La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)"— Transcripción de la presentación:

1 PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)
8 PROPOSTES PER AL FOMENT DE L’ÈXIT ESCOLAR, LA PREVENCIÓ DE L’ABSENTISME I LA DESESCOLARITZACIÓ Inspecció d’Educació Girona Gener de 2015

2

3 QUÈ CREIEU? Creieu que en el vostre centre hi ha diversitat?
Creieu en la diversitat social, intel·lectual, cultural, ètnica, …? Creieu que la diversitat genera la necessitat d’aplicar estratègies diverses?. Creieu que es poden fer les coses de manera diferent per atendre aquesta diversitat o que ja ho tenim tot fet i bé?

4 La clau per a la lectura del decàleg (8/10)
És un document que contribueix a l’assoliment dels objectius del Departament d’Ensenyament. És una eina per a la reflexió en els equips docents sobre les pràctiques dels docents i l’organització del centre. Parteix de la flexibilització de les estructures curriculars i organitzatives dels centres per adaptar-se a les realitats molt canviants i diverses de l’alumnat. Suposa un canvi d’actitud col·lectiva per assumir i aplicar alguna de les propostes, adaptant-les, si convé. És un exercici de responsabilitat compartida. Valora el fet diferencial i la necessitat d’adaptar-se al ritme evolutiu de l’alumnat. Es una proposta dinàmica, amb aspectes d’innovació que promou el canvi de pràctiques excessivament rígides i estrictament administratives. La seva aplicació es pot realitzar de forma parcial, segons nivell i etapa, simplificant, ampliant i adaptant segons acordin els equips docents.

5 Proposta 1. Estratègia i finalitat Vetllar perquè la cultura de centre incorpori bona part d’aquestes actuacions en la seva manera de fer i planificar. Veure la diversitat com a una oportunitat. Aquesta manera de fer ha de quedar recollida als diferents documents de gestió del centre: PEC, PdD, NOFC, PGA. Temporització -Sempre -De forma preferent a principi i final de cada curs: programació i memòria. Actuacions possibles Fer constar les actuacions d’atenció a la diversitat de manera sistemàtica i continuada al llarg de tota l’escolaritat. Donar consistència i representativitat a la CAD. Fer-la visible: actes, acords i seguiment dels mateixos. Priorització d’actuacions i seguiment sistemàtic dels acords. Aquests han de quedar ben definits.

6 Proposta 2. Estratègia i finalitat Priorització del traspàs d’informació Primària-Secundària tenint com a referència les avaluacions diagnòstiques de 3er, les avaluacions de les competències bàsiques de 6è i els resultats acadèmics. Traspàs de les necessitats educatives i mesures aplicades, de Primària a 1er d’ESO. Amb participació de l’EAP/Orientador de centre. Actuacions possibles Reunió dels tutors de 6è i els de 1er d’ESO. Visita als centres per conèixer els alumnes. Intercanvi de tutors o d’especialistes entre Primària i Secundària (fer visible a Primària els professors de Secundària). Anàlisi documental: resultats escolars, competències de 3er i 6è, proves generals extraordinàries, informes individuals, Plans Individuals, dictàmens,... Fer actes de les reunions de traspàs d’informació-coordinació: acords i responsables d’aplicar-los. Sistematitzar les actuacions. Informar i intercanviar criteris d’avaluació, metodologies de treball i normes de funcionament internes (agenda, deures, maneres de corregir i avaluar,...) (...) Temporització A final de 6è. 3er Trimestre del curs i 1er del curs següent. S’aconsella una reunió prèvia a finals de 5è. Calendari a 6è: 1er Trimestre: Intercanvi de resultats. 2on Trimestre: Criteris i metodologies de treball (didàctiques). 3er Trimestre: intercanvi d’experiències entre tutors, intercanvi de tutors, resultats i criteris d’avaluació.

