Andrés Ricardo Pérez Riera MD

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Crecimientos auriculares
Advertisements

¿Cuándo podemos decir que un tromboembolismo pulmonar es crónico?
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Hipertrofia ventricular
IMÁGENES “FOR IF THE FLY…” (POR SI LAS MOSCAS, JUST IN CASE….)
MANEJO DE LAS TAQUIARRITMIAS DE COMPLEJO QRS ANCHO
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
El Corazón EL SISTEMA DEL EL CORAZÓN THE HEART SYSTEM EL SISTEMA DEL EL CORAZÓN THE HEART SYSTEM.
Muy buenos dias a todos. Como sabeis, hoy vamos a hablar del crecimiento A y V, de su expresión a nivel electrocardiográfico, y de la mayor o menor correlación,
 El corazón es un músculo especial. Nunca se cansa y sigue trabajando aunque estés durmiendo. El músculo del corazón trabaja como una bomba en una.
The preterite (past) tense in Spanish. What is the preterite tense? The preterite tense in Spanish is one of two past tenses. We will learn the other.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
ELECTROCARDIOGRAMA: El ECG es un registro de la actividad eléctrica del corazón. No limitado a la zona de conducción, sino a todo el corazón de forma.
Interpretación de ECG.
PRONOMBRES DE COMPLEMENTO DIRECTO E INDIRECTO. ¿ Recuerdas? COMPLEMENTO DIRECTO Is a noun or a noun phrase that receives the action of the verb directly.
Trastornos de conducción intraventricular
PREGUNTAS BASICAS en el ECG Matías L. Costa
Me llamo _________ Clase 801 La fecha es el 24 de marzo del 2015 Proposito 59: ¿Quien le da la receta al enfermo? Actividad Inicial: TEXTBOOK: Completa.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved Spanish has two verbs that mean to know: saber and conocer. They cannot be used interchangeably.
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Wilfredo Morawa David Guerrero Jorge Singer. Por and Para In spanish, there are two ways of expressing “for”. There is por. And there is para.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Vamos a hablar......de las películas. You are going to have a conversation with your teacher about the cinema. What could the teacher ask you?
Español II … are pretty easy. You just use a base verb form (without a subject, since it’s always “you”) to tell people what they should do: Stand up!
Some “boolean” concepts The following series of slides is not supposed to give you answers, but to provide substance for thought and ponder. The placenta.
Servicio de Cardiologia. HC.IPS. Dr. Eduardo Javier Caballero Cáceres.
Making comparisons In this slide show, we’ll look at ways of expressing differences and similarities.
Los verbos reflexivos Objective:
ESPAÑOL 1 UNIDAD 4: Computer lab day
Stem-Changing verbs.
SPANISH I ¡Exprésate! Page 122. To Ask About Classes What classes do you have this afternoon? What classes do you have after lunch? What’s your favorite.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
El reglamento de la casa
GRAMÁTICA DE CAPÍTULO 6 OBJECT (PREDICATE) PRONOUNS.
The Conditional Tense El Conditional. Using the Conditional Tense The Conditional tense is used in Spanish as it is in English. It is used to express.
Mi dormitorio My bedroom
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
First Grade Spanish High Frequency Words.
Direct Object Pronouns. Direct Objects  tell WHAT or WHOM receives the action (of the verb)  ALWAYS a noun or a pronoun  MUST HAVE AN ACTION VERB.
Saber/conocer (overview)  Saber: to know facts/info, HOW to DO something, to know about things/ideas  Conocer: to know people, know places WELL, know.
Español I Subjects and Verbs. *Subjects and Verbs* In English, sentences have a and a. subject verb.
Las palabras interrogativas
Interpretación de ECG por enfermería
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
Expresiones positivas y negativas.
The heart is the strongest organ in the body. It is the main part of the circulatory system. It is the most important part of the human body that pumps.
ELECTROCARDIOGRAFÍA BASICA
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
BLOQUEOS DE RAMA.
ELECTROCARDIOGRAMA NORMAL CONSIDERACIONES GENERALES
Amplificador Galvanómetro Sistema inscripción Sistema de calibración.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
¡Hola! ✤ Study for your vocab quiz for 5 minutes! ✤ Unit 2 Apuntes 1 ONLY ✤ Make sure you can translate from English to Spanish!
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Jueves el veinte de marzo De vacaciones – El futuro Objetivo: Tener confianza con los tres tiempos del futuro.
Tener Idioms [ Ustedes tienen que estudiar y practicar. Esta presentación es interactiva… ] [ Ustedes tienen que estudiar y practicar. Esta presentación.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
DOLER y SENTIRSE los apuntes Sra. Clauson– Espanol I.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
Trastornos de la Conducción
Lunes, 5/10/15  What is the purpose of a subject pronoun?  Give at least one example of a subject pronoun in English.
Hospital Docente Clínico Quirúrgico «Dr. Miguel Enríquez»
Preterite and imperfect of stative verbs
Atrial and Ventricular Enlargement Chapter 6. Web Site Instruction htm htm
Part II of your project.
Transcripción de la presentación:

Andrés Ricardo Pérez Riera MD Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) Dr Jesus Antonio Campuzano Chacon´s case from Moterrey, Mexico.tonoczno@hotmail.com ECG analysis Andrés Ricardo Pérez Riera MD riera@uol.com.br

English This ECG tracing came to me incidentally. I would like to know the opinions of my dear colleagues from the forum. Unfortunately, we only have this one recording from the patient, taken a few days ago, since he was early referred to the ward of respiratory diseases secondary to chronic obstructive pulmonary disease (COPD). COPD and it seems it was cor pulmonale. Afterwards, the patient was discharged due to an “improvement”, so we don’t have the patient any more. The tracing is shown in the following slide. My colleagues suspects trifascicular block. Spanish Este trazado de ECG que llegó a mi de forma incidental me gustaria la opinión, de los queridos colegas del foro. Desgraciadamente, del paciente solo queda este registro tomado hace algunos dias, ya que fue precozmente encaminado al piso de dolencias respiratorias secudárias a EPOC y al parecer se trataba de un cor pulmonale. Posteriormente el paciente egresó por "mejoria” por lo que ya no tenemos paciente. El trazado se muestra em el próximo slide. Mis colegas sospechan de bloqueo trifascicular.

BORDER-LINE PR INTEVAL PRi duration 210 ms.Border-line

INITIAL COMPONENT OF P WAVE WITH GREAT VOLTAGE IN V1 (≥1.5 mm) RIGHT ATRIAL ENLARGEMENT QR PATTERN INVERTED PENALOZA AND TRANCHESI’S SIGN: QRS COMPLEXES OF LOW VOLTAGE IN V2, IN CONTRAST TO QRS COMPLEX OF NORMAL VOLTAGE OR INCREASED IN V1. CONSEQUENCE OF DIELECTRIC EFFECT INTERPOSITION OF RIGHT ATRIUM BETWEEN V2 AND THE HEART.

RS RS R/S RATIO IN V5 AND V6 ≤ 1.

ENGLISH Descriptive diagnosis: Cardiac sinus command, HR 103 bpm, P voltage >2.5 mm in inferior leads, increased P duration, SAP in + 60º (P isodiphasic in aVL of the minus-plus type), initial component of P with great voltage in V1 (≥1.5 mm), PR interval 210 ms, QRS electrical axis +125º, QRS duration 120 ms, QR pattern of QRS complexes in aVR with final R wave of great voltage, QRS complexes with great voltage and QR-type pattern in V1 and small qrs complexes in V2. RS complexes in V5 and V6, being S>R. Conclusive diagnosis: 1) Sinus tachycardia 2) Right atrial enlargement(RAE) 3) Right ventricular enlargement(RVE) Right chamber enlargement (RAE+RVE) in a severe degree is supported by the presence of: P voltage >2.5 mm in inferior leads, initial component of P with great voltage in V1 (≥1.5 mm), P voltage and duration increase (it indicates extreme RAE), electrical axis shift of QRS to the right in the frontal plane (more to the right from +110º), prominent final R wave of aVR (>5 mm = RVOT area), Q/R ratio of aVR ≤ than 1: Q ≤ than R wave in aVR, final R wave of V1 and V2 >7 mm, QRS complexes with initial q in V1 and V2 (Sodi’s sign), R wave of V1 + S wave of V5 and/or V6 ≥10.5 mm (Sokolow-Lyon index for the RVE), R wave of V1 with greater voltage than the R wave of V6 (it indicates severe RVE), R/S ratio in V5 and V6 ≤ than 1, R/S ratio regression in precordial leads and the presence of two indirect criteria for right atrial enlargement: 1) Sodi’s sign: qR, QR or qRs in V1 and V2, and 2) Inverted Penaloza and Tranchesi’s sign: QRS complexes of low voltage in V2, in contrast to QRS complex of normal voltage or increased in V1. Consequence of dielectric effect interposition of right atrium 3) PR interval duration = 210 ms.Border-line. Absense of first degree AV block 4) Complete right bundle branch block: supraventricular command with QRS >120 ms, QR complexes in the right precordial leads. There is no trifascicular block. There is no criterion for postero-inferior fascicular block, because for such diagnosis the clinical absence of right ventricular enlargement is a requirement.

