LOE Una oportunitat per a la millora Educativa Francesc Segura.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Llei Orgànica d’Educació LO. 2/2006 de 3 de maig BOE. núm. 106 – 4. 5
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Elaboració de Plans Individualitzats
Diapositiva de presentació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
“Programar per gestionar la progressió dels aprenentatges”
Elaboració d’un projecte telemàtic de primària
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
Decret d’autonomia dels centres educatius
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Les Llars d’Infants i/o Escoles Bressol
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
EUROMANIA A L’ESTEVE Generalitat de Catalunya
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Distribució de les hores del currículum
La gestió curricular de competències
“EL PALIC, un model per a les illes”
(Q-.LE) Facultat de Magisteri
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Elaboració de Plans Individualitzats
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Convivència i Mediació Escolar
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Transcripción de la presentación:

LOE Una oportunitat per a la millora Educativa Francesc Segura

UNA OPORTUNITAT Per a prendre decisions que afectin, de veritat, al currículum de la nostra escola Per a compartir amb els nostres companys i companyes què fem dintre de les aules Per a debatre què hem de canviar per a millorar la qualitat de l´ensenyament

Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig La LOE a Catalunya Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig Decret 142/2007, de 26 de juny Competències transferides, però el Ministeri d´Educació té competències plenes en l´ordenació general del sistema educatiu, la programació general de l´ensenyament i en l fixació d´ensenyaments mínims.

LLEI ORGÀNICA Lleis que han de ser aprovades per a la majoria absoluta del Congrés. Actualment 176 diputats. Estan reservades a temes d´especial interés, entre d´altres els referents a l´educació.

LLEIS ANTERIORS LODE - Llei Orgànica del Dret a l´Educació. Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol LOGSE - Llei Orgànica Gral. del Sistema Educatiu. Llei orgànica 1/1990, de 3 d´octubre LOCE - Llei Orgànica “Calidad” de l´Educació Llei orgànica 10/2003, de 23 de desembre LOE – Llei Orgànica d´Educació Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig

Principis pedagògics Principis de comprensivitat (facultat de comprendre), de diversitat i d´autonomia de centre Valoració crítica de les desigualtats Filosofia coeducadora que disminueixi el sexisme i l´androcentrisme Reconeixement de la diversitat afectivosexual Atenció a la diversitat, escola inclusiva (no segregadora) Acollida alumnat nouvingut

Currículum Adquisició de les competències bàsiques. Totes les àrees han de contribuir a la seva adquisició La lectura inclosa en el desenvolupament de totes les àrees. 30 minuts diaris. Àrea comuna de coneixement del medi natural, social i cultural Nova àrea d´educació artística que engloba música i plàstica Nova àrea per a cicle superior d´educació per a la ciutadania i els drets humans

Currículum Programacions adaptades per als alumnes amb necessitats educatives especials Desapareixen els objectius terminals S´incorporen els criteris d´avaluació Desaparèixen els tres tipus de continguts Adapatacions i modificacions del currículum

CURRÍCULUM CB (Etapa, àrea) Objectius (etapa, àrea) Continguts (cicle) Mètodes pedagògics Criteris d´avaluació (cicle)

CORRESPON A L´ESCOLES Desenvolupar i completar el currículum d´educació primària. CB per cicles? Objectius per cicles Continguts nous El currículum elaborat pel centre formarà part del seu Projecte Educatiu

Currículum Realització en cada cicle d´un treball o PROJECTE INTERDISCIPLINARI, com a mínim, de caire compentencial que requereixi l´aplicació dels conixements de diverses àrees (apartat de connesions amb d´altres àrees) Sisena hora: en cap cas avançaran elements curriculars Continguts prescriptius per cicles (segon nivell de concreció) “Eliminació del PCC i incorporació del currículum al PEC”

Llengua Dret a rebre l´ensenyament en català i dret i deure de conèixer el català i el castellà en acabar l´ESO El català com a llengua vehicular de tota la comunitat educativa Prioritat elaboració Projecte lingüístic (30 d´abril) Llengües estrangeres al cicle inicial Possibilitat d´oferir una segona llengua estrangera al cicle superior

Avaluació Promoció: Es posarà especial atenció en finalitzar el cicle inicial i superior. Els alumnes poden romandre un curs escolar més a primària. S´accedirà a l´ESO si s´ha assolit el desenvolupament de les competències bàsiques i un grau de maduresa adequat En acabar el CM es realitzarà una avaluació diagnòstica que servirà per a organitzar en el CS les mesures de reforç per a l´alumnat que les requereixi Avaluació: adquisició d´aprenentatges de les àrees i de les competències bàsiques

Avaluació Desapareix el llibre d´escolaritat El substitueix l´historial acadèmic Correspon a cada centre decidir el format i contingut concret dels informes escrits d´avaluació dels alumnes adreçats a les famílies L´avaluació final de cicle es farà amb les següents expressions: Insuficient, Suficient, Bé, Notable i Excal·lent

ÀREES INFORMES FAMÍLIES Llengua catalana i literatura Llengua castellana i literatura Llengua estrangera Coneixement del medi natural, social i cultural Educació artística Educació Física Matemàtiques Religió

Organització escolar L´EP s´organitza en tres cicles de dos cursos: inicial, mitjà i superior. Mateix tutor o tutora al llarg del cicle Els equips de cicle col·laboraran per a prevenir els problemes d´aprenentatge Els centres habilitaran horaris específics per a les reunions de coordinació dels equips dintre del període de permanència al centre.

