1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
L´energia.
Advertisements

SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
3. 2 la Revolució copernicana: la nova concepció de l’univers 3. 2
El pensament d’Aristòtil.
L’Univers Com es defineix l’Univers?
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Tot el que ens envolta és matèria, però...
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
La funció de relació en els vegetals
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
I ARA, QUÈ PUC FER?.
regit per llei: el logos
Éssers vius i éssers inerts
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
Tema 4. La Terra i la Lluna. Pàg 52
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El naixement de la filosofia occidental
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Què hi ha a l'Univers?.
DE LA DURADA AL RITME.
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
Per tant, hi ha d’existir
3. El problema de la naturalesa: La revolució científica 3
Matemàtiques 3er E.S.O..
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Què existeix i què no existeix.
La revolució científica
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
Ruben Balada Tripiana Informática
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
4. El problema de la moral: eudemonisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Tema 5: Nombres naturals i enters
L’Aparell Circulatori
(posició d’equilibri)
COM NEIX UN PARADIGMA?.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
PRIMERA LLEI DE NEWTON Si no actuen forces exteriors, la velocitat d’un cos no varia ni en mòdul ni en direcció.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
On estem a l’univers?.
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Forma substancial (essència)
LES MÀQUINES.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
LA TERRA.
Transcripción de la presentación:

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 94 Constitueix la imatge de la naturalesa i l’univers que es mantindran com a ciència oficial fins la revolució científica dels segles XVI – XVII El concepte de physis Reprèn el sentit milesi del terme com a: El conjunt d’éssers naturals (que són per physis a diferència dels artificials) La constitució o estructura interna d’un ésser (la seva naturalesa) Recordem que en el conjunt dels: Éssers naturals hi ha un principi intern (immanent) del canvi (la forma) (per exemple, el pas de l’ou a la gallina) Éssers artificials el principi del canvi és extern a aquests (causa eficient) (per exemple, pas d’un tronc de fusta a una cadira de fusta) “Allò que té per si mateix i en si mateix el principi del seu propi moviment (canvi), del seu arribar a ser”

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 94 Cosmologia Principis i idees generals L’univers és etern, finit, esfèric i gira en moviment circular cada 24 hores Al centre està la terra immòbil (geocentrisme i geoestatisme) Univers de les dues esferes. Hi ha dues regions diferenciades el món sublunar (terrestre) i el món supralunar (celeste) A la superfície interna de la gran esfera hi ha les estrelles fixes Fóra de l'esfera res no existeix i dins d’aquesta tot és ple (nega el buit). El moviment s’explica pel desplaçament d’un cos per un altre Terra Món sublunar Món supralunar

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 95 Característiques del món sublunar Totes les coses són compostes dels quatre elements (aire, aigua, terra, foc) que dedueix de les quatre qualitats tàctils principals (humit, sec, calent, fred) que es combinen entre si S’hi produeixen tot tipus de canvis (substancials i accidentals) És, per tant, el lloc de la generació i la corrupció, de la indeterminació i la irregularitat, on res no és perfecte ni etern

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 95 Característiques del món supralunar Constituït pel conjunt d’esferes homocèntriques i els astres (éssers animats i mòbils) que hi ha des de la lluna fins l’esfera de les estrelles fixes Astres i esferes estan constituïts per èter (“allò que corre sempre i és etern”), el cinquè element, que és incorruptible. Per tant, no hi ha generació ni corrupció Els astres estan subjectes a les esferes que són corpòries i es mouen de forma circular i uniforme, moviment natural de l’èter (perfecte ). Per tant, l’únic tipus de canvi que es produeix és el de lloc El primer motor “Tot allò que és mou, és mogut per alguna cosa”: com que no podem fer una regressió fins l’infinit , en un univers finit, hi ha d’existir un primer motor immòbil que mou sense ser mogut Aquest és etern, inextens, indivisible i sense magnitud Situat als llindars de l’univers imprimeix el moviment sobre l’esfera de les estrelles fixes i aquest es transmet successivament És causa última del moviment i del ser de les substàncies

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 96 Física (o Filosofia segona) Ens centrem només en la descripció d’un tipus de canvi (l’accidental de lloc) És qualitativa (no en fa ús de les matemàtiques) Tipus de moviment Tipus de moviment Natural El principi del moviment és intern al mòbil (immanent) Els cinc elements que constitueixen l’univers tenen, en funció de la seva naturalesa, un moviment que els és propi: teoria del lloc natural Dinàmica del món sublunar Terra, aigua, aire i foc Allò que és pesant es mou cap el centre de l’univers i allò que és lleuger cap el seu límit El moviment és: Rectilini No uniforme Dinàmica del món supralunar Tot està format per l’èter, per tant, Circular Uniforme Violent El principi del moviment és extern al mòbil (Només al món sublunar) Principis “Tot el que és mogut ho és per alguna cosa” “Si cessa la causa, cessa el moviment” “El motor i el mòbil han d’estar en contacte” “No hi pot haver actuant més d’un motor al mateix temps”

1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física Pàgina 97 Problemes amb el moviment violent: el llançament de projectils D’acord amb els principis que el regeixen hi havia dos problemes oberts: La diferència entre el que s’havia d’observar (a) i el que realment s'observava (b) (a) (b) Com podia explicar-se la continuïtat del moviment quan deixava d’haver contacte entre el motor i el mòbil Per resoldre aquesta segona qüestió, es van proposar les següents solucions: L’antiperístasis (d’origen platònic) L’aire empeny el cos, ja que quan aquest avança produeix un buit que l’aire que hi ha al davant va ocupant La solució aristotèlica El motor mou, alhora, l’objecte llançat i el medi, que és mogut i serveix també de motor El problema va seguir sense resoldre’s perquè n’assignava al medi un paper contradictori (de motor i de resistència alhora) i no es podia explicar per què el mòbil s’aturava (que n’esgotava la força impulsora) José Vidal González Barredo