Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Advertisements

S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
Literatura: Els gèneres literaris. La narrativa
Llengua i societat: les llengües romàniques
Literatura: La poesia tradicional; La cançó popular
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
RESUM.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Index -XBOX 360 -PlayStation3 -¿Qué problemes te Xbox 360? -Qué problemes te PlayStation3? -Jocs de Xbox360 y Play3.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
EL VERBO.
VERB “TÉMER” 1ª Persona INFINITIU Simple: témer Compost: haver temut GERUNDI Simple: tement Compost: havent temut PARTICIPI temut, temuda, temuts, temudes.
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
Practica….
ORTOGRAFIA LA DIÈRESI.
EL VERB Concepte Persona i nombre El temps Formes no personals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
DEPARTAMENT DE FILOLOGIA GREGA UNIVERSITAT DE BARCELONA
MÚLTIPLES I DIVISORS.
Normes per escriure-les
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
Ortografia. Les vocals o/u àtones
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
ACCENTUACIÓ Norma i excepció.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
Present and past simple
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Activitats quotidianes, temps lliure i vacances
INTRODUCCIÓ A L’ESTUDI PILAR GÓMEZ – LLUÍS GONZÁLEZ
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
Expressions de lloc.
éssers vius o de les coses.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
BERTA I ELS TRES DESITJOS
Morfologia Verbal.
La veu passiva Tema de present.
Els sintagmes Un sintagma és una paraula o un grup de paraules relacionades entre si, que tenen sentit i compleixen una mateixa funció sintàctica. Segons.
Amb B o amb V?.
Treballem l’estadística
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
Què son? Les instruccions són textos que exposen de manera molt clara els processos, ordres o obligacions que cal fer en un cas determinat. El text instructiu.
Matemàtiques 3er E.S.O..
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
DIADA DE LA PAU A SJO.
LES LLETRES: VOCALS I CONSONANTS:
CAP DE CREUS.
Descobreix la seva paraula.
Optimització de consultes en MySQL (unes notes)
Obertura del VIII Centenari de la Fundació de l’Orde de les Germanes
COM NEIX UN PARADIGMA?.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
“ Jo, amb les obres, et mostraré la meva fe” Jm2, 18
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Les taules de multiplicar
VERB “PARLAR” 1ª Persona.
Pla de treball unitat 4 intermedi 1 intermedi 2 intermedi 3 objectius
Pla de treball unitat 4 intermedi 1 intermedi 2 intermedi 3 objectius
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
CELEBRACIÓ DEL DIA DE LA PAU.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Transcripción de la presentación:

Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat Índex Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat Gramàtica: La conjugació verbal Ortografia: L’accent diacrític Temps verbals: L’imperfet de subjuntiu © Barcanova Autors del contingut del llibre de text: Lluís Homs i Josep Rosell

1. El sentit propi i el sentit figurat

1. El sentit propi i el sentit figurat 1.1. Les paraules amb un sol sentit Els articles del diccionari més senzills són els que defineixen paraules d’un sol sentit. Per exemple:

1. El sentit propi i el sentit figurat 1.2. Les paraules amb més d’un sentit Hi ha paraules que volen dir més d’una cosa, com per exemple la paraula gallina.

1. El sentit propi i el sentit figurat 1.2. Les paraules amb més d’un sentit Hi ha paraules que volen dir més d’una cosa, com per exemple la paraula gallina. El primer sentit de la definició de gallina és el sentit propi de la paraula, el segon correspon a un sentit figurat i el tercer recull una expressió popular també de sentit figurat.

2. La conjugació verbal

2. La conjugació verbal Conjugar és dir o escriure totes les formes possibles d’un verb en funció del mode, el temps, el nombre i la persona gramatical. Els temps verbals s’agrupen en tres modes: el mode indicatiu el mode subjuntiu el mode imperatiu Aquests modes indiquen quina és la nostra actitud davant l’acció expressada pel verb.

2. La conjugació verbal • El mode indicatiu l’utilitzem quan volem expressar una acció que considerem real. El tren surt a les vuit (present d’indicatiu). El tren sortia a les vuit (imperfet d’indicatiu). El tren va sortir a les vuit (passat perifràstic d’indicatiu). El tren sortirà a les vuit (futur d’indicatiu).

2. La conjugació verbal • El mode subjuntiu l’utilitzem quan volem expressar una prohibició, un desig, una condició, etc.; per tant, accions que no considerem reals. No surtis de casa (present de subjuntiu). Tant de bo que no sortís de casa! (imperfet de subjuntiu). Si et llevessis més d’hora (imperfet de subjuntiu), no faríem tard a l’escola. • El mode imperatiu l’utilitzem per donar ordres. Surt d’aquí!

2. La conjugació verbal 2.1. Temps simples i temps compostos En la conjugació dels verbs podem distingir entre temps simples i temps compostos. Els temps compostos estan formats per una forma del verb haver i el participi del verb conjugat (han cantat, havies cantat…) i expressen sempre una acció acabada. Per estudiar la conjugació verbal, habitualment es presenten cinc models agrupats en tres conjugacions:

3. L’accent diacrític

3. L’accent diacrític Els monosíl·labs (les paraules d’una sola síl·laba) no s’accentuen: pla, tren, mai, pi, tu, bo, quin, nus, pal… Tampoc no s’accentuen les paraules planes que acaben en alguna d’aquestes dotze terminacions: -a, -e, -i, -o, -u, -as, -es, -is, -os, -us, -en -in. Tanmateix hi ha una quarantena de paraules, la majoria d’una sola síl·laba, que s’escriuen amb accent gràfic per tal de distingir-les d’unes altres que s’escriuen igual. D’aquest accent en diem accent diacrític.

L’imperfet de subjuntiu

L’imperfet de subjuntiu L’imperfet de subjuntiu l’utilitzem per expressar fets o accions no reals (possibles o desitjades) des d’una perspectiva del passat (Et vaig dir que hi anessis) o que depenen d’una condició (Què faries si et piqués un escurçó?). L’imperfet de subjuntiu també s’utilitza per expressar una prohibició amb un èmfasi especial: No ho fessis pas!