perspectiva globalitzada Activitats, experiències i joc. Ambient d’afecte i confiança
ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS Organització dels espais: fugir de plantejaments rígits, cal adequar-nos a les situacions educatives: distribució d’aules, espai d’aula, espais comuns. Organització dels temps: horari general del centre, distribució horària,sortides, festes populars,... Organització dels materials: selecció i criteri d’utilització dels materials. Agrupament d’alumnes
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció a les necessitats individuals Atenció als infants amb necessitats educatives especials Decisions: Coordinació dels diferents professionals Adaptació dels recursos Implicació de la família CARÀCTER PREVENTIU I COMPENSDOR DE L’EI
COORDINACIÓ FAMÍLIA -ESCOLA Família primer agent socialitzador i a qui correspon la principal responsabilitat educativa. L’escola ha de col·laborar, cooperar complementar la tasca La unitat de criteris entre família i escola consolida els aprenentatges i els hàbits. Cal establir un sistema de comunicació, col·laboració i participació família/escola: Entrevistes, reunions Intercanvi informació: agendes, plafons, comunicats Informes Participació famíla: festes, activitats, treballs d’aula.
AVALUACIÓ QUÈ S’AVALUA: Procés educatiu Pràctica docent Proposta pedagògica COM S’AVALUA: observació directa i sistemàtica, entrevista, registres QUAN S’AVALUA: Avaluació inicial Avaluació formativa Avaluació sumativa