Una experiència de participació i transformació real des de l’equipament juvenil. 1.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Connecta Joven Imatges: NECESSITAT SOCIAL APRENENTATGE SERVEI
Advertisements

ASSOCIACIÓ DEMANOENMANO
ESPORT I CONVIVÈNCIA Fundació per l’Esport i l’Educació de Barcelona Programa Convivim Esportivament Barcelona, 27 d’octubre de 2017.
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Safe: Grup de recerca en salut, Activitat física i esport
Programa de Transició Escola Treball
Xarxa Productes de la terra
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
I transforma un llibre en un nou lector
Departament de Justícia
La Planificació estratègica Territorial. De l’estratègia a l’Acció
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
ACORD PEL DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC I SOCIAL DE RUBÍ Metodologia
PROMOCIÓ DE L’OCUPACIÓ I L’AUTOOCUPACIÓ
Jornada de portes obertes
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Marianao 1985 Marianao Context: La Fundació Marianao:
1 1.
Jornada Cloenda Esports
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
Taula sectorial de Voluntariat social Avaluació i línies de treball
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
TROBADA D’ESPORTS d’octubre de 2016.
LA PREVENCIÓ I LA REDUCCIÓ DE RISCOS EN EL CONSUM DE DROGUES
Pla local de joventut
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Dispositiu Local d’Inserció
Grups interactius a L’Esquitx
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Seminari d’Educació Especial
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Presentació de la candidatura
ASSAMBLEA GENERAL ASSOCIACIÓ DE FAMÍLIES D’ALUMNES CURS 17/18
CNL de Terrassa i Rubí Balanç d’actuacions en el mandat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
BALANÇ DE LA LLEI DE BARRIS
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Proposta d’un programa de ciutat que articuli totes les actuacions i recursos en orientació i assessorament acadèmic Programa en construcció participada.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Taula sectorial de Diversitat funcional Avaluació i línies de treball
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Pla Comunitari Poble-sec
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Àrea d’Atenció a les Persones
Convivència i Mediació Escolar
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
El departament de Recursos Humans
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Transport Porta a Porta
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Transcripción de la presentación:

Una experiència de participació i transformació real des de l’equipament juvenil. 1

CONSIDERACIONS PRÈVIES LA FINALITAT EL TÈCNIC/A ELS/LES JOVES EQUIPAMENT JUVENIL 2

LA FINALITAT DE L’EQUIPAMENT UN PROJECTE SOCIAL (I/O EDUCATIU) VS. UN ESPAI FÍSIC Finalitat clara i voluntat de Millora i transformació Falta de visió i pla estratègic JOVES USUARIS JOVES PARTICIPANTS Funcionament basat en les Possibilitats de l’equipament Funcionament basat en les Possibilitats DELS JOVES Accessible a ALGUNS joves Orientació UNIVERSAL Espai únic i autosuficient Visió integral=Necessitat de xarxes . 3

EL/LA TÈCNIC/A Reflexions Tens un horari al servei dels joves o de l’equipament? GESTIONES activitats o FACILITES recursos per a que gestionin els joves? ETS UN REFERENT O UN TÈCNIC/A GESTOR? ETS PROACTIU/VA I coneixes les necessitats i potencialitats dels i les joves? Coneixes els recursos del territori i treballes en xarxa amb ells? 4

ELS/LES JOVES “Díga’m-ho i ho oblido, ensenya’m-ho i ho recordo, Desmitificació juvenil Crear OPORTUNITATS REALS de participació “Díga’m-ho i ho oblido, ensenya’m-ho i ho recordo, INVOLUCRA’M-HI I HO APRENC” Benjamin Franklin Formar-los i acompanyar-los Facilitar espais de transformació Deixar que S’EQUIVOQUIN, que experimentin 5

