Composició IV Wasily Kandinsky

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Advertisements

La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
Llistat d’elements d’origen islàmic
ELS LLENGUATGES VISUALS
Número I Jackson Pollock
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
FAUVISME ORIGENS: 1905 Exposició col·lectiva al Saló d’ Automne de Paris. Reben el nom de “Fauves” per part d’un crític d’art que durant l’exposició.
REACCIONS DE TRANSFERÈNCIA DE PROTONS
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
El gran masturbador Salvador Dalí
Interior holandès I Joan Miró
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Composició IV Kandinsky.
BAUHAUS, una escola d’art
Composició IV Wasily Kandinsky
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
Reaccions químiques.
Sopa Campbell’s Andy Warhol
Tableau II Piet Mondrian
Estudi per a la identificació de
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
Tot el que ens envolta és matèria, però...
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
PABLO RUIZ PICASSO.
Tableau II Piet Mondrian
Creació d’un mapa personalitzat
ELS NOMBRES ENTERS.
DONA II Williem de Kooning
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
T E O R I A D E L C O L O R Que cal saber sobre el color?
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Wassily Kandinsky 1866, Moscú – 1944, París
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
FUNCIONALISME RACIONALISME NEOPLASTICISME ORGANICISME
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Claude Monet.
DE LA DURADA AL RITME.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
Interior holandès I Joan Miró
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
Matemàtiques 3er E.S.O..
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
Ciències socials, geografia i història Primer curs
La llum i el so.
Proposta 8.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
El Montgrí per camins de calç.
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
Transcripción de la presentación:

Composició IV Wasily Kandinsky http://www.edu365.com/batxillerat/art/expressio/kandinsky_gran.htm

1.- Documentació Títol: Composició IV Autor: Wassily Kandinsky             Cronologia: 1911             Estil: Art abstracte             País: Rússia- Alemanya            

2.- TEMA Paisatge de conte de fades.                         

3.- Descripció - Oli i aquarel·la sobre tela. Aquarel·la: el pigment es barreja amb aigua. Els colors són clars i lluminosos. - Conjunt de línies i colors. Encara que es tracta d’una obra abstracta i, per tant, no objectiva, hi podem endevinar algun element com un arc de Sant Martí, una muntanya i un castell. Sabem que el quadre s’inspira en una escena d’un conte de fades. Al centre apareix una muntanya blava coronada per la silueta d’un castell. A l’esquerra, sobre un arc de Sant Martí, s’enfronten uns cavallers. En primer terme uns cosacs fan guàrdia.      El mateix autor renuncià a aquesta descripció del seu quadre i digué que es tractava solament d’una lluita entre línies (corba i recta) i colors (groc i blau).

4.- Elements formals i compositius Forma: Kandinsky ha utilitzat els dos elements bàsics de la composició pictòrica, la línia i el color, de manera totalment lliure, sense plegar-se a la determinació acadèmica que estableix que la línia serveix per a definir un contorn, el contorn dels objectes que després il·luminarem amb el color, i el color serveix per a definir una superfície. Aquí la línia és un traç i el color una taca, funcionen com a elements autònoms, sense que sigui necessari relacionar-los amb un objecte representat. Composició: Tancada Perpectiva: No n’hi ha Línia d’horitzó: No n’hi ha Simetria: Observem que les dues línies negres que travessen el quadre en vertical són un motiu bàsic per a l’artista, un motiu que funciona com a eix de simetria -són l’element agressiu que trenca l’harmonia del blau en forma ovalada ascendent.

Geometria: Diagonals Llum: No hi ha una font lumínica externa; la llum sorgeix dels mateixos colors. Cromatisme: Domini dels colors purs i de la definició dels contorns en negre (influència molt clara de la pintura popular russa i de la pintura d’icones). Predomini del groc i del blau juntament amb tocs de vermell i verd.

5.- Antecedents i influències posteriors. 5 Fotocòpia

6.- Relacions amb obres similars de l’autor L’obra és una mostra molt representativa del treball de l’artista durant els anys en que formava part del grup El genet blau, anys de recerca i d’investigació que el dugueren a la formulació de les seves teories sobre la possibilitat d’un art abstracte. Les obres d’aquesta primera etapa (1910-1921) de Kandinsky es basen en els principis exposats en la seva obra teòrica "Sobre l'espiritualitat en l'art", on relaciona principis de la música i de la pintura, especialment el concepte de ritme. Són unes obres de gran creativitat i dinamisme en les quals els colors són els protagonistes absoluts. Són les obres que l'autor va anomenar Impressions, Improvisacions i Composicions. La Composició IV és un pas en l’evolució de Kandinsky cap a una pintura totalment abstracta. Aquesta evolució culminà en la Composició VII, en la qual, després de més de trenta dibuixos i estudis preparatoris on encara apareixien objectes del món real, el resultat final, una forma oval intersectada per un rectangle irregular, s’estructura com un conjunt de formes totalment abstractes.

Autumn in Bavaria, 1908

Improvisation VII. 1910

Composition V. 1911

Primera aquarela abstracta. 1912

Yellow, Red, Blue 1925

Composition X 1939

7.- Diferències amb altres solucions coetànies Aquesta obra coincideix en el temps amb altres moviments de les Primeres Avantguardes. (Fauvisme, expressionisme......)

8.- Significat i funció Significat:   Kandinsky diferencia tres estadis en l’elaboració de l’obra pictòrica: la impressió directa a partir de la natura, que el pintor expressa en forma pictòrica, la improvisació, que és una impressió inconscient que sorgeix espontàniament del món interior de l’artista, i la composició, que és el resultat d’una elaboració lenta a partir d’impressions i improvisacions prèvies, com per exemple aquesta Composició IV (1911). Kandinsky deia que les Composicions eren simfonies, insistint en el seu aspecte sintètic i polifònic, on totes les formes s'uniran per donar el màxim de cohesió al conjunt. (com els instruments musicals interpretant una simfonia). Kandinsky deia que les Composicions eren assajos de síntesi totalment alliberats de qualsevol relació amb la realitat. La pintura sortia de l'ànima del pintor que només percep aquesta necessitat interior que podrà expressar al final d'una llarga elaboració que el portarà a un resultat plàstic que compara amb una polifonia. Les composicions representen el camí del figurativisme a l'abstracció. El tema objectiu de la pintura es converteix en el tema subjectiu del creador que ha d'extreure de la forma la sonoritat interior pura. Funció: Estètica

9.- Context històric i artístic Fotocòpia Primeres avantguardes