Aristòtil, o tocar de peus a terra

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
- És el fi de la vida - És definitiva - Normalment evolutiva, no instantànea - Immortal que no pot morir Quan es desitja: SUICIDI Quan no es desitja:
Advertisements

Al vostre gust amb el  Amb so  Si me preguntan: -En qué creo? Si em preguntes: -En què creus?
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
P L A T Ó.
S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
Els colors de l’ Advent.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
ÍNDEX 1. La Teoria Política i Social de Plató. 2. Antecedents biogràfics del pensament polític de Plató: La carta VII. 3. El model de societat que.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
El pensament d’Immanuel Kant.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Tema 10: Dinàmica.
El pensament d’Aristòtil.
UNITAT 3 LA FILOSOFIA EN L’ÈPOCA CLÀSSICA: ARISTÒTIL.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
valors humans i socials
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Principi del canvi (immanent)
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Aixequem-nos alt que l’energia ve de més amunt !!!
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La vulneració dels drets socials
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
FESTA DEL PARE CLARET 2018.
Transcripción de la presentación:

Aristòtil, o tocar de peus a terra L’ésser es diu de moltes maneres… Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Context Històric / Aristòtil Any 384: Neix Aristòtil a Estagira. Als 17 anys entra a l’Acadèmia, on hi roman fins a la mort de Plató (347 a.C) Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Context Històric / Aristòtil Any 358: inici de l’hegemonia de Macedònia, quan puja al tron Filip II, qui entra en l’escena de les tradicionals disputes entre les polis gregues Any 347: Aristòtil marxa d’Atenes. Viatja fins a Assos i després Mitilene (illa de Lesbos). Investigacions sobre biologia. Any 338: batalla de Queronea, en què Filip II derrota Tebes i Atenes. El seu fill, Alexandre el Gran, hi participa brillantment. Any 336: Filip II mor assassinat pel seu general Pausànies. Comença el regnat d’Alexandre, i l’inici del gran imperi Macedònic. Aristòtil torna a Atenes, on funda el Liceu. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Imperi d’Alexandre el Gran Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Context Històric / Aristòtil Any 323: Mor d’Alexandre i inici de la fi de l’Imperi. Aristòtil ha de fugir d’Atenes, i se’n va a Calcídia (illa d’Eubea), on mor als 62 anys (322 a.C) Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II Obra d’Aristòtil Ciència i Filosofia Teòrica Pràctica Poètica Metafísica Matemàtica Física Retòrica Ètica Política Teologia Pura: Aritmètica, Geometria Cosmologia Comèdia Tragèdia Ontologia Aplicada: Astronomia Armonia Zoologia Lògica Botànica Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II Obra d’Aristòtil Organon De la Interpretació Primers Analítics (dos llibres) Segons Analítics (dos llibres) Tòpics (vuit llibres) Refutacions de Sofismes Física (vuit llibres) Tractat del Cel (quatre llibres) De la Generació i de la Corrupció (dos llibres) Metereològics (quatre llibres) Tractat de l’Ànima (tres llibres) De la sensació De la Memòria i del Record De la interpretació dels somnis De la respiració De la Joventut i de la Vellesa De la longevitat i de la brevetat de la vida. De la Vida i de la mort Història dels Animals (deu llibres) De les parts dels animals Del moviment dels animals De la marxa dels animals De la generació dels animals (cinc llibres) Problemes (trenta-vuit llibres) Sobre Jenòfanes, Melis i Gòrgies Metafísica (catorze llibres) Ètica a Nicòmac (deu llibres) Ètica a Eudem (quatre llibres) Gran Ètica Política (vuit llibres) Econòmica (dos llibres) Retòrica (tres llibres) Poètica (falta la segona part, sobre la comèdia) La Constitució d’Atenes Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: punt de partida - 1 Monisme Ontològic no hi ha dues realitats, sinó una: el món material que podem observar i palpar. Monisme Antropològic: l’home no està fet de dues substàncies separades (cos i ànima). L’ànima i el cos no poden existir de forma separada. El cos mor quan l’ànima s’esvaeix. Teoria del Coneixement: Importància del coneixement sensible. Tot el que sabem comença pels sentits. La ment ordena la diversitat del món sensible i li dóna categoria de coneixement universal. La ciència és possible. Geocentrisme: La Terra és el centre de l’Univers Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: punt de partida - 2 Hilemorfisme: tot el que existeix és un compost de dos principis metafísics, la matèria i la forma Teoria del canvi: el canvi és real. Tot canvia perquè tot està sotmès a dos principis metafísics: la potència i l’acte. La matèria és potència. La forma és acte. Teoria de les 4 causes: tot el que existeix es deu a 4 causes: material, formal, eficient i final. La més important de totes és la final. L’atzar no existeix. Lògica: és l’instrument de la raó. Sense la lògica no es pot pensar. