Núria Batalla
El paper ha constituït des dels seus origens un dels suports bàsics per a crear imatges. Ha estat un dels mitjans de comunicació més important i, amb el descobriment de la impremta, passà a ser un dels suport per a la reproducció, inicialment de textos, i posteriorment d'imatges. ANTECEDENTS Pergami Papiro
HISTÒRIA PAPER S. II d.c XINA Funcionari T’Sai Lun de la cort de l’Emperador xinès Paper a partir de fibres de draps, xarxes i escorça de diferents arbusts. L’any 1150: A través del àrabs va arribar a la Península. Xàtiva. Centre paperer de tota l’àrea metiterrània. Europa: Invenció de la Imprenta 1450. S’impulsa l’ús del paper Matèria prima: Fibres vegetals com draps de cotó, lli, xarxes de pesca, etc. Producció gravat en fusta. Xilografia. S.XIX. Revolució Industrial: Augment de la demanda de paper a causa de L’increment de les publicacions de llibres, diaris.
PROPIETATS DEL PAPER Tipus de fibra: llarga ( pi, avet ) curta (pollancres, eucaliptus) Tractament que es fa per obtenir la pasta: Additius: coles, col.lorants, blanquejants. Procés de fabricació: manual o mecàncica Propietats físiques: sentit de les fibres: longitudinals o transversals Gramatge ( massa per unitat d’arèa) Rugorositat, porositat, etc Propietats mecàniques: resistència que oposa un full de paper a diferents treballs o esforços mecàncics. Propietats òptiques: Opacitat, brillantor, transparència Propietats de sensació: El color, la marca d’aigua o filigrana Propietats químiques: grau d’encolat, higroscòpia, valor PH ( grau d’acidesa) Imprimibilitat
TIPUS DE PAPERS 1.En funció de la matèria prima i la procedència tenim dos grans grups: 1.1PAPERS ORIENTALS Fibres: Bambu, cànem, morera Japò: Kozo, gampi, mitsumata Cola vegetal 1.2.PAPERS OCCIDENTALS Fibres:Cotó Cotó i cel.lulosa Cel.lulosa (element sintetitzat i fabricat per les plantes verdes a partir del procés de la fotosíntesis) Cola animal
2. Segons el sistema de producció: 2.1 Manual Fabricació amb una forma, fulla per fullla. Paper fort, barbes naturals, acabat rugós i irregular 2.2 Mecànica Fabricació industrial. S.XIX. La fulla del paper és regular, acabats refinats.
ALTRES ASPECTES DEL PAPER Paper verjurat: Tipus de paper que esta determinat per l’entramat de la forma. Les verjures són l’estructura interna de la fulla del paper. Aquestes estan composades per línies verticals i horizontals ( corondels i puntizons). Paper vitela: La superfície és uniforma i no es perceb les marques de la forma com en el paper verjurat.
Procedència Mode de producció (manual, mecànica) Matèria primera (pasta de cel·lulosa, d'altres fibres vegetals (arròs, cànem, lli, bambú…), reciclat) Factors constitutius: Porositat Gramatge Gruixària Resistència Textura Verjura Setinat Encolat Amb barbes Amb filigranes (en sec, marca a l'aigua) Transparència, opacitat Brillantor Color Altres aspectes que es puguin destacar: bast, dolent, suau….
ANÀLISI D’UNA ESTAMPA. Exercici laboratori Extret del text docent Set taules per a l’anàlisi i classificació d’una estampa actual. Mª Rosa Vives http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/13562/1/Set%20taules%20Rosa%20Vives.pdf 4. EL PAPER 4.1 ORIENTAL : p. Xina, p. Japó, p. Índia, p.Nepal OCCIDENTAL COTÓ COTÓ I CEL·LULOSA CELU·LOSA 4.2 FACTURA: Manual / Mecànica 4.3 COLA: Animal / Vegetal 4.4 FACTORS CONSTITUTIUS VERJURAT / VITEL·LA FILIGRANA O MARCA A L’AIGUA GRAMATGE ACABAT : llis / rugós / granulat BARBES: intonso / tallades / fictícies 4.5 COLOR: blanc / ivori / crema / acigronat …… 4.6 MATÍS: brillant / translúcid / opac / nacrat ……. 4.7 MARCA 4.8 MESURES : alçada x amplada 4.9 ALTRES SUPORTS ALTERNATIUS
Bibliografia: Vives Piqué, Rosa.; Del cobre al papel. La imagen multiplicada. Icària editorial. Barcelona.1994 Vives Piqué, Rosa.; Guía para la identificación de grabados. Arco Libros. Madrid. 2003. DDAA.; El Paper. Col.lecció biodiversitat i tecnodiversitat.Museu de la ciència i de la tècnica de Catalunya. Grabowski, B ; Fick, B.; El grabado y la impresion. Blume. Barcelona 2010