SPANISH Diagnóstico descriptivo: Comando cardiaco sinusal, FC 103 bpm, Voltaje de P >2.5mm en las inferiores, duración de P aumentada, SÂP en + 60º (isodifásica en aVL do tipo minus-plus) , componente inicial de P de gran voltaje en V1( ≥1.5mm), intervalo PR 210ms, eje elétrico del QRS +125º, duración del QRS 120ms, complejos tipo QR en aVR con onda R final de gran voltaje, complejos QRS con patrón del tipo QR en V1 de gran voltaje y complejos pequeños de tipo qrs en V2, complejos RS en V5 y V6 siendo S>R. Diagnóstico conclusivo: Taquicardia sinusal Sobrecarga Auricular Derecha (SAD) Sobrecarga Ventricular Derecha (SVD) La sobrecarga de las cámaras derechas de grado severo lo fundamentamos por la presencia de: voltaje de P >2.5mm en las derivaciones inferiores, componente inicial de P de gran voltaje en V1( ≥1.5mm), aumento del voltaje y de la duración de la P (señala SAD extrema), desviación del eje elétrico del QRS hacia la derecha en el plano frontal (más a derecha de +110º), onda R de aVR prominente (> 5 mm) indicando hipertrofia del tracto de salida del VD, relación Q/R de aVR ≤ que 1: (Q ≤que onda R en aVR), onda R final de V1 y V2 , >  7 mm, QRS con onda q inicial en V1 o V1 y V2 (signo de Sodi), onda R de V1 + onda S de V5  y/o V6 ≥10,5 mm (índice de Sokolow-Lyon para el VD), onda R de V1 de voltaje mayor  que la onda R de V6 (indica SVD grave), relación R/S en V5 y V6 ≤ que 1, regresión de la relación R/S en las precordiales y la presencia de los dos criterios indirectos para SAD: 1) Señal de Sodi: qR, QR o qRs en V1 y V2;  y el 2) Señal invertido de Peñaloza y Tranchesi: Complejos QRS de bajo voltaje en V2 contrastando con los complejos QRS de voltaje normal o aumentado en V1. 4) Duración del intervalo PR >210ms (limitrofe) 5) Bloqueo completo de la rama derecha: comando supraventricular con QRS >120ms, complejos QR en las precordiales derechas No existe bloqueo trifascicular. No hay criterio bloqueo divisional postero-inferior porque para este diagnóstico es necesario la ausencia clínica de sobrecarga ventricular derecha.

ENGLISH Definition: Cor pulmonale is an increase in bulk of the RV of the heart, generally caused by chronic diseases or malfunction of the lungs. This condition can lead to CHF. Description: Cor pulmonale, or pulmonary heart disease, occurs in 25% of patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD). In fact, about 85% of patients diagnosed with cor pulmonale have COPD. Chronic bronchitis and emphysema are types of COPD. High blood pressure in the blood vessels of the lungs (pulmonary hypertension) causes the enlargement of the RV. In addition to COPD, cor pulmonale may also be caused by lung diseases, such as cystic fibrosis, pulmonary embolism, and pneumoconiosis. Loss of lung tissue after lung surgery or certain chest-wall disturbances can produce cor pulmonale, as can neuromuscular diseases, such as muscular dystrophy. To be classified as cor pulmonale, the cause must originate in the pulmonary circulation system. Two major causes are vascular changes as a result of tissue damage (e.g., disease, hypoxic injury, chemical agents, etc.), and chronic hypoxic pulmonary vasoconstriction. RVH due to a systemic defect is not classified as cor pulmonale. Left untreated, cor pulmonale can lead to right HF and death. A large pulmonary thromboembolism (blood clot) may lead to acute cor pulmonale.

SPANISH Definicion: Cor pulmonale es el aumento de uma gran parte del VD del corazón, generalmente causado por enfermedades crónicas o mal funcionamento de los pulmones. La condicion puede llevar a la insuficiencia cardiaca crónica. Descripción: Cor pulmonale, o enfermedad cardiaca pulmonar se observa en 25% de los pacientes com enfermedad obstructiva pulmonar crónica. De hecho, cerca de 85% de los pacientes diagnosticados como cor pulmonale tienen enfermedad obstructiva pulmonar crónica. El aumento de la presión en los vasos de la circulación pulmonar (hipertensión pulmonar) causa hipertrofia del VD(SVD). Ademas, la enfermedad obstructiva pulmonar crónica (cor pulmonale) pode ser causada por enfermedades pulmonares, tales como na fibrosis cística, el embolismo pulmonar y la neumoconiosis. La pérdida del tejido pulmonar después de una cirugia o ciertas distúrbios de la pared torácica pueden producir cor pulmonale asi como enfermedades neuromusculares tales como las distrofias neuromusculares. Para ser clasificado como cor pulmonale, la causa subyacente debe originarse en la pequeña circulación. Dos causas mayores causan cambios vasculares, vasocostricción por hipoxia pulmonar crónica y como resultado daño tisular (Ex. lesiones hipóxicas, agentes químicos, etc). La SVD secundarias a enfermedades sistémicas no son clasificadas como cor pulmonale. El cor pulmonale no tratado puede llevar a falla cardiaca derecha y a la muerte. Un tromboembolismo agudo grande (coágulo sanguineo) puede conducir al cor pulmonale agudo y a la muerte.