L’hort als balcons i terrasses

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Advertisements

Autores: Adriana,Catalina i Victòria Curs:
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
BAUHAUS, una escola d’art
Alumnes de Petites Investigacions de 2n d’ESO
Materials d’ús tècnic: papers i fustes
UD 7 EL MEDI NATURAL.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
Alumnes de 4t Coneixement del medi natural Curs
APLICACIÓ DE SAPONINES PER AL CONTROL
UN VIATGE A LA PREHISTORIA
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
Projecte: millorem el nostre pati.
DE LA GARROTXA A L’EMPORDÀ, VIU EL FLUVIÀ
EL JOC DELS PINS CAMP D’APRENENTATGE D’EMPÚRIES
Creació d’un mapa personalitzat
SIGUEM SOSTENIBLES.
CJE VISITA DE LA CJE AL CLAVEGUERAM DE BARCELONA 29/05/2010
Taller SOBRE l’aigua: L'inventor gota.
Éssers vius i éssers inerts
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
HORT I JARDí Mar Galofré Cardo 2nb.
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
EXPERIMENT SOBRE EL TABAC
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
CISTELLES PERSONALITZADES COM CONTACTAR AMB NOSALTRES
Son mamífers, vertebrats i herbívors.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
QUÈ FA EL NOSTRE COS AMB L’AIRE QUE AGAFA QUAN INSPIREM?
El contenidor orgànic Jaume Martín Judit Martínez Aram Puig
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
VERMICOMPOSTAGE 4t DE PRIMÀRIA S.J.O. Curs
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
ENERGIA SOLAR Anna Sorribes Mir 2on E.S.O. C
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Ajuntament de Vic. Regidoria de joventut: Judit Ramos.
L’AIGUA A LA NATURA.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
ELS CUCS ESTRENEN CASA NOVA!
Els corriols Piu i Piua.
PRIMAVERA GRUP III 01a.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
PUNTS A SEGUIR A L’HORA D’INICIAR UN HORT ECOLÒGIC ESCOLAR
Aigua Projecte 2n primària.
BIODIVERSITAT A L’HORT
ESPORTS D’ADVERSARI: EL PÀDEL
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Les taules de multiplicar
LA ZEBRA ÍNDEX -Característiques - On viu - Alimentació - Comportament - Reproducció - Altres especies - Perills - Perquè he triat aquest tema.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
SISTEMA DUNAR.
CEIP Mas Clarà.
PRIMAVERA GRUP IV 01a.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
CAMPANYA DE CONSCIENCIACIÓ PER A LA RECOLLIDA DE RESIDUS D’APARELLS ELECTRÒNICS PROPOSTA PER ALS AMBAIXADORS DE LA CAMPANYA.
CARTA AL LLOGATER.
ANEM A L’HORT AQUEST CURS ELS NENS I NENES DE P-3 S’HAN INCORPORAT A LA TASCA DE CUIDAR L´HORT. PREPARAR LA TERRA, PLANTAR ,REGAR, RECOLLIR FULLES.
LES MÀQUINES.
L’AIGUA ÉS VIDA.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
EXPERIMENTEM AMB L'AIGUA
Transcripción de la presentación:

L’hort als balcons i terrasses En un petit espai urbà, terrassa o balcó, hi podem cultivar un petit hort amb hortalisses, fruiters i plantes acompanyants. Podem desenvolupar hàbits saludables i obtenir aliments frescos i naturals. Veurem el procés en 5 etapes: disseny, preparació, plantació, manteniment i cura.

1. Disseny: tanques, lones i testos Adequació de l’espai per ubicar-hi l’hort. Per combatre l’excés de calor serà convenient observar l’orientació i instal·lar estructures per tenir ombra. Les tanques poden ser: Bruc sobre xarxa metàl·lica. Densa. Les branquetes embruten (3). Vímet sobre xarxa metàl·lica: Neta i decorativa, sembla al bruc i no embruta (1). Gelosies de fusta o plàstic: Resistent. Cara (és recomanable fixar-les a la paret amb uns llistons per cobrir-la amb enfiladisses) (2). També trobem de canya, bambú, gespa sintètica, etc. 1 2 3

Les lones poden ser: Canya: Barata, es recomana mantenir les canyes senceres per conservar la càmera d’aire. De difícil instal·lació (4). Tela: Solen fer massa ombra i les plastificades porten problemes quan plou o fa vent. Malla ombrejadora: Proporciona la millor ombra i no té problemes amb el vent o la pluja (5 i 6). Altres materials com fusta o emparraments sobre estructures metàl·liques (molt adients perquè donen ombra a l’estiu i sol a l’hivern). 4 5 6

Instal·larem els recipients per posar-hi la terra. El geotèxtil (7) ens permetrà convertir qualsevol objecte còncau (amb possibilitat de drenatge) en un test (passa l’aigua però no les arrels). 7

El testos o jardineres poden ser: Argila: Porós, la terra transpira i no pateixen tant les fulles. Car, pesa força i les seves formes són limitades. Plàstic: Barat, pesa poc i disponible en molt colors i formes. La terra no transpira (8). Fusta: Fàcil construcció casolana (palets, fustes varies, etc.). Mantenir la fusta amb oli de llinosa. Jardineres a mida amb fusta cuperitzada (força car). Metall: Cal assegurar-se que les jardineres tinguin forats al fons per on surti l’aigua. Les taules de cultiu d’acer galvanitzat són ideals per a petits emplaçaments, es rentabilitza molt bé l’espai (9). 8 7 9

