La lliçó d’anatomia del professor tulp

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau
Advertisements

L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
 El fetge és l'òrgan que forma la sang.
El comentari de text.
CONTES MUSEU DELS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
L’Univers Com es defineix l’Univers?
EL SISTEMA SOLAR ELS PLANETES.
La mort de la Mare de Déu CARAVAGGIO.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Projecte de treball: ELS PINTORS I LES PINTORES
Portada de Santa Maria de Ripoll
LA TARDOR Cicle Inicial.
Portalada de Sant Pere de Moissac
LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES EN LA PRODUCCIÓ DE MERCÈ RODOREDA
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
Part d’aquest power pertany a l’excel.lent treball que em va presentar
La primera estrofa d'aquest cant processional (vv La primera estrofa d'aquest cant processional (vv. 1-2) és una invitació a l'alegria i a l'acció.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
L’ART A L’EDAT MODERNA.
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LLUM I OMBRES.
LA FAULA.
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
T E O R I A D E L C O L O R Que cal saber sobre el color?
Literatura catalana medieval. Prosa
Proposta 1.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
L'ART A L'EDAT MODERNA Alumnes de 6è Escola Miquel Baró Seròs.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Perfil dels enquestats
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
BIG BANG I VIA LÀCTIA.
Tesis Doctorals en Xarxa
Gèneres Musicals.
Els corriols Piu i Piua.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
DONA II DE KOONING.
La narrativa de la postguerra
Cavall de Troia Marta Poveda 4rtB 6 juny de 2013.
Un animal en perill d’extinció
Proposta 2.
Proposta 8.
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ACTIVITAT 6.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Vincent Van Gogh.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
La lírica.
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Proposta 9.
Transcripción de la presentación:

La lliçó d’anatomia del professor tulp REMBRANDT

FITXA TÈCNICA Títol: La lliçó d’anatomia del professor Tulp Autor: Rembrandt (1606-1669) Cronologia: 1632 Estil: barroc Tècnica: oli sobre tela Tema: retrat col·lectiu Localització: Mauritshuismuseum (L’Haia) Pintor i gravador, Rembrandt van Rijn està considerat un dels artistes més innovadors excepcionals de tots els temps. Després d’una etapa d’aprenentatge, l’any 1631, l’artista es va instal·lar a Amsterdam, on va iniciar la seva dècada d’or. L’obra de Rembrandt està clarament influenciada pel pintor italià Caravaggio, a través dels pintors caravaggistes d'Utrecht, i reflecteix un intens dramatisme escènic aconseguit per mitjà del clarobscur. Rembrandt utilitza aquesta tècnica en el retrat, un gènere que va cultivar amb gran predilecció sobretot l’autoretrat i en la seva abundant producció de temàtica religiosa, fet remarcable si es té en compte que a Holanda (país protestant) aquest tipus de pintura era considerat un gènere menor.

DESCRIPCIÓ GENERAL Els retrats gremials van constituir un dels gèneres més importants de l’Holanda del Barroc. Es caracteritzen pel fet de mostrar un esquema compositiu molt rígid en el qual es respecta l’ordre jeràrquic dels personatges, que es col·loquen en fila. Rembrandt, però, rebutja aquest esquema i subordina el rang individual dels personatges a l’acció, fent que les figures es presentin apinyades en forma piramidal al voltant dels cadàver. Amb això dinamitza la composició i ofereix una sensació més viva de realisme, un aspecte que va ajudar a la modernització del gènere.

Aquest realisme també s’observa en els retrats individualitzats de cadascuna de les figures. Rembrandt aconsegueix plasmar en els rostres, amb una gran habilitat, expressions de sorpresa, d’entusiasme i d’atenció. Per això, cada personatge parla amb la mirada, i aquest detall afavoreix que l’espectador senti que també forma part del grup protagonista de l’escena, com si fos un més dels alumnes. Un altre dels aspectes remarcables de l’obra és la utilització del clarobscur, per mitjà del qual el pintor holandès perfila amb nitidesa els contorns de les figures a partir d’un feix de llum, potent i artificiós, que entra per l’esquerra de la terra. Aquest focus il·lumina el cadàver, situat al centre de l’escena, i deixa en penombra la resta de la pintura. El negre es converteix així en el color principal de l’escena, contrastat intensament pels punts il·luminats i per la blancor dels cols i dels punys dels vestits.

TEMÀTICA La lliçó d’anatomia del professor Tulp va ser un dels primers encàrrecs públics importants que va rebre Rembrandt a Amsterdam. L’obra, basada en un fet real, retrat la lliçó d’anatomia del gremi de cirurgians impartida pel doctor Tulp, que, amb barret i amb unes pinces a la mà dreta, mostra als set alumnes assistents la dissecció d’un braç d’un criminal de molta anomenada ajusticiat a l’època. Un dels assistents aguanta un full en què hi ha escrits els noms dels present, i al peus del cadàver s’hi intueix un llibre obert, que hom ha volgut relacionar amb un manual d’Andreas Vesal, considerat el creador de l’anatomia moderna.

MODELS I INFLUÈNCIES Rembrandt va saber assimilar perfectament els models del Barroc internacional, malgrat que va ser sobretot un seguidor fidel del naturalisme de Caravaggio, de qui va adoptar el tractament tenebrista de la llum, el dramatisme escènic i l’ús de gent vulgar com a model per als seus personatges. Però la relació de Rembrandt amb l’obra de Caravaggio no va ser directa, sinó a través dels pintors holandesos que van ser a Roma els primers anys del segle XVII, entre els quals destaquen Honthorst, Terbruggen i Van Baburen, actius tots ells, després de l’estada a Roma, a la ciutat d’Utrecht. Després de la mort de Rembrandt i durant tot el segle XVIII, la seva pintura i els seus gravats van tenir un gran èxit. El seu prestigi, però, no es va consolidar fins el Romanticisme, i va influir en artistes com Goya sobretot pel que fa al gravat i Delacroix. Extret de : TRIADÓ, JR. Història de l’art. Batxillerat. Ed. Vicens Vives, 2009