La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Aprofitament turístic dels esdeveniments esportius

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Aprofitament turístic dels esdeveniments esportius"— Transcripción de la presentación:

1 Aprofitament turístic dels esdeveniments esportius
Col·legi d’Economistes de Catalunya, 29 de juny de 2015

2 Continguts Objectius i utilitat del projecte
Eines per millorar l’aprofitament turístic dels esdeveniments esportius El baròmetre El manual de bones pràctiques L’enquesta La calculadora Properes accions 2

3 Presentació del projecte
Objectiu: posar a disposició dels ens locals un conjunt d’eines orientades a millorar l’aprofitament turístic dels esdeveniments esportius locals. Utilitat: aportar evidència empírica que ajudi els ens locals a planificar i prioritzar les accions en matèria turístico-esportiva i fomentar les sinergies entre ambdós àmbits Abast: anàlisi d’esdeveniments locals populars i puntuals de tot tipus d’esports, emparats o no per federacions. No està pensat per a lligues o grans esdeveniments Destinataris: el personal tècnic dels ens locals de la província El projecte és fruit del treball conjunt entre les Gerències de Serveis de Turisme i d’Esports 3

4 Eines per millorar l’aprofitament turístic
Qüestionari per preveure el potencial turístic d’un esdeveniment esportiu abans que se celebri 3 blocs de variables: municipi, organitzador i esdeveniment Consells per incrementar el potencial turístic dels esdeveniments esportius Descarregable com a document independent i, alhora, vinculat als resultats del baròmetre. Bones pràctiques Baròmetre Qüestionari per valorar la satisfacció dels participants i la repercussió turística d’un esdeveniment esportiu Es proporciona un model d’enquesta i ajuda per confeccionar-ne una pròpia Aplicació per estimar el retorn econòmic de l’esdeveniment per cada euro invertit per l’ens local A partir de dades de l’ens local (o l’entitat organitzadora) i els resultats de les enquestes Enquesta Calculadora 4

5 Es constata l’absència d’eines per predir la repercussió turística
1. Baròmetre de potencialitat turística UNA EINA PIONERA Recerca d’eines similars Es constata l’absència d’eines per predir la repercussió turística Complexitat d’esdeveniments, tipus d’organitzadors i realitats locals 5

6 1 2 3 1. Baròmetre de potencialitat turística
METODOLOGIA PER AL DISSENY DE L’EINA: 1 Recerca de literatura en impacte turístic d’esdeveniments Es constata l’absència d’experiències prèvies d’eines per a l’autoavaluació de la repercussió turística 2 Llistat d’àmbits turístics en què pot incidir un esdeveniment Organització d’aquest llistat en 3 blocs: municipi, organitzador i esdeveniment 83 variables 3 Aportacions d’agents coneixedors de la matèria Per a què? Validar la fase 2 amb agents rellevants en esport-turisme Com? A través de GRUPS DE DISCUSSIÓ 6

7 3 4 1. Baròmetre de potencialitat turística De 83 a 50 variables
METODOLOGIA PER AL DISSENY DE L’EINA: 3 Extracció de coneixement del territori: GRUPS DE DISCUSSIÓ OBJECTIUS validació llistat de variables verificació redacció de les variables puntuació opcions de resposta (-15 a +15) Disseny eina informàtica SESSIONS (contingut acumulatiu) GS d’Esports i GS de Turisme Experts acadèmics en turisme i esports Organitzadors d’esdeveniments Tècnics locals de turisme i d’esports 4 De 83 a 50 variables Darrera revisió: Redactat Puntuacions Categoritzades en: Interessants Importants Fonamentals 7

8 1. Baròmetre de potencialitat turística
50 variables, organitzades en 3 blocs d’informació: MUNICIPI (4) ORGANITZADOR (5) ESDEVENIMENT (41) Característiques de l’esdeveniment (8) Característiques dels participants (4) Organització i gestió (8) Gestió turística (7) Promoció (9) Relacions (5) 8

9 1. Baròmetre de potencialitat turística
Cada opció de resposta duu associada una puntuació. Alguns exemples: Variable Opcions Escala Percentatge aproximat de participants i acompanyants forans que es preveu que pernoctaran al municipi Fins al 10% -3 Entre l'11% i el 50% Entre el 51% i el 75% +5 Més del 75% +12 Oferta lúdica per a participants i espectadors durant l'esdeveniment No hi ha oferta lúdica -2 Hi ha oferta lúdica per a tot tipus de visitants +2 Hi ha una oferta lúdica pensada per als participants, acompanyants i espectadors de l'esdeveniment +8 Puntuació mínima Puntuació màxima % puntuació total Municipi -10 +40 12,2% Organitzador -2 +23 6,1% Esdeveniment -46 +289 81,7% La puntuació total dels blocs pot oscil·lar entre... 9

