Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porSara Barbero Palma Modificado hace 6 años
1
Economia i Cultura. Una anàlisi en perspectiva
B.6 Organització d'activitats culturals Economia i Cultura. Una anàlisi en perspectiva Pau Rausell
2
1. Les relacions entre la cultura i economia.
Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i economia. 2) La dimensió econòmica La creació, producció, distribució consum i conservació de formes simbòliques pot constituir un element bàsic en la configuració dels sistemes econòmics territorials. Els estudis “d’impacte econòmic” han evidenciat que les activitats culturals poden contribuir a l’economia (local, regional o estatal) en tres sentits: En primer lloc, perquè les activitats culturals són, també, activitats econòmiques (que aporten valor afegit, que generen ocupació..). En segon lloc, perquè aquestes activitats poden afavorir les decisions de localització en el territori considerat d’altres activitats econòmiques o de professionals qualificats. I en tercer lloc, en certs casos, pel seu efecte polaritzador sobre altres activitats (via l’efecte proveïdor), molt especialment en el cas de les anomenades “indústries culturals” (Baró, E., Bonet, Ll., 1997) També, quan parlem de cultura estem tractant de sistemes de transmissió de formes simbòliques que afecten i tenen que veure amb processos d’aprenentatge i canvi Així sembla raonable que el desenvolupament de xarxes culturals facilita la configuració de espais econòmics i socials sensibles als processos d’innovació productiva i canvi social, es a dir facilita les dinàmiques d’adaptació als entorns canviants Cultura i canvi social . Campus Tarongers Setembre 011
3
1. Les relacions entre la cultura i economia.
Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i economia. 2) La dimensió econòmica Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general La cultura es un sector emergent de demanda creixent . Campus Tarongers Setembre 011
4
1. Les relacions entre la cultura i economia.
Industries culturals Práctiques culturals Sectors creatius Recursos culturals Consum de Cultura Ocio Delimitació de les activitats de Cultura i Oci Polítiques Culturals Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
5
2. L’aproximació econòmica a la cultura
2.1 Els “valors” de la cultura El valor de mercat El valor simbòlic. Determinats bens culturals contribueixen a genera sentiments de pertinença, identitat etc..) El valor de opció. Els ciutadans atorguen valors a bens culturals sols pel fet de que els podrien utilitzar. “No he anat al IVAM, però vull que estiga ahí per si alguna vegada vullguera anar” El valor educatiu. Els bens culturals contribueixen a l’educació del ciutadans i al desenvolupament de la seua sensibilitat artística El valor per a generacions futures Santa Maria del Templo. Villalba de los Alcores.Valladolid ptas Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
6
2. L’aproximació econòmica a la cultura
3.3 Els mètodes de realitzar la valoració Estudis d’impacte econòmic Estudis de disposició a pagar. Estudis de valoració contingent. Sondejos muestrals per a calcular la voluntat o disposició a pagar dels ciutadans. El terme “contingent” es refereix al mercat simulat que es genera en el qüestionari Referéndums Trobar preus a través de mercats paral·lels Calcular els costos de desplaçament Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
7
2. L’aproximació econòmica a la cultura
5.3. Els problemes dels estuids de valoració contingent Inconvenients Avantatges Normalment les opcions són o “tot o res”. Pateix d’una visió estàtica de la conservació del patrimoni. El problema de “l’efecte dotació”. Qui és el que ha de valorar? Valors específics front a valors estadístics. Obliguen a grans esforços d’investigació Capten els valors de “no-mercat” Capten les qüestions de qualitat Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
8
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.1) El problema de la política cultural L’estil del procés decisional Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general (**) Meny, I., Thoeneing, J.C(1992):Las políticas públicas. Ariel Madrid . Campus Tarongers Setembre 011
9
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.2) La legitimidad de les polítiques culturales 1. Les polítiques culturals són de les que mes legitimació pública obtenen C) Atorga als experts i als “artistes” excessiu protagonisme, limitant molt la participació social. A) La indefinició dels objectius dificulta l’avaluació de les polítiques culturals Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general B) Limita el debat social. . Campus Tarongers Setembre 011
10
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.3) Anomalies del consum cultural 2. El problema de les preferències reputacionals i les preferències inconfessables Una part important dels bens culturals són preferències reputacionals: “free riders” a l’inversa: disponibilitat a pagar per bens i serveis que un no va a consumir Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general IMPLICACIONS SOBRE LES POLÍTIQUES CULTURALS . Campus Tarongers Setembre 011
11
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.2) La legitimidad de les polítiques culturales Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
12
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.2) La legitimidad de les polítiques culturales 1. El problema del caràcter regressiu de les polítiques culturals Un dels arguments més emprats per a justificar la intervenció pública en cultura és la democratització de l’accés però... Asistents al Liceu de Barcelona * 3,1% de la població de l’àrea metropolitana de BNA 2,5% Clase alta 0,4% Clase Mitja 0,2% Clase Baixa Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
13
3. Les característiques de les polítiques culturals.
Política cultural 3. Les característiques de les polítiques culturals. 3.3) Ideologia de la política cultural Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general Per a incremetar la participació social, hi ha que avaluar les polítiques culturals. Necessitem desenvolupar mètodes d’avaluació. Estadístiques culturals i investigació . Campus Tarongers Setembre 011
14
4. La posició de València en la distribució i consum de “alta cultura”
Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
15
4. La posició de València en la distribució i consum de “alta cultura”
Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
16
4. La posició de València en la distribució i consum de “alta cultura”
Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
17
4. La posició de València en la distribució i consum de “alta cultura”
En la Clase 1, tenemos a aquellos individuos que más se aproximan al comportamiento medio (por eso su ubicación cerca de los ejes factoriales) y sus características más reseñables, son su mayor número de espectadores de cine, ya que contienen a centros metropolitanos importantes su relativo dinamismo económico representado por la variable actividad económica y cierto comportamiento “más de mercado” de su provisión cultural ya que los precios de sus entradas están por encima de la media. Muestra también una ligera especialización relativa en el cine lo que explica su mayores precios y una ligera ubicación por encima respecto al factor 2. Se podría hablar de provincias de relativo tamaño y relativo dinamismo económico que aprovechan las economías de aglomeración para ofertar un serie de infraestructuras para el cine los que se traduce en mayor oferta y mayor recaudación. Sin embargo resultan bastante discretas en la provisión de alta cultura Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.