LA VICARIA La vicaria Marià Fortuny.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Marià Fortuny ( ) Retrat de Fortuny fet per Federico de Madrazo 1867
Advertisements

LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
ELS LLENGUATGES VISUALS
L’electricitat:l’energia més versatil.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
Éduard Manet.
CEIP PRÀCTIQUES II CURS 2008/2009
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Catalogació Anàlisi formal Interpretació ÍNDEX Dalí Enllaços.
L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
PAU PICASSO.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
George Braque.
BAUHAUS, una escola d’art
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Joan Puig i Ferreter.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
Tableau II Piet Mondrian
LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
Sol ixent. Impressió Claude Monet.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
L’ART A L’EDAT MODERNA.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Tableau II Piet Mondrian
ELS NOMBRES ENTERS.
PRIMERS FREDS Miquel Blay.
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Impressionisme i postimpressionisme
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
ELS PRIMERS FREDS Miquel Blay
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
BERNAT METGE.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Què hi ha a l'Univers?.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
BATXILLERAT ARTS ESCÈNIQUES
Realisme EEl Realisme pictòric sorgeix a mitjans segle XIX. (Revolució burgesa de 1848) TEMES SOCIALS La gent humil, la seva feina, la vida a l’aire lliure.
Guerra del Marroc
Castell de Sant Esteve Era un castell construït sobre una vil·la romana. Es troba a Palamós, al començament del camí de ronda de la platja de la Fosca.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
ANTONI GAUDÍ Antoni Gaudí va néixer a Reus (Baix Camp) l’ any 1852 i va morir a Barcelona l’any Era arquitecte. Ell anà a Barcelona al per.
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
Castell de Gelida És un castell del municipi de Gelida. El tipus de construcció, era una fortificació que es troba a l’Alt Penedès. Exactament, el carrer.
DALI ESPAI FEM CULTURA.
DONA II DE KOONING.
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Proposta 8.
La vicaria Marià Fortuny Estil: Realisme MNAC. Barcelona
· Tema seleccionat: Compartir.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Les Avantguardes (principis segle XX)
El Modernisme Tradició I Modernitat a L’arquitectura Del Canvi De Segle Projecte Escolar Comènius 1
EL GÒTIC Andrea Soria Catalán..
Mercè Rodoreda ( ).
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Transcripción de la presentación:

LA VICARIA La vicaria Marià Fortuny

ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Pintura de gènere Fortuny Enllaços

Catalogació Obra: La Vicaria Autor: Marià Fortuny Cronologia:1867-1870 Dimensions: 60 x94 cm Materials i tècnica: oli sobre taula Estil: Realisme Localització: MNAC, Barcelona

Composició Espai Anàlisi formal Figures Llum i color

Anàlisi formal Composició Realitzada a partir dels eixos de l’espai arquitectònic. L’escena principal: paral·lela al fons relegada a un segon pla L’escena secundària: obliqua primer pla Escena secundària Escena principal 1 Espai tancat Espai obert

Anàlisi formal Espai Construcció geomètrica de l’espai. L’espai arquitectònic està tractat en perspectiva. La reixa divideix el quadre en dues zones: Davant de la reixa amb dos plànols. Darrera de la reixa en penombra. 3

Anàlisi formal Espai Plans 4 Reixa 3 2 4 1

Anàlisi formal Espai 1r Pla

Anàlisi formal Espai 2n Pla

Anàlisi formal Llum i color L’ampla gamma cromàtica i colors lluminosos dels vestits dels personatges contrasta amb els colors foscos i terrosos de la vicaria. Reflexos del la llum sobre els metalls i les robes.

Anàlisi formal Figures Figures diminutes. Personatges en diferents actituds. Moviments suaus i harmoniosos. Es formant petits grups de personatges que dialoguen entre si. 4

Relacions amb altres obres Tema i iconografia Personatges Interpretació Context històric Significació Relacions amb altres obres

Interpretació Tema Representa la celebració d’un casament desigual, un nuvi vell i ric i una núvia pobre i bella. Ambientada en una vicaria. Pertany al gènere de “Casacón” o de “tableautin” escenes costumistes ambientades al segle XVIII. El tema recorda a diferents obres de Goya sobre les bodes de diferents condició social.

