Literatura catalana al cinema

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Advertisements

LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
Quan anàvem a l’estraperlo
"No pot escollir príncep qui vessa sang“ (La pell del Brau 1960)
Lingua e cultura catalana Unitat 1: presentacions
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
RAMON LLULL.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
ESTRUCTURA D’UNA CIUTAT ROMANA
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
QÜESTIÓ NÚM. 16 Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
L'espectacle de la ciutat santa, protegida per un cèrcol de muntanyes, suscita l'actitud de profunda confiança en Déu, que es reflecteix en aquest.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
JESÚS DE NATZARET.
1. La Segona Revolució Industrial
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
Novel·la Cavalleresca Catalana
El Cant Gregorià.
IN MEMORIAM - 65 YEARS LATER Irena Sendler
JO HE SOMNIAT Petit homenatge a Martin Luther King en el 80è. aniversari del seu naixement.
EL MODERNISME (1892-// ) OBJECTIU: equiperar la cultura catalana amb qualsevol altra cultura europea. Volen que la literatura sigui nacional.
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
DE L´ESCOLA TRADICIONAL A L´ESCOLA NOVA
Les Avantguardes.
10 de l’any Regina Escoltant el “Pie Jesu “ de Marcel Olm, sentim-nos mares i germans de Jesús.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
Un bocí de pastís...?.
ULLASTRET.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
Necessita Catalunya un nou finançament?
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Entrevista a Enric Larreula
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Laia Crespo i Jessica Guerrero
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
La crisi de la Baixa Edat Mitjana
valors humans i socials
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
Llengua i identitat a Catalunya 2008
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
La narrativa de postguerra
Treball de Recerca de Batxillerat
COM NEIX UN PARADIGMA?.
XIII a Setmana de la solidaritat
BIODIVERSITAT A L’HORT
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
La narrativa de la postguerra
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
4. L’islam a la Península Ibèrica: Al-Andalus
Els “trapicheos” d’uns quants socialistes al nostre poble Palau-solità i Plegamans $
Power Point de la meva vida!!!
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
Llengua catalana i literatura
EL BARCELONÈS.
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
Mercè Rodoreda ( ).
Vincent Van Gogh.
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
Transcripción de la presentación:

Literatura catalana al cinema De la necessitat a la disponibilitat David Madueño

Índex Introducció Orígens de la relació cinema-literatura Els anys difícils La urgència dels clàssics La ciutat com a escenari Els problemes de la classe mitjana Els reptes del nou segle

INTRODUCCIÓ

“El cuirassat Potemkin” i “El naixement d'una nació” experimenten amb el llenguatge cinematogràfic, que començarà a buscar trames en la literatura.

La narració cinematogràfica utilitza recursos innovadors, com el muntatge o la planificació de l'enquadrament, que són aprofitats pels seus pioners en la recerca d'un art crític i analític, amb un llenguatge propi i una fórmula narrativa distintiva. Ben aviat el cinema descobreix en la literatura una font inesgotable d'arguments i d'un públic potencial, els lectors.

Fructuós Gelabert, pioner del cinema a Catalunya i qui primer adapta obres literàries (“Terra baixa”, 1907). A Catalunya, la indústria cinematogràfica dels anys vint i trenta del segle XX hi concentra un bon grapat de productores. La introducció de la llengua catalana i de la seva literatura, però, encara és un fet testimonial.

L'obra de Guimerà s'internacionalitza L'obra de Guimerà s'internacionalitza. “Maria Rosa” és adaptada per Cecil B. DeMille el 1916.

https://www.youtube.com/watch?v=TmvSs9BlqVs Guimerà (...) havia estat un dels pocs literats catalans que s'havien manifestat a favor del cinema i, en justa correspondència, seria també dels pocs a qui aquell cinema català -contemporani a ell- recorreria com a font argumental. (...) El poder suggestiu que, de cara al cinema d'aquell temps, tenia la seva obra dramàtica és ben evidenciat.

Els anys difícils

“Maria Rosa” torna a ser adaptada després de la guerra civil, però no es deixa fer en català. La Guerra Civil i la Dictadura són un fre absolut a qualsevol voluntat d'anar més enllà. De fet, Barcelona perd pes dins la producció cinematogràfica estatal, que es trasllada en gran mesura a Madrid. L'entrada massiva de productes nord- americans, gràcies a l'establiment del doblatge, i la censura tampoc hi ajuden gaire.

Vicent Lluch adapta “Laia”, de Salvador Espriu. Els anys seixanta suposen una època d'un cert aperturisme del règim, que accepta l'existència de films parlats en català, sempre i quan parteixin d'un original literari també escrit en català. Són massa anys de tancament portes endins, i econòmicament i políticament el règim necessita vendre a l'exterior una imatge de tolerància, per falsa que sigui.

L'ostracisme cinematogràfic català, però, es veu estroncat sobtadament amb l'aparició d'una nova generació de cineastes anomenada “Escola de Barcelona”, un moviment de renovació estètica i temàtica basat en la producció independent d'obres d'art i assaig.

La urgència dels clàssics

“La plaça del diamant” de Francesc Betriu, primera gran adaptació en català de la democràcia La primera gran adaptació que s'afronta és La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda. Per bé que es tracti d'una novel·la contemporània, publicada l'any 1962, proposa una determinada narrativa psicològica que, unida al valor memorialístic del relat -que justifica el ressò popular que aconsegueix-, la situen com un dels darrers clàssics de la literatura catalana moderna, o un dels primers de la literatura contemporània segons com es miri

La ciutat com a escenari

S'abandona el camp per tornar a les trames urbanes, sobretot a les ciutats de la postindustrialització, del creixement demogràfic de la immigració o de l'empobriment de la classe mitjana la novel·la negra arrela aviat en la literatura catalana en la figura de Jaume Fuster, que veu adaptada De mica en mica s'omple la pica (Carles Benpar, 1983), o en la de Ferran Torrent amb Un negre amb un saxo (Francesc Bellmunt, 1988). Detectius o periodistes, tots es mouen entre el lumpen i la sordidesa de la prostitució o la drogoaddicció, i esbossen una crítica ferotge a les corrupteles de la transició i la democràcia.

Els problemes de la classe mitjana

Monòleg d'Anna Lizaran: https://www.youtube.com/watch?v=y6CdGpBP_2Y Tanmateix, qui potser centralitza la literatura catalana dels anys vuitanta i noranta és Quim Monzó i el seu barcelonisme postmodern, que amb ironia revisa els conflictes humans i de parella.

Els reptes del nou segle

Passem de la necessitat de clàssics a la disponibilitat de textos de tota mena Potser la urgència d'altres èpoques condicionava la mirada sobre el text, que esdevenia excessivament respectuosa. Eren èpoques de necessitats en el cinema català. les adaptacions literàries ja no siguin una urgència. Si el cinema d'aquests autors funciona independentment, el que ara es decideix és deixar els textos en mans de la seva mirada i no pas al revés.