Sinonímia, ambigüitat, vaguetat, definicions i càrrega emotiva

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
Advertisements

PARAULES POLISÈMIQUES.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
L´energia.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
BAUHAUS, una escola d’art
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Què és la poesia?.
TROBA LA FRASE CORRECTA
Expressions de lloc.
éssers vius o de les coses.
UNA VEGADA HI HAVIA TRES ÓSSOS QUE VIVIEN EN UNA CABANA ENMIG DEL BOSC
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
DRAMES RURALS DALTABAIX
La Bíblia, font de valors humans i socials
Un test per pensar... Materials de
EL GAT NEGRE “Història del gat negre” a El lenguaje oral en la escuela. Joan TOUGH, (1987). Madrid:Visor.
Llegendes sobre la Lluna
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Poemes de Nadal Infantil Nadal 2017.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Carta d’un infant als seus pares.
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
Celebració FINAL DE CURS.
DIADA DE LA PAU A SJO.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
La història de Sísif Mitologia Grega.
El petit príncep
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
XIII a Setmana de la solidaritat
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Música: Pasqua, del Petit llibre d’orgue de Bach
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
LA PANDILLA.
Cant espiritual Joan Maragall.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Proverbis i planetes?.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU!"
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
“No tinguis por Maria, que jo sóc amb tu”.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
ELS 5 SENTITS Com ho sap el nostre cos?.
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
El que ha passat està molt bé
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
Transcripción de la presentación:

Sinonímia, ambigüitat, vaguetat, definicions i càrrega emotiva Els conceptes Sinonímia, ambigüitat, vaguetat, definicions i càrrega emotiva

Paraules i conceptes Els significat que expressen les paraules paraula L’expressió lingüística

Sinonímia i ambigüitat Sinonímia és quan diverses paraules expressen un mateix concepte. Ambigüitat és quan una mateixa paraula expressa diversos conceptes

Sinonímia ball Cos esfèric que segons la seva grandària, la seva forma i els materials de què està fet, s'utilitza per a jugar a diversos jocs o en la pràctica d'esports com ara el tennis, el tennis de taula, el futbol, etc. pilota baló

Ambigüitat Mamífer domèstic de la família dels fèlids, de cap arrodonit i ample, llengua aspra i pelatge suau, que es té com a animal de companyia. Aparell mecànic o hidràulic, portàtil o fix, que s'utilitza per a elevar un vehicle i facilitar una operació mecànica per sota, un canvi de roda, etc. gat

Vaguetat La vaguetat és la indeterminació dels límits d’un concepte que ens impedeix determinar amb precisió si un objecte cau dintre o fora de la seva denotació (el conjunt d’objectes designats pel terme, per exemple, la denotació de “cadira” és el conjunt de totes les cadires) . Exemples de termes vagues són: calb, un grapat, alt,

Definicions Podem intentar tractar de limitar la vaguetat a través de definicions. Les definicions són enunciats que determinen el significat d’una expressió. Hi ha de dos tipus: Lexicogràfiques: Ens informen del significat que una comunitat lingüística atribueix a una expressió Estipulatives: quan el significat de la paraula és atribuït lliurement per qui defineix la paraula

Càrrega emotiva Hi ha expressions que a més de tenir un significat descriptiu tenen també una dimensió valorativa, que pot ser positiva o negativa. Aquesta dimensió valorativa es denomina càrrega emotiva.(Ex: perseverant i obstinat)

A cada una de les oracions següents hi ha una paraula o expressió ambigua. Fes un cercle al voltant de la paraula que pot tenir més d’un sentit, i digues de quins sentits es tracta: 1.- El meu pare sempre té una granota a l’armari. 2.- Ens trobarem al banc. 3.- Sí, sí, la veu però res més. 4.- No va voler cantar per por de la premsa. 5.- Ha comprat una mona, i ara no sap a qui regalar-la. 6.- Els bons psicòlegs són rars. Ves-hi amb compte. 7.- Estem tots convocats al laboratori. Ha arribat un peix molt gros. 8.- La casa no era extraordinària, però al sostre hi havia unes aranyes grossíssimes. 9.- Per variar una mica, els nens van fer un ressopó amb la iaia

