Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut Sant Fruitós de Bages, 20 d’octubre de 2009
1. PIB d’Espanya Variación intertrimestral en % Font: INE
2. Utilització de la capacitat productiva a la indústria En percentatge Font: Comissió Europea
3. Taxa d’atur En percentatge Font: INE
4. Previsions de creixement del PIB al 2010 Variación interanual en % Font: FMI, FUNCAS i CAMBCN
5. Bases del model de creixement Endeutament Crèdit exterior Baixa productivitat
6. Recessions de les tres darreres dècades Crisi energètica anys 70-80 Reestructuracions industrials i financeres La pesseta es va devaluar fins a 4 cops per impulsar les exportacions Crisi 1993 Obligarà a guanyar competitivitat Crisi 2008-?
El sector constructor i immobiliari està perdent dimensió 7. La correcció dels desequilibris (i) El sector constructor i immobiliari està perdent dimensió Crèdit a activitats immobiliàries i construcció (Variació interanual, en %) Font: Banc d’Espanya
La taxa d’estalvi està en màxims 8. La correcció dels desequilibris (ii) La taxa d’estalvi està en màxims Taxa d’estalvi de les llars (Mitjana mòbil de 4 trim. en percentatge de la renda disponible) Font: INE
El sector exterior contribueix positivament al creixement 9. La correcció dels desequilibris (iii) El sector exterior contribueix positivament al creixement Sector exterior a Catalunya (Aportació al creixement interanual del PIB, en punts percentuals) Font: Idescat
10. La transició cap a un model més equilibrat Les fonts del canvi: Innovació Internacionalització Inversió productiva
11. Les fonts del canvi: la innovació (i) Principal motor del creixement econòmic Prioritats de l’estratègia de Lisboa en R+D: Despesa en R+D ≥ 3% del PIB 2/3 parts de la despesa, del sector privat Mesura: reforçar la col·laboració público-privada per finançar projectes intensius en innovació
12. Les fonts del canvi: la innovació (ii) Empreses que han introduït innovacions els darrers 12 mesos (en %) Font: BCE
13. Les fonts del canvi: la internacionalització La taxa de supervivència de les empreses exportadores és baixa. Prioritat: consolidar la presència de les nostres empreses a l’estranger. Mesura: concentrar les polítiques de suport en els primers anys d’experiència a l’exterior.
14. Les fonts del canvi: la inversió productiva És vital per guanyar competitivitat i augmentar el potencial de creixement. Però... La licitació de projectes de l’Administració central cau Els Pressupostos Generals de l’Estat concentren l’austeritat en el capítol d’inversió Les polítiques públiques no propicien el canvi de model
15. Propostes de la Cambra Contenció de la despesa corrent en els pressupostos estatals i autonòmics L’austeritat no ha d’afectar als departaments proveïdors de serveis essencials La consolidació fiscal en el moment actual retardarà la sortida de la crisi
16. La Cambra aposta pel canvi de model Assessorament específic en noves tecnologies Facilitació de l’operativa empresarial a l’estranger Promoció de les infraestructures per afavorir la regió Mediterrània
17. Importància del sector salut a Catalunya El VAB del sector sanitari ha mantingut creixements superiors al 3% els darrers anys. Ocupa al 7% dels treballadors de Catalunya, i és un sector intensiu en treball d’alta qualificació.
18. Factors limitadors de l’activitat al sector sanitari i de serveis socials a Espanya En percentatge Font: Comissió Europea
19. Els reptes del sector de la salut (i) Finançament suficient i sostenible: - Avaluació rigorosa i serena d’opcions per millorar la sostenibilitat financera del sistema
20. Els reptes del sector de la salut (ii) La crisi no ha de paralitzar les inversions pendents Execució pla d’inversions en equipaments de salut (en %) Font: Generalitat de Catalunya
21. Els reptes del sector de la salut (iii) Assolir un marc estable de col·laboració público-privada que no repercuteixi en l’autonomia i la professionalització dels centres sanitaris.
22. Conclusions Finançament sostenible Execució d’inversions Convertir Barcelona i Catalunya en la capital mèdica d’Europa Innovació en formes de gestió Col·laboració público-privada