10 1. Baròmetre * * * * * INFORME TIPUS 10
Puntuació global i per blocs escala 0%-100% 10 N. variables positives, neutres i negatives

11 2. Manual de bones pràctiques
UNA FONT DE RECOMANACIONS I IDEES Recerca de consells en literatura acadèmica i professional Recull d’exemples d’accions realitzades al territori Guia amb propostes per millorar l’aprofitament turístic dels esdeveniments Valoració de bones pràctiques i presentació com a referent per a altres ens locals ACTUALITZACIÓ CONSTANT 11

12 2. Manual de bones pràctiques
El manual ofereix recomanacions per millorar en els àmbits avaluats a través del baròmetre. Alguns exemples: Nom variable: Percentatge aproximat de participants i acompanyants forans que es preveu que pernoctaran al municipi Bones pràctiques: Un programa d’activitats atractives pot incentivar les pernoctacions en els establiments turístics de la zona: xerrades, demostracions o sessions d’aprenentatge tècnic seran les més indicades. Desfilades dels equips participants o una festa final són actes on la presència dels esportistes no és obligatòria però són molt atractius i poden animar a venir abans o quedar-se després. Nom variable: Ambientació turística del municipi de cara a l’esdeveniment Bones pràctiques: Organitzar un village amb parades del món de l’esport “Vestir” els comerços amb roba de la modalitat esportiva de l’esdeveniment Instal·lar pantalles on es projectin vídeos i imatges d’aquell esport 12

13 2. Manual de bones pràctiques 3. Enquesta
Informació a posteriori per avaluar i reconduir ...a partir d’un instrument existent: qüestionari elaborat per les Gerències de Serveis de Turisme i d’Esports, aplicat en diverses proves Dos models d’enquesta: esports individuals esports en equip Dos tipus de preguntes: Informació objectiva Ítems de valoració + guia per dissenyar qüestionaris amb Google Drive 13

14 SOBRE EL DESPLAÇAMENT I L’ESTADA
3. Enquesta 3 blocs de preguntes: VARIABLES SOCIODEMOGRÀFIQUES Sexe Edat Municipi de residència SOBRE EL DESPLAÇAMENT I L’ESTADA Nombre d’acompanyants Allotjament: nits, tipus i despesa Mitjà de transport Activitats durant l’estada: tipus i despesa Valoració diversos aspectes del municipi SOBRE L’ESDEVENIMENT Informació sobre la prova Organització (abans, durant i després) Preu d’inscripció 14

15 3. Enquesta SOBRE EL DESPLAÇAMENT I L’ESTADA Alguns exemples:
Quina va ser la tipologia d’allotjament escollida? Casa de familiars o amics Allotjament de lloguer/apartament turístic Allotjament de propietat/segona residència Càmping Casa rural Hotel Escola, poliesportiu... Cap, no vaig pernoctar-hi Quant t’has gastat, per persona i dia, en allotjament? 0€ Entre 1€ i 25€ Entre 26€ i 50€ Entre 51€ i 75€ Entre 76€ i 100€ Més de 100€ 15

16 = + + + - 4. Calculadora del retorn/€ invertit
DADES GENERALS Identificació, data i durada de la prova, participants, acompanyants, mostra Càlcul del retorn econòmic: INGRESSOS EN ALLOTJAMENT + INGRESSOS EN COMERÇ, RESTAURACIÓ I ACTIVITATS + INGRESSOS EN INSCRIPCIONS, PATROCINI O SUBVENCIONS, si s’escau + INGRESSOS ALLOTJAMENT I COMPRES PER PART DE L’ORGANITZACIÓ - COST DE L’ESDEVENIMENT PER A L’ENS LOCAL = Retorn econòmic/€ invertit per l’ens local 16

17 invertit per l’ens local
4. Calculadora del retorn/€ invertit Exemple: Mitja Marató de Granollers Dades generals Participants: Acompanyants: Mostra: participants acompanyants Càlcul del retorn econòmic: 1€ 6,62€ Esdeveniment invertit per l’ens local generats al territori 17

18 Properes accions Difusió i assesorament als ens locals sobre el funcionament de l’eina Constitució d’una comissió de seguiment, que supervisarà la posada en marxa de l’eina, recollirà les impressions de les persones usuàries i valorarà la introducció de possibles millores Disseny d’una estratègia per propiciar l’intercanvi de bones pràctiques en aprofitament turístic dels esdeveniments esportius entre els ens locals Incorporació de noves funcionalitats: retorn econòmic global de l’esdeveniment, noves dades a l’informe del Baròmetre, entre d’altres 18

19 19 19

20 per euro invertit per l’ens local
6,62€ per euro invertit per l’ens local 20 20

21 Col·legi d’Economistes de Catalunya,
Col·legi d’Economistes de Catalunya, 29 de juny de 2015


Descargar ppt "Aprofitament turístic dels esdeveniments esportius"

Presentaciones similares


Anuncios Google