Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porCélia Beppler Campelo Modificado hace 6 años
1
EL SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT DE LA UIB
Servei d’Estadística i Qualitat Universitaria Mª Jesús Mairata Creus Maria Palou Oliver
2
SUMARI 0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU 1. CONTEXTE. L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR I L’EXIGÈNCIA D’UN SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT: Antecedents L’Espai Europeu d’Educació Superior El marc europeu de la qualitat La qualitat a la universitat espanyola 2. CONCEPTES BÀSICS Qualitat: Definició, evolució del concepte i el cicle de millora contínua. Sistema de Garantia de Qualitat
3
SUMARI 3. EL SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT (SGIQ) DE LA UIB Política de qualitat, aspectes organitzatius i normatius Definició i estructura dels procediments, interrelació de procesos Sistema de medició Millora contínua Informació pública i rendiment de comptes Participació de tots els grups d’interès
4
PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
5
0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
L’APOSTA DE LA UNIVERSITAT ESPANYOLA PER LA QUALITAT S’INICIA A PRINCIPIS DE LA DÈCADA DELS 90 1
6
0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
L’EEES IMPULSA LA CREACIÓ DE L’ENQA, QUE ESTABLEIX UNS CRITERIS I UNES DIRECTRIUS EN MATÈRIA DE QUALITAT 2
7
0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
EXIGÈNCIA D’UN SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT PER PART DE LES UNIVERSITATS I D’UN CONTROL EXTERN PER PART DE LES AGÈNCIES. 3
8
0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
LA PARTICIPACIÓ DELS ESTUDIANTS I DELS ALTRES GRUPS D’INTERÈS I LA INFORMACIÓ PÚBLICA ESDEVENEN IMPRESCINDIBLES EN LA GARANTIA DE QUALITAT. 4
9
0. PRESENTACIÓ I IDEES CLAU
EL SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT EXIGEIX DESENVOLUPAR EL CICLE PDCA 5
10
1. CONTEXTE. L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR I L’EXIGÈNCIA D’UN SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
11
ANTECEDENTS
12
1. INTRODUCCIÓ. SITUACIÓ DE PARTIDA
Dècada 50: Universitat elitista. Control polític rigorós Dècada 60: Transformacions socials. Es concedeix autonomia a les universitats 1978: Constitució. Estat de les Autonomies. Aparició de gran nombre d’universitats 1983: LRU
13
Programa experimental (1993-1994) Projecte Pilot Europeu (1994-1995)
Antecedents Programa experimental ( ) Projecte Pilot Europeu ( ) Pla Nacional d’Avaluació ( ) II Pla Nacional de Qualtitat (vigència 6 anys - Derogat a 2003) LOU (21 de decembre de 2001). Creació de l’ANECA i de les agències autonòmiques. El Programa d’Avaluació Institucional
14
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
15
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
La construcció de l’EEES s’inicia amb la Declaració de la Sorbona (1998) i es consolida amb la Declaració de Bolonya (1999) Situació de partida: Sistemes d’educació superior diversos, molt complexos, amb normes i estructures laberíntiques Impossibilitat de mobilitat, dificultat en les homologacions, reconeixement de titulacions i accés al mercat laboral europeu Exigència: transparència i comparabilitat
16
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Objectius estratègics generals: Disminució de l’atur en la Unió Europea Punt de referència per als estudiants i professors de la resta del món Millora de la qualitat de l’educació superior a Europa
17
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Països membres de l’Espai Europeu d’Educació Superior: Des de 1999: Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Espanya,Estònia, Finlàndia, França, Grècia, Holanda, Hongria, Islàndia, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Noruega, Polònia, Portugal, Regne Unit, República Txeca,Romania, Suècia i Suïssa. Des de 2001: Croàcia, Xipre, Liechtenstein i Turquia. Des de 2003: Albània, Andorra, Bòsnia i Hercegovina, República de Macedònia, Rússia, Sèrbia i Vaticà. Des de 2005: Armènia, Azerbaitjan, Geòrgia, Moldàvia i Ucraïna. Des de maig de 2007: Montenegro
18
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Eixos principals de l’EEES: EEES Qualitat Estructura Reconeixement
19
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Eixos principals de l’EEES: Estructura Reconeixement EEES Sistema de titulacions estructurat en tres cicles Qualitat
20
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Eixos principals de l’EEES: Estructura Reconeixement EEES Mobilitat i reconeixement de qualificacions i títols al voltant d'Europa mitjançant: Crèdit europeu o ECTS Suplement europeu al títol Model educatiu centrat en les competències Qualitat
21
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Eixos principals de l’EEES: Estructura Reconeixement EEES Qualitat Millora contínua de la qualitat dels estudis. Exigència de SGIQ juntament a SGEQ.
