La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

5a Jornada ApS 11 de juny de 2015 Servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria Josep García Alcocer.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "5a Jornada ApS 11 de juny de 2015 Servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria Josep García Alcocer."— Transcripción de la presentación:

1 5a Jornada ApS 11 de juny de 2015 Servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria Josep García Alcocer

2 Garantir que els estudiants protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. 2

3 Metodologia del Servei comunitari Aprenentatge Servei ApS

4 aprenentatge servei voluntariat Vinculat al currículum. Dintre d’una o més assignatures. S’avalua. Servei Comunitari pot ser… Independent del currículum. No s’avalua. Crèdits amb mínim d’hores. Requisit per acreditar.

5 Forma la competència social i ciutadana Forma la competència d’autonomia i iniciativa personal Treballa coneixements diversos Promou valors... Per què Servei Comunitari?

6 Promou els valors instrumentals “sense els valors instrumentals els valors finalistes no passen de ser un brindis al sol”. Javier Elzo Participació Responsabilitat Esforç Austeritat Actitud crítica Compromís Respecte Diàleg

7 Per què Servei Comunitari? Promou aprenentatge solidari Promou cooperació i el compromís cívic. Promou la participació en la comunitat Fa conèixer associacions i entitats …

8 Per què Servei Comunitari? Utilitza pedagogia activa Dóna sentit al coneixement Sensibilitza sobre fets reals i rellevants Entrena l’empreniment social …

9 Centres oberts a l’entorn Promou el treball en xarxa Fomenta el partenariat Millora l’escola, entitats i comunitat Fomenta el capital social de les comunitats... És normatiu Per què Servei Comunitari?

10 10 Marc normatiu  Pla de Govern 2011-2014 (eix 2)  Llei Educació de Catalunya 12/2009, del 10 de juliol. (LEC), (article 79.1.e)  Decret 143/2007, de 26 de juny (article 7)  Llei de cooperació catalana 26/2001, del 31 de desembre,  Recomanacions de la Unió Europea

11 Qualificació Compromís Sobre tot... per coherència educativa

12 Destinataris Alumnat de 3r o 4t ESO de TOTS els centres Cada alumne UNA vegada al llarg de l’ESO

13 Activitat curricular *  És una activitat curricular obligatòria.  S’inclou a la Programació general anual de centre.

14 Activitat curricular ***  Durada aproximada de 20 hores, 10 d’aprenentatge i 10 de servei.  Els aprenentatges es realitzaran dins l’horari lectiu i el servei fora d’aquest horari.

15 Activitat curricular **  Forma part de la Programació d’una o vàries matèries del currículum.  S’avalua com qualsevol altre contingut d’acord als objectius propis del projecte i els de la matèria o matèries.

16 Dins una o diverses matèries  Tutoria  Matèria (Cultura i valors ètics, Socials, Naturals, Llengua, Tecnologia, Plàstica...)  Projecte interdisciplinar  Àmbit globalitzat  Treball de síntesi  Projecte de recerca

17 MATÈRIES Projectes - 2013/2014Nombre de projectes Educació per a la ciutadania/ètica54 Català43 Tecnologia i TIC39 Visual i Plàstica34 Ciències Socials24 Tutoria24 Ciències naturals21 Castellà18 Altres18 Educació Física13 El 83,69% són transversals

18 18 Agents implicats en el territori Centres educatius Serveis educatius Alumnat Entitats Administració local Professorat

19 19 Col·laboracions Altres organismes de la Generalitat Taula del tercer sector Departament d’Ensenyament Federació d’ONG Administració local Centre promotor d’ApS Coordinadora de Voluntariat

20 Participació Catalunya 2015: 152 centres educatius de secundària

21 A) Formació en Servei Comunitari  Per Centres que volen iniciar projectes, i entitats socials. B) Coordinació Servei Comunitari  Per Centres amb projectes en marxa C) Formació-Coordinació LECXIT

22 Suport i acompanyament  Centre de Recursos Pedagògics. crp-terrassa@xtec.cat Tlf. 93 735 30 56  Web del Centre de Recursos Pedagògics http://www.xtec.cat/crp-terrassa

23 Àmbits temàtics  Escola  Entitats de discapacitats  Intercanvi generacional: gent gran  Entitats de voluntariat i d’altres  Participació ciutadana  Apadrinament del Patrimoni  Solidaritat social: necessitats bàsiques  Solidaritat internacional  Sostenibilitat-medi ambient

24 Padrins de lectura L’acció de servei Reforç de lectura a alumnes de primària. Promoure el gust per la lectura. Establir relació continuada d’apadrinament. at/ at/ Els aprenentatges Millorar la pròpia competència lectora. Millorar competència emocional. Anàlisi i selecció lectures Un repteMillorar la competència lectora a primària

25 Escola: la pròpia o altres centres Tallers d'estudi, en horari escolar o extraescolar. Tallers d'internet segura Padrins de lectura (LECXIT...) Contes teatralitzats Padrins de matemàtiques Parelles lingüístiques Suport a biblioteques escolars Activitats en centres d'educació especial Activitats en centres de discapacitats

26 Superar l’escletxa digital L’acció de servei Apropar a la informàtica persones grans que viuen en residències geriàtriques i estan allunyades de l’entorn tecnològic actual. Els aprenentatges Coneixements d’informàtica i sobre la bretxa digital, habilitats comunicatives i relacionals, estratègias didàctiques. Un repteEnsenyar Internet a la gent gran

27 Intercanvi generacional: gent gran  Acompanyament  Lectura  Memòria de vida  Manualitats  Ús de l’ordinador  Ús del mòbil  Jocs de memòria ...

