2. Jeremy Bentham (1748-1832) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 La dimensió social del principi d’utilitat: el principi de.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
En aquest tema veurem els apartats següents:
El pensament de Karl Marx.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Equacions amb dues incògnites.
1.- Quin és el principi bàsic de l’ utilitarisme?
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Materialisme històric
PETITS REPORTERS Títol.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
2. Jeremy Bentham ( ) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 La dimensió social del principi d’utilitat: el principi de.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.4 El problema de la política (I): el liberalisme utilitarista Plantejament del problema: els límits de la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Tema 1. El segle XVIII: La crisi de l’Antic Règim (1)
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
En aquest tema veurem els apartats següents:
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Potències de nombres racionals
Diverses parts (òrgans)
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.5 El problema de la política (II): el liberalisme social La nova economia política: el liberalisme social.
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Impressions sensibles
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
5. El problema de la moral: eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Estat de benestar i drets socials
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
SALUT MENTAL.
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
El pensament de John Stuart Mill.
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. El materialisme històric de Marx
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
SALUT MENTAL.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Utilitarisme de l’acte Utilitarisme de la regla
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Vulneració dels drets socials
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La vulneració dels drets socials
Promoció de la salut i programació sanitària
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
2. El liberalisme clàssic de Locke
Transcripción de la presentación:

2. Jeremy Bentham (1748-1832) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 La dimensió social del principi d’utilitat: el principi de l' interès i el principi d’utilitat Per tal de poder fer extensiu el càlcul hedonista a tota la societat cal fer compatible: La cerca del plaer per part de l’individu que busca el seu propi interès: principi de l' interès, amb La consecució del benestar col·lectiu (l' interès de la comunitat): principi d’utilitat. Cóm podem determinar l’un i l’altre?: L’ interès de la comunitat no és res més que la suma dels interessos dels diversos membres que la componen. L’ interès de cada un s’identifica amb les preferències i desitjos lliurement manifestats per ells. Hem de recordar que, en l’individu, la persecució del propi interès coincideix amb la recerca de maximitzar el plaer i minimitzar el dolor. Això ens permet explicar quins són els motius de les conductes individuals, però necessitem un principi ètic general per tal de poder avaluar les conductes des d’una perspectiva social. Text IV pàgina 348 Text V pàgina 348

“La màxima felicitat per al màxim nombre de persones” 2. Jeremy Bentham (1748-1832) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 Aquest principi ètic general serà el: D’aquest s’hauran de derivar les normes concretes que guiaran l’acció col·lectiva. Com que és un primer principi, no empíric, ni demostrable, només podem justificar-lo a posteriori: l'eficàcia de les normes que se’n derivin serà mesurada per les conseqüències que produeixin en el conjunt de la societat (Conseqüencialisme). El fi últim és la màxima realització dels interessos i desitjos dels individus que componen una comunitat, però Per assolir-lo, no hi ha prou amb que cada un busqui la seva felicitat (per poder incrementar la felicitat general, que és merament la suma) ja que: Pot fer-lo de manera no racional, o Pot perjudicar la felicitat dels altres. Com que poden existir conflictes entre els diferents interessos individuals cal una harmonització de tots de cara a la consecució del bé comú: aquesta es la feina dels governants. A l’hora d’elaborar les lleis, per poder triar la millor, hauran de considerar les diferents alternatives existents i, seguint el model de les ciències positives, realitzar el càlcul de les conseqüències que en termes de plaer o dolor puguin tenir sobre la felicitat general. Principi d’utilitat o de la màxima felicitat “La màxima felicitat per al màxim nombre de persones”

2. Jeremy Bentham (1748-1832) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 349 Com podem maximitzar la utilitat?: els objectius generals de la legislació Les lleis han de tenir dues característiques bàsiques: Han de ser elaborades científicament (cap influència o recurs al dret natural). Han d’aconseguir que els individus, perseguint solament el seu propi interès, acabin beneficiant l' interès general (i, per tant, augmentant la felicitat general). La utilitat i els fins secundaris Hi ha quatre objectius generals o fins secundaris ( a més del d’utilitat): Seguretat: entesa com a conjunt de lleis positives que permeten crear les condicions per l’exercici de la llibertat (rebuig de la llibertat com a dret natural). Subsistència: assegurar els mitjans de vida dels individus. Abundància: amb l’anterior són els objectius econòmics encaminats a promoure el creixement de la producció per poder satisfer les necessitats bàsiques dels individus. Igualtat: que comentem a continuació.

2. Jeremy Bentham (1748-1832) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 350 La igualtat i el principi d’utilitat marginal decreixent Després de garantir la seguretat i el desenvolupament econòmic, l’objectiu és la redistribució de la riquesa (s’avança als principis de l’estat del benestar), per que iguals increments d’un bé no produeixen iguals increments d’utilitat: És per això que la redistribució de la riquesa augmenta la felicitat general ja que la disminució que comporta en el seus béns als rics queda àmpliament compensada amb l’augment d’utilitat de donar-los als pobres. El quatre fins secundaris es prioritzen de la manera següent: La seguretat sobre la igualtat. La subsistència sobre l’abundància. Per què? Perquè la privació del primer provoca un dolor més gran (per tant, una disminució en la utilitat) la privació del segon. Principi d’utilitat marginal decreixent “Una mateixa unitat de béns proporciona menys satisfacció com més quantitat de béns posseeix l’individu que la rep”

Dades bibliogràfiques 3. John Stuart Mill (1806-1873) 3.1 Les claus per entendre la filosofia de J. S. Mill Pàgina 352 Dades biogràfiques pàgina 352 Dades bibliogràfiques Pren-ne nota!: pàgina 353 Context històric Liberalisme social. Continua la tradició liberal però es distància de l’economia clàssica. Davant els efectes de la revolució industrial reclama: Control de l’estat de les condicions marc de l’economia. Reformes econòmiques i socials que millorin les condicions de vida de les classes més desfavorides. Filòsofs radicals . Davant l' immobilisme del sistema polític britànic vol convertir l’antic règim aristocràtic en una societat moderna, secular i democràtica (ampliar el sufragi i democratitzar la societat). Una educació singular Planificació en l’ideal il·lustrat → intel·ligència i cultura notables → esgotament mental. 20 anys → crisi nerviosa i depressió → excés de confiança en la raó i menyspreu de les emocions, els sentiments, l’espontaneïtat i la imaginació. Afegeix els aspectes qualitatius, als merament quantitatius, de la vida i valora la importància del desenvolupament de la individualitat → font de riquesa i diversitat social. Crítica de tot intent d’uniformització dels éssers humans per part de l’estat, l’educació, l’opinió dels altres o els costums. Influències Empirisme (Hume), liberalisme clàssic (Locke), utilitarisme (J. Mill, Bentham). Feminisme i socialisme utòpic (Harriet Taylor, Saint Simon). Positivisme (A. Comte) Alexis de Tocqueville (defensa de les minories). José Vidal González Barredo