22
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
Eixos principals de l’EEES: Estructura Reconeixement EEES Mobilitat i reconeixement de qualificacions i títols al voltant d'Europa mitjançant: Crèdit europeu o ECTS Suplement europeu al títol Model educatiu centrat en les competències Sistema de titulacions estructurat en tres cicles Qualitat Millora contínua de la qualitat dels estudis. Exigència de SGIQ juntament a SGEQ.
23
L’ESPAI EUROPEU D’EDUCACIÓ SUPERIOR
El compromís establert en la Declaració de Bolonya és aconseguir aquests objectius abans de 2010. Conseqüències legislatives d'aquest compromís: Ley orgánica 4/2007, de 12 de abril, de universidades, que modifica la Ley orgánica 6/2001, de 21 de diciembre. Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre, por el cual se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de cualificaciones en las titulaciones universitarias oficiales. Real decreto 1044/2003, de 1 de agosto, por el cual se establece el procedimiento para la expedición del suplemento europeo al título. Real decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el cual se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
24
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
25
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
L’European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA): A conseqüència del Projecte Pilot europeu ( ) es va crear a l’any 2000 l’European Network for Quality Assurance in Higher Education amb la finalitat de promoure la cooperació europea en matèria de garantia de qualitat a l’Educació Superior que posteriorment es va transformar en l’ENQA. Mitjançant el Comunicat de Berlín (2003) els ministres varen convidar a l’ENQA a desenvolupar un conjunt consensuat de criteris, procediments i directrius de garantia de qualitat.
26
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
A l’any 2005 l’ENQA va publicar Standards and guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education. Les directrius de l’agència europea guien les polítiques i les actuacions de les universitats europees en matèria de qualitat. La legislació universitària espanyola ha recollit totalment les línees mestres apuntades per ENQA
27
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia de qualitat: L’informe, en línees generals, recull els criteris i les directrius europees per a: la garantia interna de qualitat de les institucions d’Educació Superior la garantia externa de qualitat de l’Educació Superior les agències de garantia externa de qualitat També estableix un sistema de revisió per a les agències de garantia de qualitat
28
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Els principis fonamentals que impregnen l’informe són: Els interessos dels estudiants així com els dels empleadors i els de la societat en general La gran importància de l’autonomia institucional lligada a la responsabilitat i al retre comptes La necessitat de conjugar un sistema de garantia de qualitat intern i extern
29
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia interna de qualitat: 1. Política i procediments per a la garantia de qualitat Les institucions han de tenir una política i uns procediments de garantia de qualitat dels seus programes i títols. Han d’impulsar una cultura que reconegui la importància de la qualitat i han d’implantar una estratègia de millora contínua. La participació dels estudiants i dels altres grups d’interès en el sistema de garantia de qualitat és imprescindible
30
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia interna de qualitat: 2. Aprovació, control i revisió periòdica dels programes i títols Les institucions han de disposar de mecanismes formals per a l’aprovació, revisió periòdica i control dels seus programes i títols. 3. Avaluació dels estudiants Els estudiants han de ser avaluats utilitzant criteris, normes i procediments que estiguin publicats ii que siguin aplicats de manera coherent
31
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia interna de qualitat: 4. Garantia de qualitat del professorat Les institucions han de disposar de mitjans que garanteixin que el personal docent està capacitat i és competent per al seu treball. 5. Recursos d’aprenentatge i recolzament als estudiants Les institucions han de garantir que els recursos disponibles per a recolzar l’aprenentatge dels estudiants són adequats i apropiats per a cadascun dels programes oferts
32
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia interna de qualitat: 6. Sistemes d’informació Les universitats han de garantir que recopilen, analitzen i utilitzen informació pertinent per a la gestió eficaç dels seus títols i d’altres activitats. El coneixement de la institució és el punt de partida per una garantia de qualitat eficaç (taxes d’èxit, empleabilitat dels graduats, satisfacció dels estudiants, indicadors d’activitat, etc.)