2. Preparació: terres, materials i eines Terra: barrejarem a parts iguals terra d’exterior, sorra i fibra de coco (10). Després només s’airejarà i s’abonarà per dinamitzar l’ecosistema intern. La terra haurà de tenir una alçada mínima de: 20 cm plantes d’hort petites: enciams, raves, faves, pastanagues, alls, cebes, maduixes, aromàtiques, etc. 30-35 cm per la resta de plantes: pebrots, albergínies, tomàquets, mongetes, cols, etc. 35-45 cm per arbusts, arbres i patates. Dins del test hi posarem una primer nivell de pedres, grava o argila expandida (11) per facilitar el drenatge. Sota dels testos hi ha d’haver forats perquè hi surti l’aigua. Podem posar una safata per retenir l’aigua a l’estiu i per a què no s’escampi la terra. 10 11

Les eines bàsiques són: Pala: pala petita que s’agafa amb una mà molt útil (15). Sembrador o plantador: eina cònica que serveix per fet el forat on posar les llavors o el planter (13). Forquilla: forca petita per airejar la terra (14). Tisores de podar: Val la pena comprar-se’n unes de bones. S’utilitzen per podar i altres feines (12). 12 13 14 15

3. Plantació: cultius, períodes i associacions Hi ha plantes que es sembren (llavors), i que es trasplanten (planter). Hi ha plantes anuals/bianuals (un/dos cicles vitals), i que viuen varies temporades. Alhora de disposar les plantes pensarem en si són verticals o horitzontals, si els agrada el sol o la ombra, la seva exigència nutritiva, i les associacions amb altres plantes.

Hi ha associacions que afavoreixen les dues plantes +, també desfavorables -. El quadre recull diverses informacions, alguna valoració és contradictòria.

4. Manteniment: rec, adobs i compostadors Podrem regar amb: Mànega: Cal vigilar la pressió. Hi ha dispositius a l’extrem per regular-la (19). Regadora: Cal humitejar bé la terra. El sistema és més lent que amb la mànega. El rec automàtic (expersió o gota a gota 18) pot ser una bona opció. És una mànega amb emissors petits adequats per un mateix. El flux de l’aigua es controla per un programador (20). Gel per vacances. Es va transformant en aigua amb el pas del dies (16). Hidrojardineres: S’introdueix aigua al fons del test i la humitat s’autore-gula (17). 16 17 19 18 20

Abonarem la terra per tal d’enriquir el seu ecosistema Abonarem la terra per tal d’enriquir el seu ecosistema. A casa podem generar adob orgànic. Hi ha 2 sistemes: Compostador clàssic (sobre paviment 21, sobre terra 22): Hi posarem una primera capa de material sec groller, un altre de material sec fi i per últim el material fresc esmicolat. És necessari que el recipient sigui compacte i airejat per la temperatura i transformació. Als 3 mesos tindrem compost fresc (per plantes exigents) i als 6 mesos un més madurat i mineralitzat. Vermicompostador: Els cucs vermells mengen matèria orgànica i la transformen en humus quan passa pel seu aparell digestiu. Els cucs van pujant per les safates i generant l’humus (23). 21 22 23

5. Cura: poda, plagues i malalties Les podes poden ser de varis tipus: Poda de formació: Podem promoure diferents formes. Els arbres fruiters hi deixarem tres branques principals ja de ben jove. S’afavoreix així la fructificació i l’airejament (25). Poda d’aclariment: Per aconseguir espai vital per les branques. El tall serà inclinat per afavorir la cicatrització i a 0,5-1 cm del borró que queda a la branca (24). Per promoure la floració hem de saber si és en brots nous o branques velles i podar convenientment. 25 24

La salut del nostre hort es pot veure afectada per factors ambientals, malalties o plagues. Haurem de vigilar amb l’escassetat i excés d’aigua (podem ofegar la planta!), la temperatura, el vent i la il·luminació. Les plagues més comunes són d’àcars, pulgons (28), mosca blanca, erugues (26) i cotxinilla (27). Per combatre les plagues podem fer servir tractaments químics, biològics vegetals i biològics no-vegetals. La dissolució de sabó de potassa és força efectiva. 26 27 28

Adreces i webs d’interès Bauhaus: Passeig de la Zona Franca, 99-105. Eines, compostadors i dipòsits d’aigua. Ca l’Agustí: Pere IV, 429-431. Planter, llavors i informació sobre sembra i plantació. Disposa de pàrking. Mayolas: Via Layetana, 57. Rec. Suministros Ilaga: Passeig St. Joan, 12. Eines, terres, adobs, testos, compostadors i llavors. Kit-París: París, 136. Jardineres de fusta cuperitzada a mida. www.compostadores.com: Informació i venda de compostadors. www.horturba.com: Informació i venda de taules de cultiu amb rec, terra i planter (8). www.productosflower.com: Venda de productes fitosanitaris amb gamma de productes biològics. www.terra.org: Informació i venda d’eines i compostadors. Es pot descarregar el llibre El rebost de la ciutat. www.leopoldobcn.com: Venda d’estructures metàl·liques i plàstic (7).