Estellés i la seua època com a tema teatral

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Advertisements

Sabeu qui és Josep de Calassanç?
Quan anàvem a l’estraperlo
X. Amb Jesús, per sempre, a la casa del Pare
El Modernisme i Joan Maragall
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
QÜESTIÓ NÚM. 16 Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
CONTES MUSEU DELS.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Joan Puig i Ferreter.
JESÚS DE NATZARET.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
+ Aquest delicat poema és un elogi de la convivència fraternal, tant en la intimitat de la família com en la comunitat nacional i religiosa. + Les.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
El Club de Futbol Femení de St.Roc DISSENYA EL BLOG DEL SEU EQUIP
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
PETITS REPORTERS Títol.
Les Avantguardes.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
PABLO RUIZ PICASSO.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
QÜESTIÓ NÚM. 14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
Literatura 2n de Batxillerat
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
postguerra immediata ( )
MIQUEL MARTÍ I POL RODA DE TER ( ) FAMÍLIA TREBALLADORA.
D’ara endavant, ja no podem ser més esclaus del pecat, sinó
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
COM FER ELS MURALS DEL PROJECTE:
L´assaig de postguerra
CATALUNYA VA AUTOMATIC I AMB SO. (NO TOCAR EL RATOLI)
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Somnis d'Infant.
Entrevista a Enric Larreula
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
DIADA DE LA PAU A SJO.
La prehistòria Prehistòria: Període extens. Quan apareix l’espècie humana a la Terra i acaba amb la invenció de l’escriptura (4000 aC)
EL TIMBALER DEL BRUC.
Llorenç Villalonga.
La narrativa de postguerra
Activitats de comprensió
COM NEIX UN PARADIGMA?.
DALI ESPAI FEM CULTURA.
Somnis d‘infant.
La narrativa de la postguerra
Saber Viure és no estar sol.   .
Cant espiritual Joan Maragall.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
CATALUNYA VA AUTOMATIC I AMB SO. (NO TOCAR EL RATOLI)
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
Comèdia romana Plaute i Terenci.
Tot sobre la vida d’Anthony Edward Tudor Browne.
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Vincent Van Gogh.
Transcripción de la presentación:

Estellés i la seua època com a tema teatral “Quan deixàvem de ser infants” o Vicent Andrés Estellés, des del fons de la memòria és un repàs dels anys joves del poeta i de la València del seu temps. Un espectacle amb poesia, humor i lluita que apropa els joves a una de les èpoques més significatives i convulses del nostre país i al nostre poeta.

A manera d’ ÍNDEX La web http://avecteatre.googlepages.com/v.a.e. és una aproximació a la figura d’Estellés i al món que s’evoca a l’obra de teatre. Trobareu activitats per tal d’introduir l’alumnat en el món i l’època de l’obra, per ex. a  La resistència silenciosa. Per iniciar-los en el món de la poesia i la recitació recomanem la webquest "La poesia no és un rotllo". Si el que us va més és el tema del taller de literatura comenceu per Viu la poesia. Per a les activitats dramàtiques cliqueu “Dossier didàctic de l’obra”, "Poemes a l’obra” o a Poemes VAE per dramatitzar.

SINÒPSI Miquel Pons, actor valencià ja major, que triomfa als teatres de París, rep la notícia de la mort del seu amic Vicent Andrés Estellés. A partir d’aquest moment, recordarà els anys d’infantesa i joventut viscuts al seu Burjassot natal. Quan va conèixer Vicent, nét de Nadalet el forner i a l’Harmonia que jugava al futbol millor que qualsevol dels seus amics. Quan la dictadura de Primo de Rivera va donar pas als anys d’esperança de la Segona República i el seu pare es va fer guarda d’assalt. Quan ell, el Vicent i l’Harmonia robaven melons de l’horta i corrien pels camps desafiant les normes, i després, ja més grans, representaven teatre al poble, amb els actors de la “Companyia del Poal”... Quan  l’Harmonia va marxar per sempre. Quan va esdevenir la guerra, les bombes i la fam. La postguerra, la repressió i, de nou, més fam.

Burjassot, L'Horta 1924 - València 1993 De família humil, fou aprenent de forner i d'orfebre, i mecanògraf. Becat, estudià, a l'Escola Oficial de Periodisme. Des del 1949 treballà com redactor en cap al diari "Las Provincias" de València. Poeta prolífic i amb una curiositat infatigable per la vida, corregia els primers llibres a partir d'un corpus que ell mateix anomenava "Els manuscrits de Burjassot", sempre reelaborant. Els seus poemes han estat musicats per Ovidi Montllor, Paco Muñoz, etc. Els títols del seu poemari "Llibre de meravelles“ serveixen de base a l’animació de fotos.

RETRAT D’UNA ÈPOCA Joan Genovés i el compromís de l’art.

Estellés i el REALISME SOCIAL Identifica els recursos a la poesia d’Estellés i a l’obra: Tècnica narrativa per trencar els límits del gènere poètic. Llenguatge viu, col·loquial i directe. Predomini del contingut sobre la forma. Focus sobre problemàtiques col·lectives, no individuals. Poesia com a eina de transformació social. Altres poetes del R.S. Espriu, Quart i Ferrater.

LLENGUA COL·LOQUIAL Mots tabú Enumeracions Polisíndeton Dialectalismes Expressions i frases fetes Forma dialogada Arcaismes Identifica als poemes d’Estellés que tens a la pàgina els recursos que li serveixen per crear un estil poètic col·loquial inspirat en la parla popular.

ESTIL PÒETIC Estil periodístic Els recursos estilístics d’Estelles s’ajustaven a la seua necessitat de narrar una època –la postguerra- i la lluita d’un poble per a defensar la seua llengua i la seua cultura. Quins dels recursos següents tenen aquesta finalitat? Estil periodístic Definicions (de persones, de coses, de llocs, de temps). Enumeració caòtica Poema confessió Epítets i superlatius

TIPOLOGIA DE POEMES Poemes confessió que ofereixen un testimoni íntim o una crònica col·lectiva. Poemes diàleg, caracteritzats per l’abundància de col·loquialismes. Poemes de trencament on amb un estil antiretòric trenca el ritme, el to o les frases fetes, tot produint ironia i sorpresa.

POETA AUTODIDÀCTA La llengua dels nostres clàssics. Estellés construeix una llengua poètica pròpia sobre la base: La llengua dels nostres clàssics. Especialment A. March. La literatura catalana s. XX La llengua del carrer amb dialectalismes de L’Horta.

POETA I PERIODISTA Estellés, que era periodista de professió, descriu a les seues poesies els temps que li han tocat viure: la guerra sagnant, la postguerra humiliant, i la lenta represa. Arrelat a la seua terra, parla d’aquests fets no des d’una perspectiva personal, sinó erigint-se en veu i clam del seu poble. A l’obra, a més apareix el tema de l’exili París del seu amic actor.

EQUIP CRÒNICA

TEMÀTIQUES La vida quotidiana és la font d’inspiració poètica d’Estellés. Recrea les formes de vida de les classes populars en oposició a les de la cultura dominant. Revolta contra les humiliacions (personals, socials i col·lectives) que li imposa el sistema. Preocupacions quotidianes en èpoques difícils com la fam, el sexe i la mort.

The End Josep Renau Joan Fuster Blog de Jordi Sebastià