33
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
Criteris i directrius europees per a la garantia interna de qualitat: 7. Informació pública Les institucions han de publicar regularment informació actualitzada, imparcial i objectiva, tant quantitativa com qualitativa, sobre els programes i títols que ofereixen
34
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
b) Criteris i directrius europees per a la garantia externa de qualitat: Juntament amb els sistemes de garantia interna de qualitat han d’existir sistemes externs. Els agents principals són les agències. De manera cíclica les agències realitzaran avaluacions externes. Les agències han d’elaborar informes periòdics i públics que recullin i analitzin el treball realitzat i els seus resultats
35
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT
c) Criteris i directrius europees per a les agències: Les agències per a poder dur a terme de manera regular procediments de garantia externa de qualitat han de ser independents i estar acreditades prèviament per ENQA. Els criteris i procediments de garantia externa de qualitat han d’estar definits prèviament i estar disponibles públicament. L’ENQA revisarà cíclicament a les agències per comprovar si es compleixen els criteris europeus.
36
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT.
EL REGISTRE EUROPEU DE GARANTIA DE QUALITAT DE L’EDUCACIÓ SUPERIOR (EQAR) L’EQAR es va fundar el març de 2008. El seu objectiu és incrementar la transparència de la garantia de la qualitat de l’EEES. El registre està format per representants d’estudiants, agències, universitats i institucions d’educació superior. L’EQAR gestionarà i publicarà un registre de les agències de garantia de qualitat que operen a Europa i que compleixen els Criteris i Directrius per a la Garantia de Qualitat a l’EEES.
37
EL MARC EUROPEU DE LA QUALITAT.
EL REGISTRE EUROPEU DE GARANTIA DE QUALITAT DE L’EDUCACIÓ SUPERIOR (EQAR) Totes les agències desprès de superar un procés d’avaluació externa front aquests criteris de qualitat podran sol·licitar el seu ingrés a l’EQAR.
38
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA
39
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA
SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT (INTERN I EXTERN) DELS TÍTOLS OFICIALS Universitat PLANIFICACIÓ I DISSENY DESENVOLUPAMENT DE LA TITULACIÓ RESULTATS Agència d’Avaluació Agència d’Avaluació VERIFICACIÓ AVALUACIÓ DE PROCÉS ACREDITACIÓ
40
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA
Verificació: La verificació és l’avaluació d’un projecte de títol oficial enviat per la Universitat al CU. Acreditació: L’acreditació és l’avaluació dels resultats obtinguts per una titulació prèviament verificada i implantada. Tots els títols oficials s’han de sotmetre cada sis anys a un procés d’acreditació. L’acreditació comprovarà que la titulació es desenvolupa adequadament. Inclourà una visita externa a la institució.
41
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA.
La millora de la qualitat del sistema d’educació superior pretén aconseguir uns nivells d’excel·lència que facilitin el reconeixement de les qualificacions i els títols en tota Europa Els processos d’avaluació i acreditació dels nous estudis promouran la millora contínua del sistema educatiu
42
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA
La nova ordenació que estableix el RD 1393/2007 implica que el disseny i l’elaboració dels nous graus ha d’incloure el SGIQ del titol i que tot el seu desenvolupament posterior s’han de realitzar amb paràmetres de qualitat i tenint en compte que seran avaluats. Per tant, s’han de recollir de forma sistemàtica i custodiar evidències que acreditin el procés realitzat.
43
LA QUALITAT A LA UNIVERSITAT ESPANYOLA. LA VERIFICACIÓ
1. DESCRIPCIÓ DEL TÍTOL 2. JUSTIFICACIÓ 3. OBJECTIUS 4. ACCÉS I ADMISSIÓ D’ESTUDIANTS 5. PLANIFICACIÓ DELS ENSENYAMENTS 6. PERSONAL ACADÈMIC 7. RECURSOS MATERIALS I SERVEIS 8. RESULTATS PREVISTOS 9. SISTEMES DE GARANTIA DE LA QUALITAT 10. CALENDARI D’IMPLANTACIÓ
44
Informació pública i rendició de comptes.
