3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
NOSALTRES, AVUI, COM CLARET
Advertisements

21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Ester Busquets i Alibés
Materialisme històric
PETITS REPORTERS Títol.
Llibre primer Pàgina El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.1 El contractualisme com a forma de legitimació La legitimació a l’edat.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1 u n i t a t El Dret del Treball.
Estat de benestar i drets socials
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
AMOR.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Carta d’un infant als seus pares.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
La vida és un do de Déu i un servei als altres
La Bíblia, font de valors humans i socials
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
valors humans i socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. El materialisme històric de Marx
La història de Sísif Mitologia Grega.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
L’electricitat i el circuit elèctric
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
Llibre primer Pàgina El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.3 Origen, legitimació i funció del poder polític De l'origen de les.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Cant espiritual Joan Maragall.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
Principi del canvi (immanent)
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La vulneració dels drets socials
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
2. El liberalisme clàssic de Locke
FESTA DEL PARE CLARET 2018.
Transcripción de la presentación:

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.1 El contractualisme com a forma de legitimació 1r Pàg. 264 La legitimació a l’edat mitjana: la teoria del dret diví a governar dels reis L'ordre polític es considera un ordre natural (per tant, invariable i inqüestionable). Rep una legitimació teocràtica: qui governa exerceix el poder en representació de Déu: el poder del sobirà procedeix directament de Déu. La legitimació a l’edat moderna: les teories contractualistes Amb la formació dels primers estats nacionals el model teocràtic perd crèdit. Es pren consciència que l’ordre polític és una creació humana (ordre convencional). Es busca una legitimació racional des de la qual buscar l’origen i el fonament de la societat i l’estat. (Aquesta legitimació servirà de nova base per a l’obligació política) La teoria del contracte social, desenvolupada successivament per: legitima l’ordre social i polític com a resultat d’un acord voluntari, racional i lliure dels membres que formen la comunitat seguint el següent esquema: Hobbes Absolutisme Locke Liberalisme Rousseau Republicanisme

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.1 El contractualisme com a forma de legitimació 1r Pàg. 264 La legitimació a l’edat moderna: les teories contractualistes Estat de naturalesa: situació hipotètica, no històrica, en la qual es descriu com era l’ésser humà abans d’instituir-se qualsevol ordre social i polític (abans de ser modificat o reconduït en la seva naturalesa per les lleis i els usos socials). Se’l considera com a subjecte d’un conjunt de drets naturals (jusnaturalisme) que es deriven racionalment (malgrat que de vegades es recorre a Déu per donar-los fonament). Contracte social: s’analitzen els inconvenients d’aquesta situació original i els possibles avantatges que suposaria establir un ordre social i polític (en termes de desenvolupament i millora del propi ésser humà). Tot això servirà per definir quins haurien de ser els objectius a assolir amb la institució d’un ordre social, així com els termes i les condicions en els quals s’estableix el pacte o contracte que el legitimarà. Estat civil: com a resultat del pacte s’estableix un ordre social i polític on el poder, en funció d’aquelles condicions, tindrà unes determinades funcions, prerrogatives i límits. Contracte social legitimació Estat de naturalesa Estat civil

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.2 Refutació de la teoria del dret diví a governar dels reis Pàg. La teoria del dret diví a governar dels reis: Robert Filmer (1588-1653) Robert Filmer, seguidor de Thomas Hobbes, en el seu llibre Patriarcha (1653) elabora una teoria on es defensa i legitima la monarquia absoluta, segons la qual: El monarca governa per la voluntat de Déu, i els seus decrets i la seva autoritat són tan indiscutibles com qualsevol altre manat diví. La refutació de Locke: el primer tractat sobre el govern civil Tesis: És impossible que aquells que ara governen a la Terra derivin cap tipus d’autoritat d’aquella que es considerada font de tot poder: la jurisdicció paternal d’Adam. Argumentació: L’autoritat reial no va ser concedida per Déu a Adám, primer pare de la humanitat. Encara que hagués estat així, però, tampoc hi ha cap evidència que aquesta autoritat fos transmesa per successió als seus hereters, ni seria possible establir a qui li correspondria legítimament ara. Si admetéssim aquesta submissió original al primer «patriarca», hauríem d’admetre que els éssers humans no van néixer lliures i que, donat el caràcter successori del poder patriarcal, tampoc ho podrien ser mai, per la seva subordinació natural a aquest poder que es considera absolut i arbitrari. Conclusió: Per això, és necessària una teoria política que expliqui l’origen del govern i del poder polític, així com el mode de designació de les persones que el sustenten (diferent al propugnat per Filmer).

