Portalada de Sant Pere de Moissac

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
TIMPÀ DE SANT PERE DE MOISSAC
Advertisements

EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
CATEDRAL DE LLEÓ LA CATEDRAL ESPANYOLA MÉS FRANCESA.
PORTALADA DEL MONESTIR DE STA MARIA DE RIPOLL
© 2006 Guillermo Méndez Zapata
ESCULTURA Y PINTURA ROMÁNICA
EL ROMÁNICO ESCULTURA Y PINTURA.
3. Les arts figuratives a l’art romànic.
La lliçó d’anatomia del professor tulp
L’EDAT MITJANA: UN TRESOR DE MIL ANYS.
Mare de déu de Montserrat
Conjunt iconogràfic de Sant Climent de Taüll
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
Sankt Michael de Hildesheim, segle
El joc de l'art medieval.
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
ART ROMÀNIC.
El comentari de text.
BAUHAUS, una escola d’art
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Portada de Santa Maria de Ripoll
Llotja de València o de la Seda
El Planeta Terra.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
La Ciutat Vella de Jerusalem, la muralla, la mesquita de la Roca, al fons la Ciutadella; vista desde GETSEMANÍ.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
L’ART ROMÀNIC I EL GÒTIC.
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
ESGLÉSIA DE SANT JULIÀ Es troba a Vallfogona del Ripollès, un poble molt petit que està entre Ripoll i Olot, està al carrer Puig de Sant Miquel. Es va.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
Frontal de l’altar d’Avià MNAC
Sant Vicenç de Cardona Autor: Desconegut Cronologia:
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
MAJESTAT BATLLÓ Títol: Majestat Batlló. Autor: desconegut.
EDAT MODERNA Repàs 2n ESO.
Castell de Castelldefels
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
LA MAISON CARRÉE NIMES MERCÈ BIGORRA IES. MOIANÈS.
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL

El Reflex dels teus Actes
MONESTIR DE SANT PERE DE RODES
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
MOSAICS DE L’ABSIS DE LA CATEDRAL DE MONREALE
El tapís de la creació Victor Navarro 2n ESO
L’art gòtic Segles XIII, XIV, XV.
Inma Torres Bisquert 4t ESO B.
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
ANTONI GAUDÍ Antoni Gaudí va néixer a Reus (Baix Camp) l’ any 1852 i va morir a Barcelona l’any Era arquitecte. Ell anà a Barcelona al per.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
El Camí Forestal i el pas del temps
L’Aparell Circulatori
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
Els alumnes de 3r ens presenten SANT HILARI SACALM
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
EL RIPOLLÈS.
Proposta 14.
EL GÒTIC Andrea Soria Catalán..
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
PASSEIG DE GRÀCIA.
Transcripción de la presentación:

Portalada de Sant Pere de Moissac

Context L’actual església de Sant Pere de Moissac data del final del segle XII i ocupa el lloc de l’edifici primitiu. Aquest es trobava en una de les quatre rutes de pelegrinatge a Santiago de Compostel·la, que van ser obertes al voltant de l’any 1000, que començava a Le Puy, creuava Conques i Moissac, i entrava en la península Ibèrica per Roncesvalles. El timpà, d'autor desconegut, va ser decorat després d’haver-se acabat el claustre de l’església, l’any 1110.

Descripció formal La portalada de Moissac està precedida pel timpà esculpit en el qual hi ha centrada la imatge de Crist en Majestat, envoltada pel tetramorf i els 24 ancians de l’Apocalipsi. Aquests es distribueixen de manera simètrica en tres franges horitzontals, separades per una sanefa en forma d’onades del mar, i adaptades –com la resta de figures- a les limitacions del marc arquitectònic. La composició es vertebra a partir de la figura de Crist, a al qual s’adrecen directament totes les mirades de la resta de personatges, tot provocant una unitat escènica centrípeta (cap a dintre). Igualment, s’ha de ressaltar l’ocupació total de tots els forats de l’espai compositiu, en un exemple clar d’horror vacui. La talla escultòrica present dos models. Un primer que sorprèn per la minuciositat i el realisme dels detalls, la gestualitat i l’expressivitat dels 24 ancians, els rostres dels quals estan tractats d’una manera completament individualitzada que s’anticipa així al gòtic.

En canvi, la representació de Crist en majestat segueix els paràmetres del romànic: ús de la perspectiva jeràrquica –proporcions més grans que la resta de figures-, presentació frontal i plana, solemnitat hieràtica o simetria compositiva, aspectes que li confereixen una evident aurèola sobrenatural i atemporal. La resta de decoració de la portalada es troba a: La llinda, que tanca l’espai del timpà; el mainell, amb una iconografia que supedita del tot la seva forma a l’espai arquitectònic, i els brancals laterals, les figures de les quals destaquen per la gran expressivitat i dinamisme. Cronologia: 1110-1115 Estil: romànic Tipologia: relleu Material: pedra Tema: bíblic Localització: església de Saint Pèire De Moissac, Llenguadoc, França.

Temàtica Al timpà es mostra una representació de la teofania –visió de Déu al final del temps-, basada en el text de la segona arribada de Crist al món, narrada a l’Apocalipsi de Sant Joan. L’escena és dominada per la imatge de la Maiestas Domini, el Crist Jutge de cos sencer beneint amb la mà dreta i aguantant un llibre a l’esquerra. Acompanyant el crist Jutge hi ha els símbols dels quatre evangelistes (àguila, Joan; lleó, Marc; brau, Lluc; àngel, Mateu), i les 24 ancians de l’Apocalipsi que porten les corones plenes de perfums, que simbolitzen les oracions dels sants, i el violí o la cítara per cantar les lloances que dediquen a Déu Totpoderós. La llinda està decorada amb rodes de foc que representen el foc de l’Apocalipsi. Als laterals de la portalada hi ha esculpits relleus amb escenes de l’Antic i del Nou Testament, i també representacions al·legòriques de la luxúria i de l’avarícia. Al muntant dret s’hi ha representat Sant Pere, i a l’esquerre, el profeta Jeremies, mentre al mainell hi ha representacions d’animals fantàstics. Jeremies, al muntant esquerre

Models i influències Maestro Mateo: Pòrtic de la Glòria de la catedral de Santiago de Compostela (1168-1188) Tot i que algunes teories diuen que deriva d’una miniatura mossàrab, el timpà de Moissac no es podria explicar sense el model del timpà de l’abadia de Cluny a la qual va estar vinculada fins al 1047. Paral·lela en el temps a altres grans portalades com la de l’església de la Madeleine de Vézelay o de la Sainte Foy de Conques, la portalada de Moissac va ser considerada en el seu moment una obra mestra, i va servir de model a altres esglésies franceses, com la de Sainte Marie de Souillac, i potser va ser coneguda pel Maestro Mateo. Extret de: TRIADÓ, J.R. Història de l’ Art Ed. Vicenç Vives, 2009