QUINS SÓN ELS REQUISITS MÍNIMS QUE EXIGEIX UN SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT? Tenir, i demostrar que s’utilitza, un sistema de recollida d’informació. Analitzar la informació recollida i utilitzar-la contínuament per a millorar la universitat i les titulacions. Tenir en compte les expectatives i necessitats dels grups d’interès, especialment dels estudiants, i que aquests participin activament en el sistema. Informació pública i rendició de comptes.
45
2. CONCEPTES BÀSICS
46
2. CONCEPTES BÀSICS. QUALITAT
La qualitat és una forma de pensament on l’excel·lència regeix les decisions i les activitats de tots i cada un dels integrants de l’organització. El concepte de qualitat ha evolucionat al llarg del temps. Existeixen múltiples definicions d’aquest concepte, alguns exemples són: a) Juran: “Adequació a l’ús i absència de defectes” b) Crosby: “Compliment de les especificacions” c) ISO 9000:2000: “Grau en el que un conjunt de característiques inherents compleix amb els requisits” d) La qualitat és la propietat o conjunt de propietats inherents a un producte o servei que té la capacitat de satisfer les necessitats de l’usuari i dels diferents grups d’interès, optimitzant l’us dels recursos interns
47
2. CONCEPTES BÀSICS. ALGUNES REFLEXIONS SOBRE LA QUALITAT
Els productes i serveis tenen qualitat quan satisfan les necessitats o expectatives dels clients La qualitat real és la que percep el client, com a resultat de la comparació del producte o servei amb altres i amb les seves pròpies expectatives La qualitat és dinàmica i el que avui satisfà el client deixa de fer-ho demà La qualitat total és un sistema que integra esforços de tots per a definir, desenvolupar, mantenir i millorar la qualitat amb l’objectiu d’oferir un producte o servei amb el cost més econòmic possible, donant satisfacció total al client
48
2. CONCEPTES BÀSICS. EVOLUCIÓ HISTÒRICA DE LA QUALITAT I LA SEVA GESTIÓ
Edat mitjana Producció artesanal. Fer les coses bé sense importar el cost Revolució Francesa PRIMERS INTENTS D’ASSEGURAMENT DE LA QUALITAT REVOLUCIÓ FRANCESA (1794) El taller nacional de calibres tenia l’objectiu d’estandaritzar les municions per a diferents tipus de fusils. Inspecció de qualitat. Revolució Industrial Subministre de productes a una societat desproveïda. El cost té gran importància, però no la qualitat. 1920 Walter A. Shewart desenvolupa el Control Estadístic de processos Grans empreses com Ford, American Telephone & Telegraph, Western Electric, etc. comencen a aplicar diferents tècniques de qualitat II Guerra Mundial S’impulsa el Control Estadístic de Processos (SPC) degut a la necessitat de proveir de productes una indústria de la guerra. Necessitat de produir molt i molt aviat per proveir els exercits.
