Escriure una notícia Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Escriure un conte Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB.
Advertisements

AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
REACCIONS DE TRANSFERÈNCIA DE PROTONS
Fet per Michelle Membrilla
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
ELS DINOSAURES.
EL LLENGUATGE MUSICAL.
PREZI Primers passos Davinia Alfonsin 4rt C Info. Tecnològica
Alimenta el teu cos.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
El Montgrí per camins de calç.
ENFISPO.
UN VIATGE A LA PREHISTORIA
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
3a PART Els nens i nenes de P- 4
L’Expressió escrita.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
Recordem què vol dir ser adolescent
CALES DE L’ESCALA.
Biologia i Geologia. 4t d’ESO
Creació d’un mapa personalitzat
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Resolució de problemes algebraics
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
Taller de flotació 1.
Laia Martín Calderón Gerard Redondo Huelín Quique Talabán Martínez
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Què son? Les instruccions són textos que exposen de manera molt clara els processos, ordres o obligacions que cal fer en un cas determinat. El text instructiu.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
L’ASSUT DE L’EBRE.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Writer Fora dels límits!
ALICIA I EL MON DE LES TRES DIMENSIONS.
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
CONCURS.
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
Els corriols Piu i Piua.
I vosaltres, qui dieu que sóc jo?
(posició d’equilibri)
DALI ESPAI FEM CULTURA.
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
BAIX EMPORDÀ.
REAXYS.
Cant espiritual Joan Maragall.
SISTEMA DUNAR.
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
NOM DEL PAIS AUTORS DEL PROJECTE.
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
TREBALL DE SÍNTESI TAMARIT 2019
Estils i Plantilles Ms Word.
El Montgrí per camins de calç.
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Transcripción de la presentación:

Escriure una notícia Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Una notícia Un exemple per analitzar:

Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Llegim la notícia: Abans de llegir Conversa inicial: Recordeu a Indiana Jones? Quina era la seva professió? A que es dediquen els arqueòlegs? Què sabem dels primers agricultors? Com ho feien per sobreviure? De què vivien? Què menjaven? Heu anat al llac de Banyoles? Com és? Heu sentit a parlar de la mòmia anomenada Ötzi? Llegim el títol de la notícia, mirem la fotografia: - Quina informació ens donarà aquesta notícia? Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Mentre llegiu, anoteu les dades més importants en aquest quadre: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Quina informació ens dóna sobre l’arc: Mida: Material: Lloc on s’ha trobat: Antiguitat: Valor: - Quina utilitat té un arc? El consideres un invent molt important? Valoració de la notícia: Què aporta aquesta notícia? Què pretén el que l’ha escrit? Quina pregunta li faries al periodista? I als arqueòlegs? Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

La notícia és un tipus de text narratiu, la funció del qual és informar el lector de fets recents. El llenguatge que fa servir la notícia ha de ser clar, concís, senzill i atractiu per al lector. Una notícia normalment respon a les preguntes qui, què, on, quan i per què. Això no vol dir que no hi puguin aparèixer d'altres com a qui, com, quines conseqüències, etc. Aquestes indicacions han de figurar en el primer paràgraf d'una notícia, també en el seu titular. Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Títol (amb ganxo) Entrada /resum Cos de la notícia Encapçalament És on es resumeix la informació bàsica. Normalment consta d'un titular principal (títol), que remarca els aspectes més interessants de la notícia per atraure l'atenció del lector, i uns altres de secundaris (avanttítol, subtítols). Moltes notícies, a més, tenen una entradeta que sol resumir la informació que conté el cos de la notícia Cos de la notícia Consisteix en l'exposició ordenada dels fets esdevinguts i de les circumstàncies que els envolten, tenint en compte la importància dels fets i no solament l'ordre cronològic. 
L'estructura d'interès d'una notícia pot representar-se amb aquest diagrama en forma de piràmide. Títol (amb ganxo) Entrada /resum Cos de la notícia Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Escrivim una notícia: Comprensió de la demanda. Anticipació Documentació Planificació: Estructura Textualització Revisió / “Esta bé si ...” Publicació Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Imagineu que sou periodistes i que us han encomanat escriure notícies breus sobre les troballes del jaciment de la Draga. Quines preguntes fareu al director del diari? Què Necessitareu per fer la tasca? 2. Haureu de documentar-vos: Cerqueu informació a internet sobre aquest jaciment. Us pot ser útil veure un programa del Quèquicom que es va emetre per TV, el trobareu www.edu3.cat, neolítics a Banyoles. 3. Formeu parelles, cadascuna haurà d’explicar una troballa diferent: Una pinta de boix . Ceràmica Denes de collaret . Mànec d’aixa Cullerot de fusta . Falç Pal cavador . Rem Necessiteu una fotografia de l’objecte per a il·lustrar la notícia. Haureu de buscar-la a internet (cercant Draga, poblat neolític). També: http://www.banyolescultura.net/dragcat0.htm

Planificació: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Títol: Entrada/resum: Cos de la notíca Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Ajuts: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Ajuts. Recordeu: Els homes i dones del neolític utilitzaven estris de pedra i de fusta Eren agricultors i ramaders També caçaven i pescaven Utilitzaven recipients fets de fang i de vímet Vivien en cabanes Coneixien el foc des de feia molt de temps Feien teixits amb telers amb la llana de les ovelles ..... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Primer esborrany: --- Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Cal adaptar la graella Reviseu el text: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Per exemple: Fixeu-vos: Ortografia Frases ben construïdes Concordança subjecte i predicat Temps verbals en passat Puntuació: Cada seqüència un paràgraf Connectors: Abans, aleshores, llavors, quan, després, al cap del temps, de cop i volta, al mateix temps…. Vocabulari: Variat, adequat, sense interferències amb el castellà ...... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Text definitiu Il.lustració --- Pinta de boix Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

Preparem una altra notícia seguint el mateix procés: “Fa 50 anys de les inundacions del Vallès” “El 1713, farà 300 anys, que el Castell de Montcada fora enderrocat per ordre de Felip V” Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB