Guia metodològica per a

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Guía metodológica para la elaboración de Planes Locales de Proyección Internacional Noviembre 2013.
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Catàleg de serveis 2018 Direcció de Relacions Internacionals
Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
El pilars del govern obert a Catalunya: Transparència
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Decret d’autonomia dels centres educatius
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Autor: Samuel Lozano Alcodori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Pla estratègic de recerca 2005/2008. Universitat de Barcelona
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
La gestió per processos
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
DE DEBAT DE L’AVANÇ DEL PLA
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Global Cook Service.
Xarxa de Custòdia del Territori
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Projecte d’Itineraris Formatius
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Gerència de Serveis de Comerç
Les Franqueses, setembre 2007
Serveis de Consultoria
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Pla de Formació de Centre
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Presentació de resultats
Polítiques culturals valencianes:
El Pla de formació del centre
Jornades Govern Obert. Diputació de Barcelona
Convivència i Mediació Escolar
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
Direcció de Relacions Internacionals
Eixos i línies estratègiques
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Guia metodològica per a l’elaboració de Plans Locals de Projecció Internacional Novembre 2013

Contingut de la presentació La projecció internacional Què és un Pla de Projecció Internacional (PPI)? Elements de valor afegit d’un PPI Principis que orienten un PPI Etapes del procés d’elaboració d’un PPI Consensuar el ‘’model de ciutat’’ La Cooperació internacional al desenvolupament Implicació dels actors locals Validació del PPI Comunicació, difusió i formació Implementació de les activitats del PPI Avaluació participativa de l’execució

Enfortir la projecció internacional La Diputació de Barcelona: Està convençuda del valor afegit de les relacions internacionals per a la millora de les polítiques públiques i el desenvolupament del territori. Identifica un interès i necessitats creixents dels ajuntaments de la demarcació per reforçar la seva internacionalització. Desenvolupa productes i serveis tècnics per a una internacionalització estratègica dels municipis de Barcelona. Guia metodològica per a l’elaboració de Plans locals de projecció internacional

Què és un Pla de Projecció Internacional (PPI)? Un Pla de Projecció Internacional (PPI) és: Una eina orientada a l’acció al servei d’un govern local i dels actors del seu territori. Un instrument operatiu que guia l’activitat internacional d’un govern local, d’acord amb les característiques i necessitats del seu territori i actors, a fi que la seva participació en espais internacionals tingui un impacte positiu i sostenible en el desenvolupament de les seves prioritats locals.

Elements de valor afegit d’un PPI La posada en valor del municipi en el context global. La promoció econòmica, social i cultural del territori. L’enfortiment de la institució local. La millora de la governança local i de les relacions entre el govern local, els agents locals i la societat civil. L’obertura i la formació de la ciutadania a la dimensió internacional.

Principis que orienten un PPI Integrar la projecció internacional dins de la planificació estratègica del municipi. Donar a aquesta projecció un caràcter transversal. Entendre aquest procés com un projecte de ciutat (planificació multi-actor). Integrar una visió de mig i llarg termini. Fomentar la participació i la implicació dels actors locals, de la societat civil organitzada i de la ciutadania. Fomentar la transparència, la rendició de comptes i la comunicació.

Etapes del procés d’elaboració d’un PPI (I) FASE PRÈVIA Precisar la voluntat i les condicions de partida. Analitzar les possibles motivacions. Decidir el caràcter i l’amplitud del procés. Fixar els mecanismes de participació dels actors. DIAGNOSI DE LA SITUACIÓ DE PARTIDA Compilar informació: recollir les experiències i bones pràctiques internacionals. Identificar els aspectes positius i singulars del territori, així com les seves necessitats i debilitats. Analitzar l’estructura organitzativa del govern local. ELABORACIÓ DEL PLA Identificar els eixos prioritaris. Formular, programar les activitats i calendaritzar-les. Determinar les funcions i responsabilitats dels diferents agents.