7 Proposta 3. Estratègia i finalitat Revisió d’informes i dictàmens a 2on i 4rt de l’ESO. Actualització anual o trimestral del PI, si cal. Consens en els acords curriculars (PI) al llarg del 1er trimestre. Optimització horari PIM. Temporització Final de curs, a partir de les avaluacions. Al final de cada trimestre si el PI té durada trimestral. Actuacions possibles Elaborar un instrument únic de recollida de dades d’informes, dictàmens i Plans Individualitzats. Fixar les dates de les revisions i actualització de mesures. Participació de la CAD. Temporitzar-la. Referències: acta, acords, responsables i revisió. (...)

8 Proposta 4. Estratègia i finalitat Flexibilització de l’organització grupal i curricular dels 1er i 2on d’ESO (PIM) amb seguiment del tutor i estabilitat de l’equip docent. Aplicació de mesures preventives a 1er, coincidint amb el canvi de centre i el moment evolutiu de l’alumnat. Esforç compartit entre el MPT, EAP i Orientador. Temporització Previsió en la planificació del curs PGA. Final de curs a la Memòria. Actuacions possibles Decidir l’organització flexible més escaient a partir dels acords en el traspàs d’informació Primària-Secundària. Determinar els tutors i el seguiment amb el grup durant dos cursos escolars. Intervenció directa del MPT i l’Orientador/a. Assessorament puntual de l’EAP. (...)

9 Proposta 5. Estratègia i finalitat Anticipació excepcional de les mesures de diversificació curricular abans que els problemes es cronifiquin. Avançar, quan calgui, a 2on d’ESO les Aules Obertes, estendre el PIM, els Projectes Singulars i les UEC. Temporització 3er Trimestre del primer curs d’ESO. Darrera reunió de la CAD amb tema monogràfic. Actuacions possibles Estudi, en la CAD, dels casos particulars en que es proposa l’avançament de mesures especials de diversificació curricular. Propostes d’actuació i seguiment. Proposta documentada de mesures a 2on d’ESO. Justificació de l’excepcionalitat partint de l’historial acadèmic acumulat (Primària i Secundària). Acta de la CAD. Elaboració d’un recull de fets significatius de tota l’escolaritat RALC ( a l’estil de l’antic ERPA) obligatòria, acumulativa i sistemàtica. (...)

10 Proposta 6. Estratègia i finalitat Èmfasi en els canvis de conducta així com en les dificultats en la regulació del comportament. Departament d’Orientació i CAD Temporització - A 1er i 2on curs d’ESO. Durant tot el curs. Actuacions possibles - Prestar especial atenció als primers indicadors de conflicte en la regulació de la conducta. - Elaborar una llista d’indicadors. - Elaborar un protocol a seguir. Implicació del tutor, l’equip docent, l’Orientador i la CAD. Urgència en l’aplicació de mesures preventives en un màxim de 3 mesos. (...)

11 Mesura 7. Estratègia i finalitat Elaboració d’un programa de transició als ensenyaments postobligatoris i als programes de formació i inserció laboral per aplicar al darrer any dels ensenyaments obligatoris. Departament d’Orientació amb la col·laboració de tot l’equip docent, els tutors en especial, l’EAP i l’Orientador. Vinculat amb els recursos de transició que disposa el CEE. Temporització El disseny: al 3er trimestre de 3er d’ESO. Aplicació a 4rt d’ESO. Darrer curs d’USEE. Actuacions possibles Redactar el documents amb participació de l’equip docent, l’Orientador i l’EAP. Adaptació del treball. Adaptació de continguts i activitats al Programa de Transició. Valorar la participació d’altres Departaments de la Generalitat com Benestar i Família, Salut, Treball,... (...)

12 Proposta 8. Estratègia i finalitat Clarificació dels processos d’avaluació, promoció i acreditació sobretot respecte l’alumnat que rep alguna mesura de diversificació curricular, o té alguna adaptació amb PI o és un alumne d’USEE. Temporització - Durant tot el curs. Actuacions possibles Elaborar documents clars i compartits entre tots els Directors, Caps d’Estudis i Coordinadors Pedagògics sobre: A) què entenem per avaluar?. B) quina diferència existeix entre avaluar i acreditar?. C) com s’avaluen i acrediten els alumnes amb adaptacions significatives del currículum?. (...)

13

14


Descargar ppt "PRIORITATS EN L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT (Secundària)"

Presentaciones similares


Anuncios Google