Relacions amb altres obres Interpretació Relacions amb altres obres Goya: La boda, cartró per a tapis.

Interpretació Personatges Els personatges van vestits a la moda de l’època de Goya: Grup centrals dels nuvis. Acompanyants: amics i familiars. Un torero i una “manola”. Confrare que demana almoina per les ànimes del purgatori. Vicari. Notari. Va utilitzar com a models a la seva esposa i alguns familiars i amics.

Interpretació Personatges 2 1 3 4 5 6 7 8 Núvia, la seva cunyada. Nuvi, el seu cunyat. Acompanyant, la seva cunyada. La seva esposa, Cecília. “Manola”, Niccolina, la seva model. Torero, Arlechino, el seu model. Militar, Meissonier. 2 1 3 4 5 6 7 8

Interpretació Context històric El quadre el va iniciar a Madrid en 1867 quan realitzava les gestions prèvies a la seva boda amb Cecília Madrazo. Un any després marxa a Roma i inicia una segona versió que acabarà a Paris. Va exposar l’obra a la Galeria Goupil (Paris) en 1870 amb un gran èxit. Goupil va pagar per l’obra 25.000 francs i la va vendre per 70.000.

Interpretació Significació El seu quadre va ser molt ben acollit per la crítica així com el conjunt de l’exposició. Théophile Gautier va escriure una crítica molt afalagadora de la Vicaria. El quadre, que es va vendre per 70.000 francs una suma exorbitant, decidí el futur professional de Fortuny. L’èxit li obligà a continuar amb la pintura de “casacón” fins que ho va deixar poc a poc quan es va instal·lar a Granada.

Interpretació Significació «Heus aquí a grans trets la presentació del decorat i l'escenificació del quadre; però el més difícil d'expressar és el gust arrabassador, la gràcia exquisida i l'originalitat inesperada d'aquesta pintura que té tota la frescor d'estil d'un esbós i tot l'acabat de l'obra mestra més preciosa. Al costat de parts tractades amb negligència s'acusen detalls d'una extraordinària finor que fixen i precisen les masses sense despullar-les ni gens ni mica del seu moviment i de la seva soltesa. Quin colorit tant harmoniós en la seva audàcia, que no tem prendre tonalitats prestades a la paleta japonesa, tons poc freqüents pel seu exotisme, revifant grises perla i torrats neutres Que toc lleuger espiritual expressiu! Que ciència del dibuix en aquestes petites figures tan elegantment plantades, amb un moviment tan natural i veritable, amb un gest tan expressiu». Théophile Gautier. Significació

Marià Fortuny 1838-1855 Biografia Estil Obres

Marià Fortuny Biografia 1838-1855 Biografia Neix a Reus al 1838 i inicià la seva formació a la seva ciutat. Estudia belles arts a la Llotja de Barcelona i guanya una beca de la Diputació per l’obra Ramon Berenguer III clavant l’ensenya a la torre del castell de Foix . La mateixa institució li envia al Marroc en 1860 com a cronista gràfic a la guerra d’Àfrica (La batalla de Tetuan). En tornar a Espanya passa per Madrid on coneix al pintor Madrazo, director del Museu del Prado, i estudiarà l’obra de Velázquez i Goya.

Marià Fortuny Biografia 1838-1874 Biografia Aquest mateix any viatja a Paris i entaula relacions amb el que serà el seu marxant, Adolphe Goupil, qui l’ introduirà en els cercles artístics. El 1870 a Granada comença una nova etapa, allunyat dels grans centres artístics i dedicat a una pintura a l’aire lliure. A l’estiu de 1874 s’instal·la a Portici i, quan començava la seva maduresa artística, mor a Nàpols.

