Escriure una notícia Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Una notícia Un exemple per analitzar:
Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Llegim la notícia: Abans de llegir Conversa inicial: Recordeu a Indiana Jones? Quina era la seva professió? A que es dediquen els arqueòlegs? Què sabem dels primers agricultors? Com ho feien per sobreviure? De què vivien? Què menjaven? Heu anat al llac de Banyoles? Com és? Heu sentit a parlar de la mòmia anomenada Ötzi? Llegim el títol de la notícia, mirem la fotografia: - Quina informació ens donarà aquesta notícia? Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Mentre llegiu, anoteu les dades més importants en aquest quadre: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Quina informació ens dóna sobre l’arc: Mida: Material: Lloc on s’ha trobat: Antiguitat: Valor: - Quina utilitat té un arc? El consideres un invent molt important? Valoració de la notícia: Què aporta aquesta notícia? Què pretén el que l’ha escrit? Quina pregunta li faries al periodista? I als arqueòlegs? Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
La notícia és un tipus de text narratiu, la funció del qual és informar el lector de fets recents. El llenguatge que fa servir la notícia ha de ser clar, concís, senzill i atractiu per al lector. Una notícia normalment respon a les preguntes qui, què, on, quan i per què. Això no vol dir que no hi puguin aparèixer d'altres com a qui, com, quines conseqüències, etc. Aquestes indicacions han de figurar en el primer paràgraf d'una notícia, també en el seu titular. Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Títol (amb ganxo) Entrada /resum Cos de la notícia Encapçalament És on es resumeix la informació bàsica. Normalment consta d'un titular principal (títol), que remarca els aspectes més interessants de la notícia per atraure l'atenció del lector, i uns altres de secundaris (avanttítol, subtítols). Moltes notícies, a més, tenen una entradeta que sol resumir la informació que conté el cos de la notícia Cos de la notícia Consisteix en l'exposició ordenada dels fets esdevinguts i de les circumstàncies que els envolten, tenint en compte la importància dels fets i no solament l'ordre cronològic. L'estructura d'interès d'una notícia pot representar-se amb aquest diagrama en forma de piràmide. Títol (amb ganxo) Entrada /resum Cos de la notícia Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Escrivim una notícia: Comprensió de la demanda. Anticipació Documentació Planificació: Estructura Textualització Revisió / “Esta bé si ...” Publicació Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Imagineu que sou periodistes i que us han encomanat escriure notícies breus sobre les troballes del jaciment de la Draga. Quines preguntes fareu al director del diari? Què Necessitareu per fer la tasca? 2. Haureu de documentar-vos: Cerqueu informació a internet sobre aquest jaciment. Us pot ser útil veure un programa del Quèquicom que es va emetre per TV, el trobareu www.edu3.cat, neolítics a Banyoles. 3. Formeu parelles, cadascuna haurà d’explicar una troballa diferent: Una pinta de boix . Ceràmica Denes de collaret . Mànec d’aixa Cullerot de fusta . Falç Pal cavador . Rem Necessiteu una fotografia de l’objecte per a il·lustrar la notícia. Haureu de buscar-la a internet (cercant Draga, poblat neolític). També: http://www.banyolescultura.net/dragcat0.htm
Planificació: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Títol: Entrada/resum: Cos de la notíca Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Ajuts: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Ajuts. Recordeu: Els homes i dones del neolític utilitzaven estris de pedra i de fusta Eren agricultors i ramaders També caçaven i pescaven Utilitzaven recipients fets de fang i de vímet Vivien en cabanes Coneixien el foc des de feia molt de temps Feien teixits amb telers amb la llana de les ovelles ..... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Primer esborrany: --- Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Cal adaptar la graella Reviseu el text: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Per exemple: Fixeu-vos: Ortografia Frases ben construïdes Concordança subjecte i predicat Temps verbals en passat Puntuació: Cada seqüència un paràgraf Connectors: Abans, aleshores, llavors, quan, després, al cap del temps, de cop i volta, al mateix temps…. Vocabulari: Variat, adequat, sense interferències amb el castellà ...... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Text definitiu Il.lustració --- Pinta de boix Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB
Preparem una altra notícia seguint el mateix procés: “Fa 50 anys de les inundacions del Vallès” “El 1713, farà 300 anys, que el Castell de Montcada fora enderrocat per ordre de Felip V” Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB