¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Saquen la hoja de los sonidos. Take out your ‘Sounds like’ sheet. 2. Practiquen con sus compañeros. Practice quizzing your partner and being quizzed by your partner.
Las metas de hoy… Para tener éxito… We are learning (to)… understand new essential vocabulary: i.e. infinitive verbs, seasons, and weather talk and write about activities we like and dislike using forms of the verb “gustar” evaluate how to use negative language correctly with gustar use questioning strategies to ask and answer specific & general questions about likes and dislikes We will know we are successful when we can … learn the TPRS actions for weather & complete the graphic organizer recognize a variety of “infinitive” verbs and identify/pronounce those words correctly translate a short conversation on dislikes analyze an incomplete passage’s meaning to determine whether ‘A mí también’ or ‘A mí tampoco’ would be appropriate to use participate in the circle conversation, asking & answering questions in pure Spanish
Meta: to use infinitive verbs correctly Éxito: We can recognize a variety of verbs and identify/pronounce those words correctly
Preguntas y respuestas General ¿Qué te gusta hacer? (A mí) me gusta… ¿Qué no te gusta hacer? (A mí) no me gusta… Specific ¿Te gusta…? Sí, (a mí) me gusta… No, (a mí) no me gusta… Meta: to ask and answer specific & general questions about likes and dislikes
Meta: to use negative language correctly Negativos español inglés No me gusta … -¿Te gusta…? -No, no me gusta … -No, no me gusta nada No me gusta … tampoco A mí tampoco. No me gusta ni… ni … … = infinitivo (i.e. bailar, correr, escribir) Meta: to use negative language correctly
B: No, I don’t like to dance at all. And you? Leen la conversación en inglés. Escriben la conversación en español. A: Do you like to dance? B: No, I don’t like to dance at all. And you? A: I don’t like to dance either. I don’t like to dance or sing. Meta: to use negative language correctly Éxito: We can translate a short conversation on dislikes
Un video con todo el vocabulario…¡y más! https://www.youtube.com/watch?v=9dUlRoSrIJ4
¿A mí también o a mí tampoco? Work in pairs. Read each mini-conversation together. Write the appropriate response on the whiteboard. *There should be different writer each round! 4. Lift the board up when instructed. Luis: A mí me gusta mucho dibjuar, ¿y a ti? Susana: _____________________________ Meta: to use negative language correctly Éxito: We can analyze an incomplete passage’s meaning to determine whether ‘también’ or ‘tampoco’ would be appropriate to use
¿A mí también o a mí tampoco? 1 Jorge: “A mí me gusta mucho dibjuar.” Susana: “____________________.”
¿A mí también o a mí tampoco? 2 Jorge: “No me gusta nada hablar por teléfono.” Susana: “_____________________”
¿A mí también o a mí tampoco? 3 Jorge: “A mí no me gusta ni bailar ni correr.” Susana: “_____________________”
¿A mí también o a mí tampoco? 4 Jorge: “Me gusta esquiar. ¿Y a ti?” Susana: “____________________”
¿A mí también o a mí tampoco? 5 Jorge: “Me gusta mucho montar en bicicleta.” Susana: “____________________”
¿A mí también o a mí tampoco? 6 Jorge: “Me gusta cantar. También me gusta tocar la guitarra, pero no me gusta trabajar. ¿Te gusta trabajar?” Susana: “_____________________”
¿A mí también o a mí tampoco? 7 Susana: “¿Te gusta montar en monopatín? Jorge: “Sí, a mí me gusta montar en monopatín. ¿Y a ti? ” Susana: “No, no me gusta nada.”
Una charla, charla, charla ¿Te gusta_________? Sí, me gusta mucho… Sí, me gusta … No, no me gusta… No, no me gusta nada… *Me gusta también. *A mí también. *No me gusta tampoco. *A mí tampoco. Meta: to ask and answer specific about likes and dislikes Éxito: We can participate in the mingle activity, asking & answering questions in pure Spanish
que nos gusta hacer en cada estación Las estaciónes La primavera El verano El otoño El invierno El tiempo Actividades que nos gusta hacer en cada estación
…¿y cómo eres? ¿Eres_________? ¿Te gusta _____ en… Las estaciónes La primavera El verano El otoño El invierno ? ¿Qué te gusta hacer cuando ______ en _____? …¿y cómo eres? ¿Eres_________? Specific Question General Question Meta: To make connections between new vocabulary (seasons & activities) and old vocabulary (characteristics) Éxito: We can connect concepts from the graphic organizer to our likes/dislikes and create complex sentences using new and old material.