Mare de déu de Montserrat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Imatges, Internet Sense finalitat comercial Compaginació M. Altimires Sant Martí del Canigó Pau Casals.
Advertisements

Catedral gòtica de Barcelona. La Planta
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
CATEDRAL DE LLEÓ LA CATEDRAL ESPANYOLA MÉS FRANCESA.
Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau
Sara Ramírez Karola Salat
El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
El Modernisme i Joan Maragall
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
Treball de MÚsica les castanyoles
L'EDAT MODERNA.
BAUHAUS, una escola d’art
26 de l’any Regina Escoltant “Converteix-te, Jerusalem” de Narcís Casanoves, sentim-nos Església “santa i pecadora”
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
Portada de Santa Maria de Ripoll
ELS TEATRES D’ESPARREGUERA ABANS I ARA
L'ART GREC.
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
L’ART DEL PALEOLÍTIC PINTURA I ESCULTURA.
Portalada de Sant Pere de Moissac
CLAUDE MONET.
6è de Primària Escola El Cim
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
PABLO RUIZ PICASSO.
Frontal de l’altar d’Avià MNAC
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
MAJESTAT BATLLÓ Títol: Majestat Batlló. Autor: desconegut.
ESCULTURA ROMANA.
Proposta 1.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
Monestir de Poblet.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
JUSTINIÀ I EL SEU SEGUICI
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
MOSAICS DE L’ABSIS DE LA CATEDRAL DE MONREALE
L’art gòtic Segles XIII, XIV, XV.
Inma Torres Bisquert 4t ESO B.
Comarques de Catalunya
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
Pan i Syrinx Claude Debussy “Syrinx”
DONA I ET DONARAN Si tu reses i dones a la gent que pateix; Déu et donarà a tu. Resa i fes obres. Georgina Prat Marrasé.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Gèneres Musicals.
LA TRADICIÓ D’AMAGAR ELS OUS DE PASQUA? LA MONA TRADICIONAL DE PASQUA?
MONTSERRAT (fin s.XII) NÚRIA (XII o XIII)
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
Santa Maria del Pi.
El castell de Clariana està ubicat a Argençola, Anoia
Consum per substàncies per any (últim mes)
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
· Tema seleccionat: Compartir.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Sant Pere de les Puel·les
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
Proposta 14.
La nina d’ivori Cartell 2016
Catedral de Barcelona Aquesta construcció és religiosa .
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
L'art grec.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Transcripción de la presentación:

Mare de déu de Montserrat Autor: desconegut. Cronologia: darrer terç del segle XII, amb afegits dels segles XVI i XIX. Estil: romànic. Tipologia: escultura exempta. Material: fusta d’àlber. Tema: religiós. Localització: Santuari del monestir benedictí de Montserrat.

Context Es desconeix la identitat de l’artista que va tallar aquesta escultura, i tot i que actualment no hi ha cap dubte sobre la seva factura en l’època medieval, la llegenda popular l’atribueix a Nicodem, un dels deixebles de Jesús, i la seva pintura ornamental, a l’evangelista Sant Lluc. Segons explica la tradició, l’escultura va ser feta en vida de la Mare de Déu i la van porat a Catalunya els primers cristians. Arran de la invasió musulmana en el segle VIII, la imatge va ser amagada i no va ser localitzada fins el segle IX per uns pastors. L’any 1881 la Mare de Déu fou proclamada Patrona de Catalunya pel papa Lleó XIII. Des del 1947 està entronitzada en un retaule d’argent, a la part superior de l’absis de la basílica.

Descripció formal Maria apareix asseguda en un tron decorat amb petites columnes. Té el cap cobert amb una toca que li arriba fins a les espatlles i que se subjecta amb una corona. La mà dreta aguanta una orbe, mentre que amb l’esquerra mostra un lleuger acostament afectuós cap a l’espatlla de la figura de Jesús. Aquest, assegut a la seva falda, també presenta una corona, beneeix amb la mà dreta i porta una pinya a l’esquerra. Totes dues figures mantenen frontalitat clara, tot i que a causa de la diferència cronològica, s’hi noten diferents acabats fisonòmics. La Mare de Déu presenta una postura eminentment hieràtica, distant i geomètrica, tal com correspon a l’estil romànic, només trencada per un lleu somriure a la cara. Tant el rostre com el vestit assenyalen un domini de les línies rectes i anguloses, marcades per una simetria formal clara.

El nen Jesús, en canvi, presenta formes arrodonides i un rostre més expressiu, d’acord amb la finalitat més sentimental i realista del segle XIX. A part del negre no original dels rostres i de les mans, el color daurat domina completament les talles i deixa veure algunes restes de policromia vermella i blava al les corones i als vestits. Temàtica La talla presenta la imatge romànica típica de la Mare de Déu com a Sedes Sapientae, és a dir, com a Tron de la Saviesa, de la qual és símbol el Nen Jesús. Aquest adopta l’actitud de Crist-Jutge que apareix a l’escena del Judici Final: Fent el senyal característic de la benedicció, i aguantant una pinya, símbol de la fecunditat i de la vida perenne. La Mare de Déu, per la seva banda, té a la mà un orbe que simbolitza l’univers com a signe de la perfecció i del poder diví.

La imatge mostra afegits posteriors en els complements La imatge mostra afegits posteriors en els complements. La capellina que cobreix el cap i les espatlles de la Mare de Déu, la corona –decorada amb la flor de llis, símbol de la monarquia francesa- i la peanya daten del segle XVI; mentre que les mans i la figura del Nen Jesús són del 1823-1824, segurament substituint antics elements fets malbé. El color negre del rostres i de les mans, motiu pel qual és coneguda a Catalunya amb el nom de la “Moreneta”, no és original. Aquesta particularitat s’ha atribuït a nombrosos factors, entre els quals destaquen l’efecte del fum dels ciris i les llànties que il·luminaven la Mare de Déu a la capella primitiva, i l'oxidació del possible vernís de plom que es feia servir antigament per envernissar les talles.

Models i influències La imatge de la Mare de Déu entronitzada amb l’Infant és pròpia de l’art bizantí. Aquest model passà d’Orient a Occident i guanyà molta popularitat a l’època medieval. Tot i que la talla mariana –única figura medieval original- no pot ser adscrita a cap escola concreta del romànic català, per les seves característiques (plecs de la indumentària, rostre...) es relaciona amb obres realitzades o vinculades als tallers del sud de França, com la Mare de Déu del Claustre de Solsona, i amb la diòcesi de Vic, vinculada al taller del monestir de Ripoll. El lleu somriure i l’intent de contacte maternal amb el seu fill anticipen la tendència humanista del període gòtic. Extret de: TRIADÓ; J.R. Història de l’art. Ed. Vicenç Vives, 2009 Mare de Déu del Claustre, Solsona (segle XII)