3. 2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3. 2

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
i les seves observacions fa 400 anys
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Tema 10: Dinàmica.
CIÈNCIA Des del principi de la nostra història, hem sentit curiositat per saber com funcionen les coses i què fa que el món sigui com és. Som molt curiosos.
3. 2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3. 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
EL SISTEMA SOLAR.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Tema 2. DIVISIBILITAT.
El moviment i les forces ESQUEMA INICI ESQUEMA RECURSOS INTERNET
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
2. L’idealisme absolut de Hegel
Què hi ha a l'Univers?.
Una història de la tecnologia
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Intuïcions empíriques
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Què existeix i què no existeix.
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
La revolució científica
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
On estem a l’univers?.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

3. 2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3. 2 3.2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3.2.3 l’evolució posterior Pàgina 180 Galileu Galilei (1564-1642) Copernicà convençut volia aportar proves per poder demostrar la teoria heliocèntrica. L'ús del telescopi com a instrument científic Converteix el que havia estat només una joguina de feria en un instrument científic en dirigir-lo cap al cel i entendre'l com una prolongació dels sentits humans. Quines observacions va portar a terme? L’aspecte terraqui de la lluna (no era llavors una esfera perfecta d’èter ja que hi havia muntanyes i valls), les nebuloses (que només eren una acumulació d'estels) i els satèl·lits de Júpiter (els va anomenar “Planetes medicis”: ja no hi havia perquè creure que només hi havia un Sol i un centre). La condemna i persecució de les idees copernicanes. En un principi no van ser perseguides però al segle XVII seran condemnades per l’Església (en considerar que eren contràries al dogma de fe cristià) i els astròlegs (ja que els càlculs els havien fets amb supòsits geocentristes). En 1633 l’Església prohibeix l’obra de Galileu, l’empresona i l’obliga a retractar- se.

3. 2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3. 2 3.2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3.2.3 l’evolució posterior Pàgina 180 Giordano Bruno (1548-1600) Va afirmar la infinitud de l’univers i l’existència de “molts móns”. Va ser condemnat i executat per l’Església. Tycho Brahe i Johanes Kepler (1571-1630) Trenquen els dogmes platònics del moviment celeste: Les òrbites són el·líptiques No són circulars sinó que el Sol està en un dels seus focus. El moviment no és uniforme El cos recorre àrees iguals en temps iguals. Isaac Newton (1642-1727) Dóna coherència a tot el nou sistema i unifica física i cosmologia mitjançant la Llei de gravitació universal.

3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3 3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3.3 Galileu i els orígens de la ciència moderna Pàgina 181 Problemes que se li presentaven a la física aristotèlica Hi havia de dos tipus, els derivats de: El canvi cosmològic heliocèntric: si la Terra ja no està en el centre, la teoria del “lloc natural” perd el seu sentit. Les insuficiències pròpies de la física aristotèlica davant la incapacitat per explicar satisfactòriament: El “moviment violent”: com pot continuar el moviment quan de vegades no continua el contacte entre la font de moviment (motor) i el mòbil. La “caiguda dels greus”: per què s’acceleren quan s’apropen a la Terra. Què respostes alternatives dóna Aristòtil i per què eren insuficients? El motor mou el mitjà que, alhora, mou l’objecte. Objecció: el mitjà es constitueix en motor i resistència alhora. L’antiperístesi: el motor mou el cos, aquest desplaça l’aire que hi ha al davant que es constitueix en motor en passar a la part del darrere del cos. Objecció: per què es debilita el poder del mitjà?

3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3 3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3.3 Galileu i els orígens de la ciència moderna Pàgina 181 L’evolució de la física a l’edat mitjana Al llarg del temps es formulen dues teories que no poden resoldre el problema correctament: Teoria de la “vis impressa” de Filopó d’Alexandria (490-566). Critica l’antiperístasi i dura fins al segle XIII. L’impulsor imparteix una força (vis impressa) perquè el cos pugui continuar movent-se. Aquesta força no és quantificable i s’esgota per si mateixa. Teoria de l’ímpetus de Nicolau d’Oresme i Jean Buridan. Són filòsofs nominalistes del segle XIV. L’ímpetus és una força quantificable que s’esgota per la resistència del mitjà i la lluita contra la força del moviment natural. Si no hagués resistència, aquest cos es mouria indefinidament.

3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3 3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3.3 Galileu i els orígens de la ciència moderna Pàgina 182 La nova física de Galileu Galilei (1571-1630) Comparació entre la física aristotèlica i la galileiana Està influït pel coneixement d’Arquimedes i la seva aplicació de les matemàtiques a la física. Amb Kepler i Descartes inicia una tendència que definirà la modernitat: expressar les seves teories en llenguatge matemàtic. Àmbit d’aplicació: la pèrdua del caràcter ontològic Explica el “fet d’arribar a ser” de cada ens (tots tipus de canvi: substancials i accidentals) Explica només els canvis de lloc Del Per què es mou?, al Com es mou? Esmenar una deficiència: el canvi és un procés de perfeccionament (pas de la potència –privació- a l’acte –perfecció-) Trobar una proporció matemàtica que descrigui o expressi aquest moviment amb exactitud De la física qualitativa a la física quantitativa Pesat o lleuger (la naturalesa del mòbil) Proporció matemàtica

3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3 3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3.3 Galileu i els orígens de la ciència moderna Pàgina 182 “La filosofia està escrita en aquest gran llibre contínuament obert davant dels nostres ulls (em refereixo a l'univers); però no la podem entendre si abans no aprenem a comprendre la llengua en què està escrit. Està escrit en llenguatge matemàtic i els seus signes són els triangles, cercles i altres figures geomètriques, sense les quals és humanament impossible entendre res; sense ells és com endinsar-se vanament en un laberint ben fosc.” Galileu Galilei: Il Saggiatore (1623) La dinàmica galileiana Dóna una definició per a cada tipus de moviment expressable matemàticament: Moviment uniforme: v = e/t Moviment uniformement accelerat (caiguda lliure dels cossos): v = a . t Moviment de projectils: Moviment violent Moviment natural Resultant

3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3 3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3.3 Galileu i els orígens de la ciència moderna Pàgina 183 El problema del coneixement: el mètode experimental El nou mètode no consisteix en experimentar sense més sinó en establir una connexió necessària entre la matemàtica i la investigació empírica. Quins són els passos a seguir en el mètode resolutiu – compositiu: Resolució o anàlisi de les qualitats essencials Es busca separar aquells elements essencials que són fonamentals per la resolució del problema: determinació de les variables implicades. Composició o síntesi Es construeix una hipòtesi matemàtica a partir de la qual es dedueixen tot un seguit de conseqüències observables. S’haurà de formular d’acord amb el principi de simplicitat que regeix la naturalesa. Experimentació o comprovació Disseny i desenvolupament de l’experiment amb la finalitat de comprovar si les conseqüències són certes o no. José Vidal González Barredo