49
2. CONCEPTES BÀSICS. EVOLUCIÓ HISTÒRICA DE LA QUALITAT I LA SEVA GESTIÓ
Un cop acabada la II GM Transvasament d’idees i conceptes a Japó Conferències de Deming i Juran a Japó. Creació del Premi Deming (1951) Japó – increment de la preocupació per la qualitat – Auge de la industria Japonesa USA – No s’incentiva la qualitat – La indústria americana només té interès per produir i vendre a un mercat mundial desbastit – Declivi de la industria USA ’80’s Front l’auge de la indústria japonesa, la Qualitat passa a ser un element estratègic fonamental a la indústria USA. Creació del model Malcom Baldridge Primera versió de les normes ISO 9000 (1987). ’90’s Impuls de la Gestió de la Qualitat Total Introducció del model EFQM (creat en 1988, però introduït a 1991)
50
2. CONCEPTES BÀSICS. EVOLUCIÓ HISTÒRICA DE LA QUALITAT I LA SEVA GESTIÓ
Internet i Noves tecnologies Qualitat Total Assegurament de la qualitat Control sistemàtic de processos Inspecció Artesania 1800 1900 1960 1980 1990 2000
51
2. CONCEPTES BÀSICS. EVOLUCIÓ DEL CONCEPTE DE QUALITAT
El concepte de qualitat ha evolucionat al llarg dels anys. Ha passat de ser un control o inspecció a convertir-se en un dels pilars de l’estratègia global d’una organització. Evolució del concepte de qualitat: a) Inspecció: Qualitat comprovada En els seus orígens la qualitat era responsabilitat exclusiva del departament d’inspecció o de qualitat. S’inspeccionaven tots els productes una vegada elaborats i abans de ser distribuïts als clients i es rebutjaven els defectuosos. b) Control estadístic: Qualitat controlada Posteriorment es varen aplicar tècniques estadístiques de mostreig per verificar i controlar els productes de sortida. Això va suposar una reducció de la inspecció i una disminució del seu cost ja que no es verificaven la totalitat dels productes de sortida.
52
2. CONCEPTES BÀSICS. EVOLUCIÓ DEL CONCEPTE DE QUALITAT
c) Control del procés: Qualitat generada i planificada El concepte de qualitat pateix una evolució important quan passa de la simple idea de realitzar una verificació de qualitat, una vegada fabricat un producte. Ara es tracta de generar qualitat des dels orígens. Es cerca assegurar la qualitat en el procés de producció o de prestació del servei per evitar els productes defectuosos. d) Gestió de Qualitat Total: Qualitat gestionada La Gestió de la Qualitat Total (TQM) és responsabilitat de tots els departaments de l’organització, involucra a totes les persones i s’aplica durant tot el procés. La Qualitat es converteix en una manera de gestionar que permet: augmentar la satisfacció del client i del personal, reduir costos, augmentar els beneficis, etc.
53
Q CICLE DE MILLORA CONTÍNUA (DEMING) P D A C
54
Actuar en conseqüència (Act)
CICLE DE MILLORA CONTÍNUA (DEMING) Planificar (Plan) P Fer (Do) Actuar en conseqüència (Act) D A C Avaluar (Check)
55
Q CICLE DE MILLORA CONTÍNUA (DEMING) Política de Qualitat
Objectius de qualitat Criteris, planificació, Informació pública, etc. Procediments (Matrícula, desenvolupament dels estudis, tutoria, etc. P Accions correctives i preventives, anàlisi de resultats, revisió del sistema, D A C Procediment de millora contínua, sistema de recollida i medició de resultats (indicadors, enquestes, etc.), QiS
56
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
Política de qualitat, aspectes organitzatius i normatius Definició i estructura dels procediments, interrelació de procesos Sistema de medició Millora contínua Informació pública i rendiment de comptes Participació de tots els grups d’interès
57
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
a) Política de qualitat, aspectes organitzatius i normatius Política de qualitat Normativa i organització Planificació estratègica Missió i visió DAFO Definició dels eixos estratègics Gestió de les titulacions Gestió administrativa Persones (PAS i PDI, Alumnes i altres grups d’interès) Infraestructures i recursos Comunicació interna i externa Informació pública i rendiment de comptes Plan anual (Definir els objectius a assolir)
58
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
b) Definició i estructura dels procediments, interrelació de procesos Identificar i classificar (estratègics, clau i de suport) els processos que es duen a terme Definir i implementar processos que garanteixin la qualitat del treball que es realitza Establir les diferents responsabitats del procés (qui fa què) per exemple, qui recull les evidències, qui arxiva, qui… Dibuixar el mapa de processos
59
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
c) Sistema de medició Definició dels indicadors de cada procés Elaboració d’un quadre d’indicadors del sistema de gestió (indicador, resultat, objectiu, responsable, periodicitat de recollida de l’indicador).
60
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
d) Millora contínua Revisió dels processos Realització de la memòria d’avaluació i seguiment de cada títol Establir Plans de millora
61
2. CONCEPTES BÀSICS. SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT
Política de qualitat, aspectes organitzatius i normatius Definició i estructura dels procediments, interrelació de procesos Sistema de medició Millora contínua Informació pública i rendiment de comptes Participació de tots els grups d’interès
62
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS DE LA UIB
63
INTRODUCCIÓ
64
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
La UIB participa en el programa AUDIT de l’ANECA. El programa AUDIT té dos objectius bàsics: Facilitar orientacions per dissenyar els sistemes de garantia interna de qualitat dels títols Reconèixer el disseny per part de les agències de garantia externa de qualitat
65
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
Criteris i directrius europees en matèria de garantia de qualitat (ENQA) Experiències i mecanismes ja existents en matèria de qualitat a les universitats Directrius del MEC Programa AUDIT Sistemes de Garantia Interna de Qualitat (SGIQ)
66
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
Establiment de polítiques i processos formatius Estudiants Societat Presa de decisions Millora de la formació universitària Millora dels recursos Millora del personal Implementació de processos formatius orientats als estudiants Resultats de l’aprenentatge Resultats de la inserció laboral Resultats sobre la satisfacció Satisfacció dels distints col·lectius implicats Seguiment i medició de processos formatius Informació pública
67
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT DE LA UNIVERSITAT PLANIFICACIÓ I DISSENY DESENVOLUPAMENT DE LA TITULACIÓ RESULTATS Agència d’Avaluació Agència d’Avaluació VERIFICACIÓ EX ANTE AVALUACIÓ DE PROCÉS ACREDITACIÓ EX POST SISTEMA DE GARANTIA EXTERNA DE QUALITAT QUALITAT I MILLORA DEL PROGAMA FORMATIU QUALITAT DEL DISSENY RESULTATS QUALITAT I MILLORA DEL PROFESSORAT
68
Informació pública i rendició de comptes.
QUINS SÓN ELS REQUISITS MÍNIMS QUE EXIGEIX UN SISTEMA DE GARANTIA INTERNA DE QUALITAT? Tenir, i demostrar que s’utilitza, un sistema de recollida d’informació. Analitzar la informació recollida i utilitzar-la contínuament per a millorar la universitat i les titulacions. Tenir en compte les expectatives i necessitats dels grups d’interès, especialment dels estudiants, i que aquests participin activament en el sistema. Informació pública i rendició de comptes.
69
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. FASES
Recollida i anàlisi de la informació MILLORA CONTÍNUA Presa de decisions Control, revisió i millora contínua Rendiment de comptes
70
EL SGIQ DE LA UIB
71
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ELEMENTS D’UN SGIQ Participació de tots els grups d’interès POLÍTICA I OBJECTIUS - PLANIFICACIÓ SGIQ ESTRUCTURA ORGANITZATIVA MODEL DE GESTIÓ PER PROCESSOS I SISTEMA D’INFORMACIÓ Informació pública i rendició de comptes ESTRUCTURA DOCUMENTAL
72
LA POLÍTICA DE QUALITAT DE LA UIB
6. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. POLÍTICA DE QUALITAT LA POLÍTICA DE QUALITAT DE LA UIB La UIB ha de consolidar una cultura de la qualitat recolçada en una política i uns objectius de qualitat coneguts i accessibles públicament. Característiques Pública i per escrit Els grups d’interès han de participar en la seva definició La UIB ha de disposar els elements necessaris pel seu desplegament (òrgans, processos, recursos, etc.) Establir accions per a definir, aprovar, revisar i millorar la política i els objectius de qualitat Determinar la manera en que la UIB retrà comptes als grups d’interès. Normativa
73
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA ESTRUCTURA DE QUALITAT DE LA UIB UIB FACULTAT / ESCOLA TITULACIÓ Claustre Consell de Govern Consell de Direcció CQUIB Junta de Centre Degà / Director Vicedegà / Subdirector CAD Comissió de Direcció del Centre Responsable de Qualitat CGQ CTAD Secretari Comissió de Coordinació de la titulació CADE CED Estructura de Qualitat, seguiment, avaluació i millora Estructura per al disseny dels plans d’estudis Estructura per a l’avaluació de la docència Òrgans de govern
74
