STABILE MOBILE Alexander Calder
ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Art Cinètic Calder Enllaços
Catalogació Obra: Oshkosh. Autor: Alexander Calder. Cronologia: 1965. Dimensions: 140 cm. Materials: Metall pintat. Estil: Art cinètic. Localització: Col·lecció particular.
Composició Anàlisi formal Formes Moviment
Anàlisi formal Composició Base estable de forma triangular. Mòbil format per una barra, filferro i tres discos. 1
Anàlisi formal Composició Contrast entre la pesadesa del suport i la lleugeresa de les plaques. Contrast entre blanc i negre. Equilibri del conjunt com el d’una balança, però que es pot alterar.
Anàlisi formal Formes Geomètriques: Estructura triangular en negre: la base. Circulars en blanc: suspeses a l’aire.
Anàlisi formal Moviment i formes també es poden composar moviments». «De la mateixa manera que es poden composar colors i formes també es poden composar moviments». En aquesta ocasió representa el moviment de translació al voltant del sol.
Tema Iconografia Interpretació Funció Context Relacions
Interpretació Tema Representa el moviment de translació, on tots els astres: la terra, la lluna i el sol, estan en moviment. Aquesta obra es tracta d’un “stabile-mobile” per estar composta per dues parts. “Stabile”. “Mobile”. El terme “mobile” s’oficialitza al 1932, després de les dues exposicions que va realitzar Calder, una a Paris, Galeria Vignon, i l’altra a New York, Julien Lévy. Al 1965 construeix altres “stabile-mobile” sense títol molts semblants.
Interpretació Iconografia La temàtica de l’obra de Calder està relacionada amb: el món del circ. la natura: animals, plantes. els astres. Domador de lleons Quatre fulles i tres pètals Univers
Interpretació Funció Les obres de Calder decoren: Espais interiors: cases particulars, museus... Espais exteriors: espais públics, parcs i places. Guggenghein Alta velocitat, plaza Vanderburg.
Interpretació Context En 1930 després de visitar el taller de Mondrian començarà a introduir les formes abstractes en el seu repertori. Un any després realitzarà escultures cinètiques que Duchamp denominarà mòbils. Els seus primers mòbils es composen de peces de fusta tallada o de trossos de metall pintats que recorden les formes bimorfes de Miró i d’ Arp ,units per filferro. Més tard realitzarà grans escultures sense moviment, de formes abstractes, que Arp anomena “stabile”. Posteriorment realitzarà obres híbrides entre la idea del mòbil i la figura estable, de dimensions petites o grans, els mòbil estable o els “standing mobile”.
Interpretació Relacions Sense títol, 1965. Sense títol, 1965.
Surrealisme Context Arp: Human Concretion, 1933.
Constructivisme Context Moviment abstracte iniciat en Rússia en 1913 per Tatlin. En 1920 Gabo i Pevsner publiquen el primer Manifest Realista. Antoine Pevsner: Head circa, 1923-1924. Gabo: Cinètica construcció, 1919-20.
Surrealisme Context Miro Xifres i constel·lacions enamorades d’una dona Hermitage
Neoplasticisme Context Mondrian. 1921.
Art Dada Context Marcel Duchamp
Biografia Alexander Calder 1898-1976 Estil Obres
Alexander Calder Biografia 1898-1976 Biografia Neix en 1898 a Filadèlfia en el si d’una família d’artistes. En 1919 obté el títol d’enginyer industrial. En 1926 viatja a Europa i coneix a Paris escultors i pintors de l’entorn surrealista i constructivista. A partir de 1930 s’apropa a l’art abstracte per la influència de Mondrian i construeix mòbils i “stabiles” . El primer gran “stabiles” per a exteriors és de 1937. Participa l’any 1937 al pavelló espanyol de l’Exposició Universal de París amb la Font de mercuri En 1943 la Guerra genera escassesa d’alumini i recorre a la fusta per a construir una sèrie de mòbils "The Constellations“.
Alexander Calder Estil Crea formes biomorfes i geomètriques . 1898-1976 Estil Crea formes biomorfes i geomètriques . Utilitza els colors primaris i els no colors. Introdueix el moviment. Es preocupa per les tensions, l'equilibri i la força de gravetat. La seva obra més característica és el mòbil. La temàtica està relacionada amb: El món del circ. Els astres. Els animals i les plantes.
