STABILE MOBILE Alexander Calder.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EXPRESSIONISME ABSTRACTE
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
Éduard Manet.
ELS MATERIALS METAL·LICS
El Guernica Pablo Picasso.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Tableau II Piet Mondrian.
Mecanismes 3er ESO.
CIÈNCIA Des del principi de la nostra història, hem sentit curiositat per saber com funcionen les coses i què fa que el món sigui com és. Som molt curiosos.
PAU PICASSO.
George Braque.
Composició IV Kandinsky.
EL SISTEMA SOLAR ELS PLANETES.
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
Projecte de treball: ELS PINTORS I LES PINTORES
ORIGEN DEL SISTEMA SOLAR
EL SISTEMA SOLAR.
Tableau II Piet Mondrian
“L’ART NO EXPRESSA EL QUE ÉS VISIBLE, MÉS AVIAT FA VISIBLE...”
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MESCLES I DISSOLUCIONS
El moviment i les forces ESQUEMA INICI ESQUEMA RECURSOS INTERNET
Principis bàsics dels sistemes de transmissió en vehicles
La terra El nostre planeta.
LES MESURES.
Carnestoltes 2018 reciclat i creatiu!
La ratlla verda Henry Matisse.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
1r ESO TEMA 4 ESTRUCTURES.
ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Tableau II Piet Mondrian
Imatges en moviment. El llenguatge cinematogràfic
PRIMERS FREDS Miquel Blay.
L’OBSERVATORI DE GREEN BANK, EUA..
Proposta 1.
Wassily Kandinsky 1866, Moscú – 1944, París
Per Robert Casal.
Éssers vius i éssers inerts
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
Tema 4. La Terra i la Lluna. Pàg 52
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
Què hi ha a l'Univers?.
LA NUTRICIÓ EN LES PLANTES
Claude Monet.
Paula Aguilar Ian Garcia Ayoub Garra Paula Cabrera Vano Barbakadze
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
MUSICA TRADICIONAL VALENCIANA MÚSICA TRADICIONAL VALENCIANA
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
Salvador DALÍ.
DONA II DE KOONING.
La narrativa de la postguerra
Proposta 2.
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
LA TERRA SÒL, AIGUA i L’AIRE FORMEN LA TERRA ON VIUEN ELS ÉSSERS VIUS.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
EL SISTEMA ECONÒMIC.
La representació dels objectes
Per què ens fan llegir? Perquè llegir és un plaer. Protagonitzem històries que ens transporten a viure aventures que ens meravellen i ens fan somiar! A.
Enllaç químic El sistema periòdic David Mor Elbal.
Transcripción de la presentación:

STABILE MOBILE Alexander Calder

ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Art Cinètic Calder Enllaços

Catalogació Obra: Oshkosh. Autor: Alexander Calder. Cronologia: 1965. Dimensions: 140 cm. Materials: Metall pintat. Estil: Art cinètic. Localització: Col·lecció particular.

Composició Anàlisi formal Formes Moviment

Anàlisi formal Composició Base estable de forma triangular. Mòbil format per una barra, filferro i tres discos. 1

Anàlisi formal Composició Contrast entre la pesadesa del suport i la lleugeresa de les plaques. Contrast entre blanc i negre. Equilibri del conjunt com el d’una balança, però que es pot alterar.

Anàlisi formal Formes Geomètriques: Estructura triangular en negre: la base. Circulars en blanc: suspeses a l’aire.

Anàlisi formal Moviment i formes també es poden composar moviments». «De la mateixa manera que es poden composar colors i formes també es poden composar moviments». En aquesta ocasió representa el moviment de translació al voltant del sol.