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA LA COMISSIÓ DE QUALITAT DE LA UIB (CQUIB) La CQUIB es constitueix com una comissió permanent que vetlla per la correcta implantació, gestió, coordinació i seguiment de les activitats relatives al SGIQ de la UIB. Composició Rectora 5 vicerectors Gerent Secretari general (que actuarà com a secretari de la comissió) President del Consell Social Cinc professors un per cada branca de coneixement (elegits per Consell de Direcció) Un representant dels alumnes (elegit per Consell de Direcció) Un representant dels graduats (elegit per Consell de Direcció) Un miembro del PAS (elegit per Consell de Direcció) Directora del Centre d’Estudis de Postgrau (CEP) Directora del Servei d’Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA)
75
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA LA COMISSIÓ DE QUALITAT DE LA UIB (CQUIB) La CQUIB es constitueix com una comissió permanent que vetlla per la correcta implantació, gestió, coordinació i seguiment de les activitats relatives al SGIQ de la UIB. Funcions Impulsar la millora contínua de la Universitat de les Illes Balears. Definir i revisar la política de qualitat de la UIB i elevar a Consell de Govern per a la seva aprovació els aspectes del Sistema de Garantia Interna de Qualitat que així ho exigeixin. Definir i revisar la política de qualitat del Professorat de la UIB i elevar a Consell de Govern per a la seva aprovació els acords que així ho requereixin. Millorar contínuament els procediments generals de la universitat i de les unitats, centres o serveis que afectin a la qualitat dels títols oficials. Coordinar la implantació del Sistema de Garantia Interna de Qualitat de la UIB. Rebre la memòria anual de seguiment, avaluació i millora del títol i proposar accions de millora, la modificació del pla d'estudis o l'eventual extinció del títol. Rebre i coordinar els plans de millora aprovats per les juntes de centre, fruit de revisions de les Comisión de Garantia de Qualitat de les diverses titulacions, auditories internes o externes, processos d'avaluació institucional, processos d'avaluació de seguiment, etc.
76
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA DOCUMENTAL Política de qualitat Manual de qualitat Procediments Fitxes de procés Formats / Formularis Registres
77
Gestió de RR.MM i Serveis
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA DE PROCESSOS PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2) Entre parèntesi s’indica connexió amb altres processos
78
Gestió de RR.MM i Serveis PS6. Recollida i medició de resultats (3)
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2) Entre parèntesi s’indica connexió amb altres processos
79
CONSELL D’UNIVERSITATS ELABORACIÓ PLA D’ESTUDIS
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ESTRUCTURA DE PROCESSOS DISSENY DE TÍTOLS PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament CENTRE CED CADE CONSELL DE GOVERN ANECA CONSELL D’UNIVERSITATS ELABORACIÓ PLA D’ESTUDIS REVISIÓ INFORMES APROVACIÓ VERIFICACIÓ MODIFICACIÓ IMPARTICIÓ EXTINCIÓ
80
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ACTIVITATS DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament Processos clau Perfil d’ingrés Requisits Perfil d’egrés Satisfacció PE6.Recollida i medició de resultats PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. PE7. Anàlisi i millora de resultats PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol PE8. Informació Pública PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol
81
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. ACTIVITATS DE GARANTIA DEL PROFESSORAT DE LA UIB PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PS3. Formació PS1. Captació i selecció PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius
82
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. FASES
Recollida i anàlisi de la informació MILLORA CONTÍNUA Presa de decisions Control, revisió i millora contínua Rendiment de comptes
83
Gestió de RR.MM i Serveis PS6. Recollida i medició de resultats (3)
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PS6. Recollida i medició de resultats PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2)
84
Recollida i medició de resultats
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. POLÍTICA DE QUALITAT Recollida i medició de resultats La UIB ha de recollir i mesurar informació relativa a: Opinió / satisfacció dels grups d’interès Alumnes (perfil i satisfacció) PDI PAS Empleadors Tasca docent QiS Inserció laboral i satisfacció dels graduats Desenvolupament dels processos Resultats de la formació Desenvolupament dels objectius Resultats de les pràctiques externes Resultats de les activitats de mobilitat
85
Gestió de RR.MM i Serveis
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PE7. Anàlisi i millora de resultats PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2)
86
6. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB.