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.3 Origen, legitimació i funció del poder polític 1r Pàg. 268 De l'estat de naturalesa Per entendre correctament el poder polític i deduir-lo d’allò que va ser el seu origen és necessari considerar com eren els éssers humans en estat de naturalesa. Com eren els éssers humans en estat de naturalesa? Aquest era un estat de: Llibertat: cada un ordena les seves accions i disposa de possessions i persones com jutja oportú, dins dels límits de la llei natural. Independència: no ha de demanar permís ni dependre de la voluntat de cap altra persona. Igualtat: res hi ha més evident que el fet que criatures de la mateixa espècie i rang, nascudes totes elles per gaudir dels mateixos avantatges naturals i per fer ús de les mateixes facultats, hagin de ser també iguals entre si, sense subordinació o subjecció de les unes a les altres. En què consisteix aquesta llei natural? L’estat de naturalesa compta amb una llei natural que el governa i que n’obliga a tothom. La raó, que és aquesta llei, ensenya que essent tots els éssers humans iguals i independents, cap d’ells ha de fer dany a un altre en seus drets naturals (jusnaturalisme).

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.3 Origen, legitimació i funció del poder polític 1r Pàg. 268 De l'estat de naturalesa Quins són els drets naturals de l’individu? Són dos: La llibertat (que és el fonament de totes les altres coses). La propietat. Dins d’aquesta, s’hi inclou: La propietat de la persona mateixa. El dret a l’existència i a la salut. La propietat privada. Que permet als éssers humans disposar dels béns necessaris per poder subsistir. És el resultat d’afegir l’esforç personal al producte natural. Per tant, té el seu origen en el treball (encara que també el pot tenir en l’herència). Els drets naturals no són il·limitats, respecte a: La propietat privada: ningú la pot acaparar de manera que no quedi res per als altres o es perdi abans de poder ser utilitzada. La llibertat: el límit és la llei natural, com ja hem assenyalat abans: ningú ha de danyar els altres en els seus drets naturals (la seva vida, llibertat o possessions).

3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3 3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.3 Origen, legitimació i funció del poder polític 1r Pàg. 269 Què passa quan algú viola la llei natural?: El dret natural de jurisdicció Objectiu: Vetllar per la pau i la preservació de tota la humanitat: que tots els éssers humans s’abstinguin d’envair els drets dels altres i de fer-se dany mútuament. Dret natural de jurisdicció: Estableix que tot poder i jurisdicció és recíproc, és a dir, tot ésser humà té el dret de jutjar i castigar un altre pel mal que ha fet quan viola un dels seus drets naturals. Justificació: Tots poden fer el mateix perquè l’estat natural és un estat de perfecta igualtat on no hi ha superioritat ni jurisdicció de l’un sobre l’altre. Aplicació i límits d’aquest dret: En aquest estat un ésser humà pot tenir poder sobre un altre, però no es tracta d’un poder absolut o arbitrari sinó que l’haurà de castigar: Segons els dictats de la serena raó i de la consciència, amb l’assignació de penes que siguin proporcionals a la transgressió i que serveixin perquè el criminal repari el dany que ha fet i s’abstingui de recaure en l’ofensa (aquestes són les dues úniques raons que permeten a un ésser humà fer dany legalment a un altre, és a dir, castigar-lo), per tant, Davant aquesta violació existeixen dos tipus de drets: el de càstig i el de reparació El dret de buscar reparació, és a dir, de compensar la part que ha estat perjudicada. Aquest dret només pertany a qui ha estat agreujat. El dret de castigar el crim a fi de contenir-lo i d’evitar que es torni a cometre (dissuadir de noves transgressions). Aquest dret el té tothom. José Vidal González Barredo