Apartats normatius a totes les àrees Introducció Competències pròpies de l´àrea Aportacions de l´àrea a les CB Estructura dels continguts Consideracions sobre el desenvolupament del currículum Objectius generals d´etapa Continguts ( per cicles) Connexions amb altres àrees Criteris d´avaluació (per cicles)

PARTS DEL CURRÍCULUM LOE LOGSE Objectius generals d´etapa CB de l´EP+ESO Objectius generals àrea CB àrea Continguts per cicles Criteris d´avaluació NO LOGSE Objectius generals d´etapa NO Objectius generals àrea Continguts:3 tipus Objectius terminals Orientacions didàctiques

COMPETÈNCIA BÀSICA Competència és la capacitat d´utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversals i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació

Competències bàsiques COMPETÈNCIES TRANSVERSALS Comunicatives 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competència artística i cultural Metodològiques 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d´aprendre a aprendre Personals 6. Competència d´autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES CENTRADES EN CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana

CB PER APRENDRE A Ser i actuar de manera autònoma Pensar i comunicar Descobrir i tenir iniciativa Conviure i habitar el món

CALENDARI D´APLICACIÓ Curs 2007-2008 CICLE INICIAL Curs 2008-2009 CICLE MITJÀ Curs 2009-2010 CICLE SUPERIOR

HORARIS 35 setmanes lectives per curs a raó de 25 hores setmanals inclòs l´esbarjo. 35 setmanes x 6 cursos = 210 setmanes Els centres docents han d´organitzar l´horari d´acord amb la seva programació, atenent les necessitats i les possibilitats de la seva planificació curricular, especialment si s´organitza per projectes de treball interdisciplinar, en funció de l´edat i dels interessos de l´alumnat. En aquesta flexibilització de les hores dedicades a cada àrea es respectaran els horaris globlas d´etapa i els mínims de cicle establerts a l´annex 3.

Horaris globals etapa ÀREA Català Castellà Estructures comunes Anglès CURS Català 420 2 Castellà Estructures comunes 245 1.10 Anglès Coneixement del Medi 630 3 Educació Artística 525 2.30 Educació Física 385 1.50 Matemàtiques 665 3.10 Esbarjo Religió 315 1.30 Atenció a la diversitat TOTAL 5250 24.50

Comparació mínims cicle i etapa CM CS* TOTAL ETAPA DIF Català 140 420 Castellà Estructures comunes 105 70 245 Anglès 315 -105 Coneixement del medi 175 455 630 -175 Educació artísitca 525 -280 Educació Física 385 -140 Matemàtiques 665 Religió

Horaris mínims cicles INICIAL MITJÀ SUPERIOR 2 CATALÀ CASTELLÀ 1.10 ETAPA LOGSE LOE 2 CATALÀ CASTELLÀ 1.10 ESTRUCT. COMUNES 1.30 1 ANGLÈS 2.30 3 CONEIXEMENT MEDI 4 EDUC. ARTÍSTICA 1.50 EDUCACIÓ FÍSICA 3.10 MATEMÀTIQUES 1* CIUTADANIA RELIGIÓ ESBARJO TOTAL 22 17.30 23 18 18.30

RELIGIÓ Totes les famílies poden manifestar la seva voluntat per poder rebre ensenyament religiós Els altres alumnes no poden rebre continguts curriculars associats al coneixement del fet religiós, ni a qualsevol àrea de l´etapa El que es faci durant aquest horari serà conegut per les famílies i formarà part del PEC Les avaluacions no seran computables en les convocatòries en què han d´entrar en concurrència els expedients acadèmics

LOE 2007-2008 Projecte Lingüístic (30 d´abril 2008) Treball Interdisciplinari CI (Apartat connexions amb d´altres àrees) Informes d´avaluació Llibres d´escolaritat Revisió PCC (CI) Elecció directors i directores

REVISIÓ PCC CI Incorporar Llengua estrangera Unificar coneixements del medi Unificar plàstica i música: Educació artística Canviar nom dels blocs de continguts Incorporar CB Incorporar criteris d´avaluació Comparar continguts PCC amb Decret 142/2007 Assignació horària

PROPOSTA Agafar com a model el que estableix el Decret 142/2007 i completar amb l´actual PCC de l´escola. Continguts Decret per cicles : Seqüenciar (primer nivell, segon nivell o els dos), afegir-ne de nous i distribuir-los per UP´s Objectius de cicle Treballs interdisciplinaris: veure apartat de connexions amb d´altres àrees. Podria ser una assignatura? Treballs per projectes Competències bàsiques

UNA OPORTUNITAT Per a prendre decisions que afectin, de veritat, al currículum de la nostra escola Per a compartir amb els nostres companys i companyes què fem dintre de les aules Per a debatre què hem de canviar per a millorar la qualitat de l´ensenyament

I PER ACABAR Dos consells… El primer: MOLTA TANQUIL·LITAT I el segon…i tal com diu el nom d´un carrer de la nostra ciutat…

LOE Una oportunitat per a la millora educativa