Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LAS MENINAS VELAZQUEZ PICASSO.
Advertisements

Pintura y escultura gótica en Aragón. España del S.XIII al XV ( la España de los 5 reinos) Aragón actual. Anastasia & Andrea.
PINTURA GÒTICA La pintura a l’oli Oli de llinassa com aglutinant
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
Pintura hispano-flamenca. Paola Parada. C.I:
Quan anàvem a l’estraperlo
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
La lliçó d’anatomia del professor tulp
RAMON LLULL.
EL TREBALL DE CATALÀ.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Mare de déu de Montserrat
Aquest bonic poema sapiencial és una invitació a la confiança en la Providència divina. El salmista vol inculcar que només Déu pot assegurar la prosperitat.
Arquitectura racionalista espanyola
PAU PICASSO.
L'EDAT MODERNA.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
George Braque.
PERE SERRA: Retaule de l’Esperit Sant
BAUHAUS, una escola d’art
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
I transforma un llibre en un nou lector
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
CLAUDE MONET.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Les Avantguardes.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Frontal de l’altar d’Avià MNAC
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
LES BRUIXES DE ROAL DAHL.
Proposta 1.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
BERNAT METGE.
JUSTINIÀ I EL SEU SEGUICI
ETAPA CLÀSSICA ES DESENVOLUPA DEL S.V a.C AL IV a.C
NOVETATS ESPAI MARGALEF
HOLA NENS i NENES DE S.J.O.! BENVINGUTS AL NOU CURS
MOSAICS DE L’ABSIS DE LA CATEDRAL DE MONREALE
L’art gòtic Segles XIII, XIV, XV.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Vivim-la amb el sacerdot
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
PALAU DE LA GENERALITAT, EL PATI DELS TARONGERS
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
Santa Maria del Pi.
Júlia Mir Domènech i Claudia Esther Zuniga
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
EMBOLCALLS SOSTENIBLES
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
· Tema seleccionat: Compartir.
EL BARRI DE SANT ANTONI.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
Els sagraments.
BARCELONA EMMURALLADA
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Proposta 9.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Transcripción de la presentación:

Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau

La Mare de Déu dels Consellers (o Retaule dels Consellers) Autor: Dalmau, Lluís Datació: 1443 – 1445 Estil: gòtic internacional Escola: Flandès Tècnica: oli Suport: fusta; 3,11 m x 3,11 m Localització original: capella de la Casa de la Ciutat, a Barcelona Localització actual: Museu Nacional d’art de Catalunya (MNAC), a Barcelona

Biografia de l’autor: El pintor valencià Lluís Dalmau va treballar principalment a la cort del rei Alfons V d’Aragó. Gràcies al seu mecenatge, va viatjar a Bruges en 1431 per estudiar la tècnica del tapís. En aquest mereix viatge, Dalmau va descobrir la pintura de l’escola flamenca i quedà admirat per l’obra de Jan van Eyck. De tornada a la Península, aquest contacte amb la cultura flamenca i possiblement amb la persona de van Eyck va resultar un fet fonamental per a l’arribada de la tècnica de la pintura a l‘oli i la introducció de l’estil hispanoflamenc a la Corona d’Aragó. Avui només es conserven dues obres en les quals l’autoria de Dalmau està documentada: la Mare de Déu dels Consellers i el retaule de Sant Baldiri per a l’església parroquial de Sant Boi de Llobregat. Tot i que la seva obra no va ser abundant, es té constància de la realització d’altres pintures avui desaparegudes.

Descripció formal L’escena es representa emmarcada per una luxosa estructura arquitectònica d’estil flamíger en la qual es distribueixen en tres franges verticals els diferents grups de figures. Així mateix, en la seva representació, l’artista fa ús de la superposició de plans amb la finalitat de provocar una sensació més gran de profunditat i perspectiva. Per fer-ho, se situen la Mare de Déu, els consellers i els sants en primer pla, els àngels en un segon estadi, i finalment un paisatge de fons –més proper a la geografia nòrdica que a la mediterrània- que s’aprecia a través de la treballada traceria gòtica. Igualment, i amb el mateix objectiu, és interessant destacar el mosaic alicatat del paviment, que reforça la il·lusió espacial. D’altra banda, Dalmau utilitza la tècnica de les veladures, que consisteix en la superposició de capes de pintura que deixen transparentar-ne les més profundes i donen a l’obra una aproximació més gran a la realitat tangible. Això es pot apreciar en la coloració de les carnacions i en el vel translúcid (perizonium) que porta el Nen Jesús, que deixa entreveure clarament la seva anatomia. El color mostra una rica harmonia de vermells, verds i blaus en les vestimentes, que contrasten vivament amb els ocres i els grisos de la superfície arquitectònica, fet que ajuda a dinamitzar tot el conjunt. Evident predomini del color sobre el dibuix, característica en la pintura del segle XV. Hi predominen en el conjunt les línies verticals, fet que confereix a l’obra un cert hieratisme.

les històries de santa Eulàlia i de sant Andreu. Aquesta taula té un gran valor com a document històric. Temàtica Aquesta obra devocional retrata amb detall fidel els cinc consellers de Consell de Cent (Joan Llull, Francesc Llobet, Joan Junyent, Ramon Savall i Antoni de Vilatorta) que van pagar un altar per a la capella de la Casa de la Ciutat de Barcelona el 1443, i que a més van voler decorar-lo amb aquests retaule. Tots ells es disposen adorant la imatge de la Mare de Déu –que duu els cabells deslligats com a símbol de virginitat- amb el Nen, acompanyats per santa Eulàlia –patrona de la ciutat- i sant Andreu, en la festivitat del qual (30 de novembre) s’elegien els cinc consellers principals del Consell de Cent. En un segon terme apareix un cor d’àngels cantors, i tant el paviment com el medalló de la volta estan decorats amb l’escut de Barcelona. A la predel·la o peça inferior del retaule, hi figurava una imatge de la Pietat de Crist, flanquejada per les històries de santa Eulàlia i de sant Andreu. El rostre dels consellers és el real, tal i com havia quedat establert en el contracte signat per Lluís Dalmau. Es tracta d’un fet sense precedents fins al moment.

Models i influències La pintura de Lluís Dalmau evidencia un coneixement directe de l’obra del flamenc Jan van Eyck, els llenços del qual va poder estudiar durant el seu viatge a Flandes. L’acceptació per part de Dalmau del realisme flamenc, caracteritzat per un mimetisme absolut respecte dels models, queda clarament reflectit en l’estudi rigorós que fa el pintor valencià en l’expressió dels rostres dels diferents consellers. Lluís Dalmau està considerat el pioner del nou estil hispanoflamenc. La seva herència pictòrica va ser recollida, entre d’altres, per l’andalús Bartolomé Bermejo i el català Jaume Huguet, que es va preocupació per la diferenciació dels personatges d’acord amb el principi d’individualització dels rostres, els gestos i els vestits. Extret de: TRIADÓ, JR Història de l’Art. Ed. Vicens Vives, 2009