Alexander Calder Obres Mobile. Stabile. Stabile-Mobile. Filferro. 1898-1976 Obres Mobile. Stabile. Stabile-Mobile. Filferro. Escultura motoritzada. Constel·lacions. Pintures i dibuixos. Joies. Joguines. Altres mòbils.
Alexander Calder Obres 1898-1976 Obres Mòbils penjats del sostre. Mòbils de peu. Mòbils fixats a la paret . «un mòbil és una escultura abstracta feta principalment de planxes, tub d’acer, filferro i fusta. Tots els seus components es posen en moviment per electromotors, el vent, l’aigua o simplement la mà». Mòbils
Alexander Calder 1898-1976 Obres Joies Collar, 1940.
Alexander Calder 1898-1976 Obres Joguines Domadors de lleons
Alexander Calder Obres Estables 1898-1976 Obres Estables Construccions d’acer estàtiques i fixes. Formada per planxes de metall. La gran velocitat, 1969.
Alexander Calder Obres “Stabile-mobile” 1898-1976 Obres “Stabile-mobile” Són construccions entre el mòbil i l’estable, pesades, petites o grans, de planxes d’acer pintades de vermell o negre. NANCY, ferro, pintura 205 x 277 cm, Palma, 1972 1939
Alexander Calder Obres Filferros Animals. Figures del circ. Retrats. 1898-1976 Obres Filferros Animals. Figures del circ. Retrats.
Alexander Calder Obres Constel·lacions 1898-1976 Obres Les Constel·lacions són peces de forma biomorfa de fusta unides amb filferro i parcialment pintades. Constel·lacions Constel·lació amb dues agulles,1943.
Escultura motoritzada Alexander Calder 1898-1976 Obres Escultura motoritzada Maqueta per a mòbil accionat per motors: Univers, 1974.
Alexander Calder Obres Altres mòbils Gons: Torres 1898-1976 Grans construccions exteriors El vent fa sonar els elements de metalls Torres Construccions obertes de ferro on pengen petits mòbils Altres mòbils
Alexander Calder Obres Pintures 1898-1976 Sense títol, 1930 (oli sobre tela).
Alexander Calder 1898-1976 Mercury Fountain, 1937.
Concepte Art Cinètic Característiques Context
Art Cinètic Concepte L art cinètic engloba aquelles manifestacions artístiques que estan dotades de moviment real. El moviment es pot suggerir per diferents formes: Obres de dos o tres dimensiones que tenen moviment real. Obres que son estàtiques però que, amb el moviment de l’espectador, permeten més d’una lectura. Obres que no tenen moviment real però que, mitjançant algun efecte òptic, donen la sensació de moviment, op art.
OP Art Moviment il·lusori. Víctor Vasarely: Vega, 1957.
Art Cinètic Característiques Abandonament dels elements tradicionals. Investigació de tres elements fonamentals: l’espai, el temps i la llum. L’obra ja no és un objecte sinó un sistema, on el moviment és el més important. Presenta dues modalitats: El cinetisme, centrat en el moviment espacial, El luminisme, centrat en el moviment lumínic. Per a produir el moviment es recorre a diversos mecanismes: Mòbils. Construccions en moviment real, accionades per forces electromagnètiques o motors.
Art Cinètic Context El qualificatiu cinétic fou utilitzat per primer cop en el Manifest Realista de Gabo i Pevsner el 1920. El 1922, Moholy-Nagy i Kemeny, en el seu Sistema de forces dinàmiques constructives, fan servir el terme dinàmic per a la majoria de fenòmens de moviments. Duchamp utilitza la paraula mòbil en referir-se a les obres de Calder. El txec Zdenek Pesánek (1896-1965) publica un llibre titulat El cinetisme (1941). El terme s'aferma cap el 1954, especialment a partir de l'exposició El Moviment a la Galeria Denise René de París.
Enllaços http://www.calder.org/ http://cv.uoc.es/~011_04_005_01_web01/opart.html http://web-p.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/bachillerato/arte/arte/x-contem/esc-cine.htm http://museoreinasofia.mcu.es/exposiciones/exposicion.php?idexposicion=61 http://www.lluispuy.info/art/obres_art/obres_pendents_final_curs/obres_pendents.htm http://www.centenariovillanueva.web.ve/CUC/Sintesis_Artes/Artistas_Extranjeros/Calder/Calder_Biografia.htm http://www.nga.gov/cgi-bin/psearch?Request=S&Hname=cALDER&Person=55300 http://www.nga.gov/exhibitions/calder/realsp/room12-11.htm http://bloc.balearweb.net/post/187/5703