A cada una de les oracions següents hi ha una paraula o expressió ambigua. Fes un cercle al voltant de la paraula que pot tenir més d’un sentit, i digues de quins sentits es tracta: 1.- El meu pare sempre té una granota a l’armari. 2.- Ens trobarem al banc. 3.- Sí, sí, la veu però res més. 4.- No va voler cantar per por de la premsa. 5.- Ha comprat una mona, i ara no sap a qui regalar-la. 6.- Els bons psicòlegs són rars. Ves-hi amb compte. 7.- Estem tots convocats al laboratori. Ha arribat un peix molt gros. 8.- La casa no era extraordinària, però al sostre hi havia unes aranyes grossíssimes. 9.- Per variar una mica, els nens van fer un ressopó amb la iaia

Selecció d’equívocs Lloguem bicicletes per a noies en bon estat. A Nova York un home és assassinat cada tres minuts. Et proposo sortir. El vaig veure assegut al passeig. Vaig haver de parar el cotxe i treure el gat. El Paquirrín i la Belen Esteban s´han casat. Ahir tu vas fer l´amor amb la teva dona, jo també.

Tria la frase correcta per completar l’oració: 1.- L’autor d’aquest llibre se’l considera molt gran, perquè - el va escriure quan tenia 90 anys. - va escriure molt bona literatura. 2.- Dic que el meu germà de cinc anys sap llatí perquè - té molta astúcia, se la sap molt llarga. - coneix aquesta llengua clàssica. 3.- Si dic que aquest jersei té bon tacte, vull dir que - el jersei pot apreciar les qualitats palpables dels objectes. - és suau al tacte. 4.- Quan dic que no puc dir fava, vull dir que - estic completament esgotat - no puc pronunciar la paraula “fava” 5.- Si algú ha pagat la factura amb un taló, és que - ha pagat amb la part posterior de la sabata. - ha pagat amb un xec. 6.- Quan aquell xicot em va dir que em volia demanar la mà de la meva filla - em vaig espantar molt, tement una desgràcia. - vaig pensar que finalment podria casar la noia.

5. Tria la frase correcta per completar l’oració: 1.- L’autor d’aquest llibre se’l considera molt gran, perquè - el va escriure quan tenia 90 anys. - va escriure molt bona literatura. 2.- Dic que el meu germà de cinc anys sap llatí perquè - té molta astúcia, se la sap molt llarga. - coneix aquesta llengua clàssica. 3.- Si dic que aquest jersei té bon tacte, vull dir que - el jersei pot apreciar les qualitats palpables dels objectes. - és suau al tacte. 4.- Quan dic que no puc dir fava, vull dir que - estic completament esgotat - no puc pronunciar la paraula “fava” 5.- Si algú ha pagat la factura amb un taló, és que - ha pagat amb la part posterior de la sabata. - ha pagat amb un xec. 6.- Quan aquell xicot em va dir que em volia demanar la mà de la meva filla - em vaig espantar molt, tement una desgràcia. - vaig pensar que finalment podria casar la noia.

1.- ¿Quant pesava el rei Jaume I? El contrari de “vague” és “precís”. ¿Són els termes d’aquestes oracions massa vagues? ¿N´hi ha algun enunciat que sigui massa precís? 1.- ¿Quant pesava el rei Jaume I? 2.- En Joan ha comprat un vehicle nou. 3.- El diàmetre d’una circumferència és el doble de la distància que hi ha des del centre de la circumferència fins a un punt en la circumferència. 4.- Un piló de sorra conté molts grans. 5.- ¿És calb el senyor Sunyer? 6.- ¿Fa fred avui? 7.- ¿Et trobes malament? 8.- ¿Et trobes bé? 9.- ¿Dorms? 10.- A un bosc, només s’hi pot entrar fins a la meitat.