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: punt de partida - 3 Teoria Ètica: La vida feliç es troba en la pràctica de les virtuts morals i en la recerca del coneixement. La virtut sempre es troba en el terme mig de totes les coses. Teoria política: l’home és un animal polític. Només es pot viure a la polis. La polis ha de ser governada pels millors (Aristocràcia). Teoria Estètica: l’art és imitació, perquè la imitació produeix plaer, sobretot si és imitació del que és bell. Funció catàrtica de l’art. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Metafísica “L’ésser es diu de moltes maneres” Metafísica (ciència de l’ésser) Categories de l’ésser L’ésser suprem Teoria de la causalitat Dinamisme de l’ésser: Teoria Hilemòrfica: Causa Material Substància + Accidents Matèria + Forma Potència + Acte Causa Formal Déu Causa Eficient Forma pura: Pensament de pensament Acte Pur: Primer motor immòbil Causa Final Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Metafísica Què és la realitat? La realitat és: L’ésser Però l’ésser es diu… de moltes maneres! I què és l’ésser? Ésser és tot allò que és, el món que podem veure i tocar amb els nostres sentits (El món de les idees no existeix). Però… Hi ha moltes maneres de “ser” Que es poden resumir en 10, les 10 categories de l’ésser Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Metafísica La primera categoria de l’ésser és la de… Substància La substància defineix les coses, és ella qui fa que siguin el que són i no una altra cosa. La substància és, per això, una categoria necessària. Les altres 9 categories també defineixen l’ésser, però no de forma necessària, sinó accidental Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Metafísica Una poma és poma perquè té substància de poma. Un pomer sempre ens donarà pomes, mai peres. El que distingeix el pomer del perer és la substància En canvi, una poma vermella no és més poma que una poma groga. La seva diferència és accidental Diferent substància Mateixa substància Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Les Categories Relació Lloc Temps Posició Estat Substància Quantitat Qualitat Acció Passió Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teoria Hilemòrfica La substància, alhora, es divideix en dues parts: Matèria i Forma La Matèria és el substrat real que posseeix tot ésser. La seva principal característica és que és indeterminada. La Forma és el que determina la matèria, fent que cada cosa sigui el que és. Un gos i un dofí es diferencien per la forma, no per la matèria. La matèria és principi d’individuació: dues taules d’igual forma són taules individuals en funció del principi material que les constitueix. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teoria Hilemòrfica MATÈRIA: Individualització FORMA : determina la matèria Taula camillera Taula 1 Taula rústega Taula 2 Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teoria Hilemòrfica Tot ésser és, substancialment, matèria + forma. No es poden separar una de l’altra: matèria + forma = ésser L’ésser humà també és un compost de matèria (el cos) i forma (ànima). La forma és principi d’intel.ligibilitat de l’ésser: vol dir que l’ànima coneix els éssers per la forma, no per la matèria. Per Aristòtil, l’ànima és mortal, perquè no pot existir sense el cos. Aristòtil no està d’acord amb Plató: les idees (formes) són part constitutiva dels éssers, i no poden existir fora dels éssers singulars. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II Metafísica de les substàncies: Substància primera i Substàncies segones Fora de la ment només existeixen els éssers singulars, o “substàncies primeres”: Babieca, Floquet de neu, Rintintín. La ment organitza els éssers singulars en classes i subclasses (“substàncies segones”) de caràcter universal: cavall, goril·la, gos, mamífer… La substància segona equival a la “idea” de Plató, però a diferència d’aquesta, no pot existir sense la “substància primera”, de la qual depèn. Els individus concrets (substància primera) estan sotmesos al canvi, però no les substàncies segones, per la qual cosa es pot fer ciència. La “forma” es relaciona amb la “substància segona”, perquè proporciona a l’ésser singular les qualitats que el defineixen dins d’una classe universal: “Ser gos”, “ser goríl·la” … Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Potència i Acte (el canvi) Si el coneixement científic necessita la permanència, com definir científicament una realitat que està canviant contínuament? Aristòtil introdueix una nova solució del problema: la Teoria de l’ésser en acte i l’ésser en potència. Tot ésser es troba en acte, i alhora en potència d’esdevenir (canviar) cap a un altre estat: Cuc en acte, papallona en potència Papallona en acte Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Potència i Acte Entre l’ésser i el no ésser hi ha doncs un estadi intermedi de l’ésser: l’ésser en potència L’esdevenir en el món és l’actualitzación constant d’allò que està en potència. La matèria és la part de l’ésser que sempre està en potència. La forma, en canvi, és el que actualitza l’ésser. matèria Ésser en potència forma Ésser en acte Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Les 4 Causes de l’ésser L’aglà és en potència una alzina. El capgròs és en potència una granota. El marbre és en potència una estàtua … L’aglà, el capgròs, el marbre… seran alzina, estàtua i granota en acte, quan tinguin la forma d’alzina, estàtua i arbre. El que fa que l’ésser passi de la potència a l’acte és la causa. Segons Aristòtil, n’hi ha 4: -causa material -causa formal -causa eficient -causa final Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II Aristòtil: Les 4 Causes Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Les causes de l’ésser Causa material Causa formal Causa eficient Causa final El substrat físic de tot ésser El que fa que un ésser sigui el que és i no un altre L’agent que produeix l’ésser (l’home, la natura) La finalitat per la qual l’ésser és Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teleologia La causa final és la més important de totes, fa que l’ésser tingui sentit, raó de ser. La filosofia d’Aristòtil és Teleològica (telos: finalitat). Tot el que existeix tendeix cap a una finalitat. La pluja existeix per a una finalitat: regar els camps, fer que hi hagi vida. La finalitat de l’home és el coneixement i la vida virtuosa. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: El Canvi. Tipus de canvi Aristòtil entén el canvi com a un fenomen inherent als éssers, definit com el pas de la potència a l’acte. En el canvi intervenen 3 elements: Matèria o substrat El que no canvia Privació de la forma El que encara no és, però serà Actualització de la forma Nova forma adquirida Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Tipus de canvi Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Matèria primera / Matèries segones La MATÈRIA PRIMERA és el substrat que roman sota tot canvi, sigui accidental o substancial. Té aquests trets: És intel.ligible: no es pot percebre pels sentits, només es pot captar per la intel·ligència És matèria pura, sense cap forma, i per això és capaç d’adquirir qualsevol forma. També és, doncs, potència pura. És ingenerable, immutable, incorruptible i indefinida És comuna a totes les substàncies corpòries del món terrestre. Tot surt d’aquesta i tot hi torna. A partir de la matèria primera hi ha les matèries segones, les quals sempre estan unides a formes determinades i que constitueixen els compostos substancials: un gos, un arbre, un ocell … Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Antropologia L’home és un compost de matèria (el cos) i forma (l’ànima) que no es poden separar. La mort d’un equival a la mort de l’altra. Unió substancial ànima cos En tots els éssers vius, l’ànima és un principi vital, la portadora de vida. En l’home, a més, l’ànima és un principi intel.lectual, perquè és la seu de la raó, qualitat que ens distingeix dels altres animals. (home = animal racional) Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Antropologia Aristòtil distingeix tres tipus d’ànima, amb tres funcions específiques Tipus d’ànima Éssers funcions Ànima vegetativa Plantes Nutrició i reproducció Ànima sensitiva Animals Percepció sensible, moviment local Ànima racional Humans Enteniment i Raó Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teoria del Coneixement Quan naixem no sabem res (contra l’innatisme de Plató), la nostra ment està en blanc. Conèixer no és recordar. A mesura que els sentits es desperten, la ment s’omple de percepcions, les quals, associades amb el sentit comú, es guarden a la memòria, la qual permet acumular experiència. El procés del coneixement es