Marià Fortuny Estil Factura tècnica molt detallista: 1838-1874 Estil Factura tècnica molt detallista: Qualitat dels materials. Reflexos de les sedes. Les lluïssors dels metalls. Transparència dels vidres. Tractament de la llum. Aplicació del color a petites taques.

Marià Fortuny Estil Minuciositat en els detalls. 1838-1874 Estil Minuciositat en els detalls. Pinzellada solta, ràpida i fluida. A A

Marià Fortuny Obres Orientalisme: 1838-1874 Orientalisme: Interès per la vida quotidiana i grans batalles. Tocs lluminosos. Tractament del color a base e pinzellades de color. Pintura de gènere, “casacón” o “tableautin”: Escenes del segle XVIII amb elements anecdòtics. Dibuix detallista. Efectismes lluminós. Realisme quotidià: Paisatges i escenes quotidianes a l’aire lliure. Plasmació dels efectes lluminosos. Obres

Marià Fortuny Obres Pintura de gènere 1838-1874 Obres El col·leccionista d’estampes, 1866. La vicaria, 1870. L’elecció de la model, 1874. Pintura de gènere

Marià Fortuny Obres Orientalisme La batalla de Tetuan, 1863. 1838-1874 Obres La batalla de Tetuan, 1863. Fantasia àrab, 1867. El venedor de tapissos, 1870. Orientalisme

Marià Fortuny Obres Realisme quotidià “Corrida de toros” 1838-1874 Obres “Corrida de toros” Dinar a l’Alhambra, 1872. Cova de gitanos, 1873. Platja de Portici, 1874. Els fills del pintor en el saló japonès, 1874. Realisme quotidià

Pintura de gènere Context històric Característiques Meissonier, Amants de la pintura, 1860. (35x 28 cm).

Pintura de gènere Context històric Cap a 1830 s’havia iniciat a França la recuperació d’una sèrie d’artistes com Watteau i Fragonard que representaven escenes galans. Així mateix s'afegí l’interès per les escenes quotidianes de la pintura holandesa. El principal pintor d’aquest gènere va ser Meissonier. El marxant francès Goupil va contribuir a difondre el gust per aquest tipus de pintura.

Rococó Watteau: Les delícies de la vida, 1718. Fragonard: El gronxador, 1766.

Pintura de gènere Característiques Petit format. Ambientades al segle XVIII. Escenes costumistes i anecdòtiques. Tècnica preciosista. Pinzellada acurada. Predomini de l’equilibri i l’elegància. Pintura de gènere, anomenada de “casacón” o “tableautin”.

Pintura de gènere E. Meissonier (1815-1891) Principal representant de la pintura de gènere i gran il·lustrador. Meissonier: Jugadors d’escacs, 1863.

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Batalla de Tetuan

Marià Fortuny 1838-1874 Obres “Corrida de toros” A

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Cova de gitanos.

Marià Fortuny Obres 1838-1874 Ramon Berenguer III clavant l’ensenya a la torre del castell de Foix.

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Fantasia àrab

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Venedor de tapissos

Marià Fortuny 1838-1874 Obres L’elecció de la model

Marià Fortuny 1838-1874 Obres El col·leccionista d’estampes

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Dinar a l’Alhambra

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Els fills del pintor en el saló japonès, 1874, (44x93 cm.). A

Marià Fortuny 1838-1874 Obres Platja de Portici

Enllaços http://www.mnac.es/colleccio/col_modern.jsp?ambit=62&lan=001 http://www.reusvirtual.com/home/cultura/celebritats/fortuny/fonsmun.htm http://www.documentarte.com/html/res_ca_obras.phtml?codigo=55&tabla=artistas http://www.documentarte.com/html/res_ca_artista_ficha.phtml?codigo=55 http://pintura.aut.org/ http://bcr.reus.net/resact/imatges/adjunts/BC/BCR_GuiaLectura041.pdf http://www.artcyclopedia.com/artists/fortuny_y_marsal_mariano.html http://agora.escoladeltreball.org/Members/ifernandez/HA/