L’experiència de treball amb joves a la FUNDACIÓ MARIANAO 6

FUNDACIÓN MARIANAO, CASAL INFANTIL I JUVENIL  DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT · Entitat de iniciativa social. · Treball comunitari. · Incidència en els col·lectius de risc. · 44 treballadors · 300 voluntaris. · 35 projectes. · Privada + Subvenciones UBICACIÓ – CONTEXT · Sant Boi de Llobregat és una població del “Baix Llobregat” con 85.000 habitants · Un dels barris més poblats és Marianao. Compta amb uns 30.000 habitants. · És un barri de classe mitja amb un fort índex de immigració a la dècada dels 70.  OBJECTIUS · Acompanyar a les persones en el seu procés de presa de consciència crítica i compromesa davant la seva realitat. · Col·laborar en la construcció d’una societat cada cop més justa y solidaria. 7

OCI (VPK) Formació juvenil Viver de projectes VOLER (MOTIVACIÓ) PODER (OPORTUNITATS) SABER (FORMACIÓ) OCI (VPK) Formació juvenil Viver de projectes 8

OBJECTIUS DE L’ÀREA DE JOVENTUT Promoure la participació activa dels joves a la comunitat. Promoure accions formatives adreçades als joves que els capacitin per construir i liderar projectes socials. Oferir un espai d’oci alternatiu i saludable que promogui la participació juvenil. Fomentar l’ús d’espais i equipaments públics en les diverses activitats dirigides als joves de la ciutat. 9

Al llarg del curs… (Metodologia) 3 DESENVOLUPAMENT DEL CURS F O R M A C I Ó ANÀLISI DE LA REALITAT DETECCIÓ D’UNA NECESSITAT EL·LABORACIÓ DEL PROJECTE Context social Entitats - Institucions És necessari? És possible? Formació genèrica Formació específica O P R T U N I A EXECUCIÓ DE L’EXPERIÈNCIA PILOT AVALUACIÓ Futur del col·lectiu M O T I V A C Al llarg del curs… (Metodologia) Activitats lúdiques Metodologia lúdica i participativa

Dificultats/amenaces 4 Dificultats/amenaces DIFICULTATS/AMENACES Mites entorn el jove Confiança de l’administració En les capacitats dels joves DE L’ENTORN Incertesa econòmica DEL JOVE Exploració de les necessitats Socials del context Vinculació de nous joves Formació academicista

CLAUS D’ÈXIT CONTEXT DE FUNDACIÓ PROTAGONISME METODOLOGIA Equip educatiu referent Recursos econòmics Transversalitat Equipaments PROTAGONISME Autonomia en les decissions Elecció de la IDEA Reconeixement institucional Vincle d’amistat METODOLOGIA Lleure i oci Participativa FORMACIÓ Experiència pilot

COL·LECITUS JUVENILS ESTABLES 6 Impacte aconseguit COL·LECITUS JUVENILS ESTABLES VPK Oci alternatiu juvenil 12 joves 18 a 25 anys 4 edicions anuals del Programa d’oci Més de 3000 joves Han participat NAO Esplai 9 joves 15 a 22 anys 50 nens i nenes de 3 a 14 anys atesos 2 anys de funcionalent CJV2 Campaments infantils 7 joves 16 a 20 anys 1 any de funcionalent 5 activitats de lleure infantil (colònies, campanyes De reis, fires infantils..) FEM MÚSICA FM Promoció cultural 13 joves 16 a 20 anys 2 anys de funcionalent 3 edicions del Concurs `Fem Música’ 16 grups musicals Locals. 3 maquetes gravades

PROGRAMA VPK OCI ALTERNATIU JUVENIL 14

VPK és un programa d’oci nocturn alternatiu juvenil, de caràcter preventiu, normalitzador, universal i gratuït, realitzat pels joves i dirigit als joves. 15

OBJECTIUS DEL PROGRAMA Fomentar espais d’ oci gestionats pels propis joves i dirigits a ells mateixos. Afavorir la participació activa dels joves, promovent la seva participació en la resolució dels seus problemes. Potenciar actituds saludables en el temps lliure juvenil, tot disminuint la demanda i l’ ús indegut de drogues entre els i les joves davant els moments de major consum, fomentant estils de vida positius i saludables. Promoure una nova forma d’oci basada en la diversitat de la seva oferta; activitats esportives i culturals. Utilitzar instal·lacions públiques gestionades pels propis joves i destinades a realitzar-hi activitats d’oci juvenil. 16

