6th period Town Hall Meeting: How can we (the students and the teacher) make this class a more positive environment for learning? What behaviors can we adopt? What structural changes can we make? Biweekly films? Friday film less content. Not enough time to do it and get a good grade. Flexibility with weekly journals. Rapid writing. Individual film grades. Try to fit journals, quizzes, and films into 1 day. Teacher provides skit scripts, students film.
Standards: 1. Communicate in Spanish. 2. Understand other cultures. 4. Compare your culture with others. Agenda: 52-51Objectives 51-0Review Activities Objectives: 1. Review what we have covered up to date. Materials: Notebook, Folder, Journal, Pen/Pencil 21 st Century Skills: Critical Thinking, Collaboration, Adaptability, Initiative, Communication, Info Analysis, Imagination Homework: Homework: NA Daily Dictionary: NA
¿Cuál es tu color favorito? marrónmorado marrónmorado rosado azul rosado azul rojoverde rojoverde anaranjado anaranjadogris amarillo amarilloblanco negro
El libro es _________. El libro es _________. La mochila es _______. La mochila es _______.
La mochila es ________. El libro es _________.
La mochila es _____. El libro es ______.
La mochila es ______. El libro es _____.
_________es amarilla. ________es amarillo.
El libro es _______. La mochila es _______.
El libro es _________.
El libro es negro. La mochila es negra.
La mochila es ____. El libro es _____.
La mochila es ______.
El libro es _________. La mochila es ________. La mochila es ________.
#1 ¿De dónde _____ usted? ereses
#2-#3 ___ ______ es _________. El libroazul La carpetaamarilla El cuadernorosado La mochilaroja marrón
#4 Ella tiene un libro verde. Ella tiene una mochila amarilla. Él tiene una mochila anaranjada. Él tiene una mochila anaranjada. Él tiene un libro morado.
#5-#6 _____ _________ es _____________. La mochilamorada La libramorado El libromarrón La bibliotecaverde
#7-#8 Él _______ (18) años. tiene dieciséis tengo quince tienes dieciocho
Hay (mucho / poco) azul.
Time Review La unauno Las dosydos Las trestres etc. Ex: 3:05 = Las tres y cinco.
Write a sentence based on the clues. ex: inglés Los estudiantes escriben mucho en la clase de inglés. 1. matemáticas
2.arte
3. español
4. estudios sociales
. 5.tecnología
Write the letter of the matching picture La maestra lee. ____ Los estudiantes escriben. ____ El maestro habla. ____ Ellas hablan. ____ A. B. C. D.
Él ______ un libro.
Ellos _______ libros.
Nosotros leemos. Nosotros ________ libros.
Ella _________.
Yo __________.
Ellos __________.
Nosotros leemos. Nosotros ___________.
Él ___________ por celular.
Yo __________ por celular.
Nosotros ___________.
Ellos _________.
¿A qué hora empieza la clase de…? Arte7:55 Ciencias8:52 Matemáticas9:49 Inglés10:51 Español11:45 Educación Física12:20 Estudios Sociales1:18 Tecnología2:16 La clase de arte empieza a las siete y cincuenta y cinco.
¿Qué clase tienes…? (1st period stopped here) Primera hora Segunda hora Tercera hora Cuarta hora Quinta hora Sexta hora Séptima hora Primera hora, yo tengo la clase de español.
Standards: 1. Communicate in Spanish. 2. Understand other cultures. 4. Compare your culture with others. Agenda: 55-54Objectives 54-0Review Activities Objectives: 1. Continue reviewing what we have covered up to date. Materials: Notebook, Folder, Journal, Pen/Pencil 21 st Century Skills: Critical Thinking, Collaboration, Adaptability, Initiative, Communication, Info Analysis, Imagination Homework: Homework: NA Daily Dictionary: NA
House Standings, 1 st p ( )
House Standings, 6th p ( )
¿Cómo es la clase de…? ► Arte ► Cienciasaburrida ► Matemáticasfácil ► Inglésdifícil ► Españolinteresante ► Educación Física ► Estudios Sociales ► Tecnología La clase de español es fácil.
Review: Past Preterite
El hombre (corre / corrió) ayer. 30 de agosto31 de agosto (ayer)(hoy)
Yo (corro / corrí) todos los días.
Beti y Wilma (hablaron / hablan) anoche.
¿ (Hablas / Hablaste) con Juan anoche? Sí, (hablé / hablo) con él.
Ustedes (comieron / comió) ensalada.
Ella (hablá / habló) por celular.
Tú (comiste / comeste) papas.
Ellas (escribieron / escribaron) un cuento.
Nosotros (escribimos / escribemos) una novela.
Yo (hablé / habló) anoche.
Usted (comó / comió) un sándwich.
Él (hablá / habló) conmigo.
