La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Escriure un conte Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Escriure un conte Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB."— Transcripción de la presentación:

1 Escriure un conte Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

2 1. Compartim els objectius anticipar:
Conversa per ajudar-los a comprendre la demanda i anticipar allò que hauran de fer: Parlant-ne (què farem? qui llegirà el que escriurem? Com ho escriurem (individual, parelles)? Cada nen/a escriurà el conte sencer o només una part? Una bona estratègia és ensenyant-los contes escrits per altres nens/es... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

3 LA CARBASSA CAROLINA (Sant Jordi. Agramunt, 2006. 5é Primària).
Temps era temps que en un poblet de la Noguera en comptes d'haver-hi persones hi vivien carbasses. La família Carbassot estava formada pel pare Joan, que era baix i grassonet; la mare Maria, alta i prima; i la seva filla única Carolina, més tossuda que una mula. Un dia assolellat de primavera la Carolina, jugant al seu hort, es va trobar... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

4 - Ei nena vigila per on vas, que m'has xafat!
Va dir una cosa toveta de color vermell. - Qui ets tu? Què hi fas per terra? Li va preguntar la Carolina amb cara de pomes agres. Sóc un globus. Em dic Roig. - Roig? Un què? No sé que és un globus! I què fas aquí? Ah! A mi em diuen Carolina! - Encantat! ...Doncs he caigut del cel. ...Ai, ai, ai! ...Quin mareig!. Es queixava en Roig. Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

5 - Quines pessigolles que em fas, Carolina! Diu el globus.
- Ets una mica coliflor! Li diu cridant la Carolina. El globus va explicar a la Carolina que venia de molt lluny i que pel camí havia anat perdent l'aire. En Roig demana a la carbasseta que l'ajudi. La Carolina va decidir ajudar-lo. Li pregunta al seu pare si té una manxa per poder inflar a en Roig. - Quines pessigolles que em fas, Carolina! Diu el globus. Veus com ets un figaflor! El renya la carbasseta. Després d'una bona estona en Roig comença a tenir la panxa plena d'aire i li pregunta a la Carolina: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

6 - Voldràs venir a fer un vol amb mi?
- Sí, m'encantaria! I tant que sí! - Doncs ara ja m'hauries de fer un nus. - Jo no en sé de fer nusos! Li demanaré a la mare. Així va ser com en Roig i la Carolina es van enlairar i després d'un fantàstic vol els dos amics es van dir adéu. I tot això és tan cert com que tot el que és madur no es verd. Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

7 2. Analitzem el conte: Personatges Com comença? Temps Llocs Com acaba?
Narrador / punt de vista Com comença? Com acaba? Narració Descripció Diàlegs Verbs / Connectors /Vocabulari Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

8 3. Ajudem-los a planificar:
Necessitem una idea!! Dades, fets, evidencies Personatges Temps Llocs Narrador: Un dels personatges Hi posarem descripcions, diàlegs, frases fetes.... Dibuixos Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

9 Ajudes:

10

11 PLANING: INICI Personatges Lloc NUS DESENLLAÇ ……. ……..
Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

12 4. Primer esborrany Hi havia una vegada….

13 COMENÇAMENTS Vet aquí una vegada… Heus aquí que una vegada…
Una vegada hi havia… Una vegada era… Era una vegada… Fa molts, molts anys… Vet aquí que en aquell temps que de la palla en feien fems… Un dia de bon matí… Una nit fosca, molt fosca… Vet aquí que en aquell temps que les bèsties parlaven i les persones callaven… Fa molt de temps, quan els peixos volaven i els ocells nedaven… Vet aquí que en aquell temps en què els ocells tenien dents… En un país del món on tenia nas tothom… Vet aquí un poble poblàs on ningú tenia nas… Diuen els llibres… Conten els vells… Conte va, mentida explico… Conte ve, conte va, i si no és mentida veritat serà…

14 ACABAMENTS I van viure feliços tot menjant anissos.
I van viure feliços tot menjant anissos. I vet aquí un gos, i un gat, i vet aquí el conte acabat. I catacric, catacrac, el conte s’ha acabat. I quiquiriquic, el conte ja està enllestit, i catacrac, el conte ja està acabat. I conte contat ja està acabat; si no és mentida serà veritat. I tot això que us he explicat és la pura veritat. I tot això és tan veritat com que la rondalla s’ha acabat. I tot això és tan cert com que tot el que és madur no és verd. Si el conte t’ha agradat dóna’l per ben escoltat. I aquest conte que jo he dit és per al més eixerit. I aquest conte que hem contat és per al més espavilat.

15 5. Revisió: Fixeu-vos: Ortografia Frases ben construïdes
Ortografia, morfosintaxis, cohesió, vocabulari: Ortografia Frases ben construïdes Concordança subjecte i predicat Temps verbals en passat Puntuació: Cada seqüència un paràgraf Connectors: Abans, aleshores, llavors, quan, després, al cap del temps, de cop i volta, al mateix temps…. Vocabulari: Variat, adequat, sense interferències amb el castellà ...... Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

16 Escriure tres contes entre tres escoles:
També: Escriure tres contes entre tres escoles: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB

17 Escriure un conte a partir d’un joc:
Debyser, F. i Estrade. C. (1980). Le Tarot des mille et un contes. París: L’école des Loisirs Adaptacions: Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB


Descargar ppt "Escriure un conte Dolors Quinquer Vilamitjana, ICE de la UAB."

Presentaciones similares


Anuncios Google