TEMPORALIZACIÓ DEL PROGRAMA

COM S’ESTRUCTURA UNA FASE? 6 CAPS DE SETMANA D’ACTIVITAT Divendres i Dissabtes 22h-3h de la matinada

Fase prèvia: Fase d’activitats: Avaluació: Contactes institucionals Espais, permisos, col·laboracions... Programació Recursos i materials Difusió Preparació d'instal·lacions Recepció participants Recepció monitors Avaluar constantment Execució de les activitats Avaluació: Inicial Processual Final Memòria 19

FASE D’AVALUACIÓ  Inicial  Processual  Final  Memòria

FASE PRÈVIA  Programació  Contactes institucionals Espais, permisos, col·laboracions...  Recursos i materials  Difusió

FASE D’ACTIVITAT  Preparació d'instal·lacions  Recepció participants  Recepció monitors  Avaluar constantment  Execució de les activitats

DESTINATARIS Joves entre 15 i 35 anys 23

INSTAL·LACIONS I ESPAIS Casal municipal “l´Olivera” Fundació Marianao IES Rafael Casanova Casal municipal “l´Olivera” Poliesportiu Places. ACTIVITATS Culturals Campionats Esports 24

25

Coordinadora del programa ORGANIGRAMA GESTIÓ DEL PROGRAMA EQUIP TÈCNIC REMUNERAT Coordinadora del programa Educador/a Educador/a EQUIP DE JOVES DINAMITZADORS (VOLUNTARIS) 12 joves entre 19 i 28 anys DURANT L’EXECUCIÓ Col·laboradors Talleristes Àrbitres PARTICIPANTS 26

Paper dels diversos agents de la comunitat en relació al programa EL TREBALL EN XARXA Paper dels diversos agents de la comunitat en relació al programa IES DEL BARRI Difusió a les classes Cessió dels seus espais FORCES DE SEGURETAT CIUTADANA Control rutinari dels espais on es desenvolupa l’activitat PLA DE DESENVOLUPAMENT COMUNITARI Suport en la coordinació amb altres agents Finançament RED ESTATAL LUNAS ADMINISTRACIÓ LOCAL (facilitadors de recursos) Suport en la difusió Finançament “Claus” dels espais públics Formació juvenil (drogodependències, primers auxilis, etc.) ENTITATS DE LA CIUTAT Suport en la difusió Recerca de Talleristes Participació al programa VPK 27

COST TOTAL DEL PROGRAMA RECURSOS ECONÒMICS COST TOTAL DEL PROGRAMA 114000 FONTS DE FINANÇAMENT DEL PROGRAMA Secretaria de Joventut: Obra social Caixa Catalunya (via conv obres socials Sec Jov): Departament de Salut: projecte joves i Esports: Departament de Salut: Drogodependències: Departament de Governació i Adm.: Joves i participació: Ajuntament de Sant Boi Conveni anyal: Dep. Vicepresidència Sec Política Lingüística: Diputació de Barcelona, Area d’Educació: Ingessos puntuals 2008: Obra social “La Caixa”: Premi “Caixa Sabadell” a iniciatives d’intervenció en el Lleure: 16% 18% 10% 3% 6% 15% 4% 11% 28

PREMIS I RECONEIXEMENTS PREMI VOLUNTARIAT 2008 - Millor projecte comarcal de voluntariat social. Departament de Governació i administracions públiques. PREMI CAIXA SABADELL 2008 - Per a la intervenció en el lleure amb joves. PREMI NAFENT (Entitat GREC) – Millor pograma local de resolució de conflictes i mediació juvenil. Bona pràctica en la guia d’APS, aprenentatage i servei 2008, experiencies de treball amb joves, Centre promotor d’APS. · Bona pràctica en la guia d’experiències juvenils de la FUNDACIÓN BELTERSMANN, proyectos de emprendimiento juvenil.

GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ! Col·lectiu VPK Fundació Marianao, C/ Girona 30 Sant Boi de Llobregat 936303062 30