¿Jugaste __________ ayer? al fútbol al voleibol al baloncesto videojuegos Sí, yo jugué _____________ ayer. No, yo no jugué _____________ ayer.
¿Tocaste __________ ayer? un instrumento la guitarra el piano la batería Sí, yo toqué _____________ ayer. No, yo no toqué _____________ ayer.
Competetition, Part 1 of 3: Conjugate the verb in the past preterite. Ex: servir (ella) Ella sirvió.
llegar (tú) Tú llegaste.
tener (nosotros) Nosotros tuvimos.
andar (yo) Yo anduve.
traer (ellos) Ellos trajeron.
ver (ustedes) Ustedes vieron.
ir (él) Él fue.
dar (tú) Tú diste.
saber (yo) Yo supe.
hablar (usted) Usted habló.
Decir (nosotros) Nosotros dijimos.
poner (ustedes) Ustedes pusieron.
Competition, Part 2 of 3: Translate the following into English.
Yo produje un filme. I produced a film.
Ella supo la verdad. She knew the truth.
Nosotros vinimos a casa. We came home.
Yo puse el sándwich en el plato. I put the sandwich on the plate.
¿Usted condujo a escuela? Did you drive to school?
Ella tradujo la novela. She translated the novel.
Yo no dormí bien anoche. I did not sleep well last night.
Mis padres hicieron un pastel para mí. My parents made a cake for me.
Yo estuve en la escuela todo el día. I was at (the) school all day.
Mi amigo no vino a la fiesta. My friend did not come to the party.
Competition, Part 3 of 3: Translate the following into Spanish.
I went to school. Yo fui a escuela.
At the restaurant, I wanted to eat a salad. En el restaurante, yo quise comer una ensalada.
My friend brought the salsa. Mi amigo/amiga trajo la salsa.
My friends and I saw something interesting. Mis amigos y yo vimos algo interesante.
Did you drive to school? ¿Usted condujo a escuela? Or ¿Tú condujiste a escuela?
We came home early. Nosotros vinimos a casa temprano.
They put the ice in the freezer. Ellos pusieron el helado en el congelador.
She produced the play. Ella produjo el teatro.
Did you order anything? ¿Usted pidió algo? Or ¿Tú pediste algo?
Review: Past Preterite and Past Imperfect
Cuando yo caminaba en el parque, yo vi un perro grande. ► You can use both in the same sentence when you want to tell what happened (preterite) while something else was going on (imperfect). Yo vi Yo vi Yo caminaba
Standards: 1. Communicate in Spanish. 2. Understand other cultures. 4. Compare your culture with others. Agenda: 55-54Objectives 54-30Review Activities 30-5Weekly Journal and Murals 5-0Post Murals Objectives: 1. Review the imperfect and preterite. 2. Do Weekly Journal #8. 3. Create a mural. Materials: Notebook, Folder, Journal, Pen/Pencil 21 st Century Skills: Critical Thinking, Collaboration, Adaptability, Initiative, Communication, Info Analysis, Imagination Homework: Homework: NA Daily Dictionary: NA
Group Competition: Translate Spanish into English. Ex: Cuando yo era joven, yo tenía un perro. When I was young, I had a dog.
Mientras yo caminaba por la calle, mi padre me llamó. While I walked on the street, my father called me.
Cuando mi abuelo tenía diez años, él comió una hormiga. When my grandfather was ten years old, he ate an ant.
Mientras nosotros éramos jóvenes, mi hermana y yo íbamos al parque mucho. While we were young, my sister and I went to the park a lot.
Yo siempre iba a escuela cuando yo era joven. I always went to school when I was young.
Cuando mis amigos veían la televisión, ellos vieron algo increíble. When my friends were watching television, they saw something incredible.
Compete: Translate from English to Spanish. Ex: While I was walking, I saw the moon. Mientras yo caminaba, yo vi la luna.
When I was young, I went to Mexico. Cuando yo era joven, yo fui a México. Or Cuando yo era joven, yo iba a México.
I used to see a lot of movies. Yo veía muchas películas.
While we were at the restaurant, my friend ordered a taco. Mientras nosotros estábamos en el restaurante, mi amigo pidió un taco.
Rapid Writing: Conjugate in the Past Preterite (one time event). ex: mirar (yo)Yo miré.
Estar (nosotros) Nosotros estuvimos
Dar (ellos) Ellos dieron
Ayudar (ella) Ella ayudó
Rapid Writing: Conjugate in the Past Imperfect (event that went on, or happened a lot). Ex: ayudar (ella) Ella ayudaba
Ir (nosotros) Nosotros íbamos.
Tener (yo) Yo tenía
Ser (tú) Tú eras
Partner Work: Work with a partner to figure out whether or not to conjugate the verbs in the Past Preterite or Past Imperfect in Act.4, p.145.