87
Gestió de RR.MM i Serveis
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2)
88
6. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB.
89
Gestió de RR.MM i Serveis
PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE PLANIFICACIÓ PE1.Elaboració i revisió de la política i object. de qualitat (PE7)(PE9) PE6. Planificació i Coordinació de l’ensenyament PE7. Anàlisi i millora de resultats PE3. Disseny i aprovació de l’ensenyament PE4. Definició perfil d’ingrés i perfil de titulat idoni PE5. Definició dels criteris d’admissió PE9. Garantia Qualitat i revisió del títol (E1) PE10.Criteris per a l’eventual extinció del títol PE2. Definició de la Política de PDI i PAS PE8. Informació Pública PROCESOS CLAU O D’EXECUCIÓ PC6. Desenv. ensenyament i avaluació aprenentatge (E3) PC12. Expedició Títol Perfil d’egrés Satisfacció PE8. Informació Pública Perfil d’ingrés Requisits PC1. Captació d’alumnes (E4) PC2. Accés i Admissió d’estudiants (E5) PC3. Matrícula PC4. Tutoria, orientació i recolz. estudiant (C4) (E3) PC9. Pràctiques externes (E3) PC7. Formació integral (E3) PC10. Orientació professional (E3) PC4. Tutoria, orientació i recolz. a l’estudiant previ a la matrícula PC5. Programa d’acollida PC8. Suport a l’alumne per millorar l’aprenen. (E3) PC11. Mobilitat (E3) Gestió de PDI i PAS PROCESSOS DE SUPORT Gestió de RR.MM i Serveis PS7. Gestió Queixes, suggeriments i reclam. (E7) PS1. Captació i selecció (E2) PS6. Recollida i medició de resultats (3) Determinació perfil d’ingrés i de titulat real (E4) (E7) Satisfacció alumnes (E7) Satisfacció PDI i PAS (E7) PS4. Gestió de RR.MM. PS8. Disseny, manteniment i millora del SGIQ (E1) (E7) PS2. Aval., promoció, reconeixement i incentius (E2) PS5. Gestió de Serveis Valoració del progrés dels alumnes i resultats de la formació (E7) Satisfacció empleadors (E7) Inserció Laboral i satisfacció amb la formació rebuda (E7) PS9. Gestió documental (E7) PS3. Formació (E2)
90
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB.
Informació pública i rendiment de comptes La UIB ha publicar informació actualitzada relativa a: L'oferta formativa Els objectius i la planificació de les titulacions Les polítiques d'accés i orientació dels estudiants El Perfil d’ingrés i de titulat Les metodologies d'ensenyament, aprenentatge i avaluació (incloses, si escau, les pràctiques externes) Les possibilitats de mobilitat Els mecanismes per a realitzar al·legacions, reclamacions i suggeriments Els procediments d'accés, avaluació, promoció i reconeixement del personal acadèmic i de suport Els serveis que ofereix i la utilització dels recursos materials Els resultats de l'ensenyament (quant a l'aprenentatge, inserció laboral i satisfacció dels diferents grups d'interès).
91
IMPLICACIONS
92
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. IMPLICACIONS
1. La qualitat és responsabilitat de TOTS i la institució, especiament els seus màxims responsables, han d’assumir aquest repte.
93
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. IMPLICACIONS
2. Exigeix un suport decidit per part dels màxims responsables de la institució. L’existència d’una política institucional de qualitat és la clau de l’èxit.
94
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. IMPLICACIONS
3. El SGIQ afecta a TOTA la UIB. Suposa un nou ordenament i un canvi de cultura.
95
3. EL SISTEMA DE GARANTIA DE QUALITAT DELS TÍTOLS LA UIB. IMPLICACIONS
4. El SGIQ és el nou sistema de Gestió de la UIB, no un sistema paral·lel o complementari, en el que hi participen efectivament tots els grups d’interès.
96
GRÀCIES PER LA SEVA ATENCIÓ
97
Servei d’Estadística i Qualitat Universitaria
PREGUNTES Servei d’Estadística i Qualitat Universitaria Cra. de Valldemossa, km. 7,5 07122 Palma (Illes Balears)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.