LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES EN LA PRODUCCIÓ DE MERCÈ RODOREDA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
Advertisements

LA PRODUCCIÓ LITERÀRIA DE MERCÈ RODOREDA INCIDEIX SOBRE LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES. ESTÀS D’ACORD AMB AQUESTA ASSEVERACIÓ. EXPLICA PER QUÈ.
Quan anàvem a l’estraperlo
"No pot escollir príncep qui vessa sang“ (La pell del Brau 1960)
Índex. 1. Introducció. 2. Context històric. 3. Biografia. 4. Obra.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
El comentari de text.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
CONTES MUSEU DELS.
BAUHAUS, una escola d’art
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Joan Puig i Ferreter.
La Terra.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
DANAE TRAVÉ SARRADELL HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI 1R BATXILLERAT.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL LLEÓ Maite Rodriguez.
Presentació de la base de dades
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
CALES DE L’ESCALA.
Llibre de les bèsties de Ramon Llull
CENTRE D’ EDUCACIÓ PER PERSONES ADULTES
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
QÜESTIÓ NÚM. 14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
Literatura catalana medieval. Prosa
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
SORTIM A EXPLICAR MITES
L´assaig de postguerra
Guerra del Marroc
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
La novel·la psicològica
LA DIVERSITAT LINGÜÍSTICA
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Entrevista a Enric Larreula
EL TIMBALER DEL BRUC.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
Tesis Doctorals en Xarxa
Llorenç Villalonga.
PALAU DE LA GENERALITAT, EL PATI DELS TARONGERS
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
La narrativa de postguerra
Jonathan Rigol Eirena amo Endre Del Pino Juan Ambrosio
Treball de Recerca de Batxillerat
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
CEIP SALVADOR ESPRIU ZER EL JONC EL PARE CARBASSER
La narrativa de la postguerra
Un animal en perill d’extinció
Consum per substàncies per any (últim mes)
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
El Modernisme Tradició I Modernitat a L’arquitectura Del Canvi De Segle Projecte Escolar Comènius 1
TREBALL REALITZAT PER: ÀLEX CABERO I LAIA ORTEGA
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Mercè Rodoreda ( ).
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
VICTOR CATALÀ.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
La lírica.
Transcripción de la presentación:

LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES EN LA PRODUCCIÓ DE MERCÈ RODOREDA CURS 2012-2013 2n DE BATXILLERAT NOCTURN IES L’ASSUMPCIÓ

Mercè Rodoreda (Barcelona, 1908 - Girona, 1983) És la novel·lista més important de postguerra per la densitat i el lirisme de la seva obra. És autora de la novel·la catalana més aclamada de tots els temps, La plaça del Diamant (1962), que es pot llegir actualment en més de vint idiomes. Comença a escriure contes per a revistes, com a fugida d'un matrimoni decebedor i, més tard, quatre novel·les d'un cop, que després rebutja, tret d'Aloma (1938), amb la qual guanya el premi Crexells. A les primeries de la guerra civil espanyola treballa al Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya i a la Institució de les Lletres Catalanes. Exiliada primer a diverses localitats de França i després a Ginebra, trenca el seu silenci de vint anys amb Vint-i-dos contes (1958), que obtindrà el premi Víctor Català. Amb El carrer de les Camèlies (1966) guanya el premi Sant Jordi, el de la Crítica i el Ramon Llull. A mitjan anys setanta retorna a Catalunya, a la població de Romanyà de la Selva, on acaba la novel·la Mirall trencat (1974) i, entre d'altres, encara publica Viatges i flors i Quanta, quanta guerra..., el 1980, any en què li és atorgat el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes. Des de 1998 es convoca el premi Mercè Rodoreda de contes i narracions, en homenatge a l'autora. Va ser membre i Sòcia d'Honor de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana.

Comença a publicar a partir de 1930, quan la novel·la psicològica és una tendència general. Però una vida literària tan dilatada com la seua, que abraça fins als anys vuitanta, incorpora progressivament molts elements innovadors. A més, la seua biografia, marcada per la guerra, l’exili i una vida sentimental gairebé novel·lesca, es reflecteix subtilment a les seues obres –especialment a Aloma (1938)- i enriqueix la personalitat dels personatges, a través dels quals construeix la ficció. La major part de l’obra de Rodoreda rep la influència de tres escriptor psicologistes que admirava: Virginia Woolf, Marcel Proust i Thomas Mann. El tractament de personatges femenins, la descripció psicològica de les seus actituds –sobretot davant del destructor pas del temps- és molt paral·lel al dels dos primers. La influència del tercer és més palesa a les últimes obres. El tret més destacable de l’obra de Mercè Rodoreda és la CAPACITAT DE FER AVANÇAR L’ACCIÓ AL MATEIX TEMPS QUE ELS PERSONATGES PROJECTEN EL SEU MÓN INTERIOR. La descripció de personatges, llocs i situacions sembla una projecció del pensament dels personatges. Els diàlegs es confonen sovint amb el pensament dels personatges.

Els diferents estils de discurs citat (directe, indirecte, indirecte lliure i monòleg interior) fan present constament el caràcter, el temperament i el pensament dels personatges. Així, les narracions rodoredianes superen la divisió entre narració, descripció i diàleg. Aquests tres elements apareixen fosos en una unitat indestriable: la història, que, com la història personal i col·lectiva, no pot ser fragmentada. Aquesta manera de veure la narració és una metàfora d’un dels grans temes de l’autora:EL PAS DEL TEMPS. D’altra banda, la psicologia dels personatges es fa palesa a través de les accions, determinats comportaments i, fins i tot, expressions que, en ser repetides, esdevenen obsessions que caracteritzen molt gràficament els personatges: la freda astúcia de Teresa Goday (i l’apassionament amb què viu les relacions sentimentals), la innocència i la submissió de Natàlia, les manies (quasi paranoiques) de Quimer, les angoixes existencials d’Eladi, el candor de Cecília C., etc. Amb el temps, M. Rodoreda, que va viure a l’exili a Europa (París i Ginebra), va enriquir el seu corpus literari amb tot d’elements existencialistes, neorealistes, simbòlics, etcètera, però sempre ha mantingut la mateixa cura a mostrar-nos com són els personatges i a relacionar aquesta descripció psicològica amb el comportament i les actituds.