completa quan l’enteniment rep l’experiència i crea, per mitjà de l’abstracció, els conceptes generals que seran la base de la ciència: home, mamífer, salut, malaltia, vertebrat, temperatura … Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Teoria del Coneixement ciència Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Cosmologia Geocentrisme d’Aristòtil i Tolomeo (s. II d.C): la Terra és el centre de l’univers La Terra és esfèrica La Terra és immòbil Al voltant de la Terra giren esferes transparents, amb la lluna, els planetes, el sol i les estrelles Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Ètica i Política L’obra principal d’Aristòtil sobre ètica és la Ètica a Nicòmac En aquesta obra, Aristòtil defineix el bé com allò que tothom desitja, no com allò que tothom hauria de desitjar. Vol dir que la recerca del bé és quelcom natural, que ve marcat per la nostra pròpia substància o condició humana, i no és pas el compliment d’una norma o llei imposada. Tot ésser tendeix cap a una finalitat (telos), i és aconseguint aquesta finalitat que tot ésser arriba a la seva perfecció, al seu bé. La finalitat que tots els homes persegueixen és la felicitat Per tant, aconseguir la felicitat (Eudemonisme) és el bé de l’home. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Ètica i Política Ètica i Política estan lligades perquè el bé de l'individu i el de l'estat són inseparables (tot i que Aristòtil posa l'accent sobre l'individu). La virtut és un tret del caràcter, la disposició a actuar d’una certa manera en determinades circumstàncies (tant bones com dolentes) La virtut consisteix en saber escollir el terme mitjà entre dues actituds extremes, per exemple, el coratge, entre la temeritat i la covardia. La bona vida és la vida guiada per la virtut i la raó Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Ètica i Política Aristòtil distingeix dos tipus de virtuts: També distingeix la justícia distributiva de la reparadora, i introdueix el concepte d'equitat com a correctiu de la llei abstracta. Virtuts Morals (ex: temprança) S’asoleeixen practicant-les fins que es converteixen en costums i hàbits Intel.lectuals (ex: intel.ligència) S’aprenen gradualment Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Ètica i Política La vida contemplativa és la font de felicitat més durable i profunda per a l'home superior. La Política comença criticant la concepció sofística de l'estat com a construcció convencional. Al contrari, l’estat és una entitat natural i forma la comunitat suprema, per damunt de la família i dels altres grups particulars; per tant, tendeix cap al bé suprem de la societat. la ciutat-estat grega és la forma més elevada possible de la vida social, perquè permet a tothom (a tots els homes lliures) de viure plenament els afers públics. Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Aristòtil: Ètica i Política És un dels primers tractadistes d'economia política. Distingeix entre una manera natural d'adquisició de riqueses (agricultura, ramaderia, caça i pesca) i una manera no natural (intercanvi, on intervé el diner). Fa la distinció entre valor d'ús i valor de canvi. Defensa la propietat privada, però corregida per l'ús comú de certs serveis. Classifica els sistemes de govern en correctes i desviats. Els primers són: monarquia, aristocràcia i timocràcia. Les formes desviades són: tirania, oligarquia i democràcia Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II

Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II Aristòtil: test - V/F Aristòtil va ser preceptor de Carlemany L’Acadèmia és el nom de l’escola que fundà Aristòtil La teoria hylemòrfica ens diu que tota substància consta de matèria i forma La Teleologia és la ciència que estudia la divinitat Aristòtil no creia en l’existència de l’atzar El Paradigma Geocèntric afirma que la Terra gira al voltant del sol Segons Aristòtil, la teoria de les Idees és inútil Segons Aristòtil, la matèria és acte, i la forma potència L’home és un membre de l’organisme de la polis Per Aristòtil, si les idees són les substàncies de les coses, aleshores no poden existir separades d’aquestes Aristòtil creu que el canvi no existeix. La Ciència és un coneixement necessari, universal i cert de les coses La Sil.logística és l’estratègia militar que Aristòtil dissenya per a la defensa de la polis La política és una ciència pràctica que estudia el bé de la comunitat La vida virtuosa es pot aconseguir millor a pagès que a la ciutat Les causes, segons Aristòtil, són tres: final, eficient i formal El Primer Motor és mòbil Sergi Castillo / Escola Pia Santa Anna / Filosofia II