Weekly Journal #8, Write in Spanish about a time when someone did something kind for you. Translate it into English. Include in the statement: When I was…, someone… When you finish, write and illustrate your statement on your group’s art paper. We will hang these up in the hall.
Standards: 1. Communicate in Spanish. Agenda: 54-53Objectives 53-48Weekly Quiz # Friday Film 38-10Describing a room 10-0Hybrid Day Walkthrough Objectives: 1. Take Weekly Quiz #8. 2. Create film. 3. Talk about objects in this classroom. Materials: Notebook, Folder, Journal, Pen/Pencil 21 st Century Skills: Critical Thinking, Collaboration, Adaptability, Initiative, Communication, Info Analysis, Imagination Homework: Homework: NA Daily Dictionary: SPECIAL
Weekly Quiz #8, Write the option that makes sense: ex: Yo (vine / vino / habló) Yo vine 1. Tú (fue / quiso / habliste / diste) 2. Ustedes (estabas / estaba / fueron) 3. Ella (supo / supe / tratábamos / hablo) 4. Nosotros (fuemos / corríamos / eramos) 5. Él (estuvo / ibas / comieron / fui) 6. Yo (veía / corraba / anduvo / fue) 7. Ellos (eras / pidieron / daron / arreglieron)
Trade and Grade: 1. Tú diste 2. Ustedes fueron 3. Ella supo 4. Nosotros corríamos 5. Él estuvo 6. Yo veía 7. Ellos pidieron
Friday Film You have 10 minutes to film each person at your table reading his or her sentence from your group mural. Individual Grade out of 5 points: -1 point for each 1 or 2 speaking mistakes
5 minute Brainstorm: Write down 5 things that are in this room that you would like to learn how to say in Spanish. Look up their Spanish names if you get a chance.
Student-led Daily Dictionary: Caballo (horse), bufanda (scarf), planta (plant), androide (android), té (tea), corazón (heart), jirafa (giraffe), café (coffee), boleto (ticket), botella de agua (water bottle), cartel (poster), bandera (flag), cinta (tape), pluma (pen), oruga (caterpillar), bombilla (light bulb), vendaje (bandage)
6th period Daily Dictionary: Pañuelo (tissue), varita mágica (magic wand), luces (lights), cámara (camera), podio (podium), boletos (tickets), proyector (projector), bufanda (scarf), pelota de tenis (tennis ball), tijeras (scissors), pegamiento (glue), tachuelas (tacks), toma de corriente (electrical outlet), notas/apuntes (notes), erizo (hedgehog), imán (magnet), árbol (tree), bombilla (light bulb), bandera (flag), chaqueta (jacket), pizarrón (white board)
Practice your Spanish with a partner. Hay (There is/are) Pon (Put) En (on, in, at) Sobre (on top of) Debajo de (beneath, under) Entre (between)
Vocabulary Review:
Mis amigos vivían en (una hormiga / una ciudad).
Todos necesitan (alimento / llegada).
Paul Bunyan es una (población / leyenda).
Oxomo es (sabio / grano).
Náhuatl es un (dios / idioma).
Yo aprendo (poco a poco / rayo).
Me gusta leche (hormiga / entera).
El monte La monta
El alimentoEl comido
La legadaLa llegada
La poplaciónLa población
La indíjenaLa indígena
La idiomaEl idioma
La hormiga La ormiga
El cuidadLa ciudad
El granoEl graino
La maízEl maíz
Rapid-Writing: Write a sentence based on each of the following prompts. You will have 15 seconds per slide, so write the first thing that comes to mind. You will be writing 12 sentences.
El monte…
El alimento…
La llegada…
La población…
La indígena…
El idioma…
Yo tengo mi propio…
La hormiga…
La ciudad…
El grano…
El maíz…
Dios…
los dienteslas manos
el pelola cara
los dienteslas manos
el pelola cara
Review: Reflexive Verbs
Yo me desperté. Yo me arreglé.
Ellos se cepillaron el pelo. Ellos se peinaron.
Él se afeitó.Él se maquilló.
Tú te duchaste.Tú te bañaste.
Tú te (despertaste / quitaste).
Ella (se puso / te quitó) el sombrero.
Ustedes se (maquillaron / maquilló).
Group Competition:
They woke up. Ellos se despertaron.
I got ready. Yo me arreglé.
You brushed your hair. Tú te cepillaste el pelo.
She put on makeup. Ella se maquilló.
He took off his hat. Él se quitó el sombrero.
We got up. Nosotros nos levantamos.
Review: Clothing and Accessories
un vestidouna camisa
una faldauna camiseta
maquillajeun cinturón
agua de coloniadesodorante
JoyasAretes
un collaruna pulsera