LA NARRACIÓ ROMÀNTICA I REALISTA -NARCÍS OLLER

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Quan anàvem a l’estraperlo
Advertisements

Les amistats estan fetes de trossets....
El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
Música d’ Advent A. Pärt Déu és amb nosaltres QUARTA SETMANA D’ADVENT.
Joan Puig i Ferreter.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
JESÚS DE NATZARET.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
CLAUDE MONET.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
El Cant Gregorià.
EL MODERNISME (1892-// ) OBJECTIU: equiperar la cultura catalana amb qualsevol altra cultura europea. Volen que la literatura sigui nacional.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
Literatura catalana medieval. Prosa
ESCULTURA PALEOLÍTICA
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
BERNAT METGE.
TORRES DE DEFENSA A BEGUR.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
▬ El salmista, un ministre de la casa de Déu, assisteix a la intriga d’un rival sense escrúpols, que vol suplantar-lo en les seves funcions dins el.
EL POBLE DE LA FANTASIA.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Quin dinosaure!.
La Bíblia, font de valors humans i socials
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Entrevista a Enric Larreula
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Carta d’un infant als seus pares.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
La vida és un do de Déu i un servei als altres
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Llorenç Villalonga.
Déu et parla. Descobreix la seva paraula.
valors humans i socials
El petit príncep
CONCURS.
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
I vosaltres, qui dieu que sóc jo?
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
XIII a Setmana de la solidaritat
La narrativa de la postguerra
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Saber Viure és no estar sol.   .
LA PANDILLA.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
RESTA PORTANT-NE.
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
Mercè Rodoreda ( ).
“La mare de Jesús” de T. Ll. de Victòria, evoca l’acollida
ELEMENTAL, ÉS CLAR! FITXES DE SUPORT
Un home, que regularment assistia a les reunions d’Amics,
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

LA NARRACIÓ ROMÀNTICA I REALISTA -NARCÍS OLLER

Narcís Oller i Moragas Vida Fou el primer novel·lista català modern reconegut no tan sols a Catalunya, sinó també a Espanya i a tota Europa. Va néixer a Valls el 10 d'agost del 1846 i va morir a Barcelona el 26 de juliol del 1930 Va ser un advocat i escriptor que va cultivar el realisme i el naturalisme, per acabar adaptant-se al modernisme de l'època. Orfe de pare, va viure de petit amb la seva mare i la família materna, els Moragas, una de les més importants de Valls, on s'educà en un ambient benestant i molt liberal. Seguí els consells del seu oncle, que era advocat, i més tard, estudià dret a Barcelona, i acabà la carrera el 1871. Es dedicà a aquesta professió fins gairebé la seva mort.

L'obra Oller començà a escriure de jove en castellà, fins que el 1877 es decidí a canviar al català, influït pels Jocs Florals d'aquell any (premis per a Verdaguer i Guimerà) i per la seva entrada en contacte amb les tertúlies literàries, en especial amb La Renaixença. Començà a llegir obres de diferents autors francesos tot descobrint la literatura realista. Dos íntims amics, els crítics Josep Yxart i Joan Sardà, van ser els que li van fer veure les possibilitats de la narració realista i naturista i l'impulsaren a escriure seguint el model d'aquests corrents literaris. Va escriure sis obres narratives importants (La papallona, l'Escanyapo- bres, Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim), dues obres teatrals, adaptacions dels seus llibres al teatre i un assaig on parla dels seus llibres Els temes que tracta en la seva obra vénen a ser com una crònica general de la transformació de la societat catalana durant la segona meitat del segle XIX i de l'impacte dels canvis que es produïen en la vida urbana i la rural. Tot i que la seva obra és encara hereva de la tradició romàntica, s'inscriu plenament en els nous corrents moderns del Realisme i el Naturalisme.

Característiques del Realisme El Realisme és una de les dues concepcions artístiques de l'Europa de l'època, que intenta plasmar en l'art com és la vida, la realitat contemporània. Les característiques principals són: El detallisme en les descripcions, L'ús de frases llargues i adjectivació rica L'adequació del registre de llengua a cada personatge. La recerca de la versemblança i una pretesa objectivitat L'atenció als temes d'interès de la burgesia.

Característiques del Naturalisme L'altre moviment artístic, participa també de les característiques del Realisme però les accentua, i a més: Pretén copsar la realitat de manera absolutament objectiva, sobretot els seus aspectes menys favorables. Inclou aspectes de l'entorn que fins al moment no havien aparegut: classes socials desfavorides, problemes, malalties... Regna la crítica social amb un aire bastant pessimista. Hi ha un enfocament científic de la creació: l'autor observa allò que l'envolta, en fa una hipòtesi explicativa i plasma cada detall amb distanciament. Els personatges es mouen dins d'un determinisme marcat per l'herència genètica i l'entorn. L'ideal no és la bellesa sinó l'adequació a la realitat. Es presta atenció a la medicina, a la filosofia i a les reformes polítiques.

Característiques de l'obra d'Oller El propòsit global del novel·lista era la veritat en art, és a dir, la recerca i la reproducció de la realitat que, d'acord amb els principis estètics que seguia, havia de ser, necessàriament, la del seu país a l'època que li havia tocat viure. Contrastant amb el realisme però, els seus personatges no acaben de tocar del tot de peus a terra i resulten lleugerament idealitzats. Oller n'accentuà els aspectes més idealitzables o bé més caricaturitzables. De la seva galeria de figures literàries, les femenines acostumen a ser les de més entitat, les més aprofundides psicològicament; les masculines, en canvi, tendeixen a tenir un caràcter més esquemàtic, una personalitat menys rica i matisada.