28 Campanya de donació de sang L'acció de servei Organitzar i dur a terme una campanya promovent la donació de sang en el veïnat Col·laboció amb el Banc de Sang de la població. Els aprenentatges Coneixements sobre la sang i la necessitat de donació. Habilitats organitzatives i comunicatives. Empatia, responsabilitat, iniciativa. Un repteAugmentar les reserves de sang dels hospitals

29 Solidaritat  Recollida de roba  Internacional: recollir diners...  Col·laboració amb Creu Roja i hospitals  Col·laboració amb entitats de voluntariat  Col·laboració amb la Marató  Col·laboració amb bancs d'aliments  Col·laboració amb entitats tercer sector  Col·laboració amb Cáritas  Col·laboració amb l'ONCE

30 L’acció de servei Redacció i presentació d’una ordenança municipal sobre l’arbrat i creació de la “Comissió Permanent de Arbrat Urbà per a la ciutat de Paraná”. Els aprenentatges Coneixement de les espècies adients, de les entitats cíviques implicades i de les normatives per a la plantació, i gestió política d’una ordenança municipal. Un repteAprovar Ordenança de l’arbrat urbà Per una ciutat més verda

31 Participació ciutadana Detecció de barreres arquitectòniques Brigades ortogràfiques Apadrinament del patrimoni monumental Apadrinament del patrimoni natural: anella verda... Apadrinament del patrimoni cultural Padrins d’obres d'art locals o universals. Difusió d’entitats de cultura popular Hàbits de consum Seguretat vial

32 Cal que tots els alumnes del grup facin el mateix servei o projecte? No cal...... es poden fer diversos projectes o Segons l'oferta de les entitats o centres o Segons les diversos perfils de l'alumnat. És feina però és fàcil: hi ha projectes grans i petits; llargs i curts; ambiciosos i senzills...

33 Condicions  Suport explícit i actiu de l’equip directiu.  Dins del Projecte educatiu i Pla anual del centre.  Vinculació a un espai curricular o projecte transversal.  Temps de coordinació i un referent de centre.  Col·laboració i suport dels agents de l’entorn implicats.

34 Fases del projecte  Elaboració de l’esborrany  Relació amb serveis i entitats  Planificació del projecte amb l’alumnat  Senzibilització i “aprenentatge”  Realització i seguiment  Valoració i Propostes de millora  Avaluació alumnat  Difusió i reconeixement públic

35 Educació vial L’acció de servei Impulsar campanyes de prevenció d’accidents implicant a tota la comunitat: veïns, famílies, autoritats. Els aprenentatges Educació vial, salut i seguretat, llenguatge i comunicació audiovisual, habilitats socials, matemàtiques, ciències... Un repteDisminuir els accidents de trànsit dels adolescents

36 L’alumnat està cobert... Assegurança escolar Responsabilitat civil del centre Responsabilitat civil de l’entitat

37 Documentació !! Pla anual de centre Programació de matèria Aprovació del Consell Escolar Autorització familiar Conveni de col·laboració amb entitats Projecte de l’activitat (compromís compartit amb l’entitat) Responsabilitat civil de l’entitat

38 38  Departaments de Benestar Social i Salut.  Ajuntaments amb Pla educatiu d’entorn.  Taula del Tercer Sector.  Federació Catalana d’ONG  Creu Roja.  Convenis municipals ... Convenis vigents del Departament

39 Reconeixement al professorat Durant l’etapa de projecte (2014-2019) el professorat participant tindrà acreditació d’ Innovació Educativa

40 Està molt estès... Exemples: Servei Comunitari al món:

41 Els estudiants de secundària han de fer obligatòriamente un civic intership (pràctiques cíviques) de 30 hores, vinculades a una assignatura. Holanda

42 A partir del 2010, la Llei d’Educació inclou l’ApS obligatòria a la Secundària. Argentina

43 El 24% de les escoles de Primària i Secundària fan ApS. Pla Obama: els estudiants de Secundària han de fer 50 hores anuals durant el curs escolar o bé durant els mesos d’estiu. USA

44 L'obligatorietat NO és contradictòria...... amb els valors de solidaritat i generositat El servei a la comunitat és una manera d'aprendre una metodologia Fer alumnes solidaris és un deure del sistema educatiu

45 Enllaços Alguns porten a diversos documents Aquesta pàgina la trobareu a: https://goo.gl/LG5AE4

46 Gràcies


Descargar ppt "5a Jornada ApS 11 de juny de 2015 Servei comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria Josep García Alcocer."

Presentaciones similares


Anuncios Google