Tema Iconografia Interpretació Funció Context Relacions

Interpretació Tema Representa el moviment de translació, on tots els astres: la terra, la lluna i el sol, estan en moviment. Aquesta obra es tracta d’un “stabile-mobile” per estar composta per dues parts. “Stabile”. “Mobile”. El terme “mobile” s’oficialitza al 1932, després de les dues exposicions que va realitzar Calder, una a Paris, Galeria Vignon, i l’altra a New York, Julien Lévy. Al 1965 construeix altres “stabile-mobile” sense títol molts semblants.

Interpretació Iconografia La temàtica de l’obra de Calder està relacionada amb: el món del circ. la natura: animals, plantes. els astres. Domador de lleons Quatre fulles i tres pètals Univers

Interpretació Funció Les obres de Calder decoren: Espais interiors: cases particulars, museus... Espais exteriors: espais públics, parcs i places. Guggenghein Alta velocitat, plaza Vanderburg.

Interpretació Context En 1930 després de visitar el taller de Mondrian començarà a introduir les formes abstractes en el seu repertori. Un any després realitzarà escultures cinètiques que Duchamp denominarà mòbils. Els seus primers mòbils es composen de peces de fusta tallada o de trossos de metall pintats que recorden les formes bimorfes de Miró i d’ Arp ,units per filferro. Més tard realitzarà grans escultures sense moviment, de formes abstractes, que Arp anomena “stabile”. Posteriorment realitzarà obres híbrides entre la idea del mòbil i la figura estable, de dimensions petites o grans, els mòbil estable o els “standing mobile”.

Interpretació Relacions Sense títol, 1965. Sense títol, 1965.

Surrealisme Context Arp: Human Concretion, 1933.

Constructivisme Context Moviment abstracte iniciat en Rússia en 1913 per Tatlin. En 1920 Gabo i Pevsner publiquen el primer Manifest Realista. Antoine Pevsner: Head  circa, 1923-1924. Gabo: Cinètica construcció, 1919-20.

Surrealisme Context Miro Xifres i constel·lacions enamorades d’una dona Hermitage

Neoplasticisme Context Mondrian. 1921.

Art Dada Context Marcel Duchamp

Biografia Alexander Calder 1898-1976 Estil Obres

Alexander Calder Biografia 1898-1976 Biografia Neix en 1898 a Filadèlfia en el si d’una família d’artistes. En 1919 obté el títol d’enginyer industrial. En 1926 viatja a Europa i coneix a Paris escultors i pintors de l’entorn surrealista i constructivista. A partir de 1930 s’apropa a l’art abstracte per la influència de Mondrian i construeix mòbils i “stabiles” . El primer gran “stabiles” per a exteriors és de 1937. Participa l’any 1937 al pavelló espanyol de l’Exposició Universal de París amb la Font de mercuri En 1943 la Guerra genera escassesa d’alumini i recorre a la fusta per a construir una sèrie de mòbils "The Constellations“.

Alexander Calder Estil Crea formes biomorfes i geomètriques . 1898-1976 Estil Crea formes biomorfes i geomètriques . Utilitza els colors primaris i els no colors. Introdueix el moviment. Es preocupa per les tensions, l'equilibri i la força de gravetat. La seva obra més característica és el mòbil. La temàtica està relacionada amb: El món del circ. Els astres. Els animals i les plantes.

Alexander Calder Obres Mobile. Stabile. Stabile-Mobile. Filferro. 1898-1976 Obres Mobile. Stabile. Stabile-Mobile. Filferro. Escultura motoritzada. Constel·lacions. Pintures i dibuixos. Joies. Joguines. Altres mòbils.

Alexander Calder Obres 1898-1976 Obres Mòbils penjats del sostre. Mòbils de peu. Mòbils fixats a la paret . «un mòbil és una escultura abstracta feta principalment de planxes, tub d’acer, filferro i fusta. Tots els seus components es posen en moviment per electromotors, el vent, l’aigua o simplement la mà». Mòbils

Alexander Calder 1898-1976 Obres Joies Collar, 1940.