Etapes del procés d’elaboració d’un PPI (II) VALIDACIÓ, APROVACIÓ I DIFUSIÓ DEL PLA Sotmetre a debat l’esborrany del PPI. Aprovar el Pla amb el major consens (en el ple del govern local). Programar la difusió del Pla (vessant interna i vessant externa). IMPLEMENTACIÓ DE PLA Realitzar les diferents activitats programades. Promoure la coordinació i la transversalitat sota el lideratge del govern local. Comunicar i difondre les activitats realitzades. SEGUIMENT I AVALUACIÓ Seguiment participatiu de l’evolució, dels resultats i de l’impacte del Pla. Detectar i corregir les possibles desviacions.

Consensuar el ‘’model de ciutat’’ És un element de referència sobre el que s’anirà construint l’estratègia d’internacionalització i de projecció exterior del municipi. Serveix per a poder identificar i prioritzar els eixos d’internacionalització, tenint en compte: Les característiques específiques del territori: Història i cultura locals. Símbols d’identitat col·lectiva. Teixit sociocultural i econòmic. Principals actius i punts forts. Interessos dels diferents actors locals. Una visió compartida del futur del municipi.

La Cooperació internacional al desenvolupament Integrada dins de l’estratègia global d’acció exterior. Activitat amb beneficis mutus, no pensada en termes assistencials. Dinàmica horitzontal i de reciprocitat. Implicació activa de les institucions locals. Establiment paral·lel de relacions entre la ciutadania i les entitats de la societat civil per: Dinamitzar la cooperació entre institucions. Millorar la democràcia local i la transparència. Traçar aliances estratègiques.

Implicació dels actors locals Els mecanismes de participació s’han de dissenyar en funció de la trajectòria i característiques del territori. Diferents nivells de participació possibles: informació, consulta i decisió conjunta. La participació dels actors locals en l’elaboració del PPI té efectes favorables com: Enfortir la legitimitat democràtica i la transparència. Pal·liar eventuals conflictes d’interessos. Reforçar les capacitats de les institucions i dels actors locals. Incrementar el grau de cohesió social i sentiment de pertinença a la comunitat.

Validació del PPI El moment de la validació del PPI és el que permetrà donar visibilitat al suport majoritari existent al voltant del Pla. Validar el PPI amb el màxim consens possible – preferiblement en el ple del govern local- assegura: L’apropiació i la implicació en el projecte per part dels actors locals: projecte de ciutat. La seva sostenibilitat en el mig i llarg termini (no vinculada a un únic mandat electoral).

Comunicació, difusió i formació Una estratègia de comunicació permet garantir: La transparència dels esforços d’internacionalització. L'accés de la informació per part de tots els agents locals, per assegurar la seva apropiació. Preferiblement, les accions de comunicació han de: Cobrir totes les fases i components de l’estratègia. Estar adaptades als diferents actors. Es recomana dur a terme accions de formació dirigides a l’equip tècnic municipal i a la ciutadania per: Enfortir l’estructura municipal encarregada d’impulsar l’estratègia internacional. Estimular l’obertura als temes internacionals.

Implementació de les activitats del PPI Al llarg de la implementació del Pla és important: Vetllar per la correcta realització de les diferents activitats programades. Promoure la participació dels diferents departaments del govern i dels actors locals. Buscar possibilitats de finançament – públiques i privades, nacionals i internacionals – per a cadascuna de les accions que integren el Pla. Informar regularment de l’estat d’avançament del Pla.

Avaluació participativa de l’execució Aplicar un sistema de seguiment i d’avaluació que permeti: Controlar l’estat d’avançament, els resultats i l’impacte del Pla. Prendre les decisions oportunes davant les possibles dificultats i/o nous desafiaments. Vetllar per la qualitat de les eines: Indicadors de seguiment, de resultat i d’impacte. És recomanable que aquest dispositiu: Incorpori la participació dels diferents actors involucrats. Permeti un aprenentatge col·lectiu compartit. Garanteixi una correcta rendició de comptes.

Per a més informació: Diputació de Barcelona Direcció de Relacions Internacionals Email: d.relacionsint@diba.cat Web: www.diba.cat/ri · www.barcelonaregion.net