El text expositiu.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Textos específicos Textos científico-técnicos Textos humanísticos
Advertisements

Nos acercamos a la ciencia
ELS LLENGUATGES VISUALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Ciència, tècnica i societat
SINTAXI: L’oració simple
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Resum Complements Verbals
C/ San Rafael, Gandia Tfno Departament llengua i valencià Pilar Román
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
L' ASSAIG DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ –Tema III 1 1
SINTAXI: L’oració simple
DESCRIPCIONS D’ESPAIS Departament llengua i valencià Pilar Román 1 1
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
L’Expressió escrita.
L’informe de laboratori
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Literatura catalana medieval. Prosa
LES CATEGORIES GRAMATICALS
El cervell s’adapta a Internet
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Expressions de lloc.
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
éssers vius o de les coses.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Morfologia Verbal.
L’ORACIÓ SIMPLE Estructura i subjecte.
TEMA 2 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
NOVETATS ESPAI MARGALEF
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
RECURSOS EXPLICATIUS (I)
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
El sentit propi i el sentit figurat
Perfil dels enquestats
Classificació de les oracions
LES ONG: CAMINANT PEL MÓN
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
EL LLENGUATGE LITERARI
Presentació BATXILLERAT
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
ORACIÓ SUBORDINADA SUBSTANTIVA
ESTRUCTURES TRIANGULARS I CIRCULARS DE TRES NIVELLS
TEXT EXPOSITIU Especialitzat Divulgatius
Realitzat per: Xavi González i López.
Projecte “Ciutat i Escola” Projecte Específic de Creació de Materials en LSC CEE de Sords CRAS. Curs 2005/06 endavant.
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
UNITAT 3 LA CARTA Departement llengua i valencià Pilar Román 1 1
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

El text expositiu

FINALITAT Transmetre Reelaborar SINTETITZAR

CARACTERÍSTIQUES GENERALS Claredat Denotació Objectivitat Emissor especialitzat

ÀMBITS D’ÚS Acadèmic Científic

CONTINGUT Didàctic Divulgatiu Especialitzat Humanístics Científics Segons el nivell del receptor Segons la temàtica Didàctic Divulgatiu Especialitzat Humanístics Científics

GÈNERES Manual Llibre de text Enciclopèdia Diccionari Monografia Article especialitzat Lliçó magistral Memòria Debat Conferència Resum Índex Recensió Fitxa de lectura Esquema Examen

ESTRUCTURA Introducció Desenvolupament Conclusió RECORDA: generalment, la introducció és al primer paràgraf i la conclusió és a l’últim mentre que el desenvolupament és la resta del text.

ESQUEMES ORGANITZATIUS Pregunta / Resposta Problema / Solució Causa / Efecte Comparació o Contrast Seqüència cronològica Descripció Enumeració

TRETS DEL LLENGUATGE Terminologia Impersonalització Neologismes Abreviatures Símbols Impersonalització Verbs amb valor atemporal Oracions enunciatives Índexs gràfics Connectors: Additius Disjuntius Contrastius Consecutius

Fórmules d’impersonalització Construccions impersonals reflexes: “No es fa res per solucionar els problemes”. Construccions de subjecte indeterminat “hom” o amb sintagmes nominals de caràcter genèric: “Tothom critica el govern” Oracions amb verbs com “caldre”, “haver-hi”, “fer falta”: “Cal tenir paciència” Construccions amb el verb “semblar / parèixer”: “Sembla que vindran prompte” Alguns verbs en tercera persona del plural, primera del plural o segona persona: “M’han denunciat”, “Si vas pel carrer i veus un robatori, crides a la policia” Algunes construccions d’infinitiu: “Parlar en classe no és bo” Les oracions passives: “Les seues aptituds foren molt valorades”.

Distinció entrs verbs pronominals i verbs no pronominals Verbs pronominals: verbs que tenen un pronom feble reflexiu inherent (“queixar-se”). Verbs reflexius: es poden doblar amb la forma “si mateix”. “S’ha vist reflectit a l’espill” = verb no pronominal, ús reflexiu del pronom feble. “Se’n va anar a casa” = verb pronominal

MECANISMES D’AMPLIACIÓ Aposició Explicativa: “Madrid, capital d’Espanya, és molt gran” Especificativa: “El riu Ebre desemboca a la Mediterrània” Reformulació parafràstica Parèntesis explicatius. Exemplificacions. Oracions de relatiu Notes aclaridores Codis no lingüístics: gràfics, mapes,fotografies.

MECANISMES DE CONDENSACIÓ Nominalitzacions: transformació d’una frase o oració en un sintagma nominal, substituint el verb per un substantiu postverbal abstracte. dues funcions discursives: mecanisme de referència i mecanisme de pressuposició lingüística “La caiguda de l’Imperi Romà va ser causada per l’arribada dels bàrbars”. El·lipsi Anàfora