Alexander Calder 1898-1976 Obres Joguines Domadors de lleons

Alexander Calder Obres Estables 1898-1976 Obres Estables Construccions d’acer estàtiques i fixes. Formada per planxes de metall. La gran velocitat, 1969.

Alexander Calder Obres “Stabile-mobile” 1898-1976 Obres “Stabile-mobile” Són construccions entre el mòbil i l’estable, pesades, petites o grans, de planxes d’acer pintades de vermell o negre. NANCY, ferro, pintura 205 x 277 cm, Palma, 1972 1939

Alexander Calder Obres Filferros Animals. Figures del circ. Retrats. 1898-1976 Obres Filferros Animals. Figures del circ. Retrats.

Alexander Calder Obres Constel·lacions 1898-1976 Obres Les Constel·lacions són peces de forma biomorfa de fusta unides amb filferro i parcialment pintades. Constel·lacions Constel·lació amb dues agulles,1943.

Escultura motoritzada Alexander Calder 1898-1976 Obres Escultura motoritzada Maqueta per a mòbil accionat per motors: Univers, 1974.

Alexander Calder Obres Altres mòbils Gons: Torres 1898-1976 Grans construccions exteriors El vent fa sonar els elements de metalls Torres Construccions obertes de ferro on pengen petits mòbils Altres mòbils

Alexander Calder Obres Pintures 1898-1976   Sense títol, 1930 (oli sobre tela).

Alexander Calder 1898-1976 Mercury Fountain, 1937.

Concepte Art Cinètic Característiques Context

Art Cinètic Concepte L art cinètic engloba aquelles manifestacions artístiques que estan dotades de moviment real. El moviment es pot suggerir per diferents formes: Obres de dos o tres dimensiones que tenen moviment real. Obres que son estàtiques però que, amb el moviment de l’espectador, permeten més d’una lectura. Obres que no tenen moviment real però que, mitjançant algun efecte òptic, donen la sensació de moviment, op art.

OP Art Moviment il·lusori. Víctor Vasarely: Vega, 1957.

Art Cinètic Característiques Abandonament dels elements tradicionals. Investigació de tres elements fonamentals: l’espai, el temps i la llum. L’obra ja no és un objecte sinó un sistema, on el moviment és el més important. Presenta dues modalitats: El cinetisme, centrat en el moviment espacial, El luminisme, centrat en el moviment lumínic. Per a produir el moviment es recorre a diversos mecanismes: Mòbils. Construccions en moviment real, accionades per forces electromagnètiques o motors.

Art Cinètic Context El qualificatiu cinétic fou utilitzat per primer cop en el Manifest Realista de Gabo i Pevsner el 1920. El 1922, Moholy-Nagy i Kemeny, en el seu Sistema de forces dinàmiques constructives, fan servir el terme dinàmic per a la majoria de fenòmens de moviments. Duchamp utilitza la paraula mòbil en referir-se a les obres de Calder. El txec Zdenek Pesánek (1896-1965) publica un llibre titulat El cinetisme (1941). El terme s'aferma cap el 1954, especialment a partir de l'exposició El Moviment a la Galeria Denise René de París.

Enllaços http://www.calder.org/ http://cv.uoc.es/~011_04_005_01_web01/opart.html http://web-p.cnice.mecd.es/eos/MaterialesEducativos/bachillerato/arte/arte/x-contem/esc-cine.htm http://museoreinasofia.mcu.es/exposiciones/exposicion.php?idexposicion=61 http://www.lluispuy.info/art/obres_art/obres_pendents_final_curs/obres_pendents.htm http://www.centenariovillanueva.web.ve/CUC/Sintesis_Artes/Artistas_Extranjeros/Calder/Calder_Biografia.htm http://www.nga.gov/cgi-bin/psearch?Request=S&Hname=cALDER&Person=55300 http://www.nga.gov/exhibitions/calder/realsp/room12-11.htm http://bloc.balearweb.net/post/187/5703