Mancances de N. Oller Per valorar la tasca d'Oller cal tenir presents un seguit de factors condicionants: Els que provenien de la seva personalitat: Una permanent inseguretat literària, superada gràcies als consells i l'encoratjament dels literats amics seus Una indolència per la manca de dedicació professional a la literatura. Dos problemes que sorgien directament del context cultural català: La imperfecció del llenguatge literari (empobrit per l'escàs conreu dels últims segles) La manca d'uns models per al realisme narratiu. Tot i les seves limitacions, Oller féu un gran treball materialitzat en una obra d'alta qualitat literària que omplí el buit existent en el camp de la novel·la, recuperant la tradició novel·listica catalana perduda i possibilitant la tasca dels narradors del sXX.

Anàlisi i exemples d'alguna de les seves obres L'Escanyapobres Etiquetada de novel·la naturalista ja des de la seva aparició, és una novel·la més negra, condensada i ambiciosa, i sovint voreja l'esperpent. L'acció transcorre el 1850 al poble de Pratbell, que es dedica bàsicament al comerç i emmagatzematge de blat. L'Oleguer deixa l'ofici de traginer i s'instal·la a Pratbell per fer de blader, amb considerable èxit. L'èxit del nouvingut provoca l'enveja i , aviat, l'odi dels veïns. L'Oleguer es mostra cruel en la seva dona, la Tuies. Però l'arribada del ferrocarril revoluciona l'estructura econòmica i social del poble. . L'assassinat final de l'Oleguer, a mans d'un proletari víctima de les seves pràctiques d'usura, simbolitza el triomf de la nova societat industrial. Cap. I: Descripció de l'avar. Era altot i ossut, però magre i cappetit. Com a bon moreu, tenia negres els cabells, sempre arranats, i eren tambe negres nines les dels seus ulls, fredes i escorcolladores mentre escoltava, guspirejants o dolces quan la seva paraula ho requeria. Gairebé barbamec, tenia, no obstant, gruixudes celles, unides sobre el seu nas llarguet i cantellut. Però el que més caracteritzava aquella figura era la boca, tirada endavant com la del furó, amb els seus llavis tan prims i cenyits a l'os, que no podia badar-los sense fer l'efecte que ensenyava les dents per mossegar.

La bogeria Basada en un fet real -la mort d'un client d' Oller-, tracta del jove Daniel Serrallonga, de com es va tornant boig, i fa un estudi de les causes de la seva bogeria, plantejant les dues teories científiques que hi havia en aquella època: l'una defensa que ha heretat la malaltia (determinisme biològic) i l'altra creu que la bogeria se li manifesta perquè s'ha trobat en un medi social advers i ha viscut molt males experiències (determinisme social). És l'obra més naturalista d'oller.

Pilar Prim Cap. XIV: Osita i Pilar visiten l'advocat Deberga Pilar Prim és una novel·la de Narcís Oller, publicada el 1906, de caire psicol·logista amb la qual l'autor intenta endinsar-se i acostar-se a l'estètica modernista que en aquell moment començava a aflorar. Pilar Prim es una jove vídua obligada pel testament del seu marit mort a quedar-se en aquest estat si no vol perdre la herència. Enamorada d'un altre home, s'enfronta a obstacles familiars i socials de la seva època Cap. XIV: Osita i Pilar visiten l'advocat Deberga Casada la tia d'en Deberga, aquest s'havia establert ja al carrer de Trafalgar. Emprenent-les pel passatge de la Indústria, en dos minuts hi eren. "Podien , doncs, anar-hi a peu, sense que així ni el cotxer se n'assabentés." I aquest avantatge irrisori pesà més que altra cosa en la decisió de la Pilar. - Qualsevol diria que anem a fer-ne una de grossa!- exclamà l'Osita, morta de riure -. ¿Per què no podria saber la humanitat en pes que, en un cas apurat, has anat a consultar un advocat maco, ni que hi anessis sola, ben sola? vejam! - Què vols que et digui! fan tanta por les males llengües! - Recorda't de l'anònim: ¿les ha fetes callar, la teva prudència? ¿Quin servei immoral t'he fet jo, mai de la vida, perquè em tractessin del que allí em tracten? Però mira: "Amb el cor net, el cap ben dret." ¿Tornaries, per ventura, a casa l'advocat dels Dou, que tant va mirar pels teus interessos al tractar-se del dot? Anem, maca, anem, que el meu Genís diu que la cosa du pressa , i tu, sola, no hi aniries mai. Avesat a les grandeses, en Deberga no havia sabut instal.lar-se sinó en un pis magnífic: uns grans baixos, als quals s'arribava pujant només cinc esglaons. L'Osita pitjà animosa el boto d'aquella gran porta de caoba i metalls blancs. Com que eren les sis de la tarda d'un dia rúfol de març, ambdues amigues venien bo i tremolant de fred; però en dar el primer pas dins l'estatge, l'atmosfera tebiona i seca que radiava un gran chubesky les confortà ja totes.